Certificate of conformity

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 02:33

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb in oktober een Mitsubishi Outlander PHEV uit 2013 verkocht. In principe alles OK. Nu kreeg ik vandaag een en bericht van de koper dat hij een Certificate of Conformity nodig heeft en dat ik die had moeten leveren. Nieuwe aanvragen kost 225 euro blijkbaar.

Hjj heeft problemen met de politie want hij mist dat document.

Is iemand bekend hiermee en is dit verplicht om bij je te houden?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb online gekeken en volgens mij is dit hetzelfde als een type goedkeuring? Maar daar hoef je toch niets voor bij je't hebben als eigenaar? Ik hoor ook voor 't eerst dat je zoiets überhaupt moet hebben. Of is het iets voor 't buitenland?
Als ik het verplicht had moeten leveren bij verkoop dan vindt ik het belangrijk om eerlijk t zijn en te betalen. Maar als 't onzin is wil ik geen 225 euro betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Praetextatus op 09-08-2022 12:50 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je 'm als Nederlander verkocht in Nederland? Nee dan echt niet. APK-bewijs was altijd verplicht te hebben, maar dat is tegenwoordig een paarse krokodil omdat dit gewoon online te controleren is en de politie (e.d.) dat ook gewoon direct kunnen zien op kenteken.

Ik ga er nl. van uit dat deze koper met Certificate of Conformity doelt op een APK-bewijs.

En als het om een typegoedkeuring gaat, dat staat op het kentekenbewijs welke het is. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door True op 09-08-2022 12:53 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25
Volgens mij is dat helemaal niet verplicht.

Zelf heb ik COC papieren hier nodig omdat ik wel eens een auto importeer naar Duitsland en die papieren het een stuk makkelijker maken.

Ik kan me niet voorstellen dat je deze papieren voor de politie nodig hebt. De auto papieren (deel 1/2 enzo) zijn wat de politie nodig heeft bij een controle. COC is alleen van belang bij het importeren van een auto omdat ze zo makkelijk kunnen achterhalen welk model en specificatie de auto heeft. Zonder COC papieren is de kans groter dat je (bijv in Duitsland) eerst de auto moet laten keuren door de TÜV voordat je hem kunt aanmelden bij de Duitse rdw. In andere landen zal het net zo zijn.

Als je hem nog hebt, kun je hem opsturen en anders vraagt de koper het zelf maar aan. Hij heeft namelijk ook de plicht om te kijken of alle papieren in orde zijn bij de koop van de auto imo.

[ Voor 12% gewijzigd door De_Bastaard op 09-08-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De_Bastaard schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:53:
Volgens mij is dat helemaal niet verplicht.

Zelf heb ik COC papieren hier nodig omdat ik wel eens een auto importeer naar Duitsland en die papieren het een stuk makkelijker maken.

Ik kan me niet voorstellen dat je deze papieren voor de politie nodig hebt. De auto papieren (deel 1/2 enzo) zijn wat de politie nodig heeft bij een controle. COC is alleen van belang bij het importeren van een auto omdat ze zo makkelijk kunnen achterhalen welk model en specificatie de auto heeft.

Als je hem nog hebt, kun je hem opsturen en anders vraagt de koper het zelf maar aan. Hij heeft namelijk ook de plicht om te kijken of alle papieren in orde zijn bij de koop van de auto imo.
Autopapieren bestaan helemaal niet meer sinds 2014 en bij overschrijven van een auto na die datum (deze casus). Je krijgt enkel een kentekencard (per post na enkele dagen) welke voldoende is bij het vorderen van kentekenpapieren bij een staandehouding. De tenaamstellingscode krijg je deels per post en deels bij overschrijven.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Niet jou probleem.

Maar je kan hem deze link sturen https://www.vwe.nl/consum...-typegoedkeuringsgegevens. Dat moet voor nld voldoende zijn.

Of hij wil zijn auto exporteren naar bv Spanje. Dan is het zeker niet voldoende

[ Voor 31% gewijzigd door jack zomer op 09-08-2022 14:40 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Weet niet hoe dit in NL zit, maar in BE is dat een apart document dat je krijgt van constructeur bij aankoop:
https://www.autoveilighei...ertificate-conformity-coc

Waarschijnlijk doelt de koper daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de auto verkocht, door jou, als particulier? Of heb je de Mitsubishi bedrijfsmatig verkocht?

Indien particulier, hoe vervelend ook: niet jouw probleem (garantie tot de deur) en al helemaal niet na 10 maanden.

Zakelijk kan ik me voorstellen dat je nog iets meer / extra zou kunnen betekenen voor de koper; echter hij/zij/het is verantwoordelijk voor alle correcte papieren op het moment dat de auto de grens overgaat (export of vakantie).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:55

lord_fh

PS5

COC = bij importeur. als hij dat nodig heeft moet ie dat zelf regelen. Als je een auto nieuw koopt in NL krijg je dat niet. Het is gewoon een type goedkeuring inderdaad. En heel raar dat de politie dat wil hebben
Pagina: 1