Vraag

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03 15:52
Dag Tweakers
Mijn vraag
Mijn computer doet sinds een re-install een paar weken geleden raar maar ik heb geen idee wat het veroorzaakt.

De problemen:
  • De computer clockt zichzelf soms naar 500 Mhz, in AMD Ryzen kan ik hem dan weer normaal laten werken.
  • Soms gaat de computer ineens erg stotteren als ik in een game zit, een beetje alsof het iets steeds vast zit. Ik dacht zelf dat het iets zou zijn met drivers of met een usb device die niet goed werkt, maar welke weet ik niet.
  • Als ik de computer op de slaapstand laat gaan dan gaat de gaat hij daar niet goed in. De CPU en GPU fans gaan dan uit, maar de computer is dan nog steeds aan. Ook draaien de fans van het Chasis dan nog (en staan de LED's van het chasis aan). Hij wil dan ook niet meer uit, ik moet dan de stroom van de computer afhalen. Hierbij kreeg ik ook Q-code F8
  • Soms geeft Ryzen Master wat aparte waarden (zie foto)

Heeft iemand een idee wat dit veroorzaakt?

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
Unpluggen van USB devices, chipset driver geüpdatet.

Ik hoop dat het iets simpels is als wat drivers ofzo, maar het lukt mij niet echt om uit te vinden wat het is.

Alvast bedankt,
Dany

[Voor 3% gewijzigd door peize9 op 09-08-2022 12:26]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-03 14:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik vind het altijd wat verdacht als er niet wordt vermeld wat voor PSU er in de PC zit. Niet toevallig een of ander goedkoop/oud model erin geprikt wat niet alle features (o.a. slaapstand) van de CPU ondersteunt?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• peize9
FooLsKi schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:49:
Ik vind het altijd wat verdacht als er niet wordt vermeld wat voor PSU er in de PC zit. Niet toevallig een of ander goedkoop/oud model erin geprikt wat niet alle features (o.a. slaapstand) van de CPU ondersteunt?
Gelukkig die ik niet aan goedkope PSU's
pricewatch: ASUS ROG Thor 1200W

Voorheen deed hij het ook verder gewoon naar behoren.

[Voor 5% gewijzigd door peize9 op 09-08-2022 12:27]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• peize9
Tijdens het gamen vandaag is hij ineens in een soort halve slaapstand gegaan. Fans draaiden nog, maar beelden kregen geen signaal en de verlichting op mijn toetsenbord ging uit.

Ook kreeg ik code 30, check CPU op het Qcode schermpje. Iemand een idee wat dit betekent?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waarschijnlijk inderdaad iets met drivers, maar gewoon nog een keer een re-install doenkan het probleem ook oplossen.

• peize9
Ernemmer schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:15:
Waarschijnlijk inderdaad iets met drivers, maar gewoon nog een keer een re-install doenkan het probleem ook oplossen.
Heb net de hele handel een nieuwe install gegeven. Was net blij dat ik alles weer een beetje op orde had :P

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33

hilgo

Clear your mind of can't.

Dat haperen / terug klokken zou ook een temperatuur probleem kunnen zijn, al zien de temps er op je screenshot goed uit.
Wat betreft de Q-codes: die staan in de manual (https://dlcdnets.asus.com...R_VIII_FORMULA_UM_WEB.pdf) uitgelegd.
Edit: En laat je eventviewer nog gekke dingen zien?

[Voor 8% gewijzigd door hilgo op 10-08-2022 15:21]

Discogs

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
peize9 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Heb net de hele handel een nieuwe install gegeven. Was net blij dat ik alles weer een beetje op orde had :P
Bios eens resetten (load optimized defaults) , misschien staat daar wel iets niet goed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee