Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 22:10
Hey tweakers,

Een kennis heeft aan mij de vraag gesteld of ik een aantal foto's van hem kan verkleinen. Het gaat hier om ongeveer 5000 foto's. normaal zou dit niet zo'n probleem zijn en zou ik het met iets van powershell of magick doen. Helaas lukt dat in dit geval niet. heeft iemand misschien een oplossing? het volgende is namelijk aan de hand.

Alle foto's staan op een externe harde schijf, gegroepeerd per locatie en per dag. het pad ziet er dus een beetje uit als onderstaand:
F:\fotos\plaats\dd-mm-jjjj\x.jpg
F:\fotos iphone\plaats\dd-mm-jjjj\x.HEIC

mijn vraag aan jullie is dus: is er een makkelijke manier om de foto's te verkleinen naar ongeveer 50% van hun huidig formaat, terwijl ze in de mapjes blijven staan? Ik heb het gevoel dat het makkelijker moet kunnen dan ieder mapje los te openen en te verkleinen.

groeten!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:27
Photoshop: https://expertphotography.com/batch-resize-photoshop/ .

Overigens is de vraag of dit anno 2022 echt nuttig is aangezien je 5000 foto's vermoedelijk nog wel kwijt kunt op een gratis google photos account oid.

[ Voor 56% gewijzigd door sdk1985 op 08-08-2022 13:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:45
Image Resizer in Windows Power Toys?

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

https://docs.microsoft.co...s/powertoys/image-resizer

Afbeeldingslocatie: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/images/powertoys-resize-images.gif

[ Voor 51% gewijzigd door chaoscontrol op 08-08-2022 13:05 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 19:24

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb dit altijd met ImageMagick gedaan.
Alternatief kun je ook Power Automate Desktop gebruiken, eventueel in combinatie weer met ImageMagick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je zegt: met Powershell "lukt het helaas niet"? Maar wat niet dan want je eindigt je startpost met "makkelijker dan ieder mapje los openen".

Powershell kent de optie/switch -Recurse en als je die op de goede plekken zet, kan je (uit mijn hoofd) wel 2^64 mapjes automatisch laten afstruinen, een handeling uitvoeren op elke file en/of folder en verder.

Er zijn overigens meerdere repo's op Git met Powershell Resize-scripts; neem toch aan dat die ook wel "iets kunnen" ipv "het lukt helaas niet"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:46
Irfanview heeft de optie om in batch te resizen en heeft de mogelijkheid dit ook recursief te doen. En ik kan me ook niet voorstellen dat je dit ook niet powershell zou kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:15
Teun_2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:26:
Irfanview heeft de optie om in batch te resizen en heeft de mogelijkheid dit ook recursief te doen. En ik kan me ook niet voorstellen dat je dit ook niet powershell zou kunnen doen.
Irfanview +1
Fantastische tool... al 20 jaar...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 23:58
Teun_2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:26:
Irfanview +1

Zelfs mijn vriendin vind het de makkelijkste tool
WAF approved _O-

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njiua
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 22:10
irfanview heeft inderdaad gedaan wat ik wilde dat het moest doen!

het zal waarschijnlijk ook wel met powershell kunnen, maar als ik de directory probeer te openen krijg ik een error dat "-" geen geldig iets is.

bedankt voor de opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 15:42
Hier ook een irfanview fetishist, gebruik ik altijd voor het massa resizen. Snel en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Njiua schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:13:
irfanview heeft inderdaad gedaan wat ik wilde dat het moest doen!

het zal waarschijnlijk ook wel met powershell kunnen, maar als ik de directory probeer te openen krijg ik een error dat "-" geen geldig iets is.

bedankt voor de opties!
Probeer je een Powershell commando vanaf een website te kopieren? Dan kan het wel eens gebeuren dat min-tekens of quotes vervangen zijn door tekens die erop lijken maar die Powershell niet herkent. Kunst is dan om die tekens gewoon even met de hand opnieuw in te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-10 01:16
Naast Irfanview die van alles met je plaatjes in batch kan doen, kun je met Total Commander een complete hernoeming doen van bestanden. Foto bestanden zijn vaak nogal omslachtig. Stel je bent 2 weken in Spanje, Barcelona geweest en al je foto's zien er zo uit: "20220810_094644.jpg", met Total Commander kun al deze foto's veranderen in "Spanje-Barcelona2022_001", waarbij de 001 een oplopende functie kan hebben. Mocht je graag weten hoe dit verder werkt dan stuur me maar een PM, dan leg ik het wel even verder uit. :-)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:11
Faststone image resizer is gratis en kan de folder structuur aanhouden. Heeft goed voor mij gewerkt.
Pagina: 1