Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 15:38
Mijn vraag
Ik heb dus een MSI RTX2070 Super Gaming X Trio in mijn desktop zitten,
Ik was laatst aan het gamen en ik dacht, ik ga een keer de temp. nakijken, ik heb hiervoor MSI Afterburner gebruikt en toen zag ik dat de kaart 83 graden aan tikt, ik schrok daar een beetje van, ik las op internet dat 70-75 graden normaal was onder load, die van mij zit daar behoorlijk boven.

Is dit normaal voor deze kaart ?

PC specs:

Mobo:MSI Gaming plus B550
CPU: AMD 3600x
Memory: 16GB

Game staat geinstalleerd op samsung 970 evo plus NVMe M.2

Mijn kast is een Sharkoon T6.
3 Fans aan de voorkant
1 Fan aan achterkant
Stock AMD cooler

Voor de FANS aan de voorkant zitten geen zaken wat de geblaze lucht tegen houd

Relevante software en hardware die ik gebruik
De game welke ik speel is: Horizon Zero Dawn, alle settings staan op allerhoogst.
Ik heb MSI After burner gebruikt om temp te checken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dus op internet gekeken en zie veelal dat de kaart 70-75 graden bij load is.
Ik heb de kaart niet overclocked oid, ook niet underclocked of iets met settings gedaan.
Ik snap dat het deze dagen warm is maar dan alsnog vind ik 83 graden veel, of maak ik mij nu te veel druk ?

UPDATE: Als ik MSI Afterburner open heb en verder niks is de kaart 50-54 graden
UPDATE2: Dit is na een half uurtje gamen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsXwz7Lfi6Ms-z3GLPXalMpWDdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DuTAjeXX8T9eGavn58vu9qiP.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenzer op 09-08-2022 20:58 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Wat gebeurt er met de temperatuur als je het zijpaneel van de behuizing haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Uszka schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:28:
Wat gebeurt er met de temperatuur als je het zijpaneel van de behuizing haalt?
Dat heb ik nog niet gedaan, ik ga zo even gamen dus dan ga ik dan gelijk testen.

@Uszka Ik heb het zij paneel eraf gehaald... even zitten gamen, scheelt wel +- 10 graden.
Wat betekend dit actief ? Moet ik een andere kast ? Moet ik de FANS aan de voorkant aanpassen voor betere ? Dit zijn de stock FANS van de kast.

[ Voor 31% gewijzigd door Jeroenzer op 09-08-2022 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Je zou er meer outtake fans in kunnen zetten maar ik denk eerder dat het glazen frontpaneel een goede airflow belemmert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
Net even zij paneel er weer opgezet en front paneel eraf gehaald om te kijken wat er dan gebeurd.
ga weer even gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Oke,

- ik heb dus net gegamed met zij paneel en front panel er beide op, temp gaat naar +-80 graden.
- Ik heb gegamed zonder zij panel en WEL front panel erop, temp gaat naar +-70 graden
- ik heb gegamed met zij paneel en zonder front panel erop temp gaat naar +-70 graden

Conclusie, front panel belemmert een goede airflow...
MAAR nu het volgende:
Ik kan dan kijken voor een andere kast maar heel veel kasten zijn aan de voorkant dicht net als mijn huidige of kan ik beter kijken voor andere FANS ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:33
Is het adviseren van een nieuwe kast van +/-100 voor een niet bestaand probleem nou echt logisch, een gpu mag zo'n temperatuur best hebben en als het echt te heet word clocked de gpu zich zelf wel terug.

Ik zou pas een oplossing zoeken als er ook echt een probleem zoals het terug clocken van de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Precies dat. Grote kans dat je tussendoor ook nog een nieuwe voeding wordt aangepraat.

Het zou je hoogstens wat lawaai kunnen schelen, maar mocht je daar geen last van hebben dan zou ik het lekker zo laten. Het is helemaal niet zo'n spannende temperatuur.

Limiteer je de hoeveelheid frames in de games die je speelt, of laat je de videokaart oneindig frames genereren?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
@JappieR Niet perse natuurlijk, ik weet niet anders beter dat lage temps voor je computer onderdelen beter is, het feit dat als ik mijn front panel eraf haal en gelijk +-10 graden verschil heb betekend dat er iets is met de kast/airflow, ik heb alles stock, niet overclocked.

Mijn kaart kan dus 70 graden blijven in dit warme weer op alles op max settings en als ik dan de front panel erop doe dan wordt de airflow blijkbaar dus zodanig belemmert dat het een flink stuk warmer wordt voor de kaart en dus ook in de kast zelf, dat kan je als een probleem zien of niet, dat is persoonlijk natuurlijk.

