Hoe kan ik deze raamscharnieren afstellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimitri
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 22:09
Hallo,

Het een deel van het dubbel opendraaiend raam in van mijn kamers is wat verzakt waardoor dat deel wat knelt en niet goed open gaat. Het gaat om het deel van het raam dat gewoon open gaat, niet om het deel dat je ook kan kantelen. Het hele raam sluit hierdoor niet goed meer af en de kantel functie van de andere helft werkt hierdoor ook niet meer goed omdat het makkelijk open waait (want het punt om in te haken op het andere raam is nu te ver weg).

Ik zou dit raam graag terug rechtzetten. Als ik het scharnier in de hoek links onder wat kan afstellen zodat het raam terug loodrecht komt te staan kan ik deze problemen oplossen.

Ik weet alleen niet hoe ik hier aan moet beginnen. Ik heb geprobeerd om het raam uit de scharnieren te tillen, maar dit gaat niet. Ik zie nergens op de scharnieren een mogelijkheid om ze bij te stellen of open te maken.

Weet iemand van jullie hoe ik dit kan doen? Ik heb de scharnieren proberen opzoeken, maar dit lukt niet zo vlot. De originele plaatser van het raam bestaat al heel lang niet meer, dus ik kan het spijtig genoeg niet aan hen vragen.

Hierbij wat foto's van het raam en de scharnieren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyM9SMaZsPyaoefiKba7nter2KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKIF5oi3M9u6DWt1Uoa32eeN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEWb5L0mwMGWakd_p1HfG7UU9WA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oD7vRp1N0QBGA72qBBsNWxr0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6ant3sS8ARm5PQ2zFG2E9qxMZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoYUlBijdBhfOBCsUqkbookX.jpg?f=fotoalbum_large

Groeten,
Dimitri

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je kan hoogstens een rondel tussen de scharnieren steken als de vleugel naar boven moet.

Als ze dichter naar elkaar moeten, raamvleugel eruit heffen en het stuk dat in de vleugel zit een slag of 2 eruit draaien.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
Niet helemaal duidelijk, maar het gaat om het raam aan de linkerkant? Zo te zien zijn het drie paumelle scharnieren dus ik vraag me af hoe die los zijn gekomen.

Normaal gesproken kan je deze stellen door het deel in het draaiende gedeelte losser of vaster te draaien maar zo te zien is daar geen ruimte voor. Is het deel van de scharnieren in het kozijn los aan het komen, of waar komt het verzakken vandaan? Is het hout niet gewoon ergens krom aan het trekken?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimitri
Jellabie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:11:
Als ze dichter naar elkaar moeten, raamvleugel eruit heffen en het stuk dat in de vleugel zit een slag of 2 eruit draaien.
Met een rondel zou het geheel naar boven gaan. Wat ik zou willen is het onderste van de linker vleugel naar binnen laten gaan, dus zoals jij zeg het onderste er een slag of twee uitdraaien.

Ik heb geprobeerd om die raamvleugel er uit te heffen, maar die zit vast, ik krijg hem er niet uit en durf ook niet te veel kracht te zetten. Hij beweegt niet eens. Zit dat ergens vast? Ik zie nergens een schroef ofzo zitten.
Jiriki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:22:
Niet helemaal duidelijk, maar het gaat om het raam aan de linkerkant? Zo te zien zijn het drie paumelle scharnieren dus ik vraag me af hoe die los zijn gekomen.

Normaal gesproken kan je deze stellen door het deel in het draaiende gedeelte losser of vaster te draaien maar zo te zien is daar geen ruimte voor. Is het deel van de scharnieren in het kozijn los aan het komen, of waar komt het verzakken vandaan? Is het hout niet gewoon ergens krom aan het trekken?
Het gaat inderdaad om de linker kant.

Ze zitten niet los, ze bewegen in ieder geval niet. (Buiten scharnieren dan). Het lijkt eerder alsof het raam wat verzakt is, mss door foutief gebruik, of dat het altijd fout geinstalleer geweest is. Al het hout ziet er recht uit en nog in goede staat.

Ik heb het raam altijd zo geweten en woon hier al een aantal jaren. Het raam staat in mijn bureau en nu ik meer thuiswerk en het gas duurder word zou ik dat raam wat beter willen laten aansluiten.

Ik heb inderdaad scharnieren gezien die er zo uitzien waar stel schroeven opzitten, maar bij deze is dat niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

mimitri schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Met een rondel zou het geheel naar boven gaan. Wat ik zou willen is het onderste van de linker vleugel naar binnen laten gaan, dus zoals jij zeg het onderste er een slag of twee uitdraaien.

Ik heb geprobeerd om die raamvleugel er uit te heffen, maar die zit vast, ik krijg hem er niet uit en durf ook niet te veel kracht te zetten. Hij beweegt niet eens. Zit dat ergens vast? Ik zie nergens een schroef ofzo zitten.

[...]
Ze kunnen idd redelijk vast gaan zitten na verloop van tijd, proberen stukje open en dicht te draaien en iemand anders vanonder laten heffen.

Op het werk druk ik er gewoon de koevoet onder, maarja.... Daarna breek ik die ramen ook gewoon uit :+

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mimitri
@Jellabie Dat was inderdaad het probleem! Ik heb er net wat meer kracht op gezet en plots vloog het raam uit de scharnieren! Het was ff schrikken, maar het gaat dus. Als het straks wat afgekoeld is ga ik ze proberen verstellen. Ik er denk ik ook een dun laagje vet op doen.

Goed dat het zo ging, want de koevoet was hier geen optie, ik wil de ramen nog houden 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimitri
Het is gelukt! Bedankt voor de tips!
Pagina: 1