Je hebt maar 1 e-mailadres gok ik? En naar alle waarschijnlijkheid heb je die al op honderden websites/bedrijven rondgestrooid en sta je ook bij een behoorlijk aantal mensen in hun adresboek. Op
https://haveibeenpwned.com kan je zien in hoeveel datalekken jouw mailadres al publiek gelekt is. Verder kan je daar niet zoveel mee trouwens maar dan weet je dat in principe iedereen aan jouw mailadres kan komen en dat er vaak ook meer persoonlijke informatie bij gelekt is (NAW, persoonsgegevens, voorkeuren, surfgedrag,
je wachtwoord, andere data) dus dan is het al heel makkelijk om volautomatisch "gerichte" mail te sturen.
Waarschijnlijk heb je er geen zin in (want "lastig") maar je zou kunnen beginnen met het veranderen van je mailadres naar iets compleet nieuws. De spam zou dan direct moeten stoppen, natuurlijk totdat je nieuwe mailadres weer ergens uitlekt of je het zelf aan een of andere louche site geeft. De betere oplossing die je als leek niet voor elkaar gaat krijgen is het liefst per bedrijf/website/persoon een apart mailadres te gebruiken (ik heb er zelf op dit moment 771). Als er dan rare mails binnenkomen weet je aan het adres waar je gegevens gelekt zijn en kan je dat specifieke mailadres gewoon weggooien. Ik gok in ieder geval dat je de mails in die hoek moet gaan zoeken en zonder dat je enige inhoud van die mails deelt kom je over als iemand die direct alles gelooft wat in een mailtje staat, dus dat helpt niet echt. Ik schat de kans boven de 90% dat de mails die je ontvangt gewoon onzin zijn waar je niks achter moet zoeken. Allerlei "ongerichte" mail zoals "ik heb je webcam gehackt terwijl jij op vieze websites aan het kijken was" wordt constant gestuurd in de hoop dat iemand denkt dat het echt is (zoals jij wellicht) zonder dat dat degene die erachter zit enige moeite kost.
In hetzelfde straatje trouwens, hierboven had ik "je wachtwoord" al dikgedrukt, maar zolang je overal hetzelfde wachtwoord gebruikt, of slechts enkele, ben je kwetsbaar voor misbruik door degenen aan wie jij je wachtwoord(en) gegeven hebt, wederom bedrijven en websites. Je dient anno 2022 voor elke dienst een ander wachtwoord te gebruiken en het liefst zijn die volledig willekeurig. Die kan je dan met een fatsoenlijke password manager bijhouden.
Ik ben het verder met iedereen hier eens dat je helemaal geen concrete (al dan niet geanonimiseerde) informatie geeft dus dat er in dit topic geen fatsoenlijk oordeel geveld kan worden over wat er misschien allemaal bij je aan de hand is. Dus totdat je daar verandering in brengt door bijvoorbeeld zo'n e-mail (geanonimiseerd) te delen voor een oordeel, zal je met dezelfde problemen blijven zitten.
Verder wil ik je ook sterk afraden om met allemaal tooltjes aan de gang te gaan zoals tracert, ip-scanners, packet-scanners, en dergelijke. Zolang je niet weet wat die tooltjes doen en waarvoor ze gebruikt worden, maar vooral niet weet hoe ze werken, wat er wel en niet mee "aangetoond" kan worden of hoe je überhaupt de resultaten interpreteert, heeft het precies nul komma nul zin om ermee aan de slag te gaan. Het waarschijnlijkste resultaat daarvan is dat je nog harder in paniek raakt dan dat je al bent en met een hele bult ongerelateerde tech-babble terugkomt in dit topic simpelweg omdat je computer misschien toevallig op zoek ging naar windows updates terwijl jij aan het kijken was. En natuurlijk is het al helemaal nutteloos als je zelf nog niet eens weet waar je eigenlijk naar op zoek bent.