Problemen na RAM dimm verwijderen uit draaiende pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applmous
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-08-2022
ik heb vandaag mijn geheugen kaart eruit getrokken toen mijn pc aan stond.. en nu gaat mijn pc wel aan maar doet hij alsof de geheugen kaart er niet meer inzit. nu heb ik zo een vermoeden dat ik heel mijn pc heb gefrituurd

mijn geheugen kaart is een ddr4 en is mijn enige kaart in de pc

google denkt dat ik over telefoons praat. dus ik dacht dat ik misschien iemand hier wat advies zou kunnen vragen! :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht zou je eerst eens (zelf) heel goede en duidelijke foto's kunnen maken van het RAM-slot waar je je RAM uitgehaald had. Wie weet is er een beschadiging / pinnetje wat in de andere RAM-slots niet zichtbaar is. Zorg dus voor een stofvrije, goed verlichte en duidelijke foto-serie om de bankjes allen te vergelijken.

Wat je ook kan proberen is het DDR-bankje even in een ander slot proberen; kijken of de PC daar wel mee overweg kan en in ieder geval beeld wil geven en/of doorstarten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

applmous schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:20:
google denkt dat ik over telefoons praat.
Dan heb je misschien niet de juiste zoekterm gebruik, ik vind wel nuttige resultaten.

Een aantal mensen geven aan dat hun PC het daarna nog doet, en een aantal dat het geheugenslot gefrituurd is, en met een beetje pech ook andere hardware zoals het RAM zelf, het moederbord en zelfs HDD's. Dat laatste is onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk, er staat gewoon spanning op dat geheugen en op het moment dat je je RAM eruit trekt pas je je stroomcircuit aan terwijl de hardware daar niet voor ontworpen is. Het is niet echt te voorspellen wat voor stroompieken dat veroorzaakt.

Al met al zul je dus moeten uitzoeken wat er nog werkt door je RAM en eventueel HDDs uit te proberen, desnoods in een werkende PC. De kans dat je daarmee ook die PC sloopt lijkt me klein, dus dat zal wel veilig kunnen. Als je zeker weet dat je werkend RAM hebt kun je dat weer in je de verschillende geheugensloten van je moederbord uitproberen om te zien of die nog werken, en of je moederbord überhaupt nog werkt.

DDR4-geheugen is nu spotgoedkoop dus je kunt ook met een nieuwe of tweedehands module uitproberen waarvan je zeker weet dat die werkt, dan weet je of je moederbord het nog doet.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 08-08-2022 21:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bwerg schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

DDR4-geheugen is nu spotgoedkoop dus je kunt ook met een nieuwe of tweedehands module uitproberen waarvan je zeker weet dat die werkt, dan weet je of je moederbord het nog doet.
Het is waarschijnlijk nog sneller (en goedkoper) om de PC bij de computerboer op de hoek op toonbank te zetten, vragen of hij / zij even een memory-testje wil doen met een dual-channel kit. En als dat werkt, kit erin laten zitten & afrekenen.

Heb je in 1x (ervaren) diagnose, onderdelen en oplossing met garantie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof