WiFi in de achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-01 14:13
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over hoe ik buiten een goed WiFi signaal kan krijgen.

Mijn huidige opzet thuis is als volgt:
- Beneden AP LR UniFi
- 1e verdieping AP LR UniFi
- zolder AP lite UniFi

Nu hangt het Accespoint beneden in de woonkamer, wat zo'n 25 meter is naar de tuin.
In de tuin hebben we helaas hele slechte verbinding met de deuren dicht.

Nu kan ik helaas geen internet kabel meer buiten krijgen, waardoor ik geen extra AP kan plaatsen vlakbij de tuin.
Hoe kan ik dit het best oplossen?

Ik zat zelf te denken aan een Powerline adapter. Ik weet alleen niet of dit gaat werken omdat we een Unifi netwerk hebben. En niet het netwerk vanuit het modem.

Unifi heeft hiervoor volgens mij ook geen extenders.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:56

Nielless

Born at a very young age.

Je zou een AC-Mesh kunnen aanschaffen en deze draadloos verbinding kunnen laten maken met de AP-LR (beneden).
de PoE adapter die erbij zit: alleen de PoE poort aansluiten op de AC-M.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) deze zijn momenteel wel wat lastig verkrijgbaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Nielless op 09-08-2022 11:44 ]

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
Nielless schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:42:
Je zou een AC-Mesh kunnen aanschaffen en deze draadloos verbinding kunnen laten maken met de AP-LR (beneden).
de PoE adapter die erbij zit: alleen de PoE poort aansluiten op de AC-M.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) deze zijn momenteel wel wat lastig verkrijgbaar.
Bedankt voor je antwoord.
Dus even voor mijn duidelijkheid.
De AC-M kan ik buiten hangen, want ik lees dat die waterdicht is.

De AC-M maakt draadloos verbinding met de AP-LR (beneden).

Op de AC-M hoeft dus geen bekabelde verbinding te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:56

Nielless

Born at a very young age.

Eldro19 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Dus even voor mijn duidelijkheid.
De AC-M kan ik buiten hangen, want ik lees dat die waterdicht is.

De AC-M maakt draadloos verbinding met de AP-LR (beneden).

Op de AC-M hoeft dus geen bekabelde verbinding te zitten?
de AC-M hoef je alleen te voeden via PoE (dus met de PoE adapter die erbij zit). Verder kun je deze dan inderdaad draadloos connectie laten maken via de AP-LR

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
Nielless schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

de AC-M hoef je alleen te voeden via PoE (dus met de PoE adapter die erbij zit). Verder kun je deze dan inderdaad draadloos connectie laten maken via de AP-LR
Thnx!
Het vervelende is dus dat ik buiten geen internet kabel heb liggen.
Hierdoor kan ik hem dus niet via PoE voeden.

Internet kabel ligt voor, waar de AP-LR op is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Eldro19 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Thnx!

Heb je wel nog een kabel (of mogelijkheid tot trekken ervan) tot bij de achterdeur in de buurt, of moet hij echt naar de woonkamer?

Zowel een draadloze mesh als een ouderwetse range extender gaat je extra latency opleveren, dus dat wil je niet. Je wil gewoon ethernet backhaul zodat je mesh in AP-modus kan werken. Dan lift je wel mee op het mesh principe dat je maar één SSID hebt, maar heeft iedere AP netjes de volle snelheid ter beschikking.

Als je een rechtstreekse verbinding hebt voor je powerline dan is dat altijd een optie, die kunnen tegenwoordig ook gewoon gigabit, maar dan moeten ze wel echt op dezelfde lus in dezelfde groep zitten. Ieder extra stapje (zoals een verlengkabel met meerdere apparaten erop) zorgt weer voor signaalverlies. In theorie kunnen moderne powerline adapters over meerdere groepen, maar in de praktijk werkt het toch minder goed.

Uiteindelijk als het gewoon is zodat je een keertje wat op Facebook kan kijken of een muziekje kan luisteren in de achtertuin dan maakt het allemaal weinig uit, maar powerline is dan wat mij betreft wel een betere oplossing dan een draadloze mesh/extender. Als je een netwerkkabel kan trekken naar de achterdeur dan zou ik voor een PoE AP gaan.

