Onze voordeur sluit niet goed, je moet vrij hard duwen om ze te laten sluiten en het op slot draaien gaat ook vrij stroef.
Na lang zoeken heb ik de oorzaak gevonden: de onderkant van de deur komt eerst tegen het kozijn, de bovenkant niet. Wanneer de onderkant aansluit tegen het kozijn is er boven nog een vrij grote speling.
Het gaat om deze deur:
:strip_exif()/f/image/En1tI4UQDeI4YYeLYJpi0GLG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de onderkant in gesloten toestand:
:strip_exif()/f/image/IfPtBf7AyPB6uEUy02smgiwe.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de bovenkant in gesloten toestand (serieuse spleet zichtbaar):
:strip_exif()/f/image/Y8BykxxOLzVcEt71WIuAiRfr.jpg?f=fotoalbum_large)
Scharnier aan de binnenkant zit er zo uit, daar kan je denk ik niets aan regelen:
:strip_exif()/f/image/lLKIziPZ3kUxYxnef9ASRVoH.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven- en onderaan deze scharnier zit wel een dopje, als je dat er afhaalt is er een opening, maar valt ook niets te regelen:
:strip_exif()/f/image/3UWRfvDbidP1y5RajmlIPd8Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de buitenkant zijn de scharnieren met dit systeem vastgemaakt aan het kozijn, daar kan je de hoogte wel mee regelen maar daar ben ik in dit geval niets mee:
:strip_exif()/f/image/fu2Q4KLZWMcNzcWNj4Kq4W0B.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de deur zelf zijn de scharnieren als volgt bevestigd, er is onderaan een heel klein inbusvijsje dat niets lijkt te doen. In het midden is er een grotere inbus-vijs die je +- 1 slag in elke richting kan draaien en dan blokkeert. Als er iets te regelen valt zou het op dit punt moeten zijn denk ik, maar dat lukt mij niet:
:strip_exif()/f/image/2rwleX7bMfOMnoFmnhtxrA1F.jpg?f=fotoalbum_large)
Het deurkader staat aan beide kanten mooi waterpas, daar ligt het dus niet aan:
:strip_exif()/f/image/S4O7pdNOPn4ZBiTQNPxmii4w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XraK1OEZFkgYWugOLbRYrYEw.jpg?f=fotoalbum_large)
De deur zelf staat ook in de meeste richtingen waterpas, enkel niet in de richting waainr het probleem optreedt:
:strip_exif()/f/image/t2aNrr5RUpOkXnnJu4ldQE4F.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus is mijn vraag: (hoe) kan ik dit regelen zodat de deur bovenaan even goed aansluit als onderaan?
Na lang zoeken heb ik de oorzaak gevonden: de onderkant van de deur komt eerst tegen het kozijn, de bovenkant niet. Wanneer de onderkant aansluit tegen het kozijn is er boven nog een vrij grote speling.
Het gaat om deze deur:
:strip_exif()/f/image/En1tI4UQDeI4YYeLYJpi0GLG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de onderkant in gesloten toestand:
:strip_exif()/f/image/IfPtBf7AyPB6uEUy02smgiwe.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de bovenkant in gesloten toestand (serieuse spleet zichtbaar):
:strip_exif()/f/image/Y8BykxxOLzVcEt71WIuAiRfr.jpg?f=fotoalbum_large)
Scharnier aan de binnenkant zit er zo uit, daar kan je denk ik niets aan regelen:
:strip_exif()/f/image/lLKIziPZ3kUxYxnef9ASRVoH.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven- en onderaan deze scharnier zit wel een dopje, als je dat er afhaalt is er een opening, maar valt ook niets te regelen:
:strip_exif()/f/image/3UWRfvDbidP1y5RajmlIPd8Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de buitenkant zijn de scharnieren met dit systeem vastgemaakt aan het kozijn, daar kan je de hoogte wel mee regelen maar daar ben ik in dit geval niets mee:
:strip_exif()/f/image/fu2Q4KLZWMcNzcWNj4Kq4W0B.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de deur zelf zijn de scharnieren als volgt bevestigd, er is onderaan een heel klein inbusvijsje dat niets lijkt te doen. In het midden is er een grotere inbus-vijs die je +- 1 slag in elke richting kan draaien en dan blokkeert. Als er iets te regelen valt zou het op dit punt moeten zijn denk ik, maar dat lukt mij niet:
:strip_exif()/f/image/2rwleX7bMfOMnoFmnhtxrA1F.jpg?f=fotoalbum_large)
Het deurkader staat aan beide kanten mooi waterpas, daar ligt het dus niet aan:
:strip_exif()/f/image/S4O7pdNOPn4ZBiTQNPxmii4w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XraK1OEZFkgYWugOLbRYrYEw.jpg?f=fotoalbum_large)
De deur zelf staat ook in de meeste richtingen waterpas, enkel niet in de richting waainr het probleem optreedt:
:strip_exif()/f/image/t2aNrr5RUpOkXnnJu4ldQE4F.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus is mijn vraag: (hoe) kan ik dit regelen zodat de deur bovenaan even goed aansluit als onderaan?