AMD B450 AM4 mini ITX mobo (kapot)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slow
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03-2024
Ondertussen een goede 3-3,5 jaar geleden een mini ITX met adviezen van hier samengesteld. Alles mooi zelf in elkaar geklust en voor het eerst voor een AMD gekozen. Los van het feit dat ik dit nooit meer doe (zowel een mini-ITX in elkaar zetten als AMD) zal ik mijn moederbord moeten vervangen.

Indertijd de ASUS ROG STRIX B450-I GAMING Socket AM4 AMD B450 Mini ITX gekocht. Een van beide memory slots is gesneuveld alsook een USB 3.0 poort. Vandaag de dag daar ook nog eens een windows BSOD bij dat mogelijk door fouten in de stroomvoorziening in het systeem veroorzaakt kan worden. Aangezien het moederbord toch al vervelend doet eerst dat maar eens uitsluiten.

Probleem is echter dat ik ruimte heb voor een mini ITX 8)7 . Als ik dan ga zoeken hier bij tweakers heb ik 3 opties:Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring heeft met een van deze 3 mobo's? Zelf neig ik naar de MSI (de ASRock het minst). De MSI is ook 2 jaar nieuwer dan de andere 2. Echter via google zijn er nog meer bordjes te vinden. Aanbevelingen?

Edit ik ga nog even zoeken hoe ik de lijst als lijst kan weergeven :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Slow schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:46:

Een van beide memory slots is gesneuveld alsook een USB 3.0 poort.
Weet je dit zeker? Een te strak gemonteerde CPU koeler zorgt er soms voor dat een memory slot het niet doet. Bij een CPU reseat en vervolgens de koeler niet te strak te monteren kan opeens het memory slot normaal functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Doet het geheugenslot het gewoon niet meer of is het echt fysiek kapot?

Welke cpu heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slow
Fysiek niks geleden, maar hij functioneert i.i.g. niet. (Geheugens in ander systeem getest).

Slot heeft het voor zover ik me kan herinneren een hele tijd wel gedaan, maar later (2 - 2,5 jaar later) niet meer.

Ik heb er
  • Corsair RMx Series RM550x 550W ATX Zwart power supply unit
  • G.Skill Aegis geheugenmodule 16 GB DDR4 3000 MHz
  • ZOTAC GeForce RTX 2070 Mini
  • AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
in zitten.

Overigens koeler en CPU losmaken en weer vastzetten kan ik straks wel doen. Dat zou me een aanzienlijke hoop werk (en geld) schelen. Ook nieuwe koelpasta eronder doen? Is dit een MiniITX issue dat jullie er allebei gelijk mee komen? :)

[ Voor 23% gewijzigd door Slow op 08-08-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Slow schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:46:
Probleem is echter dat ik ruimte heb voor een mini ITX 8)7 . Als ik dan ga zoeken hier bij tweakers heb ik 3 opties:Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring heeft met een van deze 3 mobo's? Zelf neig ik naar de MSI (de ASRock het minst). De MSI is ook 2 jaar nieuwer dan de andere 2. Echter via google zijn er nog meer bordjes te vinden. Aanbevelingen?
Ik weet niet wat de verdere eisen zijn, maar er zijn er wel wat meer hoor. Er zal vast een uitzondering tussen zitten, maar al die borden ondersteunen de 2600 bij mijn weten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Niet werkend geheugenslot kan ook een defect in de cpu zijn.

Is het BIOS van het moederbord geheel up to date?

Asrock B450 is geen optie met een Ryzen 2600 want daarmee ben je erg beperkt in BIOS updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Uszka schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:47:
Asrock B450 is geen optie met een Ryzen 2600 want daarmee ben je erg beperkt in BIOS updates.
Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt? De 2600 wordt vanaf de 1e BIOS revisie al ondersteunt. (meest rechter kolom)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvPnzeiP4j7mWJQ3WR7CYKaHlyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRTXBHX8ohoUyxiGAdzIzEri.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
D4NG3R schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt? De 2600 wordt vanaf de 1e BIOS revisie al ondersteunt. (meest rechter kolom)

[Afbeelding]
Dat klopt alleen worden de 8 laatste BIOS versies niet aangeraden met een Pinnacle Ridge cpu. Heb het zelf ondervonden met een 2500X op hetzelfde bord. P3.50 ging nog maar P3.70 was onstabiel. Nu een 5600G en P4.80 wat probleemloos draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Uszka schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Dat klopt alleen worden de 8 laatste BIOS versies niet aangeraden met een Pinnacle Ridge cpu. Heb het zelf ondervonden met een 2500X op hetzelfde bord. P3.50 ging nog maar P3.70 was onstabiel. Nu een 5600G en P4.80 wat probleemloos draait.
Weer wat geleerd, maar als dat bij Asrock het geval is zou het me niet verbazen als dat bij andere >300 chipset borden van andere fabrikanten ook het geval is wanneer je er een Zen+ CPU in wil drukken. Dat maakt de speurtoch wel een stuk lastiger ja. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slow
Dan denk ik dat ik gewoon op veilig speel en een van de drie (eigenlijk 2 want van ASRockheb ik eigenlijk nog nooit wat goeds gehoord) B450's neem. Scheelt ook nog eens €60,- die ik dan wellicht later in een echte upgrade kan steken. Want buiten een extra M2 slot zie ik weinig voordeel (ja de upgradebaarheid naar een snellere Ryzen?)
Pagina: 1