Upgrade advies voor games/renderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oaledrent
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:47
Hallo allen,

Eerder was mijn hardware kennis echt wel redelijk op peil, heb ten slot in een computerwinkel gewerkt.
Maar alles is zo hard gegaan de laatste jaren, dat ik het allemaal niet meer goed weet wat nu het beste is voor het volgende.

Deze (toen nog) krachtige pc is altijd voor het werk gebruikt (browsen, vmware spul e.d.).
Nu heb ik zelf nog een andere privé-pc staan, maar die is iets ouder, ook qua hardware.
Cpu; i7-4900k, gpu; Nvidia GTX 970, Ram; 16GB geheugen, echter denk ik dat ik goedkoper uit ben om het volgende systeem iets beter te krijgen.

Het betreft het volgende systeem, die ik een upgrade wil geven:

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3,6Ghz
MoBo: AsRock B450M Pro4
RAM: Crucial 2x 16GB DDR4-3200 / PC4-25600 - 1600Mhz (32GB dus)
GPU: MSI RX 570 Armor MK2 OC (4GB)

Wat wil ik er op doen?
Een spel als TearDown vind ik wel een leuke bezigheid met wat mods. Daarnaast Photoshop ik veel.
Het zwaarste wat ik zal doen, is SketchUp en Lumion voor 3D-ontwerpen renderen.
Het zal uiteindelijk ook fijn zijn om wat zwaardere spellen ook zonder moeite aan te kunnen.

Budget
Ongeveer 500 - 600 EUR. Ik vermoed dat het de videokaart is die een upgrade nodig zal zijn.. Maar ik wil het graag zeker weten, voor ik iets aanschaf waar ik weinig vooruitgang mee boek..

Of is het systeem het niet waard om te upgraden? :9
En wellicht om mee te nemen in het advies.. er is absoluut geen haast bij!
Dus als je zegt, over een x aantal week/maand komt dit/dat uit, wacht daar op en koop dat.

Alvast bedankt!!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:09
CPU naar een 5700X en voor de RX 570 een RX 6600 XT in de plaats zou een leuke upgrade zijn.

Welk merk en type voeding heb je?

• oaledrent
Het is een pc die ik niet zelf in elkaar heb gezet. Normaliter staat er altijd wel een wattage op de voeding.
Die zie ik nu niet. Wat ik wel zie, is dat het een Seasonic Focus+ Gold is. Het lijkt erop als ik wat google dat het 550/650 moet zijn, kan ook hoger. Maar niet zeker. Ik ga uit van minimaal 550 in elk geval aangezien de huidige specificaties van het systeem.

Als ik de 2 CPU's vergelijk trouwens, zie ik niet heel veel verschil.
Vergelijking 2 CPU's

Het kan uiteraard aan mij liggen, maar wat zal het verschil maken?

Wat betreft de videokaart:
Daar zie ik een paar opties/modellen/types voorbijkomen in de Pricewatch. Als ik de volgende pak, zie ik PCI 4.0 staan. Het moederbord bevat een PCI 3.0 x16 slot. Kan dit dan wel?
pricewatch: MSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G

Ik ben echt een leek (geworden) op alle opties die videokaarten hebben.. welk model is beter dan de andere? Ik ga niet overklokken in elk geval!

[ Voor 53% gewijzigd door oaledrent op 09-08-2022 11:50 ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 09:30
Ik vind dit altijd wel aardige filmpjes om cpu's te vergelijken: YouTube: 5700X vs 3700X Benchmarks – 15 Tests 🔥
De 5700X is daarbij inderdaad ietsjes sneller. Of je dat de upgrade waard vindt, moet je natuurlijk voor jezelf bepalen.
Maar ik denk dat zeker voor renderen het meer zoden aan de dijk zet om te upgraden naar een cpu met meer dan 8 cores/16 threads.
Als je op 1440P of hoger gamed is de GPU weer bepalender voor het aantal frames per seconde.

[ Voor 23% gewijzigd door ruftman op 09-08-2022 15:38 ]

• oaledrent
Dank voor je antwoord.

Het verschil tussen de 2 CPU's zet inderdaad niet echt superveel zoden aan de dijk.
Vrijwel alles (in combinatie met een betere GPU dan wat ik heb, uiteraard) zit boven de 70 FPS, volgens mij iets wat je wilt met gaming.

Ik vermoed dat een andere GPU als eerst het beste resultaat geeft als ik dit zo zie op basis van dat YT filmpje.
Bij System Requirements Lab geven de meeste spellen ook een rood resultaat bij de videokaart.

Dan de vraag, welke videokaart past het beste bij deze setup.
Ik had al even gekeken naar die RX 6600 TX bijvoorbeeld, maar daar zijn zoveel soorten modellen van..
Wellicht heeft iemand een (of andere) suggestie?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

3700X door een 5700X vervangen is wat mij betreft geldverspilling. De pricewatch-vergelijking zegt niet alles want Zen 3 is per kloktik wel wat sneller dan Zen 2, maar dat verschil is niet groot genoeg om honderden euro's voor af te tikken. Als je echt multithreaded rekenkracht tekort komt, ga dan naar een 12-core of hoger (maar dan kun je misschien weer beter wachten op Zen 4, al wordt dat een nieuw socket en dus een nieuwe PC). Gewoon die 3700X klinkt dus het zinnigste.

Alle videokaarten tussen de RX6600 tot de RX6800 en tussen de GTX3050 tot de GTX3070 zijn zinnig, ligt maar aan wat voor prestaties je wil. Het specifieke model maakt doorgaans niet bijzonder veel uit, bij een enkele videokaart verschilt de kloksnelheid nog subtiel of de hoeveelheid geheugen, maar dat was 't wel en meestal zelfs dat niet. Het verschil zit doorgaans in de kwaliteit van de koeler (maximumtemperaturen, stillere of luidrichtige fans, semi-passieve fans of niet, twee of drie slots). Specifiek wat reviews zoeken van jouw uitvoering (op tweakers, op amazon, etc.) geeft doorgaans wel een goed beeld. Bij het kaliber RX6600XT zijn praktisch alle koelingen wel afdoende omdat het gewoon niet zo'n heftige chip is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• oaledrent
Bedankt voor je antwoord.
Over de CPU zijn we het dan eens, dat zou ik eerlijk gezegd ook een beetje geldverspilling vinden.

Om mijzelf eens verder te verdiepen in de videokaart, ik had de vraag al eens gesteld:
Maakt het uit dat de PCI-interface 4.0 (x8 of x16) is van zo'n nieuwe kaart en mijn moederbord dat niet heeft, maar alleen PCI 3.0 x8 en x16?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

oaledrent schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:23:
Bedankt voor je antwoord.
Over de CPU zijn we het dan eens, dat zou ik eerlijk gezegd ook een beetje geldverspilling vinden.

Om mijzelf eens verder te verdiepen in de videokaart, ik had de vraag al eens gesteld:
Maakt het uit dat de PCI-interface 4.0 (x8 of x16) is van zo'n nieuwe kaart en mijn moederbord dat niet heeft, maar alleen PCI 3.0 x8 en x16?
Zie de volgende review:
https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/26.html

Waarschijnlijk steek je hem in een PCI-E 3.0 slot en is dat met de 3700x verwaarloosbaar. Dit zal overigens waarschijnlijk ook voor de andere kaarten gelden.
Pagina: 1