@MsG Ik laat me niet zomaar dingen aanpraten, ik weet de dingen prima te combineren en ook zelf in te bouwen echter mbt airflow heb ik nooit stil gestaan, ik laat altijd de dingen stock, ik clock nooit over dus heb nooit echt stil gestaan bij temps en airflow etc.
Ook mijn games stel ik stock in, als deze preset graphics levels heeft dan selecteer ik high of ultra, trekt mijn pc dat niet dan ga ik een beetje schuiven met instellingen in de game maar ik limiteer geen fps oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Dan belast je de kaart dus ook nog es maximaal, dan is je temp echt niet zo slecht en zou ik het ook gewoon laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Precies. Eenvoudige stroombesparing en hitte/geluidsbesparing kan dus zijn om een framelimiter in te stellen. Dit kan driver-breed worden ingesteld, en de betere game heeft hier ook wel opties voor.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
@JappieR @MsG @meljor ik snap jullie argumenten en absoluut bedankt voor het meedenken hierin.

MAAR waarom knallen we dan betere CPU coolers op de CPU ? En waarom vervangen we stocks FANS voor betere FANS, dat doen we toch met een reden ?

Waarom zou het in dit geval anders zijn, je wilt een toch zo goed mogelijke airflow hebben en daardoor een zo laag mogelijke temp halen binnen de haalbare grenzen ( je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik doe dat vooral voor minder lawaai bij dezelfde belasting, maar als de gewenste temperatuur binnen de marge zit ga ik het niet nog weer extra verbeteren, ik heb wel andere hobbies dan dat. Zeker in jouw geval loop je misschien wel 300+ frames te produceren, terwijl je er bijvoorbeeld 60 gebruikt. Dan vind ik de overproductie van de GPU beperken zinniger (aka framelimiter aanzetten), dan om de airflow daadwerkelijk met aankopen en inspanning te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
Ik onder volt mijn gpu en zet de max freq iets lager.
Resultaat, minder vermogen, lagere temperatuur, minder geluid en nauwelijks merkbaar prestatie verlies. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
JappieR schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:59:
Ik onder volt mijn gpu en zet de max freq iets lager.
Resultaat, minder vermogen, lagere temperatuur, minder geluid en nauwelijks merkbaar prestatie verlies. 🙂
Met hoeveel % doe je dit dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb enkel de titel van het topic gelezen. Mijn MSI 3080Ti Gaming X Trio staat factory ingesteld op een profiel dat hij rond de 80 graden celcius under load blijft. Met dit extreme weer van vandaag is de kamertemperatuur op mijn zolder bijna 30 graden celcius. Dan wordt mijn GPU under load 82-83 graden celcius. Zo lang hij niet naar de 90 graden gaat is er niets aan de hand.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36
Inspecteer de kaart ook eens op stof.

Als je geen compressor met olie/vocht afscheider hebt dan koop je een busje perslucht.
Wel even de ventilatoren tegenhouden tijdens het schoonblazen.

Volgens mij is 83 graden (ongeveer) de throttle limiet van de kaart, het kost je dus volgens mij ook prestaties.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-08-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Volgens mij is 83 graden (ongeveer) de throttle limiet van de kaart, het kost je dus volgens mij ook prestaties.
Dit zie ik niet direct terug in RivaTuner, maar ik zal er eens wat beter op gaan letten! Wellicht de fans toch ff wat harder laten draaien dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Seroczynski op 10-08-2022 15:29 ]

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Jeroenzer schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Met hoeveel % doe je dit dan ?
Ik ben niet bekend met Nvidia drivers, ik zelf heb een AMD.
Het makkelijkste voor jou is nu om te kijken of de spanning van je hou gpu omlaag kan.
Stel dat die nu op 1,2v(1200mV) werkt, dan zet je die nu op bijvoorbeeld op 1,19(1190mV). Als je dat hebt gedaan ga je een lekker potje gamen om te kijken of het stabiel is. Als het stabiel is kun je weer een stapje lager gaan en dit blijf je doen totdat het onstabiel word, zodra die onstabiel is ga je 2 stapjes terug/omhoog.

Mijn situatie nu: Ik heb een standaard rx5700(met stofzuig koeler, dus heel snel herrie) die standaard op 1170mV werkt, na een tijd proberen loopt die nu op 960mV maar ik heb dan wel de max frequentie 100MHz lager gezet. De herrie is een stuk lager en het verbruik en dus temperatuur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
JappieR schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Het makkelijkste voor jou is nu om te kijken of de spanning van je hou gpu omlaag kan.
Stel dat die nu op 1,2v(1200mV) werkt, dan zet je die nu op bijvoorbeeld op 1,19(1190mV). Als je dat hebt gedaan ga je een lekker potje gamen om te kijken of het stabiel is. Als het stabiel is kun je weer een stapje lager gaan en dit blijf je doen totdat het onstabiel word, zodra die onstabiel is ga je 2 stapjes terug/omhoog.

