Ventilatie in stenen schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 14:55
Hallo allen,

Ik heb een stenen schuurtje die goed geïsoleerd is. Maar het schuurtje heeft een plat dak waardoor het erg heet kan worden in de zomer. Vorig jaar heb ik er nog geen last van gehad (toen lag er ook nog minder hout), maar dit jaar begonnen sommige houten platen wat schimmel te vertonen (voor underlayment viel me op). Nu vraag ik me af of ik hier wat aan kan doen m.b.t. ventilatie, er is namelijk 0 ventilatie in dat hok.

Zou ik dit kunnen oplossen met een simpel ventilatieroostertje?
Zoiets als dit: https://www.ventilatielan...0x92-mm-zwart-vr459m.html

Of moet ik dit helemaal anders aanpakken. Ik hoor graag jullie suggesties ;)

Hier een snelle schets van het schuurtje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3Ppsui1PBBhLM8YKVqdusF2Xcs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VOGBqh8NZ933jIuOqqJqa4Nx.png?f=fotoalbum_tile

edit:
Oja, voor dat daar vragen over komen; Ik vind het ook een debiele indeling, het heeft te maken met een parkeerplaats die aan de "inham" grenst. De vorige bewoner had (denk ik) een ontzettend lange auto die anders uitstak op de parkeerplaats. Iets anders kan ik ook niet bedenken |:(

[ Voor 11% gewijzigd door ManzokuSan op 08-08-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je al eens gekeken naar de luchtvochtigheid binnen het schuurtje? Je zou die gegevens kunnen opvragen met een metertje en daarna kijken of het probleem ook daadwerkelijk door vocht komt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Outerspace schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:41:
Heb je al eens gekeken naar de luchtvochtigheid binnen het schuurtje? Je zou die gegevens kunnen opvragen met een metertje en daarna kijken of het probleem ook daadwerkelijk door vocht komt.
Dat heb ik nog niet gemeten nee, zou ik eens kunnen doen.
Maar is wel echt heel duidelijk voelbaar wanneer je in de zomer de deur opendoet na een dag van >30C. Dus in deze weet ik vrij zeker dat het door de hitte en vochtigheid komt.

Maar goed, meten == weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 15:19
Ventileren is altijd goed. Roostertje of twee links en rechts kan je probleem al oplossen. Zeker als het niet belangrijk is dat het warm blijft in de winter, gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 20:04
Ik lees verschillende dingen. Goed geïsoleerd maar stiekem toch niet goed geïsoleerd want het wordt heet in de zomer. Bedoel je dat de wanden wel goed geïsoleerd zijn maar het dak niet?
Schimmel ontstaat bij hoge luchtvochtigheid. Heb je de schimmel op de muren of op het plafond?
Wat is 'goed geïsoleerd'? Half steens muur met 2,5 cm piepschuim en houten plaat ertegen aan?
Of 10 cm pir?
Als alleen het dak schimmel plekken vertoont zou dat kunnen komen omdat het dak (ook in de zomer) nogal warmte uitstraalt en daardoor vocht op condenseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 09:45
Goed geïsoleerd kan uiteraard samen gaan met warm worden. Ik heb vorige zomer in houtstructuur een nieuw tuinhuis gezet. Daar zit 9cm isolatie in wanden en dak, 1.0 dubbelglas, actieve WTW ventilatie etc. maar toch wordt het nu met deze warme dagen tegen de 30 graden. Het staat volledig vrij, heeft een hele dag zon en ook al vind ik mijn tuinhuis goed geïsoleerd, het is niets in vergelijking met een (nieuwbouw)woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36
Zelfs al is het echt goed geïsoleerd, als het een week lang 30+ graden is en 's nachts niet onder de 20, wordt alles warm.

Los daarvan, ventilatie is in een schuurtje altijd een goed idee ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
@wmeester, @Horla, @Wilke, @M0Dzilla

Dank voor de reacties! Maar het is inderdaad zoals Horla en Wilke aangeven. 1e 2/3 dagen hitte is het nog heerlijk koel, maar daarna kan de hitte er niet meer uit. De schimmel zit (gelukkig) nog niet op de plafonds en/of muren maar begon alleen op sommige houten platen te verschijnen.

De schuur is trouwens van steen zowel binnen (kalkzandsteenblokken) als buiten (baksteen) met daartussen isolatie. Het dak weet ik niet precies (misschien zit daar een pijnpunt), maar je kunt het volgens mij zo goed isoleren als je wil maar zodra de zon er 4 dagen met 35 graden op staat te branden hou je de warmte echt niet buiten. En het kan dus niet luchten behalve wanneer ik de deur openzet.

Conclusie is dus ventilatie in deur aanbrengen. Of zou ik eigenlijk ook ergens door de muur naar buiten moeten om zo wat trek te genereren? Idealiter zouden beide af te sluiten zijn zodat in de winter de warmte er een beetje in blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kunt beginnen met de deur, is dat niet afdoende dan komt bijvoorbeeld een ontluchtingspijp op het dak in beeld.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 15:19
Ik zou sowieso aan 2 kanten ventilatie aanbrengen :) 1 rooster in de deur scheelt al veel, maar voor het geld en de moeite zou ik het niet laten om gelijk aan de andere kant ook een rooster te plaatsen in de muur (bovenin). Dan creëer je gelijk een (hele lichte) luchtstroom. Of inderdaad een ontluchtingspijp. Dit geeft wel meer risico op lekkage, maar als je voldoende vertrouwen in je klus skills hebt, is dat ook een prima oplossing ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 20:04
ManzokuSan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:52:
@wmeester, @Horla, @Wilke, @M0Dzilla

Dank voor de reacties! Maar het is inderdaad zoals Horla en Wilke aangeven. 1e 2/3 dagen hitte is het nog heerlijk koel, maar daarna kan de hitte er niet meer uit. De schimmel zit (gelukkig) nog niet op de plafonds en/of muren maar begon alleen op sommige houten platen te verschijnen.

De schuur is trouwens van steen zowel binnen (kalkzandsteenblokken) als buiten (baksteen) met daartussen isolatie. Het dak weet ik niet precies (misschien zit daar een pijnpunt), maar je kunt het volgens mij zo goed isoleren als je wil maar zodra de zon er 4 dagen met 35 graden op staat te branden hou je de warmte echt niet buiten. En het kan dus niet luchten behalve wanneer ik de deur openzet.

Conclusie is dus ventilatie in deur aanbrengen. Of zou ik eigenlijk ook ergens door de muur naar buiten moeten om zo wat trek te genereren? Idealiter zouden beide af te sluiten zijn zodat in de winter de warmte er een beetje in blijft.
Ah duidelijk. Dat is inderdaad goed geisoleert maar ik kan mij voorstellen dat het na enkele dagen 30+ buiten is het uiteindelijk binnen ook warm wordt.
Met zo'n grote ruimte denk ik aan actieve ventilatie; een buisventilator oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 09:45
@ManzokuSan ter info: ik heb deze gestoken. Kost wel wat geld maar ik wou het testen voor eventueel later iets gelijkaardigs aan de slaapkamers te steken en het is ook mijn fitness ruimte (en ook qua klusmateriaal staat er redelijk wat waarde dus ik wou geen roest hebben op mijn toestellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 14:25
Witte stenen op het dak? Hebben ze in elk geval hier op mijn nieuwbouwhuis gelegd. Kan geen andere reden bedenken dan zonlicht weerkaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:04
Vocht uit de lucht condenseert op een koude plek van de constructie. Dit komt omdat de lucht lokaal (sterk) afkoelt waardoor deze minder vocht kan bevatten, waardoor de luchtvochtigheid op die plek 100% wordt en dus zal neerslaan op het oppervlak. Schimmel gedijt daar goed op en dat is wat je ziet.

Condensatie kan vooral voorkomen bij snel afkoelen door gebrekkige isolatie icm onvoldoende ventilatie. Dit komt vooral voor bij warme dagen en koude heldere nachten.
Condensatie in de natte periode kan komen doordat de relatieve luchtvochtigheid buiten gewoon erg hoog is (continue >80%) en de berging vaak onverwarmd is. Elke afkoeling zorgt dan direct voor condensatie.

Onze berging is onverwarmd en ongeisoleerd, zo lek als een mandje (bouwjaar 1973) en zit vol met gaten. Ventilatie genoeg zou je zeggen. Toch condenseert het in de winter continue op de tegels op de zandgrond. Dit is blijkbaar het koudste punt. De lucht in onze berging koelt sneller af dan dat het weg geventileerd werd. Gevolg is dat al het gereedschap aan het roesten was. Om die reden een mechanische ventilatie aangebracht, gestuurd op luchtvochtigheid. Als deze >80% is slaat de ventilator aan. Sinds dien minimaal condensatie gehad.

