Sponzen in de hoeken van de zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedenavond,

Ik vroeg me af of iemand hier weet waarom ons huis soort van sponzen of van dat goedkope matras schuim achtige dingen in de hoeken van de zolder heeft zitten.

Is dit iets gebruikelijks? En wat kan ik het beste ermee doen nu?

Ik ben nu de zolder aan het isoleren en nu weet ik niet of ik het beste de sponzen kan laten zitten en er isolatie achter plaats of dat ik ze beter weg kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIF3nOXtY1uZgW1qo7PgFoN_mLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLiinzX1ScL2d9EZccDsZcKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding vergeten toe te voegen, excuus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DanDGT
  • Laatst online: 23:53
Lijkt mij dat ze zijn gebruikt om tocht tegen te houden. Je isolatie neemt die functie over. Ik zou het weghalen zodat je isolatie meer ruimte heeft.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:47
Tocht. Aansluiting tussen dak en muur is in oudere huizen waardeloos. Bij mij thuis kon je ook zo naar buiten kijken. Bij mij hadden ze er ooit oude matrassen in gedrukt.

Weg gooien en gewoon goed isoleren. Zie daarvoor het andere topic.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

Weghalen en pur gebruiken.

Let er op dat isolatie naar buiten toe damp open moet zijn. Dus er mag geen damp dichte folie op het dak onder de pannen zitten. Controleer dit voor je gaat isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Aha okay duidelijk. Ik wilde glaswol gebruiken, is dat voldoende of moet ik het echt dicht purren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 17:08
Ammo123 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:04:
Aha okay duidelijk. Ik wilde glaswol gebruiken, is dat voldoende of moet ik het echt dicht purren?
Als het nat kan worden zou ik eerder gaan voor closed-cel-pur (niet open-cel), dat kan beter tegen water. Verder maakt het volgens mij niet zoveel uit.
Pur is nooit meer verwijderbaar, glaswol wel.
Je zou ook een strook PIR kunnen scoren en daar plaatsen, mogelijk is dat een mooie middle ground als je daar behoefte aan hebt

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

Ammo123 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:04:
Het moet niet maar met glaswol ga je het niet helemaal tocht dicht  krijgen.
Daarom zou ik zelf onderin PUR gebruiken. Niet te veel maar wel voldoende om het dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07 15:18
Is het niet een stuk/rest compriband wat is losgekomen?
(Je zou het evt ook (weer) kunnen afdichten met nieuwe compriband, maar PUR is denk ik inderdaad makkelijker en sneller/goedkoper)

Edit: Foto niet goed gezien net in de zon blijkbaar...
Dit is geen compriband!
Bovenstaande dus nvt.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeEs op 09-08-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:21
Glaswol zou ik tegenwoordig nooit meer gebruiken, dan is steenwol beter voor de isolatie, tegen geluid en een heel stuk gezonder voor jezelf.

Tocht tegenhouden kan met PUR maar ik zou sowieso een dampdoorlatende folie tegen de isolatie zetten aan de binnenkant, dat houdt de rest van de tocht tegen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1