Verwijderen aub
[ Voor 101% gewijzigd door Uhmazing34 op 29-08-2022 01:04 ]
[ Voor 101% gewijzigd door Uhmazing34 op 29-08-2022 01:04 ]
Dit...Oon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:40:
Aan de ene kant natuurlijk de ultieme leerervaring; je wordt gewoon keihard in het diepe gegooid, en mogelijke problemen moet je zelf oplossen. Problemen oplossen is hoe je praktijkervaring opdoet.
Aan de andere kant is het belachelijk dat je als junior verwacht wordt om het volledig takenpakket probleemloos uit te voeren, maar dan is ook weer de vraag in hoeverre dat het geval is.
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee, laat zien dat je dit aan kan en dat je snel kunt leren.
Maar boven alles, laat zien dat je te vertrouwen bent, en dat je snel aan de bel trekt als je het niet redt. Het verschil tussen junior en senior is deels hard skills (kennis van je werk) maar ook een groot deel soft skills (jezelf managen, en vooral herkennen wanneer je vast loopt).
Dus als je er niet aan uit komt, toch even bij die mensen checken, en duidelijk bijhouden welke oplossingen je hebt doorgevoerd zodat je bij terugkomst van je senior 'buddy' kan laten zien wat je allemaal hebt gedaan en waar je op vast liep.
Hoe dan ook niet netjes en volkomen normaal dat je er niet bij op je gemak voelt, maar dit is wel een kans om zowel je hard skills als je soft skills te verbeteren en te bewijzen
I have stability. The ability to stab.
[ Voor 26% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-08-2022 15:04 ]
~
(emphasis mine)Uhmazing34 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:33:
[...]
Want uiteindelijk komt de klant toch altijd bij mij terecht met hun probleem en zal ik het op moeten lossen omdat ik in principe "voor nu" de eindverantwoordelijk ben..
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 09-08-2022 15:44 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Runs everything...
!!!Oon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:40:
Maar boven alles, laat zien dat je te vertrouwen bent, en dat je snel aan de bel trekt als je het niet redt. Het verschil tussen junior en senior is deels hard skills (kennis van je werk) maar ook een groot deel soft skills (jezelf managen, en vooral herkennen wanneer je vast loopt).
Dus als je er niet aan uit komt, toch even bij die mensen checken, en duidelijk bijhouden welke oplossingen je hebt doorgevoerd zodat je bij terugkomst van je senior 'buddy' kan laten zien wat je allemaal hebt gedaan en waar je op vast liep.
De vraag is vooral of je de juiste ervaring opdoet. Pak je problemen op de juiste manier aan? Kies je de juiste oplossingen? Had het efficiënter of beter gekund? Juist dat constant reflecteren en het hebben van een senior die met je mee kijkt, je vrij laat maar ingrijpt wanneer nodig, is hoe je echt stappen gaat maken.Oon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:40:
Aan de ene kant natuurlijk de ultieme leerervaring; je wordt gewoon keihard in het diepe gegooid, en mogelijke problemen moet je zelf oplossen. Problemen oplossen is hoe je praktijkervaring opdoet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Maar dat is waar vastleggen van alle problemen en oplossingen belangrijk is.Tsurany schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:10:
[...]
De vraag is vooral of je de juiste ervaring opdoet. Pak je problemen op de juiste manier aan? Kies je de juiste oplossingen? Had het efficiënter of beter gekund? Juist dat constant reflecteren en het hebben van een senior die met je mee kijkt, je vrij laat maar ingrijpt wanneer nodig, is hoe je echt stappen gaat maken.
Als junior alleen op een project zitten is op lange termijn gewoon niet goed en dat gaat je eerder tegenwerken dan helpen.
Is dit echt zo of denk je dat? Ik denk het niet namelijk. Jij kan er niks aan doen dat jij niet alle kennis hebt, en ik denk dat zowel de klant als jouw werkgever dat ook wel begrijpen. Ik denk eerlijk gezegd dat je je druk maakt om niks.Uhmazing34 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:33:
Want uiteindelijk komt de klant toch altijd bij mij terecht met hun probleem en zal ik het op moeten lossen omdat ik in principe "voor nu" de eindverantwoordelijk ben..
Zoals ik het lees is er überhaupt geen senior aanwezig, enkel een projectmanager die bij vragen bereikbaar is. De vraag is dus of daar op lange termijn verandering in gaat komen of niet.Oon schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
Maar dat is waar vastleggen van alle problemen en oplossingen belangrijk is.
Voor nu is het zeker niet ideaal, maar juist dat is weer een kans als junior om soft skills te bewijzen; als TS bij terugkomst van de senior een mooi rapport heeft opgebouwd van alles dat er speelde dan laat dat zien dat TS grip heeft op de werkzaamheden en eigen hard skills.
