Voordeur afstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-05 08:39
Onze voordeur sluit niet goed, je moet vrij hard duwen om ze te laten sluiten en het op slot draaien gaat ook vrij stroef.

Na lang zoeken heb ik de oorzaak gevonden: de onderkant van de deur komt eerst tegen het kozijn, de bovenkant niet. Wanneer de onderkant aansluit tegen het kozijn is er boven nog een vrij grote speling.

Het gaat om deze deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLmdYhhvlHgw2XzlSzdzHj41Dgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/En1tI4UQDeI4YYeLYJpi0GLG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de onderkant in gesloten toestand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puuNZnIr-Jd-3_K_Y9NJgKYtftg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfPtBf7AyPB6uEUy02smgiwe.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de bovenkant in gesloten toestand (serieuse spleet zichtbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXEm-2Q4zJ-lgAtlFW1YkKP3Is4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8BykxxOLzVcEt71WIuAiRfr.jpg?f=fotoalbum_large

Scharnier aan de binnenkant zit er zo uit, daar kan je denk ik niets aan regelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDd8ZOsD5uMwdUXXO2ZA-rW0pjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLKIziPZ3kUxYxnef9ASRVoH.jpg?f=fotoalbum_large

Boven- en onderaan deze scharnier zit wel een dopje, als je dat er afhaalt is er een opening, maar valt ook niets te regelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hfXxaVszDqby145Ujj-MuE-Xn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UWRfvDbidP1y5RajmlIPd8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de buitenkant zijn de scharnieren met dit systeem vastgemaakt aan het kozijn, daar kan je de hoogte wel mee regelen maar daar ben ik in dit geval niets mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoIzERxXf8NQZnS-6MOZzbveU9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fu2Q4KLZWMcNzcWNj4Kq4W0B.jpg?f=fotoalbum_large

Op de deur zelf zijn de scharnieren als volgt bevestigd, er is onderaan een heel klein inbusvijsje dat niets lijkt te doen. In het midden is er een grotere inbus-vijs die je +- 1 slag in elke richting kan draaien en dan blokkeert. Als er iets te regelen valt zou het op dit punt moeten zijn denk ik, maar dat lukt mij niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WohGpWtE7Doxq641tpzg4iHuSDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rwleX7bMfOMnoFmnhtxrA1F.jpg?f=fotoalbum_large

Het deurkader staat aan beide kanten mooi waterpas, daar ligt het dus niet aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w98usNrTuP971k3ZBlh-m0evdZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4O7pdNOPn4ZBiTQNPxmii4w.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eoVAkp9YAV2BMU3viVwLbBJo5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XraK1OEZFkgYWugOLbRYrYEw.jpg?f=fotoalbum_large

De deur zelf staat ook in de meeste richtingen waterpas, enkel niet in de richting waainr het probleem optreedt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWNMTmX7LzUUJlybFhkkzII59mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2aNrr5RUpOkXnnJu4ldQE4F.jpg?f=fotoalbum_large

Dus is mijn vraag: (hoe) kan ik dit regelen zodat de deur bovenaan even goed aansluit als onderaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

Illusion

(the art of)

Zit de tapse kier ook aan de scharnierzijde? Of alleen aan de opengaande kant?

Je moet wel zeker weten dat de deur zelf nog vlak is (maar schuin staat), en niet dat de deur krom/getordeerd is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Illusion

Deur ziet er uit als een 'Kunststof' deur in een kunststof kozijn waar in beiden hopelijk een gelast stalen/Alu frame intern in zit. Die deuren krijg je niet gemakkelijk krom / ontzet. Misschien dat de TS (@mathias82 ) daar in de OP ook wat opheldering over kan gaan geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-08-2022 21:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Sobinco scharnieren, 18j lang mee gewerkt. Die kan je niet stellen, alleen 2mm dikker maken (zodat de deurvleugel dichter tegen de deurstijl aankomt) of naar boven draaien.

De reden dat die zo schuin staat is simpelweg omdat ze slecht geplaatst is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jellabie op 09-08-2022 21:20 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Jellabie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:20:
Sobinco scharnieren, 18j lang mee gewerkt. Die kan je niet stellen, alleen 2mm dikker maken (zodat de deurvleugel dichter tegen de deurstijl aankomt) of naar boven draaien.

@Will_M , 90% zeker dat het Reynaers Aluminium is. Aluminium is het sowieso :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
@Illusion en @Will_M:

De tapse kier zit aan beide kanten. Ik weet niet juist hoe de opbouw van de deur is, maar afgaande op deze foto lijkt het inderdaad opgebouwd zoals @Will_M zegt (intern stalen frame):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOT1r8AWPXZjiunahqxZzCWDH_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DBfJWf8FY3GZeMZa1scFcSL.jpg?f=fotoalbum_large

Het meeste is trouwens uit aluminium, zo ook de kozijnen. Aan de binnenkant zitten wat sierelementen in kunststof.