Als laatste optie zijn er ook netwerkkabels die je buiten kan leggen, dan zou je vanuit de meterkast naar buiten kunnen en dan (over het dak heen oid) naar achteren. Dat is de meest lelijke en meest lompe oplossing, maar wel een die gewoon perfect gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
wifi naar buiten zonder kabel is tamelijk kansloos zo gauw je iets van dubbel glas hebt, daar zit een coating op dat alle zeer effectief blokkeert.

Een kabel naar buiten en een outdoor accesspoint is de beste oplossing.

Alternatief is een set powerline adapters te kopen die ook wifi hebben, dan kan de buiten module voor wifi buiten zorgen.
Hoeft echt niet van unifi te zijn en zeker niet aan mesh spul gaan beginnen.
zoiets bijvoorbeeld:
https://www.wifishop.nl/d...ple-starter-kit/pid=65038

Deze is niet weer bestendig dus ofwel alleen met mooi weer buiten gebruiken ofwel ergens beschermt plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
Ben(V) schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:54:
wifi naar buiten zonder kabel is tamelijk kansloos zo gauw je iets van dubbel glas hebt, daar zit een coating op dat alle zeer effectief blokkeert.

Alternatief is een set powerline adapters te kopen die ook wifi hebben, dan kan de buiten module voor wifi buiten zorgen.
Hoeft echt niet van unifi te zijn en zeker niet aan mesh spul gaan beginnen.
zoiets bijvoorbeeld:
https://www.wifishop.nl/d...ple-starter-kit/pid=65038

Deze is niet weer bestendig dus ofwel alleen met mooi weer buiten gebruiken ofwel ergens beschermt plaatsen.
Bedankt voor je antwoord!
Is het niet zo dat Powerline adapters het netwerk vanuit je modem versterken?
Dus als ik deze ga gebruiken versterken ze niet het netwerk van UniFi toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Eldro19 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Thnx!

Het idee is dat je dan in de tuin alleen een PoE voeding blok met een korte UTP kabel aansluit op de AC-M. Er hoeft dus geen kabel van binnen naar buiten, maar je hebt wel ergens een stopcontact nodig buiten.

majime-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eldro19 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Nee. Powerline adapters leveren een netwerkverbinding tussen stopcontact en stopcontact. Je kunt daar vervolgens een WiFi-AP aan verbinden die je WiFi SSID's uitzendt op locatie waar het staat.
Nee. En goed ook: versterken heeft geen zin. WiFi is tweerichtingscommunicatie en versterken van WiFi naar de tuin heeft exact even veel zin als met een megafoon vanuit de woonkamer gaan schreeuwen naar een jongedame met zachte stem in de tuin. Je moet niet schreeuwen, je moet de hele conversatie dichterbij krijgen, specifieker linksom of rechtsom aan de buitenkant van de tuindeur, want al sta je direct achter het raam, die dame buiten gaat je niet horen met de deur dicht.

In ieder geval:
Een 'mesh' AP buiten hangen zonder enige vorm van draadje eraan gaat niet vliegen als je buiten geen dekking hebt. Dat apparaat kan verbinden met een bestaand WiFi netwerk en dat netwerk opnieuw uitzenden - maar dan moet je wel goed *kunnen* verbinden met dat netwerk op die locatie.

Wat ik me afvraag: je zegt dat er geen draadje door de muur kan, maar overweegt powerline. Powerline gaat ook over draadje (zij het stroomdraad). Gaat die dan wel door de muur? Zo ja is er dus wel mogelijkheid voor kabel door muur. Zo nee, waar was je het dan van plan te hangen? Als HR++ glas en spouwmuur isolatie de boel tegenhoudt, gaat het dat ook doen met een WiFi-netwerk uitgezonden achter een powerline-adapter.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 09-08-2022 13:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je niet de mogelijkheid hem vanaf je zolder of 1e verdieping aan de gevel te hangen met een kabeltje ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Eldro19 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Het netwerk dat je hebt is gewoon plat, er is dus geen modem/router netwerk en een unifi netwerk.
En een powerline versterkt niets, die transporteer enkel je netwerk over het stroomnet.

Je sluit de ene powerline adapter ergens binnen aan via een kabel aan je netwerk en buiten stop je de andere module buiten in een wcd.
Die zal dan gewoon een wifi accesspoint voor je netwerk worden die buiten wel bereikbaar is.

Bedenk wel dat de binnen module ook een wifi accesspoint wordt en dat kan misschien wel eens te veel worden, maar je kunt op die module altijd nog de wifi weer uitzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 09-08-2022 13:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:39
Heb in de tuin een outdoor access point die mesht met het dichstsbijzijnde access point binnen.
Goed voor ongeveer 200 megabit (van de gigabit...) internet achterin de tuin.

Powerline heb ik niks anders dan bijzonder matige ervaringen mee.
Voordat je bij mij thuis van het modem naar de tuin bent ben je door tig lasdozen en een groepenkast gegaan.
Kreeg zelden meer dan 30 megabit.

Gewoon een gat boren en een kabel trekken blijft toch wel stiekem de enige manier.

[ Voor 36% gewijzigd door Polderviking op 09-08-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij heeft geen bereik buiten dus zinloos voorstel.
Iedereen weet dat een kabel het beste is, maar als dat niet gaat blijft alleen powerline over.

En wat mesht is zal waarschijnlijk niemand weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

FreakNL

Well do ya punk?

Ik had hier altijd slecht bereik in de overkapping helemaal achter in de tuin.

Midden in de tuin nog wel prima dekking.

Ik heb aan de overkapping een CPE510 gehangen die het 5ghz signaal van binnen “opvangt”. En in de overkapping hangt een ouwe EAP350 die als AP dient. (Uiteraard aangesloten op de CPE510).

Als je het op deze manier oplost (ipv van 1 device) kun je wellicht het “opvangende” device wat dichter bij huis zetten.

Ik kan alles ook met 1 knop (stekkerdoos) uitzetten dus ik zet het ook alleen aan als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:54:

Dat.

Ik heb hetzelfde probleem in mijn woning bouwjaar 2000.
Met schuifpui dicht bijna geen ontvangst meer.

In mijn geval heb ik recent mijn schutting vernieuwd en hebben ze (geluk bij ongeluk) de stroomkabel van mijn tuinschuur kapot getrokken.
Dus, nieuwe stroomkabel MET netwerkkabel in de grond.
Nu heb ik ook een AP in mijn tuinschuur hangen, via PoE vanuit de meterkast (minder dan 20 meter afstand)

Je kan ook nog kiezen om in de tuin 4G/5G te gebruiken ipv Wifi...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:39
Ben(V) schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:01:
Hij heeft geen bereik buiten dus zinloos voorstel.
Hoezo zinloos, je kan in je huis echt wel met access points gaan schuiven op een manier dat je een situatie krijgt waarmee een indoor en outdoor access point die gewoon tegen je buitenmuur aan zit fatsoenlijk met elkaar kunnen praten.
En wat mesht is zal waarschijnlijk niemand weten.
Meshing\wifi backhaul zit ongetwijfeld gewoon in de standaard featureset van die Unifi hardware van TS.
Of die ondersteuning bestaat is echt geen raadsel of anderzins moeilijk.

Hoe goed dat werkt natuurlijk wel. Maar je weet ook niet van te voren wat er over blijft van die loftige snelheidsbeloftes op de dozen van powerline adapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
Polderviking schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Hoezo zinloos, je kan in je huis echt wel met access points gaan schuiven op een manier dat je een situatie krijgt waarmee een indoor en outdoor access point die gewoon tegen je buitenmuur aan zit fatsoenlijk met elkaar kunnen praten.
Ligt aan je huis. Ik heb op 1 meter van mijn gevel 0 bereik terwijl de afstand tot het AP hemelsbreed 2 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Ik heb thuis een vergelijkbare situatie. Schuifpui met dubbelglas houdt de Wifi verbinding bijna volledig tegen, komt misschien 15Mbps doorheen van de ruim 600Mbps met de pui open. Draai hier ook een Unifi setup en uiteindelijk voor een Powerline oplossing gekozen met de volgende setup:

1x Devolo Magic 2 LAN met hoofdunit in de meterkast en dochter unit in de schuur.
1x Unifi UAP-AC-M Outdoor in de schuur met ethernet (bedraad) aan de Devolo Magic 2 LAN.

Afstand meterkast > schuur +/- 12 meter. Geaarde stekkers. Draait ruim 1.5 jaar stabiel zonder disconnect met max. snelheid +/- 300Mbps.

Your mileage may vary. Maar hier geen problemen met Powerline. En zo blijft je accesspoint nog steeds in het Unifi eco systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
heiyu schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:45:
Ik heb thuis een vergelijkbare situatie. Schuifpui met dubbelglas houdt de Wifi verbinding bijna volledig tegen, komt misschien 15Mbps doorheen van de ruim 600Mbps met de pui open. Draai hier ook een Unifi setup en uiteindelijk voor een Powerline oplossing gekozen met de volgende setup:

1x Devolo Magic 2 LAN met hoofdunit in de meterkast en dochter unit in de schuur.
1x Unifi UAP-AC-M Outdoor in de schuur met ethernet (bedraad) aan de Devolo Magic 2 LAN.

Afstand meterkast > schuur +/- 12 meter. Geaarde stekkers. Draait ruim 1.5 jaar stabiel zonder disconnect met max. snelheid +/- 300Mbps.

Your mileage may vary. Maar hier geen problemen met Powerline. En zo blijft je accesspoint nog steeds in het Unifi eco systeem.
Heb je beide powerline units op dezelfde groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
heiyu schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:45:

Ik heb vrijwel dezelfde setup. Ik heb wel het gemak dat ik de powerline adapters aan het begin en eind van dezelfde kabel (ymvk grondkabel naar de schuur) heb zitten, maar dat is hier ook super stabiel.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hier eenzelfde setup. Beneden NanoHD, 1e verdieping U6 lite, zolder AC lite. Achter in de tuin zo’n 70Mbps up en download door de AC lite op zolder die 5ghz zendvermogen op High heeft staan. AC lite hangt op de overloop.

Kan je nog wat met de zendvermogens spelen om toch beter signaal te krijgen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ophidian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:21:
Hier eenzelfde setup. Beneden NanoHD, 1e verdieping U6 lite, zolder AC lite. Achter in de tuin zo’n 70Mbps up en download door de AC lite op zolder die 5ghz zendvermogen op High heeft staan. AC lite hangt op de overloop.

Zou je met een megafoon binnen beter een gesprek kunnen voeren met iemand die normaal praat in de tuin - terwijl deuren en ramen dicht zitten? Nee dus, schiet je niets mee op.

Sowieso, verschil tussen 'hoog' en 'laag' vermogen is 7dB, terwijl HR-glas al 30dB dempt en HR++ nog meer (geen harde getallen kunnen vinden, ik schat in >55dB).

Als je bouwmaterialen een bij benadering ondoordringbaar obstakel vormen, moet je een AP aan andere kant ervan plaatsen.

Edit: bron kunnen vinden. Voor dubbellaags (HR++) coating geldt een demping van 54dB. Zat er dus niet al te ver naast :7

Om dat in perspectief te plaatsen: op een meter afstand van een AP meet je normaal ~-35dBm RSSI. Je hebt voor fatsoenlijke verbinding minimaal -70dBm nodig. Met een HR++ raam ertussen zak je dus al richting de -89dBm. Dus op een meter afstand van je raam heb je al geen bruikbaar signaal meer, tenzij er ergens een 'gat' zit in de demping waar het signaal doorheen kan.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 10-08-2022 09:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
MarcoC schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Heb je beide powerline units op dezelfde groep?
Ja. Voor zover ik het kan zien, gaat de kabel direct van mijn meterkast onder de grond richting de schuur.
Ophidian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:21:
Goed geïsoleerde woningen zijn echt funest voor Wifi signalen. Zelfs met de voordeur. Ongeveer 2 meter bereik met een U6 Pro achter de voordeur. Deur open, haal ik ruim de overkant van de straat.

[ Voor 41% gewijzigd door heiyu op 10-08-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Zou je met een megafoon binnen beter een gesprek kunnen voeren met iemand die normaal praat in de tuin - terwijl deuren en ramen dicht zitten? Nee dus, schiet je niets mee op.

Sowieso, verschil tussen 'hoog' en 'laag' vermogen is 7dB, terwijl HR-glas al 30dB dempt en HR++ nog meer (geen harde getallen kunnen vinden, ik schat in >55dB).

Als je bouwmaterialen een bij benadering ondoordringbaar obstakel vormen, moet je een AP aan andere kant ervan plaatsen.

Edit: bron kunnen vinden. Voor dubbellaags (HR++) coating geldt een demping van 54dB. Zat er dus niet al te ver naast :7

Om dat in perspectief te plaatsen: op een meter afstand van een AP meet je normaal ~-35dBm RSSI. Je hebt voor fatsoenlijke verbinding minimaal -70dBm nodig. Met een HR++ raam ertussen zak je dus al richting de -89dBm. Dus op een meter afstand van je raam heb je al geen bruikbaar signaal meer, tenzij er ergens een 'gat' zit in de demping waar het signaal doorheen kan.
Leuk voor de beeldvorming je verhaal, maar het is natuurlijk vrij simpel te proberen zonder dat het de TS een euro kost. Mijn AC lite hangt dus op zolder, zit nog 1 wand, 1 kamer en een baksteen muur tussen met isolatie, afstand tot achter in de tuin zo'n 25 tot 30 meter. Zet ik het zendvermogen 1 tikje minder, dan is het stuk slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E151D3DQsqO3UJl6vlpgpI50BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fkXRlBoJBsrA9YJCqUpAGtok.jpg?f=user_large

Meer dan prima om te internetten achter in de tuin. Op de NanoHD die een stuk dichterbij hangt met meer beton en HR glas ertussen is het waardeloos ja, daar ben ik het helemaal mee eens ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ophidian schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Leuk voor de beeldvorming je verhaal, maar het is natuurlijk vrij simpel te proberen zonder dat het de TS een euro kost. Mijn AC lite hangt dus op zolder, zit nog 1 wand, 1 kamer en een baksteen muur tussen met isolatie, afstand tot achter in de tuin zo'n 25 tot 30 meter. Zet ik het zendvermogen 1 tikje minder, dan is het stuk slechter.

[Afbeelding]
-79dBm is echt te weinig voor een stabiele verbinding. Apple geeft zelf aan dat best practice is om 5GHz op -67dBm cellen te ontwerpen en iOS/MacOS devices kunnen onder de -68dBm van 5GHz naar 2.4GHz schakelen (wat je echt niet wilt buiten), en onder de -75dBm sowieso op zoek gaan naar roaming candidates.
Meer dan prima om te internetten achter in de tuin.
Als je geluk hebt en er geen enkele andere signaal in de buurt is. Met 60Mbps PHY rate heb je maar zo'n 8dB SNR en zit je op de een na laagste modulatieprofiel van een 2x2 MIMO 80MHz WiFi-5 verbinding. Tikje minder signaal of meer verstoring en je gaat naar 30Mbps, tikje meer en je verliest verbinding.

Dat is bij WiFi de clou: lage snelheid is ook lage stabiliteit. Heb je achterin de tuin honderden Mbps nodig? Qua bandbreedte niet nee, maar qua stabiliteit is het wel zo prettig om tientallen dB marge te hebben op je SNR.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 10-08-2022 17:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@dion_b Technisch heb je gelijk, maar voor die dagen dat je gewoon wat wil internetten in de tuin of beetje TV wil kijken is het voldoende. En dat is mijn punt. Ik zou het gewoon proberen, is het niet voldoende kan je altijd nog dat geld uitgeven.

Overigens is het stabiel ondanks dat de waarde misschien niet mooi zijn :+

[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 10-08-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ophidian schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:16:
@dion_b Technisch heb je gelijk, maar voor die dagen dat je gewoon wat wil internetten in de tuin of beetje TV wil kijken is het voldoende. En dat is mijn punt. Ik zou het gewoon proberen, is het niet voldoende kan je altijd nog dat geld uitgeven.

Overigens is het stabiel ondanks dat de waarde misschien niet mooi zijn :+
Sowieso altijd uitproberen als je de kans hebt. Kan zijn dat een ander totaal andere cijfers/resultaten haalt - mogelijk ook veel betere.

...maar 'best practice' is er niet voor niets. Als je 12dB onder aanbevolen minimale RSSI zit, moet je niet raar opkijken als het af en toe mis gaat. Wil je iets voor langere tijd goed op orde hebben, dan wil je een fatsoenlijke marge. Je kunt altijd discussieren of je zoals Apple noemt -67dBm na moet streven (aanrader, en dat zeg ik als geen grote fan van Apple) of dat je - goedkoper - genoegen neemt met -70dBm, maar onder de -75dBm zit je echt beneden ieder advies.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1