Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-02 10:02
Hee hoi allemaal. Ik ben nieuw op dit forum en ik heb flink moeten zoeken naar het onderwerp waarover ik een vraag wilde stellen. Ik ben niet echt het onderwerp tegengekomen. Ik ben slechtziend maar zie nog 80% met mijn rechteroog al is dit alleen in het centrum (kokervisie). Ik heb een PS4 pro en een Samsung 4K tv. Ik heb veel gelezen over HDMI kabels en heb voor de lol een aantal kabels aangeschaft om ze met elkaar te vergelijken. Ik kom op verschillende sites tegen dat je verschillende versies hebt (1.4 tot 2.1 en zag zelfs dat er zelfs ‘fiber’ versies zijn) Maar nu heb ik hier 5 kabels liggen waarvan 3x 2.0b en 2x 2.1 HDMI kabels. Allen zijn ongeveer tussen €15 en €25. En wat schets mijn verbazing? Er zit 1 kabel bij (waarvan ik het merk niet meer kan terugvinden) En dit is een 2.0b kabel die beduidend meer kleur en vooral meer kleurdiepte geeft? Hoe kan dit? De laatste 2.1 kabels die ik gekocht heb zijn zelfs gecertificeerde kabels maar halen het qua kleur absoluut niet. Is er dan tóch verschil? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat ik me kan voorstellen, is dat de kabel die kleurverschil geeft de enige is waarbij HDR goed werkt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
Ah, ik snap je antwoord! Maar mijn Samsung mag dan wél HDR ondersteunen maar heeft eigenlijk een 8bit panel dus zet ik HDR gewoon uit. Ik gebruik dus geen HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pak die ene kabel, ga naar een kennis / familie, gooi daar de kabel tussen een (andere) TV en elk willekeurig apparaat met HDR-capaciteiten.

Zien ze ook verschil? Zeer interessant en zeker verder discussie leuk & nuttig. Zien ze geen verschil, mogelijk toch iets onverwachts / bug tussen jouw console en tv.

Maar wat ik eigenlijk al mis: het gaat over kleurverschil maar heb je dat in alle mogelijke resoluties van de console? En alle games?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
Ik heb idd alle resoluties uitgeprobeerd en ik zie dit kleurverschil ook bij alle games die ik speel. Ik laat nu dus ook begrijpelijk deze kabel er nu inzitten. Kan het te maken hebben met het materiaal (koper) waarvan het gemaakt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:53
eigenlijk zegt 2.0, 1.4, 2.0B etc helemaal niets over de kabel. HDMI kabels worden officieel op een onbegrijpelijke manier gespecificeerd (zie https://www.hdmi.org/resource/cables)

de versie aanduiding zegt alleen wat over de mogelijke specificaties van het apparaat waar de aansluiting op zit.

Waarschijnlijk heeft het dus met andere specificaties te maken dan waar je nu naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
Ja, ik ben eerlijk gezegd wél erg benieuwd waar het nu werkelijk aan ligt? Ik heb inmiddels het merk kunnen achterhalen. Er zat een heel klein stickertje/labeltje aan met de naam ‘Valueline’ erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met computerhardware te maken. Schopje naar HSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hypoman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:33:
Kan het te maken hebben met het materiaal (koper) waarvan het gemaakt is?
Nee. Het is een digitaal signaal. Het werkt of het werkt niet. Ondanks wat sommige mensen geloven. Wat wél kan zijn is dat, zoals aangegeven, bijvoorbeeld HDR bij deze kabel werkt en bij de rest niet omdat de kabel aan e.o.a. spec voldoet.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 08-08-2022 13:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
Ik lees idd vaak dat het niet uitmaakt omdat het een digitaal signaal is. Ik gebruik GEEN HDR en tóch is het beeld kleurrijker. Écht bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Maak je niet toevallig gebruik van een andere HDMI poort op jouw scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:00

FeaR

In GoT we trust

Hypoman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:14:
...en tóch is het beeld kleurrijker. Écht bijzonder.
Post eens foto's om het verschil aan te tonen. Dan ben je nog afhankelijk van de camera en lichtinval maar puur voor een idee. Nadeel van dit soort vergelijken is dat je niet snel kan wisselen en zelf weet welke kabel de "betere is". Vandaar wil je dit soort dingen blind ABX testen. Het menselijk oog (en oor voor audio) zijn simpelweg niet de beste meetinstrumenten. Daar je zegt slechtziend te zijn werkt met deze conclusie ook niet in het voordeel. Mijn conclusie zou eerder iets in de vorm zijn van andere settings op de TV. Dat kan doordat de ene kabel meer bandbreedte heeft en daardoor meer ondersteunt echter is dit bij korte afstanden ook minder van invloed. Ik stuur bijvoorbeeld zonder problemen 4K/120 HDR signaal over een "HDMI 1.4 kabel".

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 08-08-2022 17:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
Ik heb zelf maar 3 HDMI poorten waarvan maar ééntje een 4k poort is. Ik check bij het opstarten ook altijd of ik uhd in beeld zie staan met de resolutie die erbij vermeld staat.
Om foto’s te maken lijkt me niet handig. Dan zie je het verschil niet. (Denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
FeaR schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Post eens foto's om het verschil aan te tonen. Dan ben je nog afhankelijk van de camera en lichtinval maar puur voor een idee. Nadeel van dit soort vergelijken is dat je niet snel kan wisselen en zelf weet welke kabel de "betere is". Vandaar wil je dit soort dingen blind ABX testen. Het menselijk oog (en oor voor audio) zijn simpelweg niet de beste meetinstrumenten. Daar je zegt slechtziend te zijn werkt met deze conclusie ook niet in het voordeel. Mijn conclusie zou eerder iets in de vorm zijn van andere settings op de TV. Dat kan doordat de ene kabel meer bandbreedte heeft en daardoor meer ondersteunt echter is dit bij korte afstanden ook minder van invloed. Ik stuur bijvoorbeeld zonder problemen 4K/120 HDR signaal over een "HDMI 1.4 kabel".
Mmm, tja ik snap je maar mijn laatste kabels zijn 2.1 kabels die een grotere bandbreedte hebben dan de 2.0 kabel die een beter beeld geven. Wat betreft mijn slechtziendheid is het alleen mijn gezichtsveld die me beperkt. De kleuren én scherpte zijn nog redelijk goed. Ik heb vandaag weer even de 2.1 kabel gebruikt en de video output gechecked op de ps4. Ook heb ik de instellingen op de tv gecheckt. Aan het eind van de dag weer de bewuste 2.0 kabel erin en voila weer warmere en betere kleuren. Ook lijkt ie scherper te zijn. Ook mijn kinderen zien verschil. Ik snap er geen snars van 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:00

FeaR

In GoT we trust

Hypoman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:54:
[...]
Ook mijn kinderen zien verschil.
Veel gehoord argument, ook als het gaat om verschillen horen tussen luidsprekerkabels. Het blijft een feit dat je aan het meten bent met een instrument wat foutgevoelig is en gevoelig voor emotie: je brein. Dit is dan ook een topic waar uit gaat komen dat er toch een fout ergens in zit waardoor de setup niet gelijk is of het wordt, net als bij kabels, een lange discussie zonder concreet antwoord (ergo, discussie tussen "zien" en "denken te zien").

Edit:
Let op, bovenstaande is geen aanval. Meer dat er een claim wordt gedaan zonder hard bewijs op een forum wat technisch in is gesteld. Idem met het mogelijk niet goed duidelijk hebben in verband met je oog * FeaR is ook aan één oog zo goed als blind na een meningeoom die op de oogzenuw drukte. Niets persoonlijks dus!

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 08-08-2022 19:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:06

Klippy

Still Game

Als je echt verschil ziet is dat prima, blijf dan die kabel gebruiken :)
Maar wat @FeaR zegt klinkt het meest aannemelijk, er kan een andere instelling actief worden bij die kabel. Er zijn instellingen die afhankelijk van de framerate anders werken of niet beschikbaar zijn of die alleen werken op interlaced beelden (1080i), het kan veel zijn.
Als je het echt wil weten zal je meer info moeten geven, je zegt wel dat je naar de instellingen hebt gekeken, maar zijn die ook allemaal hetzelfde dan?
Zover wij weten geeft die kabel maar 1080p door ipv 4K of heb je 50Hz ipv 60Hz.
Áls er echt een meetbaar verschil is (kunnen wij niet beoordelen met deze info) dan komt dat in elk gevla niet doordat je kabel warmere kleuren geeft maar door een instelling die anders is of een videoformaat dat anders is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoman
Klippy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:34:
Als je echt verschil ziet is dat prima, blijf dan die kabel gebruiken :)
Maar wat @FeaR zegt klinkt het meest aannemelijk, er kan een andere instelling actief worden bij die kabel. Er zijn instellingen die afhankelijk van de framerate anders werken of niet beschikbaar zijn of die alleen werken op interlaced beelden (1080i), het kan veel zijn.
Als je het echt wil weten zal je meer info moeten geven, je zegt wel dat je naar de instellingen hebt gekeken, maar zijn die ook allemaal hetzelfde dan?
Zover wij weten geeft die kabel maar 1080p door ipv 4K of heb je 50Hz ipv 60Hz.
Áls er echt een meetbaar verschil is (kunnen wij niet beoordelen met deze info) dan komt dat in elk gevla niet doordat je kabel warmere kleuren geeft maar door een instelling die anders is of een videoformaat dat anders is.
Klinkt inderdaad heel aannemelijk. Ik zie verder geen verschil in de instellingen en ga ik ervan uit dat er wel degelijk iets veranderd is! Ik kan het zelf op technologisch vlak niet verklaren.
Dank jullie wel voor alle reacties!!

Overigens de tv die ik heb is de Samsung UE 40ku6470. Deze is 50hrz Deze serie tv’s is al zelf een discussie op tweakers waard gezien ze werden aangeboden als HDR tv’s terwijl ze een 8 bit scherm hebben en alle HDR films op bv Netflix of Prime veel te donker weergeven en daar nooit een oplossing voor gevonden is…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:48

Major_ton

Shoot!

Hypoman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:44:
Ik heb zelf maar 3 HDMI poorten waarvan maar ééntje een 4k poort is. Ik check bij het opstarten ook altijd of ik uhd in beeld zie staan met de resolutie die erbij vermeld staat.
Om foto’s te maken lijkt me niet handig. Dan zie je het verschil niet. (Denk ik)
Als er daadwerkelijk een verschil is, moet het ook te fotograferen zijn. Je moet alleen even weten hoe. Fotografeer op een moment dat het omgevingslicht niet meer zal veranderen. Bij voorkeur dus 's avonds na zonsondergang. Zet de camera op een statief en gebruik volledig manuele instellingen voor een gelijke belichting en kleurbalans. Kies dan het beeld op de TV wat je na het wisselen van HDMI kabel weer kan dupliceren en maak van beide keren een foto. Nogmaals, als er een verschil is, zal het terug te zien zijn!

Ons brein laat zich inderdaad makkelijk in de maling nemen door onze zintuigen, maar met zicht gebeurt dit minder snel en op een andere manier dan bij gehoor. Als het verschil zo duidelijk is als dat je zegt, dan moet er toch iets zijn. De kans is nog steeds erg klein dat het alleen door de kabel komt, maar om verder te zoeken moeten we eerst weten of er echt een verschil is.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:02

OMD

Hypoman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:43:
Ja, ik ben eerlijk gezegd wél erg benieuwd waar het nu werkelijk aan ligt? Ik heb inmiddels het merk kunnen achterhalen. Er zat een heel klein stickertje/labeltje aan met de naam ‘Valueline’ erop.
Valueline is de budgetlijn van Nedis (grote kabel groothandel in Nederland)
https://support.nedis.com/nl-nl/valueline

Dit is gewoon hun goedkoopste kabel die ze verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 09-08-2022 10:36 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Pagina: 1