Ongeaarde versterker en mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-08 17:24
Goedemorgen allemaal,

Sindskort heb ik een tal van vragen over verschillende dingen. Ik heb namelijk al een paar jaar een surround set met een Denon versterker, die sloot ik normaal aan op mijn laptop of gameconsole en vervolgens op mijn scherm.

Sinds dit jaar heb ik een Desktop gaming PC die ik gebruik om mijn versterker aan te sturen. Dat deed ik eerst alsvolgt PC > Versterker > TV. Maar toen kocht ik een nieuwe TV die 4K120 aankan. Toen besloot ik gebruik te maken van de HDMI eArc op de TV en werd het alsvolgt; PC > TV > Versterker. Echter is mijn audio gruwelijk 'buggy'. Ik heb plofjes, kraakjes en soms hoor ik een luide zoem die alleen stopt als ik een instelling van mijn versterker, TV of computer aanpas.

Tijdens het testen en proberen kwam ik erachter dat mijn desktop onder stroom stond. Ik schrok me kapot en dacht dat hij niet goed was. Echter las ik online dat als je een desktop PC ongeaard aansluit dat deze dan de behuizing als aarde gebruikt. Nu ben ik bang dat ik misschien iets gesloopt heb door bijvoorbeeld perongeluk de HDMI kabel tegen de desktop case aan te houden waardoor er 110 volt op de HDMI komt te staan? (Volgens diverse fora staat er op een ongeaarde case 110 volt). Zou dit mogelijk zijn?

Daarnaast vroeg ik mij af of het nog uitmaakt dat mijn versterker ook op een niet geaard stopcontact zit, dat dit misschien ook voor enkele problemen zou kunnen zorgen?

Als laatste staat de Philips 48OLED806 sowieso al slecht bekend als het gaat om audio via eArc, je hebt bijvoorbeeld het probleem dat de audio regelmatig wegvalt voor een paar seconden. Daarom vroeg ik mij af of het misschien een idee is om één HDMI vanaf de desktop naar de TV te doen en één HDMI vanaf de PC naar de versterker, waardoor je deze bugs kan omzeilen. Kan ik dat instellen als een audio only HDMI? Of heb ik dan gewoon ten alle tijden een "tweede scherm" die ik niet gebruik?

Dus de vragen kort samengevat;
1. Zou er iets beschadigd kunnen zijn qua poort door het aanraken van de case met een al aangesloten HDMI kabel?
2. Zou ik baat hebben bij het aansluiten van een (Nieuw) geaard stopcontact?
3. Zou het uitmaken of het op de bestaande aardpen zit of is een nieuwe aan te bevelen? (Ons huis is oud dus alleen keuken en badkamer zijn geaard, verder is het hele huis nu ongeaard)
4. Maakt het voor versterkers nog uit of deze op een verlengblok zitten met andere apperatuur, of kan dat het beste direct in het stopcontact?
5. Kan ik één HDMI van de PC naar de versterker doen en een aparte HDMI naar mijn TV om de bugs van mijn Philips te omzeilen? (Ik heb 2 HDMI poorten op mijn desktop)

Ik heb natuurlijk niet de duurste setup dus sommige aanpassingen zouden misschien echt marginale impact hebben. Een collega van mij heeft allemaal speciale snoeren en stekkers, maar hij heeft ook speakers van €1500,- p/s en een versterker van €2300,-. Daarom vraag ik mij sterk af of zulke dingen wel iets voor mijn setup kunnen betekenen.

Het gaat om deze setup:
- Desktop PC (Zelfbouw Ryzen 5900x, RTX3080, 32GB RAM, Seasonic voeding)
- Philips 48OLED806 TV
- Denon AVR X1600h
- Klipsch surround set; 4x R-620-F, 2x R-51-M, 1x R-52-C, 2xSubwoofer R-100SW (De subwoofers hebben een platte stekker dus die zullen sowieso geen enkel baat hebben bij een geaard stopcontact lijkt mij?)
- uGreen HDMI 2.1 kabels

Lang verhaal, veel vraagtekens. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met wat dingen duidelijk te krijgen :? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door ArjanOskam97 op 08-08-2022 10:58 . Reden: Enkele toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Speciale snoeren is wat overbodig, maar even wat aarde trekken richting de plek waar de computer het stopcontact ingaat is misschien wel een goed idee.

Ik heb mijn versterker op de TV gehangen via zo'n optisch toslink draadje. Heb je met voltageverschillen ook geen last meer van.

En nee, alle stekkers zonder aard-pin hebben geen baat bij aarde. Alles met aardpin moet eigenlijk op aarde aangesloten zijn. Dat is een beetje het idee van zo'n stekker natuurlijk.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vraag 1: Ja, er kan iets beschadigd zijn. Je komt er vanzelf achter of het nog werkt.
Vraag 4: Dat maakt voor ongeaarde apparaten niet uit. Met geaarde apparaten maakt het pas uit als je er meer dan één hebt. Als ik het goed zie dient alleen jouw pc geaard te worden.

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 08-08-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag 2 & 3: ja, je zal er baat bij hebben echter zal er wel een goede aarding moeten worden aangelegd. Dit helpt overigens niet alleen met het geplop/gezoem van jouw setup; ook zegt men dat een geaard stopcontact beter beveiligd is / zou moeten zijn, bij een overspanning (bijvoorbeeld bliksem) of kortsluiting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-08 17:24
M2M schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:59:
Speciale snoeren is wat overbodig, maar even wat aarde trekken richting de plek waar de computer het stopcontact ingaat is misschien wel een goed idee.

Ik heb mijn versterker op de TV gehangen via zo'n optisch toslink draadje. Heb je met voltageverschillen ook geen last meer van.

En nee, alle stekkers zonder aard-pin hebben geen baat bij aarde. Alles met aardpin moet eigenlijk op aarde aangesloten zijn. Dat is een beetje het idee van zo'n stekker natuurlijk.
Toslink is helaas voor de 7.2 surround setup geen optie. Toslink ondersteund ten alle tijde maximaal 5.1. Tenminste als ik forums mag geloven.

Ik denk dat ik daan maar wat kabels ga trekken. Dan maak ik gelijk een extra stopcontact (Heb er echt te weinig hier)
TBTL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:45:
Vraag 1: Ja, er kan iets beschadigd zijn. Je komt er vanzelf achter of het nog werkt.
Vraag 4: Dat maakt voor ongeaarde apparaten niet uit. Met geaarde apparaten maakt het pas uit als je er meer dan één hebt. Als ik het goed zie dient alleen jouw pc geaard te worden.
Oei... Dat wordt duimen dan het allemaal goed gaat... Duur grapje als er iets stuk is...

Mijn versterker heeft volgens mij dezelfde stekker als de desktop. Dus die zou ook baat hebben bij een aarde denk ik? Ohnee ik zie dat er maar 2 pinnen gebruikt worden van de 3. Dat betekend dat deze ongeaard is volgens mij.
MAX3400 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:09:
Vraag 2 & 3: ja, je zal er baat bij hebben echter zal er wel een goede aarding moeten worden aangelegd. Dit helpt overigens niet alleen met het geplop/gezoem van jouw setup; ook zegt men dat een geaard stopcontact beter beveiligd is / zou moeten zijn, bij een overspanning (bijvoorbeeld bliksem) of kortsluiting.
Hmmm, misschien wel interessant om eens naar te kijken dan. Ik heb echter wel begrepen dat een nieuwe aardpen slaan al snel €500,- kost. Dus daar moet ik even naar kijken.

Bedank voor de reacties in ieder geval. Dit weekend maar even een 3x2.5 trekken.

[ Voor 45% gewijzigd door ArjanOskam97 op 08-08-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een bestaande aardpen gebruiken lijkt me prima, hij hoeft maar een klein beetje stroom af te voeren om de behuizing van de pc weer in de buurt van de 0 V te krijgen.
Pagina: 1