Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-05 08:35
Hi all,

Ik heb in 2017 een TV (Sony KD-55XE9005) gekocht bij de MM. Deze TV heeft zich begeven, alles leidt er toe dat de Main board defect is.

In het normale geval kan ik de Main board vinden onder nummer 1-982-022-31. Echter, heeft mijn eigen unit het nummer 1-982-022-11 met nummer YA03001AA.

Nu is mijn vraag of ik de 1-982-022-31 hier in kan plaatsen? Of moet ik een identiek bord zien te vinden wat bijna onmogelijk is in de combinatie van 1-982-022-11 en YA03001AA (wat veelal een XE8500 mbo is)?

Kan iemand mij adviseren? Sony vraagt namelijk 300 euro voor de reparatie met 'coulance', echter heb ik het hier niet voor over. Steek mijn geld liever in een LG OLED dan meer aan deze oude LED uit te geven. Echter, met een swap van 100 euro vind ik dit prima om deze tv te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 17:03

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lijkt me een verschil in revisie. als de borden verder identiek lijken zou ik het wel aandurven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
-36- schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:35:
Lijkt me een verschil in revisie. als de borden verder identiek lijken zou ik het wel aandurven
Waar ik aan twijfel zijn de tweede typenummers (YA03001AA) waar ik veelal de YA03002AB tegenkom. Zou dit niet tot evt problemen leiden? Voor de rest lijken de mobo’s vrij identiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:50

MsG

Forumzwerver

Weet je zeker dat het het main board is? Het t-con board is soms ook weleens defect. Zelf toen voor luttele euro's onderdelen kunnen vinden op AliExpress. Soms ook weleens een kijkje waard.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-07 20:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als de moederborden identiek zijn dan zit het er dik in dat de hardware gelijk is, doch de firmware verschillend. Ik zou persoonlijk de gok wagen en als de firmware moeilijk doet, dan kan je nog altijd proberen de firmware over zetten (ofwel door de ROM-chips te transplanteren met een soldeerbout, ofwel door ze met een EPROM-programmer in het eene bord uit te lezen en in het andere te programmeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaNoID
MsG schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:39:
Weet je zeker dat het het main board is? Het t-con board is soms ook weleens defect. Zelf toen voor luttele euro's onderdelen kunnen vinden op AliExpress. Soms ook weleens een kijkje waard.
Meerderen op andere fora (reddit) hebben het issue gehad wat ik ook heb. Sony heeft een offerte gestuurd voor het vervangen van het mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
dmantione schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:47:
Als de moederborden identiek zijn dan zit het er dik in dat de hardware gelijk is, doch de firmware verschillend. Ik zou persoonlijk de gok wagen en als de firmware moeilijk doet, dan kan je nog altijd proberen de firmware over zetten (ofwel door de ROM-chips te transplanteren met een soldeerbout, ofwel door ze met een EPROM-programmer in het eene bord uit te lezen en in het andere te programmeren).
Dat zie je mij niet snel doen. Mede omdat ik niet bekend ben met het modificeren van chips. Het vervangen van gehele componenten heb ik meer ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-07 20:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Vaak zitten er tegenwoordig seriële ROM's op dit soort boorden, je hebt dan een tangetje nodig om ze uit te kunnen lezen zonder ze los te solderen, als je op AliExpress zoekt naar "sop8 test clip" vind je ze. Tangetje op de ROM-chip zetten, andere zijde in een EPROM-programmer prikken. De populaire TL866 die eveneens op AliExpress te vinden is, is prima geschikt. Dan zet je in een paar minuten firmwares over.

Maar... als je hele componenten wilt vervangen, zoals ik zei, ROM-chips transplanteren zou ook kunnen.

Dit is natuurlijk de worst case, er is goede kans dat het moederbord in je huidige TV gewoon werkt.
Pagina: 1