Lange termijn ben ik het met je eens, maar 3 weken moet toch best te doen zijn zonder schade aan eigen kennis/skills.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik werk inmiddels 24 jaar in de IT. Denk je dat ik nooit situaties mee maak die ik niet op kan lossen? De kunst is om niet alles op jouw schouders te nemen. Als jij kennis mist is dat niet jouw probleem (tenzij jij zelf niet eerlijk bent geweest over jouw kennisniveau) maar een probleem voor een manager. Managers hebben er immers voor gekozen om jou in je eentje daar te laten zitten en niet voor meer (en meer ervaren) personeel te betalen. Maak een probleem wat jij niet op kunt lossen dan ook het probleem van een manager. Daar worden ze veel beter voor betaald dan jij.Uhmazing34 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:33:
Ik zit constant te piekeren over: wat als er zich een X probleem voordoet en ik niet weet hoe ik het op kan lossen? Want uiteindelijk komt de klant toch altijd bij mij terecht met hun probleem en zal ik het op moeten lossen omdat ik in principe "voor nu" de eindverantwoordelijk ben..
Er is wel aangegeven dat ik bij twee bepaalde mensen terecht kan mocht er zich een P1 probleem voordoen, maar er zijn natuurlijk ook kleinere issues waar ik bijvoorbeeld geen kennis van heb, die ook opgelost moeten worden.
Hoe zouden jullie hier naar kijken / hebben jullie advies voor me? Heeft wellicht al iemand hetzelfde meegemaakt? Ik voel me er namelijk niet echt op mijn gemak bij..
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
[ Voor 18% gewijzigd door init6 op 10-08-2022 12:15 ]
[ Voor 100% gewijzigd door ov3rkill op 18-08-2022 22:27 ]
Nu al druk maken over iets wat misschien in de toekomst kan gebeuren is niet echt handig, je hebt er namelijk niks aan.Uhmazing34 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:33:
Ik zit constant te piekeren over: wat als er zich een X probleem voordoet en ik niet weet hoe ik het op kan lossen? Want uiteindelijk komt de klant toch altijd bij mij terecht met hun probleem en zal ik het op moeten lossen omdat ik in principe "voor nu" de eindverantwoordelijk ben..
Groot verschil is hier wel dat het om 3 weken gaat ipv maanden. ik neem tenminste aan dat de collega wel terug komt van vakantie.ov3rkill schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:42:
Zelf heb ik in het begin van mijn carrière ook in een vergelijkbare situatie gezeten, wel in een andere rol dan. Een collega ging weg en ik was unbillable op dat moment, als junior developer kwam ik in een team zonder andere BE developers. Een rol die maar voor een paar maanden zou zijn, recruitment was al opzoek tenslotte... Het werd me ook aangepraat met argumenten dat het heel mooi op mijn CV zou staan + mijn eigen schuldgevoel omdat ik al een tijdje unbillable was. Och wat was ik nog jong... Uiteraard werden die paar maanden meer dan een jaar.. Het was een oud groot IT landschap met heel veel legacy (lees: het was al een beetje een zootje).
Zoals andere benoemde word je in het diepe gegooid en dat is best leerzaam. Echter merkte ik dat mijn BE develop vaardigheden/hardskills (een beetje) achter bleven. Ik had altijd het idee had dat ik overal te lang over deed, hierdoor koos ik vaak de snelste oplossing en niet altijd de beste. Dit kwam deels doordat ik veel tijd kwijt was met opzoeken van domeinkennis gerelateerde vraagstukken. Daarnaast miste ik een code PR/review systeem, alles wat ik maakte ging eigenlijk rechtstreeks naar productie..
Uiteindelijk van baan gewisseld en in een team ervaren developers gekomen die me soms een beetje afbranden, maar waar ik wel elke dag weer van leerde waardoor mijn ontwikkeling in een stroomversnelling kwam. Als voorbeeld: voor feedback kreeg ik iets als
[...]
Dit zie ik als iemand op een goede manier in het diepe gooien, maar waarbij ze wel de juiste kant op zwemmen die het meest leerzaam zal zijn.
Nu terugkijkend op mijn ervaring had ik die stap om te switchen eerder moeten maken, ik had eerder voor mijn eigen ontwikkeling moeten kiezen. Mijn persoonlijke visie is dat een junior opgeleid moet worden en hierin moet geïnvesteerd worden door een bedrijf. Het is niet dat een junior dingen niet kan maken, of dat ze alleen de makkelijkste stories op mogen pakken, maar als je alleen een hamer hebt lijkt alles op een spijker. Om te leren welk gereedschap je allemaal hebt en wat de best practices zijn is het handig om iemand te hebben aan wie je je op kan trekken.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq