Welk ventilatiekanaal voor afzuigkap met hoek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:37
Al een tijdje probeer ik met een slim idee te komen om mijn reeds opgehangen afzuiginstallatie correct aan te sluiten aan het gat in de gevel, helaas nog niet met het gewenste resultaat.

Het probleem is als volgt;

Het gat in mijn gevel begint op ~15CM van de muur af, en zit heel dicht op het plafond. Het stuk dat aangesloten moet worden op de afzuigkap begint op circa ~10CM van de muur af, een rechte pijp met 90 graden hoek is dus niet mogelijk, en misschien zelfs ongewenst vanwege het plafond. Om het tevens nog wat ingewikkelder te maken zit er vlakbij het gat in de muur (naar buiten toe) een keukenkastje dat hangt op ~30 CM van het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Illr-4VyGDOPq7JbZQhaGkoVpTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJJ2B1htz3a1k8drvJWXYJuu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FblMnP2wnfWalrGLoBuGImN0Bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2g2FbhAv8JFXdCQrvfZpZQEr.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zouden jullie dit monteren en met welke buis? Ik ga het liefst mogelijk voor de beste ventilatie oplossing, dus een spirobuis oplossing (minste weerstand) of wellicht een semi-flexibele buis, een volledig flexibele buis is geen optie. Ook zal er geen koof komen, hoewel misschien minder mooi is hier nou eenmaal voor gekozen en dat zal niet meer wijzigen. Er hangt overigens natuurlijk wel een RVS kap boven de afzuiginstallatie waar ik een gat in zal moeten laten maken.

"In de muur" zal een spirobuis stuk worden gelegd met daarin een terugslapklep, het gaat dus vooral om het stuk tot de muur en tot de aansluiting van de afzuigkap.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
2 x 45 graden bochten bij de muur zodat je 5 cm verspringt lost dat je probleem op ?
de verspringing komt zeg maar boven je keuken kastje.
dan kan vervolgens bij de afzuigkap een 90 gradenbocht. en een stukje buis.
ik zou de buis langs het plafond monteren. is ook gelijk technisch het mooiste.
de verspinging recht monteren is zeg maar wel mooiste als dat kan.

als het verspringing nog te ruim is dan neem je 2 keer 30 graden bocht zodat je wat korter bent.
de buis kan wel strak tegen je plafond gemonteerdt worden.
na de verspringing dmv korte draadeindjes./stokeindjes.

of legt het verzet/verspringing een beetje schuin naar achteren/beneden en houd hem wat langer. 6 a 7 cm.
dan heb je recht als nog 5 cm. en iets meer montage ruimte voor de beugels. maar dit is wel minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 21:45
Als je het in het zicht laat wordt het naar mijn mening nooit wat. Dan zou ik inderdaad ook voor een vaste buis gaan met 2 verspringingen.
Een simpele koof erom timmeren, misschien zelfs tot bovenkant kastje(?), is natuurlijk de mooiere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:37
miciel schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:24:
2 x 45 graden bochten bij de muur zodat je 5 cm verspringt lost dat je probleem op ?
dan kan vervolgens bij de afzuigkap een 90 gradenbocht. en een stukje buis.
ik zou de buis langs het plafond monteren. is ook gelijk technisch het mooiste.

als het verspringing nog te ruim is dan neem je 2 keer 30 graden bocht zodat je wat korter bent.
de buis kan wel strak tegen je plafond gemonteerdt worden.
na de verspringing dmv korte draadeindjes./stokeindjes.

of legt het verzet/verspringing een beetje schuin naar achteren/beneden en houd hem wat langer. 6 a 7 cm.
dan heb je recht als nog 5 cm. en iets meer montage ruimte voor de beugels. maar dit is wel minder mooi.
Die 2 x 45 graden bocht (bij het gat in de muur) met een verbindingsstuk tussen de bochten was in eerste instantie ook mijn idee maar helaas past dat niet, de bocht is dan te groot. Als ik je goed begrijp stel je het volgende voor;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-yxd98b0243RigdN3UTuDyv4LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN0BHKcw3Gd4C2kvxMCX6rSV.jpg?f=fotoalbum_large

Die eerste bocht gaat niet passen met een normale 45 bocht, wellicht kan ik het testen met de "korte" 45 graden bocht die ook in omloop is echter hebben ze die niet bij de bouwmarkt dus zal ik die moeten bestellen.

Wat je precies bedoeld met montage bij het plafond snap ik niet want in de voorgestelde situatie ga je juist weg bij het plafond, en nog meer naar boven gaat niet.

in principe wil ik het in eerste instantie proberen zonder beugels hopende dat het gewicht genoeg gehouden kan worden door het gat in de muur (dit zit redelijk strak om de buis heen) en het te maken gat in de RVS kap / de aansluiting op de afzuigkap mond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
no00waa schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Die 2 x 45 graden bocht (bij het gat in de muur) met een verbindingsstuk tussen de bochten was in eerste instantie ook mijn idee maar helaas past dat niet, de bocht is dan te groot. Als ik je goed begrijp stel je het volgende voor;

[Afbeelding]

Die eerste bocht gaat niet passen met een normale 45 bocht, wellicht kan ik het testen met de "korte" 45 graden bocht die ook in omloop is echter hebben ze die niet bij de bouwmarkt dus zal ik die moeten bestellen.

Wat je precies bedoeld met montage bij het plafond snap ik niet want in de voorgestelde situatie ga je juist weg bij het plafond, en nog meer naar boven gaat niet.

in principe wil ik het in eerste instantie proberen zonder beugels hopende dat het gewicht genoeg gehouden kan worden door het gat in de muur (dit zit redelijk strak om de buis heen) en het te maken gat in de RVS kap / de aansluiting op de afzuigkap mond.
als 45 graden niet past dan 2 x30 graden of 2 x 15 graden. bestaat allebei.
ik bedoel het verzet plat monteren. dus dat ie alleen die vijf cm verschil opvangt.
er staan immers twee maten in je tekening 10 en 15 cm van de achtermuur af.
zie afbeelding. ik heb helaas geen idee hoe ik het in 3d moet tekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9_nKLbO19RsLQkZaOKZrmFrGXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BiSYCG88X4xtY2uud4XMYvSW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:07
Ik zou ook zoals @miciel aangeeft op plafondhoogte naar achter gaan richting de wand en dan ter hoogte van de afzuigkap 90 graden naar beneden. Dan maak je om het geheel een mooie koof en dan is alles uit het zicht. Voor het esthetische zou je nog kunnen overwegen om de koof over de gehele breedte te maken, met bijv. verlichting er in. Al heb je aan het laatste niet heel veel door je bovenkasten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 12:26
Geen antwoord op je vraag maar puur uit nieuwsgierigheid; Waarom pas je geen recirculatiekap toe? Dit is een stuk duurzamer omdat je geen koude lucht naar binnen zuigt in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 14:21
A.M.H schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:
Geen antwoord op je vraag maar puur uit nieuwsgierigheid; Waarom pas je geen recirculatiekap toe? Dit is een stuk duurzamer omdat je geen koude lucht naar binnen zuigt in de winter.
Dat is iets genuanceerder, toch? Je zuigt met de afzuigkap niet direct koude lucht naar binnen, maar warme lucht naar buiten, toch? Toegegeven, de afgezogen lucht wordt op andere plekken van het huis wel vervangen door koude lucht inderdaad.

Wij zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken en willen juist perse een afzuigkap naar buiten. Geen gedoe met eventueel vocht en ééns in de zoveel tijd de filters moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:00
Niet wat je wellicht wilt horen, maar een koof is toch een stuk netter dan elke andere oplossing. Volgens mij maak je het jezelf onnodig ingewikkeld. Wij hebben ook een koof gemaakt, en deze symmetrisch over de hele keuken laten lopen. Spotje erin en klaar.. Ziet er eigenlijk best sjiek uit met wat sfeer, en alles netjes uit het zicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 22:29
Ik zou ook voor een koof gaan en daar je ventilatiekanaal in wegwerken.

offtopic: Wat voor afzuigkap heb je? Heeft ie ook een repeater-functie (gezien de Wifi-sticker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:19
@no00waa Het ziet er uit alsof de kap zelf een aansluiting heeft van 150mm met een verloop naar 125 er op nu. Als geluid ook relevant is zou ik meteen voor 150mm buis gaan en het gat in de gevel laten vergroten richting de achterwand. Je kunt zowel een groter rond gat maken als een rond gat.

Gezien de indeling zou ik gaan voor een rechthoekige buis en opening naar buiten en een ronde buis van de kap naar boven. Ik heb dat zelf ook gedaan met Naber spul (Flow 150mm PVC) https://www.naber.de/luchtafvoertechniek/ Net rechthoekig RVS rooster buiten, met terugslagklep. In de RVS serie zie ik geen rond naar vlak bocht, vandaar.

Ik zou, vanaf de kap gezien, aanleggen:
1) rechte buis 150mm,
2) F-bion bocht (https://www.naber.de/nl-f-bion-150-omkeerstuk-900-s04027/),
3) rechte vlakbuis (kan metaal),
4) flex stuk, speciaal voor dit soort situaties gemaakt (https://www.naber.de/nl-sf-vro-flex-150-vlakke-buis-s13364/),
5) laatste stukje rechte vlakbuis door de muur
6) RVS buitenrooster (https://www.naber.de/nl-e...50-buitenjaloezie-s04003/).

Let goed op dat de buis recht boven de kap iets hoger zit dan aan de buitenmuur. Na het koken heb je condens in de buis, dat loopt liever niet terug in de kap. Naloop helpt uiteraard wel veel, maar voorkomen is beter dan genezen.
Controleer goed of er geen elektra loopt naast het bestaande gat. Dat was hier wel, leuke verrassing...

Alternatief kan alles metaal natuurlijk, maar ik had de uitdaging dat de aansluitng van de kap hier, 150mm, eigenlijk niet direct op de PVC buis past. Klein beetje warmte rondom van een heteluchtpistool en hij zit er op.

Oh en natuurlijk dat stuk wegwerken achter een koofje. Misschien een simpele L-vormige aan haken zodat je die gemakkelijk kunt verwijderen, mocht het ooit nodig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Crahsystor op 10-08-2022 13:41 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:30
ik heb 't thuis zo:Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VcxyvsO.png
Aan de zijkant van de afzuiger een opening gezaagd 4mm kleiner dan de koof, maar groot genoeg voor flexibele buis. Want met flexibele buis ben je veel flexibeler .

En als de buis niet goed aansluit op 't gat. Dan moet 't gat beter gaan aansluiten op de buis.
Oftewel, je zou een tweede gat tegen de achterwant kunnen maken. En maak je 't eerste gat weer dicht.

Meer werk, maar mogelijk wel strakker resultaat.
Pagina: 1