Bevestiging schaduwdoek halfsteense muur.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:10
Een eenvoudige vraag die ik mogelijks zwaar overdenk..

Ik zoek een oplossing om mijn terras / glazen schuifdeuren wat schaduw te bezorgen.
Eenvoudigste idee? We hangen een schaduwdoek over het terras tegen de achtergevel en opgelost.

Ik maak me echter wat zorgen om de praktische uitvoering. Het gaat om een uitbouw aan aan woning, muur is 'halfsteens' Achter die muur zit spouwmuur, isolatie en binnenkant in houtskelet.
5 jaar geleden gezet en in goede staat.

Even een prentje van het internet ter illustratie, eigen foto's kunnen ook indien nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gfbBCcSQNo1xrGxaaS87aveG44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JqWlDs4gIGjkZWAWDH6fszOy.jpg?f=user_large

Het zou gaan om een schaduwdoek van 4 x 5,5m (terras is 6m breed en 4m diep).
Voorbij het terras kan ik 2 palen of iets voorzien die in de bodem vastzitten.

Zoals op die foto zou ik dan links bovenaan bv. op 20 cm van de zijmuur en bovenkant 1 punt van de doek bevestigen, rechts bovenaan zelfde oefening.
Ik maak me echter zorgen om de stevigheid van die bevestiging (de muur) als er wind is.
Het 'bevestigen' met chemisch anker of een plaatje is geen probleem, vraag me alleen af of ik die hoek niet uit de gevel trek als er wind pakt onder het zeil?

Alle sites vermelden telkens 'zorg dat je zeker bent dat je muur stevig genoeg is.. '.. Ik slaag er maar niet in te vinden of dat nu wel degelijk het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJfKZG3JGt2xFVZJ5ZcW4poEfpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vdHSxhzl3KPSXmh20uzr8FUZ.jpg?f=user_large

Ook deze foto met schaduwdoek ook van internet gehaald - zelfde principe dus dan ik wil toepassen, hier lijkt dat ook gewoon in de hoek te zitten maar mogelijks bv. doorgeboord tot een betonnen constructie,.. ?

Ik heb uiteraard al enkele ideetjes overwogen..
Een brede plaat laten maken en daar een haak op bevestigen, zo bevestig ik die trekkracht op een groter deel muur.
Een paal bevestigen tegen de muur met verschillende houders zodat die de krachten kan opvangen.
Een (groot) gewicht op het dak leggen boven die muur en daar een bevestiging aan voorzien.

Iemand met ervaring / advies / voldoende rekenkunde om me vertrouwen te geven?

[ Voor 41% gewijzigd door sonina op 09-08-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan het helemaal mooi maken met een vallijn voorzien van schokdemper en (instelbare) anti slip beveiliging, bij een sterke windvlaag trekt die je doek los.

Als je niet in je muur wilt ankeren, kan je toch gewoon aan de kant bij je huis ook 2 palen nemen ? Desnoods met een extra flap die over je dak gaat. Andere optie is idd een balk met ballast op je dak.

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 09-08-2022 15:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
DukeBox schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:28:
Je kan het helemaal mooi maken met een vallijn voorzien van schokdemper en (instelbare) anti slip beveiliging, bij een sterke windvlaag trekt die je doek los.

Als je niet in je muur wilt ankeren, kan je toch gewoon aan de kant bij je huis ook 2 palen nemen ? Desnoods met een extra flap die over je dak gaat. Andere optie is idd een balk met ballast op je dak.
Ook overwogen om iets te voorzien zodat die krachten niet te ver oplopen. Liever dat het aan één hoek los schiet dan dat m'n muur in stukken getrokken zou worden. Hangt sowieso nog aan de rest dan vast dus echt weg kan het niet. We zouden het uiteraard ook niet tijdens stormwind buiten laten hangen. :-)

Terras is volledig met dezelfde tegels gezet dan de keuken/woonkamer en loopt netjes door. Zou daar nu niet graag een paal in bevestigen. Een voeg opvoegen lukt nog wel, een terrastegel die een stuk mist vervangen is wat moeilijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-04 21:42
Bij mijn zonnescherm is eerst een aluminium profiel gemonteerd aan de kant van de garage, dit zodat de krachten niet op de bovenste rijen stenen komen maar verdeeld worden over meerdere lagen.
Is een 30x60 mm profiel van 50 cm lang, in jouw geval is dit een mogelijkheid i.p.v. palen tegen de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

sonina schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:35:
Terras is volledig met dezelfde tegels gezet dan de keuken/woonkamer en loopt netjes door. Zou daar nu niet graag een paal in bevestigen.
Ik dacht dat er een stukje grind lag langs je huis.

