Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-04 11:42
Goedemorgen,

Onlangs KPN aanbieding gebruikt om dan maar eens over te stappen van Ziggo naar KPN, KPN spullen in huis gekregen op vakantie gegaan en vandaag is de dag om over te stappen, oh ja, de doos eens openen!
Nu blijkt (en ja daar had ik mij niet in verdiept) dat de iTV ontvanger rechtstreeks op de Box 12 aangesloten moet worden.

Op dit moment heb ik nog de Ziggo modem in bridge modus staan en mijn Deco M5 systeem daarachter die alles verder regelt en dat netwerk is ook bekabeld naar de tv toe. Ik had gehoopt de modem om te wisselen, Deco M5 aan te sluiten, daar de KPN itv ontvanger op aansluiten en klaar is Klara. Ik weet dat de Box 12 niet in bridge mode kan, maar dat is dan niet anders.

Dit blijkt nu dus niet mogelijk en de tv moet rechtstreeks naar de KPN ontvanger. Maar een extra kabel trekken is eigenlijk geen optie. Nu las ik dat het eventueel op te lossen zou moeten zijn met een Switch zoals de Netgear GS105E, met deze switch kun je verschillende VLAN's opzetten, waarbij je verder gebruik kunt maken van je bestaande bekabelde netwerk. Alle domme switches die er tussen zitten, zullen alle data van beide VLAN's doorgeven, dat lijkt mij geen probleem.

Vraag 1 is wel, moet ik dan bij de KPN ontvanger ook nog een managed switch hangen of plukt deze de data gewoon uit de domme switch?
Vraag 2 is, kan ik mijn Deco M5 nog steeds gebruiken zoals ik dat nu doe of moet deze naar accespoint mode?

Edit: Huidige situatie: Modem Ziggo --> Deco --> Domme Switch 1 --> Domme Switch 2 --> Woonkamer/TV
Er loopt dus geen rechtstreekse kabel van de modem (of deze nou van Ziggo is of straks van KPN) naar de woonkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door OmeAnne op 08-08-2022 12:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:55
Ik heb de ontvanger via een HP switch lopen, zonder vlan's . Je switch moet alleen multicast kunnen ondersteunen. Je hoeft geen vlan's aan te maken om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Aangezien je geen kabel wil trekken, waar wil je die switch op aansluiten?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12

Honesty

kattenneus!

Ik weet niet hoe we het toen hebben gedaan maar we hebben ook deco's en daarop hangen gewoon de itv kastjes van de kpn en werkt gewoon goed.

ps wij hebben hem in accespoint mode staan, anders werkt het niet(heel veel lag)

[ Voor 23% gewijzigd door Honesty op 08-08-2022 12:26 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
DJMaze schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:23:
Aangezien je geen kabel wil trekken, waar wil je die switch op aansluiten?
Geen extra kabel naar de woonkamer, speciaal voor tv ontvanger naar Box12. Er ligt al wel een kabel voor het reguliere netwerk. Switch zou dan meteen achter Box12 moeten en dan via reguliere netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt gewoon een unmanaged switch aansluiting die igmp snooping ondersteunt. En dan kun je daar de iTV box op aansluiten.

Dus kabel naar de woonkamer op de Box12 en daar dan een switch voor de iTV box en de Deco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Hann1BaL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:45:
Je kunt gewoon een unmanaged switch aansluiting die igmp snooping ondersteunt. En dan kun je daar de iTV box op aansluiten.

Dus kabel naar de woonkamer op de Box12 en daar dan een switch voor de iTV box en de Deco.
Check, ik wist dat ik nog iets vergeten was te melden, de kabel naar de woonkamer loopt op dit moment al via een aantal switches en dus niet rechtstreeks. En op deze switches zijn onderweg uiteraard al verschillende apparaten aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

OmeAnne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Check, ik wist dat ik nog iets vergeten was te melden, de kabel naar de woonkamer loopt op dit moment al via een aantal switches en dus niet rechtstreeks. En op deze switches zijn onderweg uiteraard al verschillende apparaten aangesloten.
Dat is geen probleem, zolang al deze switches maar IGMP snooping ondersteunen. Dus je zou er misschien 1 of meerdere moeten vervangen. Maar dat zou verder gewoon moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Hann1BaL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Dat is geen probleem, zolang al deze switches maar IGMP snooping ondersteunen. Dus je zou er misschien 1 of meerdere moeten vervangen. Maar dat zou verder gewoon moeten werken
Mmmm....eigenlijk raak je daar de kern van mijn vraag, moet ik al mijn switches gaan vervangen of alleen eventueel aan het begin, danwel einde (bij tv) van het netwerk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

OmeAnne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Mmmm....eigenlijk raak je daar de kern van mijn vraag, moet ik al mijn switches gaan vervangen of alleen eventueel aan het begin, danwel einde (bij tv) van het netwerk?
Alles switches tussen je Box12 en de iTV box. Andere switches (die niet TUSSEN de aansluiting zitten, maar bijv wel aan een van de switches aangesloten) hoef je niet te vervangen/verifieren op IGMP snooping functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:32
Ik heb laatst bij iemand iTV van KPN werkend gekregen bedraad op een Deco M4 satelliet, waarbij de Deco’s draadloos met elkaar zijn verbonden. Wel even via een browser inloggen op de Deco en daar igmp aanzetten. En inderdaad ook zorgen voor igmp op switches ertussenin. Deze deco staat in access point mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
areyouben schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:29:
Ik heb laatst bij iemand iTV van KPN werkend gekregen bedraad op een Deco M4 satelliet, waarbij de Deco’s draadloos met elkaar zijn verbonden. Wel even via een browser inloggen op de Deco en daar igmp aanzetten. En inderdaad ook zorgen voor igmp op switches ertussenin. Deze deco staat in access point mode.
Huh.....als ze draadloos zijn verbonden zit er geen andere switch tussen. En dan zou de TV poort van de Box 12in de hoofd deco gaan voor de tv en deze poort op iptv instellen? En dan de poort van de ontvangende deco ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 09:50
Je moet een switch hebben die IGMP-snooping ondersteunt. De TP-Link SG105E wordt sindskort ook officieel door KPN aangeboden, is iets goedkoper dan de Netgear GS105E. Op die switch sluit je je Deco en TV-ontvanger aan. That's it.

VLANs configureren doet niet ter zake, dat speelt zich af aan de WAN-zijde en niet de LAN-zijde.

[ Voor 27% gewijzigd door MarcoC op 08-08-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
OmeAnne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Elke switch tussen je modem en je TV-ontvanger moet IGMP snooping ondersteunen, anders wordt het multicast verkeer naar alle apparaten gestuurd die aangesloten zijn op de switch. Dat is trouwens ook weer niet zo'n ramp als je zou denken, maar het is zonde van je bandbreedte (zeker in het draadloze spectrum is dat zonde).

[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 08-08-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:32
OmeAnne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:44:
[...]
Huh.....als ze draadloos zijn verbonden zit er geen andere switch tussen. En dan zou de TV poort van de Box 12in de hoofd deco gaan voor de tv en deze poort op iptv instellen? En dan de poort van de ontvangende deco ook?
Het is niet nodig om een switch ertussen te hebben om het werkend te krijgen. De hoofd deco is zoals gebruikelijk met 1 kabel verbonden aan het modem, en staat in access point modus zodat de box12 alle ip-adressen uitdeelt. IGMP aanzetten en klaar. Verder is er niets nodig qua instellingen van poorten etc. En als je de deco’s met een kabel verbindt wordt het natuurlijk wat stabieler dan draadloos. Al is het in dit geval ook goed doordat de beide satellieten praktisch een obstakelloze verbinding hebben met elkaar.

Een switch ertussen voegt niets toe op routeringsgebied en is ook niet nodig om IGMP in je netwerk te krijgen, een switch is alleen nodig als je meer apparaten bedraad wil aansluiten dan (in dit geval) de twee poorten die een Deco M4 heeft. En elke switch tussen TV-ontvanger en Box 12 moet wel IGMP ondersteunen.

[ Voor 9% gewijzigd door areyouben op 08-08-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 16:10
areyouben schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Het is niet nodig om een switch ertussen te hebben om het werkend te krijgen. De hoofd deco is zoals gebruikelijk met 1 kabel verbonden aan het modem, en staat in access point modus zodat de box12 alle ip-adressen uitdeelt. IGMP aanzetten en klaar. Verder is er niets nodig qua instellingen van poorten etc. En als je de deco’s met een kabel verbindt wordt het natuurlijk wat stabieler dan draadloos. Al is het in dit geval ook goed doordat de beide satellieten praktisch een obstakelloze verbinding hebben met elkaar.

Een switch ertussen voegt niets toe op routeringsgebied en is ook niet nodig om IGMP in je netwerk te krijgen, een switch is alleen nodig als je meer apparaten bedraad wil aansluiten dan (in dit geval) de twee poorten die een Deco M4 heeft. En elke switch tussen TV-ontvanger en Box 12 moet wel IGMP ondersteunen.
Ik heb dit precies zo aangesloten zoals hierboven is aangegeven, maar ervaar echter problemen met live (IP)TV.

Probleem/Situatieschets
In zowel in AP-mode als Router-mode op de Deco X20 doet live (IP)TV via de Arris VIP5202 het iedere keer ongeveer een dag lang zonder enig probleem. Daarna begint zender per zender het beeld vast te hangen en kort daarna krijg ik op alle zenders de STB-NMC-400 melding terug. De programmagids, terug- en uitgesteld kijken werkt nog prima. Dus dat doet vermoeden dat het een multicast issue betreft. Echter de vraag is, waarom treden de problemen pas na een dag op?

De KPN Experiabox V10 is volledig standaard ingesteld op een aantal kleine zaken na.
Zo heb ik de DHCP range aangepast naar 192.168.1.x., is de router dus 192.168.1.1 en is de DNS server ingesteld op 1.1.1.1
Op het Deco X20 hoofdstation heb ik via de webinterface IGMP-snooping ingeschakeld, de 2 Deco mesh-stations hebben deze optie in de webinterface niet.

Ook zijn er verder geen bedrade apparaten gekoppeld in het netwerk anders dan het Deco X20 hoofdstation (aan de Experiabox) én de VIP5202 aan de Deco mesh. Totaal maken maximaal 3 draadloze apparaten (telefoon/tablet) gebruik van dit (draadloze) netwerk. Kortom, geen bedrade netwerkapparaten die bijvoorbeeld in standby (10mbit) kunnen storen. Iets wat je nogal eens terugleest op de (KPN) fora als de boosdoener voor multicast issues.

Meterkast
  • KPN Experiabox V10 (bonded VDSL 200/50mbit) als modem/router
  • TP-Link Deco X20 hoofdstation via UTP aangesloten op KPN Experiabox
Woonkamer
  • TP-Link Deco X20 mesh station draadloos
  • Arris VIP5202 via UTP aangesloten op 1 van de 2 poorten op de Deco X20
Slaapkamer
  • TP-Link Deco X20 mesh station draadloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt omdat je op een X20 access point aansluit waarbij je IGMP snooping niet kunt instellen. Wat gebeurt er als je de TV-ontvanger op het hoofdstation aansluit waar wel IGMP snooping aanstaat?

[ Voor 76% gewijzigd door MarcoC op 30-11-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 16:10
MarcoC schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:44:
Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt omdat je op een X20 access point aansluit waarbij je IGMP snooping niet kunt instellen. Wat gebeurt er als je de TV-ontvanger op het hoofdstation aansluit waar wel IGMP snooping aanstaat?
Hierboven in het topic werkt het ook. Daarnaast is overal terug te lezen (o.a. op TP-Link forum), dat met het aanzetten van IGMP op de hoofd Deco het aanstaat voor het gehele netwerk. Ook vrij logisch, anders heb je er niet veel aan. Ook werkt het voor de X-serie Deco systemen in zowel routed als accesspoint modus. Ook is daarmee nog steeds niet te verklaren waarom het na 1 dag niet meer werkt en daarvoor wel. Daarnaast zou zonder IGMP het in de basis ook moeten werken zonder dat er veel andere apparaten op het netwerk zitten. Wel meer kans op haperingen vanwege flooding van de multicast stream.

Het doorlopen van Ubiquiti forum hier op Tweakers doet mij nu vermoeden dan het misschien ook een DNS issue kan zijn i.c.m. de 4K ontvanger (VIP 5202). Deze zou hostnames gebruiken welke enkel via de KPN DNS servers resolved kunnen worden. Na een upgrade van de software van de VIP5202 via de Experiabox werkt het bij veel Tweakers weer.
Pagina: 1