Het is een veiligheidsdeur met 3-puntsluiting, dus zeker geen plastieken deurtje dat direct kromtrekt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
Jellabie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:20:

Ah een kenner ;)

Dus als ik het goed begrijp valt er niets aan te doen? Is het een optie om de scharnieren te vervangen door scharnieren die je wel kan stellen of is dat niet mogelijk?

Slecht geplaatst wil ik best aannemen, maar als de kozijnen perfect pas staan in alle richtingen zou de deur dat toch ook moeten zijn?

PS: Ook qua materiaal heb je gelijk. Ik heb op de offerte van 13 jaar geleden gekeken en hier staat Reynaers CS68 op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

@mathias82 als je de waterpas tegen de buitenkader houd waar de scharnieren staan, al staat die niet perfect lood, dan moet slotkant krakhetzelfde uit het lood staan.

Als ze bijvoorbeeld allebei iets schuin staan maar in spiegelbeeld krijg je dit.

Edit: met andere scharnieren krijg je dit helaas niet opgelost.

Er is altijd een kans dat je deurvleugel toch wat krom getrokken is. Gebeurt soms als de zon er vol op staat. Buitenkant is bloedheet en binnenkant kan je zonder problemen je hand op houden.

Edit2, vroeger werd er daar niet echt rekening mee gehouden (ook mee lopen vloeken tijdens het plaatsen en/of naservice) maar met de huidige deuren is de thermische brug "zwevend" gemaakt zodat buitenblad en binnenblad min of meer los van elkaar kunnen bewegen.

Edit3, je waterpas lijkt mij eentje van 0,5m ofzo? Een deur altijd plaatsen/nakijken met minstens 1.2m of langer.

[ Voor 60% gewijzigd door Jellabie op 09-08-2022 21:40 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
@Jellabie ik zal er morgen nog eens naar kijken, maar het buitenkader lijkt mij toch echt pas te staan (zie ook de eerste 2 foto's met de waterpas: de eerste is aan de scharnierkant, de 2e aan de slotkant).

Misschien is ze dan toch kromgetrokken, hoewel ze op het noord-oosten staat en dus enkel 's ochtends wat zon krijgt.

Als het ook niet op de lossen is met 3D-scharnieren, hoe dan wel? Ik zie dat je ook in de provincie Antwerpen woont, weet jij misschien een firma die dit kan komen regelen? De firma die de deur geplaatst heeft is failliet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

mathias82 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:51:
@Jellabie ik zal er morgen nog eens naar kijken, maar het buitenkader lijkt mij toch echt pas te staan (zie ook de eerste 2 foto's met de waterpas: de eerste is aan de scharnierkant, de 2e aan de slotkant).

Misschien is ze dan toch kromgetrokken, hoewel ze op het noord-oosten staat en dus enkel 's ochtends wat zon krijgt.

Als het ook niet op de lossen is met 3D-scharnieren, hoe dan wel? Ik zie dat je ook in de provincie Antwerpen woont, weet jij misschien een firma die dit kan komen regelen? De firma die de deur geplaatst heeft is failliet...
Ik moet mijn profiel nog eens aanpassen, inmiddels woon en werk ik op de parking :+

Maar ik weet niet direct welk bedrijf er met Reynaers werkt.

Edit:

https://www.reynaers.be/n...en%252C%2BBelgi%25C3%25AB

Het zijn er wel een paar in Antwerpen blijkbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Jellabie op 09-08-2022 21:57 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-05 22:56
Staal in kunststof trekt behoorlijk krom!
Wij haalden de complete deur er uit, legden het op 4 cls jes (de hoeken) en sprongen dan op het slot gedeelte. Zodat de buutenhoeken juist andersom gingen staan.

Later maar een tang/pers ontwikkelt omdat het zo raar lijkt om op een deur te jumpen bij klanten haha.

Kunststof deuren en vooral in de zon niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
@Jellabie en @Dwaalboy

Bedankt voor de info.

De waterpas waar ik mee meet is 1m lang, da's de langste die ik heb :)

Ik denk dat jullie theorie dat de deur kromgetrokken is misschien wel klopt: als ik de waterpas langs de buitenkant op de deur leg aan de kant van de scharnieren dan staat ze mooi pas, als ik de waterpas aan de kant van het slot op de deur leg dan staat ze niet pas. Dat kan denk ik alleen als ze krom is.

De deur is uit aluminium en krijgt zoals gezegd helemaal niet veel zon, dus ik begrijp niet goed waarom ze krom staat. Ze gaat wel al van in het begin niet helemaal soepel, dus misschien is het gewoon een kromme deur ;)

Ik zal eens rondbellen om te proberen iemand te vinden die op mijn deur wilt komen springen :P. Zal niet makkeljk zijn, ik kan aannemen dat niemand staat te springen om zoiets op te lossen, vooral als ze het niet zelf geplaatst hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
mathias82 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:58:
@Jellabie en @Dwaalboy

Bedankt voor de info.

De waterpas waar ik mee meet is 1m lang, da's de langste die ik heb :)

Ik denk dat jullie theorie dat de deur kromgetrokken is misschien wel klopt: als ik de waterpas langs de buitenkant op de deur leg aan de kant van de scharnieren dan staat ze mooi pas, als ik de waterpas aan de kant van het slot op de deur leg dan staat ze niet pas. Dat kan denk ik alleen als ze krom is.

De deur is uit aluminium en krijgt zoals gezegd helemaal niet veel zon, dus ik begrijp niet goed waarom ze krom staat. Ze gaat wel al van in het begin niet helemaal soepel, dus misschien is het gewoon een kromme deur ;)

Ik zal eens rondbellen om te proberen iemand te vinden die op mijn deur wilt komen springen :P. Zal niet makkeljk zijn, ik kan aannemen dat niemand staat te springen om zoiets op te lossen, vooral als ze het niet zelf geplaatst hebben.
Wat je ook kan proberen is een balk onder in sponning kozijn leggen en dan aan bovenzijde de deur met ferme kracht enkele keer "doordrukken" soms lukt dat.

Of met opzet het kozijn aansluitzijde aan onderzijde iets naar buiten plaatsen zodat de deur onder en boven weer gelijk sluit

• mathias82
Dwaalboy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Wat je ook kan proberen is een balk onder in sponning kozijn leggen en dan aan bovenzijde de deur met ferme kracht enkele keer "doordrukken" soms lukt dat.

Of met opzet het kozijn aansluitzijde aan onderzijde iets naar buiten plaatsen zodat de deur onder en boven weer gelijk sluit
Dat tweede had ik ook al gedacht.
Ik ben op zich niet onhandig, maar het probleem is dat ik niets van schrijnwerkerij kan (ik heb moeten opzoeken wat een sponning is ;)). Ik zie nergens hoe het kozijn aan de muur / grond / plafond bevestigd is. Ik veronderstel dat de vijzen achter het glas zitten en dat ik eerst het glas zal moeten verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
mathias82 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Dat tweede had ik ook al gedacht.
Ik ben op zich niet onhandig, maar het probleem is dat ik niets van schrijnwerkerij kan (ik heb moeten opzoeken wat een sponning is ;)). Ik zie nergens hoe het kozijn aan de muur / grond / plafond bevestigd is. Ik veronderstel dat de vijzen achter het glas zitten en dat ik eerst het glas zal moeten verwijderen?
Oeh ja is ook zo, vaak met stalen blikken uit het zicht. Die optie vervalt dus, kan je niet bijkomen. Misschien nog kans dat ze achter een afwerkplint zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Dwaalboy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Oeh ja is ook zo, vaak met stalen blikken uit het zicht. Die optie vervalt dus, kan je niet bijkomen. Misschien nog kans dat ze achter een afwerkplint zichtbaar zijn.
Ik ga mijn schoonvader erbij halen, die kent iets meer van schrijnwerkerij. Ik heb geen idee wat "stalen blikken uit het zicht" zijn ;)
Maar als het gemonteerd is moet het ook gedemonteerd kunnen worden. Misschien de glaslatten en het glas verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
mathias82 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Ik ga mijn schoonvader erbij halen, die kent iets meer van schrijnwerkerij. Ik heb geen idee wat "stalen blikken uit het zicht" zijn ;)
Maar als het gemonteerd is moet het ook gedemonteerd kunnen worden. Misschien de glaslatten en het glas verwijderen?
Zal waarschijnlijk in de sponning van glas zitten ja, de schroeven.. idd glaslatten verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
@mathias82 , ik heb zo te zien dezelfde deur, met precies hetzelfde gebrek. In het midden heb ik ongeveer 4mm tussen deur en kozijn in gesloten toestand, bovenin 7mm. Die 7mm red het rubber profiel net niet.

Heb je dit nog op weten te lossen?

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
--WaaZaa-- schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:41:
@mathias82 , ik heb zo te zien dezelfde deur, met precies hetzelfde gebrek. In het midden heb ik ongeveer 4mm tussen deur en kozijn in gesloten toestand, bovenin 7mm. Die 7mm red het rubber profiel net niet.

Heb je dit nog op weten te lossen?
Hoeveel heb je onderaan?

Ik heb uiteindelijk samen met mijn schoonvader de suggestie van @Dwaalboy gevolgd: houten balkje tussen deur en kozijn gestoken, en dan hard geduwd. De bedoeling was dat de deur zich recht zou zetten, maar uiteindelijk heeft het kozijn zich scheef gezet _O-
Maar dat maakt niet uit: het resultaat was hetzelfde. De deur sluit nu mooi aan op het kozijn. We hebben daarna de siliconen tussen glas en glaslatten verwijderd, dan de glaslatten zelf losgeklikt. Dan het glas eruit gehaald en het kozijn langs onder vast gezet met chemisch anker zodat het niet terug "recht" zou trekken.

Tot nu toe houdt alles goed en sluit de deur mooi aan op het kozijn. Fingers crossed dat het zo blijft...
Pagina: 1