PC Verbinden met Synology NAS zonder router of modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Beste leden.

Ik loop hier tegen een probleem aan. Wij zijn verhuist en hebben voor de komende weken nog geen internet.
Nu heb ik de Synology NAS meegenomen en direct aangesloten op de PC. Ik zag wat artikelen waarbij ze heel makkelijk even de adapter instellingen wijzigen en vervolgens op de NAS kunnen komen.

Echter wat ik ook doe, ik kom er maar niet in. Ik heb ook Synology assistant al gedraaid, maar ook die vind de NAS helemaal niet.

Het IP adres van de NAS is 192.168.55.10
Ik heb dus onder de adapter instellingen van Windows de IPV4 veranderd naar:
  • Ip adres 192.168.55.20
  • subnet mask 255.255.255.0
  • default gateway (leeg gelaten)
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:53
Hoe kom je aan het IP-adres van je NAS?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nat-Water schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:46:
Hoe kom je aan het IP-adres van je NAS?
Die weet ik, omdat ik dit altijd overal handmatig aanpas.
De NAS heeft dus geen IP aan de hand van DHCP, maar handmatig een IP gekregen van mij toen ik nog in mijn oude woning zat.

Ik gebruik overigens geen crossover cable. Geen idee of dit vandaag de dag nog steeds een vereiste is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:16
Als je hem direct aan je pc knoopt dan heb je een crossover kabel nodig. Anders zul je er een switch tussen moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dus ik moet/kan dan een oude router gebruiken om te verbinden met de NAS?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35

M2M

medicijnman

jeroentjeh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:50:
Als je hem direct aan je pc knoopt dan heb je een crossover kabel nodig. Anders zul je er een switch tussen moeten zetten.
Een enigszins moderne netwerk adapter (lees: 2005+) kan automagisch switchen tussen cross en straight. Bij een gigabit verbinding mag je zelfs alle draadjes random aansluiten. De controller zoekt het dan zelf uit. Werkt overigens niet altijd even lekker :)

Maargoed, stap 1, branden lampjes?
Stap 2, werkt pingen naar de NAS?
stap 3, je NAS benaderen via IP adres en niet hostname, voor het geval hostname resolutie niet funtioneert.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:52
nog 1 extra test die je kan doen naast de stappen die M2M aan raadt: ping het adres dat je aan de PC zelf geeft (of kijk naar je netwerk kaart of de instellingen ook echt actief zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29
Waarom koop je niet een Switch? Of denk je die niet nodig te hebben straks? Als je aan de 4-5 poorten van je toekomstige modemrouter genoeg hebt hoeft dat niet, maar meestal ga je er toch meer nodig hebben.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
M2M schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Een enigszins moderne netwerk adapter (lees: 2005+) kan automagisch switchen tussen cross en straight. Bij een gigabit verbinding mag je zelfs alle draadjes random aansluiten. De controller zoekt het dan zelf uit. Werkt overigens niet altijd even lekker :)

Maargoed, stap 1, branden lampjes? Status is groen, en lamp LAN 1 knippert
Stap 2, werkt pingen naar de NAS? op de ping krijg ik geen reactie terug.
stap 3, je NAS benaderen via IP adres en niet hostname, voor het geval hostname resolutie niet funtioneert.
Ik benader hem inderdaad aan de hand van het ip adres (doe ik altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:46
Wachten... schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:40:
Beste leden.

Ik loop hier tegen een probleem aan. Wij zijn verhuist en hebben voor de komende weken nog geen internet.
Nu heb ik de Synology NAS meegenomen en direct aangesloten op de PC. Ik zag wat artikelen waarbij ze heel makkelijk even de adapter instellingen wijzigen en vervolgens op de NAS kunnen komen.

Echter wat ik ook doe, ik kom er maar niet in. Ik heb ook Synology assistant al gedraaid, maar ook die vind de NAS helemaal niet.

Het IP adres van de NAS is 192.168.55.10
Ik heb dus onder de adapter instellingen van Windows de IPV4 veranderd naar:
  • Ip adres 192.168.55.20
  • subnet mask 255.255.255.0
  • default gateway (leeg gelaten)
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Heb je je eigen pc wel een ip adres binnen dezelfde range gegeven?

Uitleg: Wanneer je niet aan je modem zit krijg je niet van de DHCP server een 192.168 adres. Windows komt standaard dan met een heel ander adres. Zelf heb ik een tweede 10 Gbps netwerk kaart direct naar mijn nas en die heb ik handmatig beiden op een 10.0.x.x gezet. Daarna inderdaad op IP connecten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Saeverix schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:56:
Waarom koop je niet een Switch? Of denk je die niet nodig te hebben straks? Als je aan de 4-5 poorten van je toekomstige modemrouter genoeg hebt hoeft dat niet, maar meestal ga je er toch meer nodig hebben.
Maar een switch doet toch niks meer? dat is toch enkel een simpele doorgeefluik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Aragnut schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:56:
nog 1 extra test die je kan doen naast de stappen die M2M aan raadt: ping het adres dat je aan de PC zelf geeft (of kijk naar je netwerk kaart of de instellingen ook echt actief zijn)
Hoe bedoel je actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hij bedoelt vermoedelijk dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLEvN9yZ6RWQzId-OdoPux_dZy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/llcupMklK5iNacGHx02b5tCt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sdk1985 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

Hij bedoelt vermoedelijk dit:
[Afbeelding]
Ja Ik zie hetzelfde staan (unindentified network)
Ik heb de volgende settings daar staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnaDrCAFnWVLg60Zft3Qo05yP2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cJR6ULPKI750xgPQDsbo3VbA.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 08-08-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Je ip adres is verkeerd. Je hebt op de nas 192.168.55.10, je zit nu op 192.16.10.55. Pas dat gewoon eens aan naar 192.168.55.11 ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door Nat-Water op 08-08-2022 13:06 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wachten... schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Ja Ik zie hetzelfde staan (unindentified network)
Ik heb de volgende settings daar staan.

[Afbeelding]
Dan gaat het daar toch mis? Want dat is het ip adres van je eigen pc binnen dat netwerk, niet die van je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sdk1985 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Heb je je eigen pc wel een ip adres binnen dezelfde range gegeven?

Uitleg: Wanneer je niet aan je modem zit krijg je niet van de DHCP server een 192.168 adres. Windows komt standaard dan met een heel ander adres. Zelf heb ik een tweede 10 Gbps netwerk kaart direct naar mijn nas en die heb ik handmatig beiden op een 10.0.x.x gezet. Daarna inderdaad op IP connecten.
hoe bedoel je dit? Want de network adapter voor de kabel wordt nu enkel gebruikt om een koppeling te maken met de NAS. Deze krijgt dus helemaal geen IP adres van Windows toch? En mocht dat wel zo zijn, dan pas ik dit aan met de bovengenoemde settings toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wachten... schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

hoe bedoel je dit? Want de network adapter voor de kabel wordt nu enkel gebruikt om een koppeling te maken met de NAS. Deze krijgt dus helemaal geen IP adres van Windows toch? En mocht dat wel zo zijn, dan pas ik dit aan met de bovengenoemde settings toch?
Zie eerdere opmerking van 5 seconde geleden :P .

Adapter geeft je een IP adres, dit heb je zelf net al overschreven. Dat is het adres op jouw adapter, niet dat van je NAS. Worst case ben je nu twee keer hetzelfde adres aan het configureren :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nat-Water schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:05:
Je ip adres is verkeerd. Je hebt op de nas 192.168.55.10, je zit nu op 192.16.10.55. Pas dat gewoon eens aan naar 192.168.55.11 ofzo.
Nee hij stond wel goed op 192.168.10.55 (ik had tijdens de screenshot per ongeluk de 8 weg gehaald)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
Wachten... schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Nee hij stond wel goed op 192.168.10.55 (ik had tijdens de screenshot per ongeluk de 8 weg gehaald)
Dat is nog steeds fout, want de 10 en 55 staan omgekeerd. (en de 10 moet dan een 11 worden)
Je NAS (volgens je eigen woorden: 192.168.55.10
Maak van je eigen PC: 192.168.55.11

[ Voor 16% gewijzigd door Nat-Water op 08-08-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sdk1985 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Zie eerdere opmerking van 5 seconde geleden :P .

Adapter geeft je een IP adres, dit heb je zelf net al overschreven. Dat is het adres op jouw adapter, niet dat van je NAS. Worst case ben je nu twee keer hetzelfde adres aan het configureren :o .
Ik had je stuk gelezen, maar ik snap het nog niet heel goed.
Want normaal wordt de range door de router bepaald. Nu voer ik gewoon een IP in die in dezelfde range valt.

Kun je het iets anders uitleggen, want ik probeer het te begrijpen maar kom er net niet lekker uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
je nas zit in 192.168.55. en je PC zit (met de instellingen die we in de screenshot zien) in 192.168.10. waardoor ze elkaar niet zien (bij een netmask van /24 oftewel 255.255.255.0). Zoals nat-water aangeeft, zet hem op 192..168.55.11 of zo

je valt op dit moment dus juist niet in dezelfde "range" (subnet).

als je bij de adapter settings dubbel klikt en op details klikt kun je zien wat de huidige settings zijn (en dus bevestigen dat het ip dat je wilt zetten ook gezet staat).

edit: ip adressen gecorrigeerd

[ Voor 5% gewijzigd door Aragnut op 08-08-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Wachten... schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Want normaal wordt de range door de router bepaald. Nu voer ik gewoon een IP in die in dezelfde range valt.

Kun je het iets anders uitleggen, want ik probeer het te begrijpen maar kom er net niet lekker uit.
Je noemt een Switch ook een "simpel doorgeefluik". Daar zou ik me ook even in verdiepen, want een Switch is echt wel iets meer dan een doorgeefluik. Wellicht ben je in de war met een Hub. Wikipedia: Switch (netwerk)

Voor je huidige situatie: Stel je voor je hebt het adres "192.168.1.10" toegewezen aan je PC. Je zult dan een ander adres moeten toekennen aan je NAS, als je daar hetzelfde IP gebruikt krijg je conflicten. Geef je NAS daarom het adres "192.168.1.11". Dan zou het moeten werken.

Je IP range is dan "192.168.1.xxx".

[ Voor 6% gewijzigd door Saeverix op 08-08-2022 13:13 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Je bent nu erg veel verwarring aan het zaaien. In je eerste post schrijf je dat je NAS het adres 10 heeft, in het 192.168.55 netwerk.

Op de screenshot die je net post zie je dat je PC in een heel ander netwerk zit, namelijk 192.168.10

Kortom, probeer je PC eens met 192.168.55.X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nat-Water schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:05:
Nee sorry ik zit door de haast verkeerde dingen te typen zie ik.
Dit is het ip adres van de NAS 192.168.55.10

En zo staat het in de adapter instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnaDrCAFnWVLg60Zft3Qo05yP2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cJR6ULPKI750xgPQDsbo3VbA.png?f=user_large

@Junia Ja sorry mijn fout. Zo is hoe het nu staat. Ik had ooit eerder eens een andere range waar ik in werkte.
Ik zal het direct even aanpassen.

Maar dit werkt dus nog steeds niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Wachten... op 08-08-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Saeverix schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Je noemt een Switch ook een "simpel doorgeefluik". Daar zou ik me ook even in verdiepen, want een Switch is echt wel iets meer dan een doorgeefluik. Wellicht ben je in de war met een Hub.
offtopic:
ligt eraan of het een managed of unmanaged switch is. Een hub is echt een dom apparaat dat elk pakketje doorzet naar alle andere kabels (met alle collisions van dien). Een switch zal inderdaad, op basis van z'n mac tables, kijken welke kabel het verkeer naar toe moet.

Al dit is nogal off topic en je hebt echt geen switch of hub of ander actief component nodig om dit te laten werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Aragnut op 08-08-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
Wachten... schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Nee sorry ik zit door de haast verkeerde dingen te typen zie ik.
Dit is het ip adres van de NAS 192.168.55.10

En zo staat het in de adapter instellingen.

[Afbeelding]

@Junia Ja sorry mijn fout. Zo is hoe het nu staat. Ik had ooit eerder eens een andere range waar ik in werkte.
Ik zal het direct even aanpassen.

Maar dit werkt dus nog steeds niet.
Als je nu via de CMD een ping doet naar 192.168.55.20, krijg je antwoord? en als je pingt naar 192.168.55.10? Geeft de adapter aan dat hij 1 Gbit aansluiting heeft (via eerder genoemde details of via ipconfig /all in de CMD?

edit: welke type nas gaat het om en heeft deze toevallig meerdere aansluitingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Aragnut op 08-08-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Over welke NAS gaat het eigenlijk? Want een flink aantal modellen hebben 2 NIC's; en veel gebruikers configureren de tweede NIC nooit.

Hang die aan je PC; geef beiden een 169.254-adres en klaar; kan je in ieder geval inloggen.

@Wachten... had je toevallig in je NAS ook nog handmatig een gateway & DNS-server ingesteld ooit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Zonder router stel je alles zelf in. Jij hebt de centrale taak om elk apparaat het juiste IP te geven.

NAS: 192.168.55.20 / 255.255.255.0
PC: 192.168.55.19 / 255.255.255.0

Het lijkt erop dat je denkt dat je op Windows het adres van je nas moet invoeren. Dat is niet zo. Je stelt je eigen adres in als override op het standaard Windows adres (iets met 169).

Vervolgens inderdaad pingen. Gaat dat niet, check dan op de nas (beeldscherm?) of het adres daar wel goed staat ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 08-08-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Als je zeker weet dat de IP range "192.168.55.xxx" is dan kun je ook even https://www.advanced-ip-scanner.com/ downloaden. Die kun je vervolgens op de "192.168.55.xxx" range laten scannen. Als je dan geen resultaten krijgt dan zit je NAS toch echt op een andere range.

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
@Saeverix @sdk1985 @MAX3400

Het is inmiddels opgelost. Ik had het al die tijd al goed ingevoerd, maar heb er even een probleemoplosser overheen laten gaan van Windows en blijkbaar heeft dat iets goed gezet/ververst en het werkte daarna gewoon.

Ik dacht al even dat ik gek werd. Bedankt voor enorm snelle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Mooi dat opgelost is maar ik vroeg me wel af waarom je gewoon niet de router tussen hebt geplaatst uit de oude situatie? Moest je deze inleveren?
Je kan prima werken met een router zonder internet verbinding en lokale verkeer blijft dan in stand zo ver het kan zonder internet afhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Arthion-nl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:30:
Mooi dat opgelost is maar ik vroeg me wel af waarom je gewoon niet de router tussen hebt geplaatst uit de oude situatie? Moest je deze inleveren?
Je kan prima werken met een router zonder internet verbinding en lokale verkeer blijft dan in stand zo ver het kan zonder internet afhankelijkheid.
Ja hij moest ingeleverd worden. achteraf had ik hem beter nog even aan kunnen houden. Maar het werkt op deze manier.

Pagina: 1