Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim1981
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 21:47
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmi7GCWH85Xd8oXIwll7Tmh7xuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v62viW14hsaOI7jSl5TVViqf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN2Eh1vpsk52-vqzRKHJElHRjiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teGBKCk38PPiRrf2ssQsefKR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g0sAcimEJcXXwDrDn3ON91SNuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PHt0XRCE65G4ifpYtrIlCXSZ.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Eén dakzijde op zuid/zuidoost voorzien van één dakraam. Nog niet voorzien van zonnepanelen.
Schaduw
Geen schaduw aanwezig.
Jaarverbruik
Huis is gasloos en voorzien van een warmtepomp, we verwachten 5000/5500 kWh te verbruiken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase.
Budget en doel
Dakzijde zo vol mogelijk leggen.
14 of 16 panelen als het past.
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale, goed aangeschreven installateur.
Bijhouden van data
Ja, maar hoeft niet uitgebreid.
Reeds verkregen offertes
- 14 x QCells Q.PEAK DUO ML 380 Wp mono full Black.
- Growatt MOD 5000TL3-X Inverter incl. WiFi/Ethern. 2MPPT(3F).
- Bekabeling 3 fase AC + DC + Aarde.
- Aardlekautomaat 3 fase 16A - 20A of 25A 3P + Nul 30mA B.
- Schuin Dak Montagesysteem EVO Portrait (zwarte klemmen).
- Monteren van het PV-systeem - werkend opgeleverd.

Slechts enkele offertes aangevraagd/gekregen maar heb het beste gevoel bij de aanbieder van bovenstaande offerte.
Regio
Gelderland.
Vragen
Installateur heeft het onderstaande legplan bedacht met bijbehorende opbrengst.
De installatie staat gepland voor eind oktober aangezien mijn vriendin en ik dan pas de sleutel krijgen van ons nieuwe huis (dit huis dus).

De installateur heeft 14 panelen ingetekend maar neemt 16 panelen mee, mocht blijken dat die twee extra panelen toch passen dan is dat mooi meegenomen.

- Wat vinden jullie van deze installatie, technisch gezien?
- Is het verstandig om gelijk, zoals geoffreerd, voor een 3-fase omvormer te gaan?
- (zal de installateur) alle panelen op één of twee strings zetten?

Alvast bedankt. Op- of aanmerkingen zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBj-w8wkNWLzOpSNxWZYI0mO0Bo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z2U8g9PQ3eb8rAjqOgeyQLD2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdbpZWSmHwzMITT1OINUIkZYvjs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LQlec9o2NngjCH5phPUL7UYk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
- Wat vinden jullie van deze installatie, technisch gezien?

Prima installatie technisch, wat is de prijs, €/Wp?

- Is het verstandig om gelijk, zoals geoffreerd, voor een 3-fase omvormer te gaan?

Ja met 5kW in een nieuwbouwwijk zeker, als er twee panelen bijkomen zal de omvormer een 6kW moeten wezen en dan helemaal 3F.

- (zal de installateur) alle panelen op één of twee strings zetten?
Op 1 string, zeker niet op 2 strings, anders krijg je lage voltages met mogelijke technische problemen

Heb je gedacht aan om ook panelen te plaatsen op het platte stukje uitbouw/schuurtje/overkapping of de andere zijde? #dakvol

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim1981
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 21:47

€ 6135,- (€ 1,15/Wp)

Ja met 5kW in een nieuwbouwwijk zeker, als er twee panelen bijkomen zal de omvormer een 6kW moeten wezen en dan helemaal 3F.

Goed punt, wat als ze wel 16 panelen op de 5kW omvormer plaatsen? Topt hij dan te veel af?
Want ik weet namelijk (nog) niet of ze ook een 6kW omvormer ook meenemen ten tijde van de installatie.

Heb je gedacht aan om ook panelen te plaatsen op het platte stukje uitbouw/schuurtje/overkapping of de andere zijde? #dakvol

Wel aan gedacht, maar voor nu en later vinden we 14/16 panelen genoeg. Dank voor je input.

[ Voor 8% gewijzigd door tim1981 op 09-08-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
16 panelen kan op een 5kW of het te veel aftopt is niet zwart wit. Sommigen kunnen überhaupt niet tegen aftopping. Zelf vind ik een 1%/ jaar niet zo erg, omdat het financieel rendabel is ook. Als je wil weten hoeveel het is, zou je het kunnen simuleren in sunny design.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-05 19:37
tim1981 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:39:

€ 6135,- (€ 1,15/Wp)

Goed punt, wat als ze wel 16 panelen op de 5kW omvormer plaatsen? Topt hij dan te veel af?
Want ik weet namelijk (nog) niet of ze ook een 6kW omvormer ook meenemen ten tijde van de installatie.

Wel aan gedacht, maar voor nu en later vinden we 14/16 panelen genoeg. Dank voor je input.
Krijg niet zoals ik niet-vol-leg-spijt. Vraag op zijn minst een offerte aan met 6-10 panelen aan de andere kant. Als het goed is zullen de kosten 20 ct/wp lager liggen dan de 1,15 die je nu hebt. Dus dan wordt het een interessant financiële afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:41

watercoolertje

Untertitel

Dat_Doc schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:43:
16 panelen kan op een 5kW of het te veel aftopt is niet zwart wit. Sommigen kunnen überhaupt niet tegen aftopping. Zelf vind ik een 1%/ jaar niet zo erg, omdat het financieel rendabel is ook. Als je wil weten hoeveel het is, zou je het kunnen simuleren in sunny design.
Precies, nu is het per paneel (6135/14=) 438 euro als die extra panelen bijv. 250 euro per stuk kosten om erbij te plaatsen (inclusief alle bijkomende kosten) zijn die panelen 45% goedkoper en hoeven ze datzelfde percentage ook maar op te brengen ten opzichte van de rest om net zo rendabel te zijn :)

Zelf ga ik naar 7500wp op een 4.5kwh omvormer, perfect op het zuiden, dat gaat wel hard aftoppen. Ik laat die extra panelen wel als extra string op het dak leggen (er komen dan 3 strings naar binnen, waarvan ik er 2 doorlus en dus effectief maar 2 aansluit op de omvormer), ik kan dan later altijd nog een 2de omvormer nemen waar ik 1 van die 3 strings heen kan verleggen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Pagina: 1