Vraag

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:41
Beste Tweakers,

Ik heb een WD Elements 5TB externe harde rechtstreeks bij WD gekocht voor slechts 68 euro. De schijf is 6 maanden oud en heeft probleemloos op mijn Macbook gewerkt tot vorige week.
De schijf kreeg ineens moeite met opstarten. Sinds een paar dagen start hij helemaal niet meer op. Als ik de schijf aan de Macbook hang gaat wel direct het blauwe LED lampje branden, maar deze knippert niet zoals hij dat normaal wel tijdens het opstarten deed. Ook maakt de schijf geen enkel geluid meer.

Er is niets gebeurd met de schijf. Geen vallen meegemaakt en altijd met de originele WD kabel aangesloten gehad op de Macbook.

Stappen die ik al geprobeerd heb:

- USB kabel getest. Deze werkt met andere schijven, dus daar ligt het probleem niet;
- Schijf op andere Macbooks + Windows laptops aangesloten. Ook daar wordt de schijf niet opgestart;
- Schijf krijgt voldoende voedingssterkte, want laptops zijn verbonden met de lichtnetadapter;

Dilemma's waar ik mee zit:

1) Er staat belangrijke data op (niet onmisbaar, maar voor mij wel erg praktisch), maar de kosten voor data herstel via een WD aangesloten data herstelbedrijf zijn zeer hoog. Als ik de schijf via RMA rechtstreeks aan WD aanbiedt wordt alle data vernietigd. Dit is standaard policy. Dit terwijl waarschijnlijk alleen de PCB defect en een PCB swap mijn probleem oplost waarmee mijn data behouden kan worden.

2) Ik heb geen ervaring met RMA rechtstreeks via WD. Maar als ik de reviews op Trustpilot lees slaat me de schrik om het lijf: https://www.trustpilot.com/review/www.wdc.com

3) Als ik een RMA aanvraag via WD dan moet ik de schijf naar Tsjechië sturen: https://support-en.wd.com/app/Shipping_Address. De verzendkosten via Postnl bedragen dan bijna 1/3 van wat de schijf me gekost heeft.
Vroeger kon dit naar Maarssen in Nederland, maar dat logistieke centrum is volgens mij permanent gesloten.

Heeft iemand nog geniale ideeën of wat zijn mijn beste opties volgens jullie...?

Alvast bedankt,

Tim

Beste antwoord (via tploumen op 10-08-2022 22:50)

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:19
tploumen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:
De status staat inmiddels op "Pending Return".

Dus ze verwachten gewoon dat ik mijn schijf naar hun opstuur en zelf de verkosten naar Tjechië betaal.

Graag verneem ik van de andere Tweakers hoe zij het voor elkaar hebben gekregen een portvrije verzendlabel te krijgen van WD.

Alvast bedankt
Laatst ook een WD schijf op moeten sturen binnen garantie.

Lang gezocht, maar de verzendkosten zijn toch echt voor eigen rekening.

Verstuurd met DPD voor € 11,75. Wel netjes omgeruild voor een (nieuw/refurb) exemplaar.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Een 5TB zonder externe voeding (dus bovenop usb) is bij wd altijd een 2,5” disk met gesoldeerde usb printplaat erop. Dat is bij voorbaat kansloos. Die “swap” je niet zomaar. Hierom zou ik altijd een 3,5” schijf pakken voor iig iets waar belangrijke data op geback-upt wordt, die kun je bij overlijden van de USB printplaat eigenlijk altijd aan een normale PC koppelen via een sata kabel.

Dat wordt reparatie op pcb niveau. Vermoedelijk in de stroomvoorziening.

Je moet je nu vooral afvragen hoeveel harde euro’s je data waard is en wat er binnen die waarde te realiseren is.

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:29
Als je een Rma aanvraagt bij WD en ze kennen die toe, dan krijg je een portvrije label toegestuurd die je kunt gebruiken om de disk op te sturen.

Wel ben je gegarandeert je data kwijt, want je krijgt gewoon een andere disk terug.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik lees eigenlijk nergens echt een probleem, alleen dat een externe hardeschijf defect is geraakt, dat kan nu eenmaal gebeuren. Dat wat ik op trustpilot lees is niet zozeer over Western Digital zelf meer leveranciers en ik herken Western Digital er helemaal niet in. Ik heb veel ervaring met Western Digital zij hebben een uitstekende RMA service, welke gewoon kostenloze verzending regelt.

Verder ja, data recovery is duur en valt niet onder garantie. Dat jij nu voor jou belangrijke data kwijt bent, daar had jijzelf iets voor moeten regelen in de zin van een backup. Soms hoor ik mensen nu zeggen, maar de data op de externe hardeschijf was mijn backup. Dat is niet het geval, want dan had je het origineel nog gehad en had je een nieuwe backup kunnen maken.

Wat je nu kunt doen is gewoon RMA aanvragen, waarbij jij materiaal opgestuurd krijgt waar in jij de defecte hardeschijf zonder kosten naar Western Digital terug kunt sturen. Op het moment dat zij de hardeschijf hebben ontvangen wordt er een vervangende hardeschijf naar jou toegezonden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ben(V)
Ken ook niet anders dan prima service op dat gebied.

Ze doen nooit moeilijk, terwijl volgens de Nederlandse wet de koper geen enkele relatie met WD heeft en je eigenlijk bij de verkoper moet zijn.(geld niet hier, want rechtstreeks bij WD gekocht).

Ook zeuren ze nooit (zoals Apple), dat het defect door de gebruiker veroorzaakt is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:51
Ikzelf heb ook alleen maar positieve ervaringen met de RMA dienst van WD.

Zoals @Ben(V) en @_Dune_ melden krijg je een label van WD zelf, waarmee je kosten gedekt zijn voor het opsturen. Je hoeft dus verder niks met PostNL te regelen. Dat doet WD voor jouw.

Dus account aanmaken, RMA aanmelden en opsturen.

Hier kan je gemakkelijk de garantie controleren en daarna de schijf aanmelden ook:
https://support-en.wd.com/app/warrantystatusweb

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• tploumen
Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:00:
Als je een Rma aanvraagt bij WD en ze kennen die toe, dan krijg je een portvrije label toegestuurd die je kunt gebruiken om de disk op te sturen.

Wel ben je gegarandeert je data kwijt, want je krijgt gewoon een andere disk terug.
Was dat maar zo...

Op hun site lees ik namelijk het volgende:
Use a traceable carrier
Use a traceable carrier for transport or a signed for service (i.e., Airborne, Fed Ex, UPS, U.S. Priority Mail, etc.) with the post office (European/Canadian customers only) with proof of delivery. The cost of sending a drive to the returns service center for warranty service (also known as the return shipping cost) is paid by the customer. Western Digital pays for the return shipment (except for some Latin American countries). Western Digital will refuse any collect payment shipment. If upon arrival your products are out of warranty the shipment will be returned to you at YOUR COST and may be scrapped without further notice.
Bron: https://support.wdc.com/warranty/packinginstructions.aspx

Heb jij andere ervaringen dan...?

• tploumen
_Dune_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:33:
Ik lees eigenlijk nergens echt een probleem, alleen dat een externe hardeschijf defect is geraakt, dat kan nu eenmaal gebeuren. Dat wat ik op trustpilot lees is niet zozeer over Western Digital zelf meer leveranciers en ik herken Western Digital er helemaal niet in. Ik heb veel ervaring met Western Digital zij hebben een uitstekende RMA service, welke gewoon kostenloze verzending regelt.

Verder ja, data recovery is duur en valt niet onder garantie. Dat jij nu voor jou belangrijke data kwijt bent, daar had jijzelf iets voor moeten regelen in de zin van een backup. Soms hoor ik mensen nu zeggen, maar de data op de externe hardeschijf was mijn backup. Dat is niet het geval, want dan had je het origineel nog gehad en had je een nieuwe backup kunnen maken.

Wat je nu kunt doen is gewoon RMA aanvragen, waarbij jij materiaal opgestuurd krijgt waar in jij de defecte hardeschijf zonder kosten naar Western Digital terug kunt sturen. Op het moment dat zij de hardeschijf hebben ontvangen wordt er een vervangende hardeschijf naar jou toegezonden.
Dat klinkt geruststellend :) Dankjewel!

Maar op hun site staat toch echt dat ik zelf de verzendkosten moet dragen voor de RMA --> https://support.wdc.com/warranty/packinginstructions.aspx

Hoe heb jij dat in het verleden kunnen regelen dat zij de verzendkosten voor je betalen...? Zou zeker circa 20 euro schelen als zij dat doen.

• tploumen
Wylana schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:02:

Zoals @Ben(V) en @_Dune_ melden krijg je een label van WD zelf, waarmee je kosten gedekt zijn voor het opsturen. Je hoeft dus verder niks met PostNL te regelen. Dat doet WD voor jouw.

Hier kan je gemakkelijk de garantie controleren en daarna de schijf aanmelden ook:
Weten jullie zeker dat dat nog actueel is dat zij de verzendkosten dragen...? Ook via een chat met een medewerker van WD kreeg ik te horen dat ik zelf de verzendkosten moet dragen en het staat op hun site https://support.wdc.com/warranty/packinginstructions.aspx

• tploumen
Dankjulliewel voor de snelle en geruststellende antwoorden. Echt top!
Ben alleen nog benieuwd naar hoe jullie het voor elkaar gekregen hebben dat zij de verzendkosten dragen. Heb zelf het vermoeden dat dat vroeger zo was, maar inmiddels niet meer.

• tploumen
Wylana schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:02:

Zojuist de RMA officieel aangemeld via WD. Ik krijg een bevestiging met RMA Status: Pending Approval. Tevens ontving ik een mail, maar helaas geen verzendlabel :|

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:51
tploumen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

Zojuist de RMA officieel aangemeld via WD. Ik krijg een bevestiging met RMA Status: Pending Approval. Tevens ontving ik een mail, maar helaas geen verzendlabel :|
Dat is vreemd.

Enige dat ik kan bedenken dat er in verschil is is dat ik het vooral voor zakelijk aangemeld hebt. Grote kans dat mijn werkgever niet als eindgebruiker maar als zakelijke gebruiker geregistreerd staat, waardoor we geen verzendkosten hoeven te betalen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Ben(V)
Als er staat pending approval zul je daar op moeten wachten

• tploumen

Dus ze verwachten gewoon dat ik mijn schijf naar hun opstuur en zelf de verkosten naar Tjechië betaal.

Graag verneem ik van de andere Tweakers hoe zij het voor elkaar hebben gekregen een portvrije verzendlabel te krijgen van WD.

Alvast bedankt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:19
tploumen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:

Alvast bedankt

Verstuurd met DPD voor € 11,75. Wel netjes omgeruild voor een (nieuw/refurb) exemplaar.

• Ben(V)
Kan best dat ze het inmiddels verandert hebben, in het verleden was het gewoon voor rekening van WD.
Het helpt natuurlijk niet dat ze niet meer een adres in Nederland hebben.

Conclusie:
Koop disken alleen bij Nederlandse leveranciers.

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:52
tploumen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:00:
Beste Tweakers,

1) Er staat belangrijke data op (niet onmisbaar, maar voor mij wel erg praktisch), maar de kosten voor data herstel via een WD aangesloten data herstelbedrijf zijn zeer hoog. Als ik de schijf via RMA rechtstreeks aan WD aanbiedt wordt alle data vernietigd. Dit is standaard policy. Dit terwijl waarschijnlijk alleen de PCB defect en een PCB swap mijn probleem oplost waarmee mijn data behouden kan worden.

Tim
Wat is het plan nu? Data recovery, of niet?

Ik heb een DeepSpar USB Stabilizer (YouTube: USB Stabilizer Demo video) en zou het voor je kunnen proberen. Enige kosten zouden zijn het heen en weer sturen van de 'kapotte' drive, een target drive (voor de te redden data). Ik kan geen garantie geven dat het lukt, hangt af van de staat van de drive.

Ook is het ws. wenselijk de patient uit zijn enclosure te bevrijden, hangt van constructie af of dit weer netjes in elkaar te zetten is. Dit i.v.m. de RMA, dit zouden ze kunnen weigeren als ze zien dat er met de drive geprutst is? Geen idee maar ik meld het wel.

Wil wel opmerken dat ik soort drives normaliter links laat liggen, ik houd me slechts bezig met recovery van op NAND gebaseerde drives.

Joep

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

@Stanton Welke recoverymogelijkheden zie jij dan om uit te voeren? Volgens de probleemomschrijving start de schijf niet, dus wat doet jouw apparaat dan zodat de schijf wel start? En op welke zie je mogelijkheden met de schijf uit de behuizing te halen? Direct met SATA aansluiten kan niet (zonder solderen), want deze schijf is 'native' USB.

• Stanton
dcm360 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:03:
@Stanton Welke recoverymogelijkheden zie jij dan om uit te voeren? Volgens de probleemomschrijving start de schijf niet, dus wat doet jouw apparaat dan zodat de schijf wel start? En op welke zie je mogelijkheden met de schijf uit de behuizing te halen? Direct met SATA aansluiten kan niet (zonder solderen), want deze schijf is 'native' USB.
Nou, we zouden eerst moeten vast stellen waarom de drive niet start of wat dat nu werkelijk betekent. Spint hij in het geheel niet bijvoorbeeld? Ik lees dit nergens terug (tenzij ik er overheen lees). Ik lees ook nergens of hij nog gedetecteerd wordt o.i.d.. Een redelijk vaak voorkomend probleem is dat de drive wel spint maar dat initialiseren te lang duurt, langer dan het OS wil wachten bijvoorbeeld.

Ik heb het over de schijf uit de enclosure halen. Dat kan redelijk vaak best netjes, in ergste geval met brute force. Dan kun je makkelijker testen/observeren:

- of hij bijvoorbeeld spint of niet
- of er sporen zijn van fysieke schade (verbrande resistors etc.)
- metingen doen met multimeter.

Maar als de drive ten miste spint dan zou de USB Stabilizer kunnen helpen, daar is het apparaatje voor bedoeld zonder dat je naar SATA converteert.

Bij werkelijk fysiek probleem dat voorkomt dat drive spint, moet dat fysiek worden aangepakt, en zal USB Stabilizer niet helpen idd. Ook firmware issues vereisen andere apparatuur.

[Voor 6% gewijzigd door Stanton op 11-08-2022 15:44]

Joep

• tploumen
Stanton schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Nou, we zouden eerst moeten vast stellen waarom de drive niet start of wat dat nu werkelijk betekent. Spint hij in het geheel niet bijvoorbeeld? Ik lees dit nergens terug (tenzij ik er overheen lees). Ik lees ook nergens of hij nog gedetecteerd wordt o.i.d.. Een redelijk vaak voorkomend probleem is dat de drive wel spint maar dat initialiseren te lang duurt, langer dan het OS wil wachten bijvoorbeeld.

Ik heb het over de schijf uit de enclosure halen. Dat kan redelijk vaak best netjes, in ergste geval met brute force. Dan kun je makkelijker testen/observeren:

- of hij bijvoorbeeld spint of niet
- of er sporen zijn van fysieke schade (verbrande resistors etc.)
- metingen doen met multimeter.

Maar als de drive ten miste spint dan zou de USB Stabilizer kunnen helpen, daar is het apparaatje voor bedoeld zonder dat je naar SATA converteert.

Bij werkelijk fysiek probleem dat voorkomt dat drive spint, moet dat fysiek worden aangepakt, en zal USB Stabilizer niet helpen idd. Ook firmware issues vereisen andere apparatuur.
In het verleden hoorde je de schijf spinnen zodra ik deze aan de Macbook koppelde. Tevens begon dan de LED te knipperen en kwam het wachtwoordscherm tevoorschijn om mijn Filevault encryptie op te heffen.
Als ik nu de schijf aan de Macbook hang gaat direct het LED lampje branden en knippert verder niet. Voor de rest maakt de schijf geen enkel geluid en gebeurt er niets. Zelfs niet als ik hem een uur aan de Macbook laat hangen.

Het gekke is dat de schijf niet gezien wordt in macOS Disk Utility maar wel in WD Discovery. Alleen krijg ik dan geen koppelmogelijkheden.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Noppesnada schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

De verkoper moet een ondeugdelijk product kosteloos en zonder ernstige overlast repareren (art. 7:21 BW). Dat betekent dat de verkoper de verzendkosten moet dragen. De identiteit van de verkoper staat vermeld op:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

beschermheer van het consumentenrecht

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:53
fopjurist schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:54:
[...]

De verkoper moet een ondeugdelijk product kosteloos en zonder ernstige overlast repareren (art. 7:21 BW). Dat betekent dat de verkoper de verzendkosten moet dragen. De identiteit van de verkoper staat vermeld op:

***members only***
Eens, maar als ik heel eerlijk ben vraag ik me af of die 2 tientjes die je dan uiteindelijk zal besparen opwegen tegen de moeite die je daarvoor moet gaan doen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• tploumen
fopjurist schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:54:
[...]

***members only***
Dat is nog eens een goede! Super bedankt!

• Stanton
tploumen schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

In het verleden hoorde je de schijf spinnen zodra ik deze aan de Macbook koppelde. Tevens begon dan de LED te knipperen en kwam het wachtwoordscherm tevoorschijn om mijn Filevault encryptie op te heffen.
Als ik nu de schijf aan de Macbook hang gaat direct het LED lampje branden en knippert verder niet. Voor de rest maakt de schijf geen enkel geluid en gebeurt er niets. Zelfs niet als ik hem een uur aan de Macbook laat hangen.

Het gekke is dat de schijf niet gezien wordt in macOS Disk Utility maar wel in WD Discovery. Alleen krijg ik dan geen koppelmogelijkheden.
Ik ken WD discovery niet, maar ik vermoed dat het slechts het USB gedeelte 'ziet'. Maar goed, je hoort de drive niet spinnen. Dan kan mijn USB Stabilizer ook niet veel doen.

Het kan zijn dat e.e.a. te repareren is, in ergste geval met donor PCB, maar dat soort oplossingen en reparaties hebben bijna allemaal gemeen dat je moet kunnen solderen en bij voorkeur met vergroting werkt. Als je dat nog nooit gedaan hebt houdt het een beetje op, het is m.i. geen goed eerst projectje.

Joep

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:36

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Vraagje, ik heb 2 schijven overgenomen van een tweaker, maar geen originele verpakking erbij gekregen. Heeft dit impact op het aanvragen van een RMA?

Het bedrijf waarbij ik de offerte van heb (Dustin) wil voorlopig nog niet reageren op mijn garantie aanspraak (ze zijn gewoon niet te bereiken via de telefoon en via email is hij geforward maar daarna geen bericht meer gehad.

• Ben(V)
Je kunt gewoon garantie claimen bij WD zelf.
Je moet wel zelf de verzendkosten betalen tegenwoordig.

Wel eerste even met behulp van het serienummer kijken of je nog wel garantie hebt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee