Lamp in stekker bedienen met normale knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoontim
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:28
Hallo allen,

Het is niet een echt slimme oplossing, maar wellicht weten jullie of dit bestaat.
Ik heb in mijn woonkamer een schakelaar met twee knoppen. Eentje bedient de lamp boven de eettafel en een de lamp boven de salontafel. Aangezien er geen lamp boven de salontafel past, is deze gewoon afgedekt.
Verder gebruiken we altijd een staande lamp in de hoek van het huis. Deze moet ik echter altijd met de hand aandoen.

Ik zou dus graag hebben dat ik de staande lamp met de knop kan bedienen. Wellicht iets dat ik op het lichtpunt boven de salontafel aansluit en vervolgens een op afstand bestuurbaar stekkerblok bij de staande lamp. Bestaat zoiets? Ik heb al een tijd lopen zoeken, maar ik kan zoiets eigenlijk niet vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 13:24
Die dingen liggen regelmatig bij de Lidl, met afstandsbedieningkje. Maar waarom begin je niet hier met je smart home?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

Rannasha

Does not compute.

Ja, zoiets bestaat. Er zijn meerdere manieren om dit te regelen.

Een oplossing is door producten van Shelly te gebruiken. Je koopt een Shelly 1 smart relay en een Shelly Plug of Shelly Plug S.

De Shelly 1 sluit je aan achter de schakelaar, verbonden met de draden van de knop die bij de salontafel lamp hoort*. De Shelly Plug is simpelweg een tussenstuk wat je in het stopcontact steekt en waar vervolgens de stekker van de staande lamp in gaat.

In de Shelly app zet je de Shelly 1 in "detached mode". In deze stand zal de knop niet meer direct het verbonden stroomcircuit (dat van de salontafel lamp) schakelen, maar in plaats daarvan enkel een berichtje sturen dat de knop is omgezet. Vervolgens koppel je deze schakelaar aan de plug in de app, zodat het omzetten van de knop leidt tot het activeren van de plug.

Dit alles werkt met wifi, dus je hebt geen hub of iets dergelijks nodig. Er zijn vergelijkbare oplossingen van andere merken, maar vaak is daar wel een hub nodig. Ook zijn er variaties te bedenken op deze oplossing. Zo kun je in plaats van een slimme plug ook een slimme lamp gebruiken bijvoorbeeld.

*: Merk op dat deze oplossing vereist dat er een (blauwe) nul-draad door de ruimte achter je schakelaar loopt. Is deze er niet, dan heb je een Shelly 1L nodig en een Shelly Bypass. Die laatste moet je installeren in het lichtpunt boven de salontafel om te zorgen dat het de Shelly relay altijd stroom heeft om de wifi-verbinding in stand te houden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Meer rudimentair en als de bedrading het toelaat, een geschakeld stopcontact maken (schakeldraad doorverbinden met de fasedraad naar het stopcontact). Zelf zou ik dat niet doen, maar voor een shelly / klik aan klik uit achtige constructie gaan. Bijvoorbeeld dat zoiets inclusief stekkerplug al voldoet: https://www.praxis.nl/ger...w-zender-awmt-230/5250297

De wijzen komen uit het Oosten!