isolatie plafond appartement tegen (stem)geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:43
Hi,

Een korte introductie:
Ik sta voor een vrij grondige renovatie van mijn appartement (bouwjaar, 1903 Amsterdam) in begin 2023 dus ik vrees dat ik nog wel wat vragen ga stellen komende tijd met diverse topics. O-). Toen ik het appartement in 2002 kocht was het door de verkopende partij 'optisch' gerenoveerd. Ik heb het appartement vanwege samenwonen in ander huis lange tijd verhuurd, nu ga ik zelf terug en wil ik het grondig aanpakken.

Ok, 1 van de belangrijke zaken is geluidsisolatie. Ik hoor de bovenburen gewoon praten, los van de euhhh nachtelijke activiteiten :-( Plafond is enkellaags gipsplaten, met daarboven houten vloer van de bovenburen. Tussenruimte is hol. Ik heb zelf aantal oplossingen uiteraard al bekeken: losgekoppeld zwevend plafond met veren, plafondruimte opvullen met isolatiemateriaal, plafond verlagen e.d. Het spannende vind ik met welke oplossing dan ook dat je pas merkt of het heeft gewerkt op het moment dat je klaar bent met installeren. En als dan blijkt dat het toch niet heeft geholpen dan word je niet vrolijk lijkt me...

De vraag is dan ook: is er een richting waarin moet denken. Ik snap dat kant en klare oplossing geven moeilijk is. Wat kan ik al uitsluiten en wat is zinvol om me meer in te verdiepen? Als je op de websites kijkt van leveranciers dan is hun oplossing uiteraard DE oplossing. Maar wellicht dat hier wat ervaringsdeskundigen zijn.

dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je gaat het niet oplossen; hoogstens minderen.

En vaak begint het niet bij jou (want dan zit de geluidstrilling dus al in het huis); jouw bovenburen zouden liever mee kunnen werken en dan eens heeeeel goed gaan overleggen of hun vloer / isolatie niet anders/beter kan.

Even voor de beeldvorming: over wat voor oppervlakte (plafond) gaat het? En heb je een idee hoe plafond & muren aan elkaar bevestigd zijn? En, niet onbelangrijk: budget?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
oppervlakte is +/- 40 m2. Gipsplaten zitten tegen muur aan. Als ik me enigzins verdiep in akoestiek snap ik dat er verschil is tussen contact-geluid en luchtgeluid. Contact-geluid speelt ook, maar als ik prioriteit moet stellen dan liever geen stem/luchtgeluid.

Budget vind ik lastig omdat ik echt niet weet waaraan ik moet denken en het een totaalplaatje is met alle overige zaken die moeten gebeuren. Ik denk dat mijn totaalbudget +/-40K wordt (nwe keuken, badkamer, infra-roodverwarming ipv gas, geluidsisolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:37
In ons vorige huis hebben we het opgelost met eenvoudige veerregels (https://www.gyproc.nl/sit...ing_brochure_-_gyproc.pdf) tegen de balken en daarop gisplaten, de tussenruimte opgevuld met hoog gewicht steenwol. Daarna kon je boven dansen en hoorde je beneden niets.

Natuurlijk kan het beter met een compleet losgekoppeld plafond, ik weet niet wat de afmetingen van de ruimte zijn?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Zoek maar eens op massa-veer-principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essebes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 10:12
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
UIteindelijk met veerregels. Ten minste, dat is mijn besluit. Installateurs zijn druk :-(
Uitdaging vind ik dat je pas merkt of het (voldoende) werkt als het hangt. Dus ik blijf het spannend vinden zo'n gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essebes
fry_35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:44:
UIteindelijk met veerregels. Ten minste, dat is mijn besluit. Installateurs zijn druk :-(
Uitdaging vind ik dat je pas merkt of het (voldoende) werkt als het hangt. Dus ik blijf het spannend vinden zo'n gok.
Idem. Ze zeggen wel dat het geluid gedempt wordt maar niet in hoeverre. Vind het zelf ook spannend en kan daardoor geen keuze maken. Maar moet de knoop doorhakken want wordt gestoord door het geluid.
Hoe druk hebben ze het dan? En wanneer komen de installateurs bij jou? Ik duim voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Als de installatie goed gebeurd, zou dit zeker wel moeten werken. Stop de ruimte tussen de draagbalken sowieso goed vol met steenwol, dat helpt sowieso al tegen stemgeluid.