Mijn situatie nu: Ik heb een standaard rx5700(met stofzuig koeler, dus heel snel herrie) die standaard op 1170mV werkt, na een tijd proberen loopt die nu op 960mV maar ik heb dan wel de max frequentie 100MHz lager gezet. De herrie is een stuk lager en het verbruik en dus temperatuur ook.
Ik zal daar een naar kijken, maar het gaat een beetje tegen mijn principe in om een product wat vanuit fabriek een bepaalde config heeft terug te klokken, langzamer laten draaien.
Het is een feit dat mijn airflow niet goed is, dat is gebleken.

Naar mijn inzien heb ik een aantal opties

1. ik accepteer die 83 graden, waar sommige hier aangeven dat het acceptabel is
2. Ik ga een andere kast nemen welke een betere airflow heeft ( iets aanscahffen, Co2 voetstap etc)
3. ik ga toch het terugklokken proberen, kijken hoever ik daarmee kom, ik ga sowieso kijken naar de frame limiter, en ook wat jij hebt aangegeven ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 14:18
Je kan ook proberen de koelpaste van de kaart te vervangen. Vaak leidt dit tot positieve resultaten en in het ergste geval blijft de temperatuur hetzelfde dus het is te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Jeroenzer schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Ik zal daar een naar kijken, maar het gaat een beetje tegen mijn principe in om een product wat vanuit fabriek een bepaalde config heeft terug te klokken, langzamer laten draaien.

2. Ik ga een andere kast nemen welke een betere airflow heeft ( iets aanscahffen, Co2 voetstap etc)
3. ik ga toch het terugklokken proberen, kijken hoever ik daarmee kom, ik ga sowieso kijken naar de frame limiter, en ook wat jij hebt aangegeven ga ik proberen.
Als je procentueel niets tot weinig merkt met gaming maar wel bij wijze van 3 graden kan terugdringen dmv undervolting waarom niet? Mensen doen overclocking om het uiterste eruit te krijgen, gaat dat ook tegen je principes in?

Ik heb hem ook een beetje terug gedrongen ivm vorige hittegolf. Dacht later ook... Makkelijk "verdient" met de energie prijzen door de computer wat zuiniger te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Jeroenzer schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Maar je hoeft hem ook niet terug te clocken, spanning verlagen kan jou ook al helpen.

Stel je hebt 2 gpu chips, 1 goede en een minder goede maar ze worden allebei voor hetzelfde product gebruikt.
Om te garanderen dat de minder goede chip dezelfde snelheid moet kunnen halen als de goede moeten ze de spanning verhogen. De minst goede krijgt dus genoeg spanning om te presteren en de goede eigenlijk teveel. Misschien heb jij wel een goede die het met een lagere spanning af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
JappieR schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Ik weet niet hoe verstandig dit nou is. De ene game kan andere settings aan dan de ander. Eigenlijk net zoals met overclocken van een kaart of cpu. Het word toch minder stabiel en game A vind het wel leuk maar game B weer niet. Het kan wel maar je bent dan (als je verschillende games speelt) mogelijk vaak aan het configureren.

Ik vind een temperatuur van 83 graden niet iets om je zorgen over te maken. Helemaal niet met de huidige warme dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
soldin schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:11:
Je kan ook proberen de koelpaste van de kaart te vervangen. Vaak leidt dit tot positieve resultaten en in het ergste geval blijft de temperatuur hetzelfde dus het is te proberen.
Dan zit je ook met thermal pads vervangen.
En als je niet de juiste dikte thermal pads gebruikt heb je weer een vrm/vram temperatuur probleem.

En idd zoals @MetalSonic aangeeft wordt hardware met deze dagen gewoon warmer.

Gewoon de kaart eens afstoffen en idd wat aan airflow verbetering doen!

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-08-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 14:18
Waarom zou je de thermal pads vervangen dat hoeft helemaal niet? Enkel de gpu repasten de pads kan je gewoon hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
soldin schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:29:
Waarom zou je de thermal pads vervangen dat hoeft helemaal niet? Enkel de gpu repasten de pads kan je gewoon hergebruiken.
Mijn ervaring is dat die "standaard" pads altijd wel (al is het er maar eentje) "kapot" gaan tijdens het demonteren.
Hergebruiken zou ik, persoonlijk, niet doen.
Pagina: 1