Wat misschien ook nog kan is een zware rubber mat op je dak, mocht die er afgetrokken worden dan kan er niet heel veel gebeuren al denk ik dat de spanning van een standaard zonnedoek over die oppervlakte wel flink wat kracht kan zetten. Mogelijk heb je ze ook licht gewicht ?

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 09-08-2022 15:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je bereid bent om met ankers in je muur te bevestigen en palen neer te zetten, waarom niet meteen een mooi stukje overkapping? Twee staanders, drie grote liggende balken, paar smallere balkjes ertussen, underlayment eroverheen en afwerken met dakleer. Evt. in het midden zo'n doorzichtige plastic plaat erin zodat het niet té donker wordt maar wel een groot deel van de zonnekracht vermindert.

Dan heb je ook geen gedoe met zorgen dat je doek niet weg waait. Je moet wel rekenen op een dikke 300-400 euro voor al het hout, maar een schaduwdoek dat meer dan één seizoen mee gaat ben je ook snel 100 euro kwijt.

Wij hebben zelf hetzelfde gedaan deze zomer, en nu al profijt van. Berekend dat als we het over 5 jaar helemaal moeten vervangen omdat het hout rot zou zijn (we hebben geen isolatie tussen het dakleer en de underlayment en alles onbewerkt gelaten) we niet veel duurder uit zijn dan iedere keer het rotte of kapotgetrokken schaduwdoek vervangen, en ook in de winter een mooie plek om tuinmeubilair neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
Ken je die 'spinnen' die ze vroeger op de fiets gebruikten als snelbinders?
Zoiets is er ook in de enkele variant, dus een enkel (dik) koordelastiek met aan beide kanten een geplastificeerde haak.
Ik gebruik deze om mijn schaduwdoek (gewoon een stuk wit katoen van 4 bij 3) op te hangen, 1 op elke hoek.
2 schroefogen op de muur om de haken in te hangen en aan de tuinkant 2 scheerlijnen aan de haken gemaakt zodat ik het geheel op kan spannen door de scheerlijnen aan 2 schroefogen in de schutting te knopen.
Werkt prima, doordat het doek aan vier kanten kan 'trekken' moet het al behoorlijk hard waaien wil ik het doek eraf halen.

P.S.: Hou er rekening mee dat de zon voor een groot deel ook langs het doek gaat schijnen, immers de zon draait en staat niet altijd even hoog. Ik hang dan meestal een eenpersoons wit laken met wasknijpers aan het doek aan die kant waar de zon naar 'binnen' schijnt. Ik weet het, het ziet er niet professioneel uit, maar het werkt wel en het is een flexibele oplossing, naarmate de zon verder draait verplaats je het laken gewoon.

[ Voor 24% gewijzigd door Yaksa op 09-08-2022 15:54 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
DasNieNix schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:40:
Bij mijn zonnescherm is eerst een aluminium profiel gemonteerd aan de kant van de garage, dit zodat de krachten niet op de bovenste rijen stenen komen maar verdeeld worden over meerdere lagen.
Is een 30x60 mm profiel van 50 cm lang, in jouw geval is dit een mogelijkheid i.p.v. palen tegen de gevel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdXdGe2EL26G8DZuDC3jDepJMk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cd6gb64IeJwwoYMWmACT2E5C.jpg?f=user_large

Dit principe? Voeg ik toe aan de optielijst. De 'hoogte' van de haak maak ik me minder zorgen om, maar kan dit wel gebruiken om de trekkracht aan de gevel te spreiden over meerdere lagen gevelsteen.
Yaksa schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:51:
Ken je die 'spinnen' die ze vroeger op de fiets gebruikten als snelbinders?
Zoiets is er ook in de enkele variant, dus een enkel (dik) koordelastiek met aan beide kanten een geplastificeerde haak.
Ik gebruik deze om mijn schaduwdoek (gewoon een stuk wit katoen van 4 bij 3) op te hangen, 1 op elke hoek.
2 schroefogen op de muur om de haken in te hangen en aan de tuinkant 2 scheerlijnen aan de haken gemaakt zodat ik het geheel op kan spannen door de scheerlijnen aan 2 schroefogen in de schutting te knopen.
Werkt prima, doordat het doek aan vier kanten kan 'trekken' moet het al behoorlijk hard waaien wil ik het doek eraf halen.

P.S.: Hou er rekening mee dat de zon voor een groot deel ook langs het doek gaat schijnen, immers de zon draait en staat niet altijd even hoog. Ik hang dan meestal een eenpersoons wit laken met wasknijpers aan het doek aan die kant waar de zon naar 'binnen' schijnt. Ik weet het, het ziet er niet professioneel uit, maar het werkt wel en het is een flexibele oplossing, naarmate de zon verder draait verplaats je het laken gewoon.
Goede tip om het met rekkers te doen zodat het wat 'flexibel' vast hangt en goed te spannen is. Misschien nemen die ook een deel van de trekkracht op moest er wind zijn of knappen ze zelf, zoals ook al aangegeven een soort van 'beveiliging'.

Terras is aan beide kanten ingesloten door 2m hoge muur en het is nu ook niet dat alle zon 'weg' moet hoor.
Maar gaan we zeker op letten.
Oon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:48:
Als je bereid bent om met ankers in je muur te bevestigen en palen neer te zetten, waarom niet meteen een mooi stukje overkapping? Twee staanders, drie grote liggende balken, paar smallere balkjes ertussen, underlayment eroverheen en afwerken met dakleer. Evt. in het midden zo'n doorzichtige plastic plaat erin zodat het niet té donker wordt maar wel een groot deel van de zonnekracht vermindert.

Dan heb je ook geen gedoe met zorgen dat je doek niet weg waait. Je moet wel rekenen op een dikke 300-400 euro voor al het hout, maar een schaduwdoek dat meer dan één seizoen mee gaat ben je ook snel 100 euro kwijt.

Wij hebben zelf hetzelfde gedaan deze zomer, en nu al profijt van. Berekend dat als we het over 5 jaar helemaal moeten vervangen omdat het hout rot zou zijn (we hebben geen isolatie tussen het dakleer en de underlayment en alles onbewerkt gelaten) we niet veel duurder uit zijn dan iedere keer het rotte of kapotgetrokken schaduwdoek vervangen, en ook in de winter een mooie plek om tuinmeubilair neer te zetten.
Budget speelt niet direct een grote rol, eerder de WAF. ;) Terras = Terras, voorlopig geen vaste overkapping van eender welk materiaal welkom. :-)

Zou trouwens gaan om een doek van laten we zeggen 250g/m². Dus het gewicht van het doek is geen probleem. Eerder het strak aanspannen en dan nog wind vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:35
Ik heb al jaren een schaduwdoek hangen, gewoon met ogen van de bouwmarkt in mijn houten rabatdelen en aan de andere kant in een schutting. Als het hard waait ruim je dat normaal op. Dus kans dat het je gevel eruit trekt lijkt me volkomen afwezig.
Gewoon plug in die gevel, oog erin en doek eraan vast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:52
Ik heb ze ook in de gevel sinds een jaar. Dit jaar wel dichte haken gehaald, een hoek wipte er nog wel eens uit met een windvlaag. Dat was niet echt ideaal als je thuis komt van werk en dat ding heeft een halve dag liggen te wapperen.
Buurman heeft hier ook spinnen gebruikt dan heb je ook wel wat speling voor onverwachte windvlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:20
No Hands schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:12:
Ik heb al jaren een schaduwdoek hangen, gewoon met ogen van de bouwmarkt in mijn houten rabatdelen en aan de andere kant in een schutting. Als het hard waait ruim je dat normaal op. Dus kans dat het je gevel eruit trekt lijkt me volkomen afwezig.
Gewoon plug in die gevel, oog erin en doek eraan vast.
Dit dus. Ik heb een schaduwdoek van 6x6m met oogplaatje van de hornbach en 4 schroeven 4x40 in de (gescheurde) kastanjepaal van mn speelhuisje gedaan.

Hangt al 3 jaar zo, gaat nergens heen.

Geen reden om alles te overdenken. ;)
Pagina: 1