Zorg voor voldoende massa in het afgeveerde plafond, dus monteer geen simpele 9mm stucplaten tegen het plafond, maar ga voor gipsplaten met een extra hoge dichtheid en dikte (12,5 mm).

Weet wel dat doorboringen in het plafond het effect weer verminderen natuurlijk. Ook eventueel aansluitingen naar wanden door flankerend geluid. Als er open verbindingen in de ruimte boven het plafond naar de wanden zijn, gaat het geluid hier gewoon vrolijk verder. Ook gaten voor spotjes en je plafondlamp zijn natuurlijk kritische aandachtspunten. Het slagen of mislukken van zo'n constructie zit dus echt in de details.

Ik heb zelf ook een ontkoppelde wand gebouwd van metalstud met 2x 12,5mm gips. Waar ik eerst de buurman gewoon letterlijk hoorde praten in zijn keuken, hoor ik nu nauwelijks meer iets. Contactgeluid zal echter altijd een dingetje blijven, dat moet bij de bron worden aangepakt. Als het eenmal in de constructie zit, wordt het heel lastig om het nog te dempen. De beste oplossing zou dus zijn dat je bovenburen een ontkoppelde Fermacell vloer zouden nemen, maar ik denk dat dat niet tot de mogelijkheden behoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:34
Persoonlijk zou ik je plafond aan de muren hangen, dus los van de vloerbalken. Ruimte tussen vloerbalken opvullen met steenwol, en zorgen voor een ononderbroken laag steenwol tussen de vloerbalken en jouw plafond balken.

Dan de 1e laag gips er op, alle naden afkitten, en dan nog een 2e laag gips er overheen dwars er op.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fry_35 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:11:
Hi,

Een korte introductie:
Ik sta voor een vrij grondige renovatie van mijn appartement (bouwjaar, 1903 Amsterdam) in begin 2023 dus ik vrees dat ik nog wel wat vragen ga stellen komende tijd met diverse topics. O-). Toen ik het appartement in 2002 kocht was het door de verkopende partij 'optisch' gerenoveerd. Ik heb het appartement vanwege samenwonen in ander huis lange tijd verhuurd, nu ga ik zelf terug en wil ik het grondig aanpakken.

Ok, 1 van de belangrijke zaken is geluidsisolatie. Ik hoor de bovenburen gewoon praten, los van de euhhh nachtelijke activiteiten :-( Plafond is enkellaags gipsplaten, met daarboven houten vloer van de bovenburen. Tussenruimte is hol. Ik heb zelf aantal oplossingen uiteraard al bekeken: losgekoppeld zwevend plafond met veren, plafondruimte opvullen met isolatiemateriaal, plafond verlagen e.d. Het spannende vind ik met welke oplossing dan ook dat je pas merkt of het heeft gewerkt op het moment dat je klaar bent met installeren. En als dan blijkt dat het toch niet heeft geholpen dan word je niet vrolijk lijkt me...

De vraag is dan ook: is er een richting waarin moet denken. Ik snap dat kant en klare oplossing geven moeilijk is. Wat kan ik al uitsluiten en wat is zinvol om me meer in te verdiepen? Als je op de websites kijkt van leveranciers dan is hun oplossing uiteraard DE oplossing. Maar wellicht dat hier wat ervaringsdeskundigen zijn.

dank alvast!
Het begint bij een goede ondervloer van de bovenburen met geluidsdempend effect. Wat jezelf kunt doen is de holle ruimte vullen met glaswol met alu kant omhoog. dan 'geluidsdempend' schuimrol(epdm) (overlapping tapen met epdm band) plaatsen en dikkere gipsplaten dan nu monteren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essebes
frennek schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:13:
[...]

Contactgeluid zal echter altijd een dingetje blijven, dat moet bij de bron worden aangepakt. Als het eenmal in de constructie zit, wordt het heel lastig om het nog te dempen. De beste oplossing zou dus zijn dat je bovenburen een ontkoppelde Fermacell vloer zouden nemen, maar ik denk dat dat niet tot de mogelijkheden behoord.
In mijn geval is dit idd geen optie. Zal het helemaal niks doen tegen contactgeluid? Ben bereid om alles te geven als het gedreun al halveert :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
essebes schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:47:
[...]

In mijn geval is dit idd geen optie. Zal het helemaal niks doen tegen contactgeluid? Ben bereid om alles te geven als het gedreun al halveert :S
Een ontkoppeld plafond doet zeker wel iets tegen contactgeluid, maar verwacht niet dat het helemaal verdwenen zal zijn. Contactgeluid gaat namelijk door de hele constructie heen, dus via de vloer van de bovenburen naar de draagbalken, welke weer rusten op de muren. Je neemt het geluid wat via het plafond naar jou komt deels weg (ook niet helemaal), maar via andere routes bereikt het nog steeds jouw appartement.

Door VVE's wordt daarom ook vaak besloten dat je als eigenaar moet investeren in een fatsoenlijke ondervloer om dit te dempen. Altijd een lastig punt, want je merkt zelf vaak niet zoveel van die ondervloer maar je hoopt wel dat je bovenburen er wel een redelijke ondervloer in leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 22:04
Ik zou voor de lol eens deze gast op youtube kijken:
YouTube: I'm Tired of Listening to my Neighbors...

Vergelijkbare situatie, appartementen van circa 100 jaar oud opgetrokken uit baksteen. Generiek is de aanpak om eerst zoveel mogelijk steenwol isolatie in de ruimte boven je plafond te stoppen. Dan rachels aanbrengen middels die zoveel mogelijk ontkoppeld zijn van de draagbalken. Dan overgebleven ruimte opvullen met isolatie. En dan 2 lagen gipsplaten aanbrengen. Je kan aanvullend nog kiezen om tussen eerste en tweede laag gipsplaten een flexibele akoestische kit aan te brengen.

Deze gast heeft ook enorm veel video's over dit onderwerp:
https://youtu.be/GLjhrXFo0Kw

Verder zou ik ook kijken naar de muren. Als je namelijk ook direct een voorzetwand aanbrengt kan je het plafond bijna doortrekken naar beneden. Als je dat goed doet creëer je bijna een geluidsdichte doos waar je in woont. Direct ook erg gunstig voor de stookkosten.

Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik zou zeker de optie overwegen om een hoop zelf te doen. Isolatie aanbrengen en een hoop andere werkzaamheden zijn prima zelf te doen. De afwerking laat je dan door een stucadoor doen. Die kan een hoop foutjes gladstrijken.

[ Voor 20% gewijzigd door chrisborst op 11-12-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Makrolon schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:39:
Persoonlijk zou ik je plafond aan de muren hangen, dus los van de vloerbalken. Ruimte tussen vloerbalken opvullen met steenwol, en zorgen voor een ononderbroken laag steenwol tussen de vloerbalken en jouw plafond balken.

Dan de 1e laag gips er op, alle naden afkitten, en dan nog een 2e laag gips er overheen dwars er op.
Een volledig vrijdragend plafond op een nieuwe constructie is inderdaad het mooiste, maar afhankelijk van de overspanning ga je mogelijk wel flink wat hoogte inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:34
frennek schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:34:
[...]

Een volledig vrijdragend plafond op een nieuwe constructie is inderdaad het mooiste, maar afhankelijk van de overspanning ga je mogelijk wel flink wat hoogte inleveren.
De nieuwe balken kun je half tussen de bestaande balken doen he ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• fry_35
ik was even paar dagen weg, maar zie ineens weer hele goede tips, hulp en suggesties. Dank!!

• kjiratsiekoedel
  • Laatst online: 11:11
Kijk eens wat ze bij akoestiekwinkel.nl hebben ter inspiratie.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
fry_35 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:53:
ik was even paar dagen weg, maar zie ineens weer hele goede tips, hulp en suggesties. Dank!!
wel aan de prijs, maar hier heb ik wel goede ervaring mee met tussenwanden. Dat is dan 5cm, denk dat 20cm echt hemels werkt.
Metisse katoen

in het plafond heb ik deels 20cm cellulose, dat werkt ook al prima. dochtertje is in goede jankstand niet te horen via het plafond direct boven onze slaapkamer, maar eerder via 2 deuren en 2 gangen. Wij slapen prima zeg maar :> bonken hoor je nog wel redelijk.

en uiteraard je plafond ontkoppelen van de balken en flink zwaar maken.

Nukezone FTW

Pagina: 1