Isolatie bij een onverwarmde ruimte is fijn omdat het langer duurt voordat de constructie warm of koud wordt. Daardoor duurt het langer voordat de constructie een lage temperatuur bereikt en vocht dus neerslaat. Je hebt dan ook meer tijd om het vocht kwijt te raken. Twee ventilatieroosters tegenover elkaar zou veel moeten helpen. De roosters kunnen het beste op de wind geplaatst worden zodat het goed doorlucht. De wind komt meestal uit de zuid-westelijke richting, maar is ook een beetje afhankelijk van de omliggende bebouwing. Zorg echter wel dat de roosters vrij blijven en er dus niets voor staat!

Mochten de roosters echter niet genoeg blijken te helpen, kan er altijd nog een ventilator geplaatst worden.

Wij hebben de ventilator gestuurd gemaakt op de luchtvochtigheid omdat hij anders 24/7/365 aan zou staan en hij nu maar 20%? van de tijd draait. Dat scheelt weer een paar kWh op jaarbasis. Een ventilator van 10 watt is 240 Wh per dag is toch bijna 90 kWh op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:23
Nilvo beschrijft het heel goed.
Mijn schuurdeur klemt van vocht en een rooster onderin heeft het verbetert, maar de aanwezige ventilatiegaatjes in een muur zijn eigenlijk te weinig voor optimaal resultaat .
Ik maak hier maar grotere gaten van met gaas ervoor.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 19:38

Theo

moederbord

Je zou in de deur onderop zo'n rooster kunnen plaatsen zoals je aanhaalt, en dan ergens achterin de schuur bovenin naar buiten een tweede gat/rooster die hoog zit (liefst zelfs op de zonkant). Dan krijg je een heel klein beetje een natuurlijke trek door de schuur heen wanneer het niet waait, maar wel erg warm/zonnig is. Eventueel kun je ook een 120mm casefan pakken en deze gebruiken om geforceerd nar buiten te blazen; zo'n pcfan gebruikt maximaal 1 watt.

Qua debiet is het niet heel spannend; je hebt momenteel nul debiet, dus elke verbetering is al goed :) Gezien het geen leefruimte betreft (ik gok dat je niet langdurig in je schuur aan het werk bent met een gesloten deur?) zijn geen geen minimumadviezen qua debiet voor je ventilatie. Dus tocht natuurlijke ventilatie, of een heel lichte vorm van mechanische ventilatie is dan al afdoende.

Wanneer je veel haardhout hebt liggen in je schuur dan heb je wel wat meer ventilatie nodig omdat dit hout best nat is, en dus vocht afgeeft aan de omgeving. Dan kun je kijken naar een simpele ventilatiebox die je op een zeer zachte snelheid laat draaien (ipv een 120mm casefan); als je een ventilatiebox instelt op een stand waarbij deze zo'n 4-5 watt gebruikt dan zit je al goed; mits je uiteraard dat rooster in de deur hebt zitten om de lucht ook aangevoerd te krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Theo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 06:27:
Wanneer je veel haardhout hebt liggen in je schuur dan heb je wel wat meer ventilatie nodig omdat dit hout best nat is, en dus vocht afgeeft aan de omgeving. Dan kun je kijken naar een simpele ventilatiebox die je op een zeer zachte snelheid laat draaien (ipv een 120mm casefan); als je een ventilatiebox instelt op een stand waarbij deze zo'n 4-5 watt gebruikt dan zit je al goed; mits je uiteraard dat rooster in de deur hebt zitten om de lucht ook aangevoerd te krijgen.
Iedereen heeft het over koude en condensatie maar als hier haardhout ligt te drogen dan is ^^ veel waarschijnlijker. En dan ga je met een roostertje hier of daar niet ver komen.

Dan is er nog de vraag hoe oud/droog het hout is. Als dit net gekapt is dan gaat ook een ventilatortje van 4-5Watt niet genoeg zijn.

Vraag dus aan TS: Wat voor hout is dit? Hoe oud? Als je hier echt hout aan het drogen bent dan wil je een wat serieuzere oplossing, wellicht inclusief vochtmeter in de ruimte die dynamisch de ventilatie aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Wederom bedankt voor alle antwoorden. Ik ben er geen hout aan het drogen. Het is alleen hout dat ik over heb van projecten/voor projecten die nog in het verschiet liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ManzokuSan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 06:47:
Wederom bedankt voor alle antwoorden. Ik ben er geen hout aan het drogen. Het is alleen hout dat ik over heb van projecten/voor projecten die nog in het verschiet liggen
Gewoon standaard bouw-hout bevat stiekem ook nog aardig wat vocht hoor. Meubelplanken zijn bijvoorbeeld veel beter gedroogd (duurder ook). Maar wel veel en veel minder dan haardhout wat nog een jaar moet drogen.

Als je de schuur in de winter een beetje warm wil kunnen houden, zou je naar een WTW systeempje voor 1 ruimte kunnen kijken. Die zijn niet zo heel duur en dan hou je de schuur in de winter toch veel makkelijker op bijv. minimaal 10 graden. 5 graden is ook goed natuurlijk, maar vorstvrij is wel heel fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-08-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

moet de schuurdeur wel dicht of kan die 's zomers niet open blijven met een haakje?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
bombadil schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 06:59:
moet de schuurdeur wel dicht of kan die 's zomers niet open blijven met een haakje?
Staat allemaal gereedschap in en andere (redelijk) waardevolle spullen dus hij gaat sowieso op slot als ik niet thuis ben. Aangezien vriendin en ik allebei full-time werken volstaat het niet om de deur open te zetten als we thuis zijn. ;)

Ventilatie klinkt dus als de beste (in elk geval 1e) optie, ik vraag me alleen nog af hoeveel warmte ik ga verliezen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
@ManzokuSan heb je toevallig een update over jouw ervaring met mechanische ventilatie in je schuur? Ik zit met exact hetzelfde probleem en overweeg ook om mechanische ventilatie in mijn schuur te installeren. Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:23
Nilvo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:48:
Vocht uit de lucht condenseert op een koude plek van de constructie. Dit komt omdat de lucht lokaal (sterk) afkoelt waardoor deze minder vocht kan bevatten, waardoor de luchtvochtigheid op die plek 100% wordt en dus zal neerslaan op het oppervlak. Schimmel gedijt daar goed op en dat is wat je ziet.

Condensatie kan vooral voorkomen bij snel afkoelen door gebrekkige isolatie icm onvoldoende ventilatie. Dit komt vooral voor bij warme dagen en koude heldere nachten.
Condensatie in de natte periode kan komen doordat de relatieve luchtvochtigheid buiten gewoon erg hoog is (continue >80%) en de berging vaak onverwarmd is. Elke afkoeling zorgt dan direct voor condensatie.

Onze berging is onverwarmd en ongeisoleerd, zo lek als een mandje (bouwjaar 1973) en zit vol met gaten. Ventilatie genoeg zou je zeggen. Toch condenseert het in de winter continue op de tegels op de zandgrond. Dit is blijkbaar het koudste punt. De lucht in onze berging koelt sneller af dan dat het weg geventileerd werd. Gevolg is dat al het gereedschap aan het roesten was. Om die reden een mechanische ventilatie aangebracht, gestuurd op luchtvochtigheid. Als deze >80% is slaat de ventilator aan. Sinds dien minimaal condensatie gehad.

Isolatie bij een onverwarmde ruimte is fijn omdat het langer duurt voordat de constructie warm of koud wordt. Daardoor duurt het langer voordat de constructie een lage temperatuur bereikt en vocht dus neerslaat. Je hebt dan ook meer tijd om het vocht kwijt te raken. Twee ventilatieroosters tegenover elkaar zou veel moeten helpen. De roosters kunnen het beste op de wind geplaatst worden zodat het goed doorlucht. De wind komt meestal uit de zuid-westelijke richting, maar is ook een beetje afhankelijk van de omliggende bebouwing. Zorg echter wel dat de roosters vrij blijven en er dus niets voor staat!

Mochten de roosters echter niet genoeg blijken te helpen, kan er altijd nog een ventilator geplaatst worden.

Wij hebben de ventilator gestuurd gemaakt op de luchtvochtigheid omdat hij anders 24/7/365 aan zou staan en hij nu maar 20%? van de tijd draait. Dat scheelt weer een paar kWh op jaarbasis. Een ventilator van 10 watt is 240 Wh per dag is toch bijna 90 kWh op jaarbasis.
Wat gebruik je precies? Ik wil ook wel een box ophangen in de vrijstaande schuur als dingen dan niet gaan schommelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Vossie94 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:46:
@ManzokuSan heb je toevallig een update over jouw ervaring met mechanische ventilatie in je schuur? Ik zit met exact hetzelfde probleem en overweeg ook om mechanische ventilatie in mijn schuur te installeren. Ik hoor het graag.
Helaas ben ik er niet meer aan toegekomen en ben ondertussen al verhuisd
Pagina: 1