Waar zet ik de PoE-swtiches neer in huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 14:50
Mijn vraag

In ons nieuwe huis wil ik in één keer goed het netwerk leggen. Aanleiding voor dit topic is dat er PoE-buitencamera's klaar liggen om geïnstalleerd te worden. Daarnaast willen we in de toekomst betere (PoE-gevoede) accesspoints dan de nu nog gratis Wifi-pods van Ziggo. Kunnen scheiden m.b.v. VLans in de toekomst is wel handig. Een nieuwe router staat nog niet op de planning maar komt er in de toekomst natuurlijk wel i.v.m. VLans

Ik twijfel wat nu het beste is qua switches. Uiteraard moet er een PoE-switch komen, maar is het raadzaam om de 'kamer-switches' ook met PoE-output te kiezen (wat vaak een extra managed switch oplevert), moeten we domme switches ophangen voor de apparaten en vanuit het andere 'kamer-aansluitpunten' dat gevoed wordt door de PoE-switch in de meterkast een kabel naar buiten laten lopen? Of nog iets anders?

TLDR; opties:

1. Alleen op de desbetreffende 6 kamers een PoE-switch, hoofdswitch in de meterkast zonder PoE houden > geen PoE uit de muur, kabel naar PoE-apparaat loopt vanuit kamerswitch
2. PoE-switch in de meterkast, switches in kamers dom > op 6 plekken uit de muur PoE, op andere plek een domme switch voor apparaten die geen PoE nodig hebben
3. Beide? Overal PoE-switch plus ook PoE-switch in meterkast?

Plaatje van de situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz9fz8yk72Ey6f_YIKMloNnUFAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtIynmI87iHCr4XV4C9tZ43W.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante hardware die ik op het oog heb

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesNetgear GS205€ 17,90€ 17,90
1Netwerk switchesNetgear GS208€ 16,99€ 16,99
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG105PE€ 47,90€ 47,90
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016DE€ 67,91€ 67,91
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016PE€ 148,91€ 148,91
1Access pointsTP-Link EAP615-WALL€ 88,94€ 88,94
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 168,19€ 168,19
1Access pointsUbiquiti UniFi In-Wall HD€ 199,65€ 199,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 756,39

Zo maar wat bij elkaar gezocht: domme switches van Netgear waarvan ik al twee heb die me goed bevallen, een slimme switch van TP-Link, en twee beestjes met 16 poorten (PoE en non-PoE) voor in de meterkast. Daarnaast wat opties voor access points maar niet heel noodzakelijk op dit moment, maar slechts voor het idee er bij gezet.

Neem ik de Netgears of de TP-Link?

Beste antwoord (via Tiffanylampje op 08-08-2022 11:06)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Als alle kabels in de meterkast uitkomen zie ik geen enkel reden wat het nut zou zijn om nog lokaal Poe switches te gaan plaatsen, houd het lekker centraal in de meterkast.
Het hele punt van Poe is dat je vanuit een punt de boel van stroom voorziet en niet lokaal met voedingen hoeft te prutsen (wat een lokale Poe switch dus eigenlijk ook is).

Verder zou ik zeker de accesspoint van hetzelfde merk nemen als je toch nog moet aanschaffen.
Bedenk dat zowel Unifi als Omada eigen controllers hebben (die via de cloud werken), dus twee verschillende merken maakt het beheer omslachtig.

Verder zou ik ook eerst kijken of je dat acesspoint in de kamer wel nodig hebt, eerst testen of je voldoende bereik krijgt met de wifi vanuit de meterkast voor je iets koopt(kabel vast leggen is wel slim).
Bedenk dat bij wifi geldt "less(if possible) is more".

En als je toch voor de Unifi gaat zou ik overwegen voor de AC lite te gaan in plaats van de AC Pro (tenzij je geld genoeg hebt).
De AC Lite is 2x2 en de AC Pro is 3x3.
Dat laatste geeft meer bandbreedte als gelijktijdig veel belasting in een kamer hebt.
Dus zoiets als meer dan twee zware downloads bijvoorbeeld, maar in de praktijk merk je in een thuissituatie, helemaal geen verschil.
Ook de maximale snelheid van een client is niets groter.
Vergeet alle marketing kreten van fabrikanten, die tellen alle snelheden van alle stream en alle frequenties banden bij elkaar op, volkomen nietszeggend getallen dus.

Zie het als een snelweg met 2 of met 3 rijstroken, alleen als de weg vol raak verwerkt de weg met 3 rijstroken meer verkeer en anders is er geen verschil en ook de maximale snelheid blijf per auto 100km/uur.
En die AC Pro wordt erg heet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2022 11:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:51

HUW

Als (bijna) alles toch nog getrokken en aangeschaft moet worden zou ik gewoon alle kabels vanuit de meterkast laten lopen en daar een PoE switch en een 'gewone' plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Sowieso zou ik geen 2 laat staan 3 verschillende merken apparatuur door elkaar gebruiken als je het nog moet aanschaffen. Sommige dingen werken minder goed met elkaar.

Verder met @HUW eens plaats zoveel mogelijk in de meterkast, dan kom je met 1 switch mogelijk al uit. Heb je echt ergens meerdere netwerk aansluitingen nodig dan zet je daar een kleine switch achter.

Overigens zie ik 2 unifi apparaten maar geen controller, hoe ga je die aansturen/instellen? Met de mobiel? Ik zou als ik je lijst zo zie dan alles van unifi nemen inclusief een unifi dream machine (pro) of een unifi cloud key (beide bevatten een controller)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:17
Als je met vlans wilt werken, dan raad ik aan allemaal managed switches te gebruiken, zodat je daadwerkelijk kunt instellen welke port welke vlans op mag/gaat.

Eventueel kun je dan ook overwegen om ofwel alles van TP-Link Omada (switches en APS) of alles van Unifi (switches en APS) te nemen, zodat je dat alles dan centraal kan beheren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als alle kabels in de meterkast uitkomen zie ik geen enkel reden wat het nut zou zijn om nog lokaal Poe switches te gaan plaatsen, houd het lekker centraal in de meterkast.
Het hele punt van Poe is dat je vanuit een punt de boel van stroom voorziet en niet lokaal met voedingen hoeft te prutsen (wat een lokale Poe switch dus eigenlijk ook is).

Verder zou ik zeker de accesspoint van hetzelfde merk nemen als je toch nog moet aanschaffen.
Bedenk dat zowel Unifi als Omada eigen controllers hebben (die via de cloud werken), dus twee verschillende merken maakt het beheer omslachtig.

Verder zou ik ook eerst kijken of je dat acesspoint in de kamer wel nodig hebt, eerst testen of je voldoende bereik krijgt met de wifi vanuit de meterkast voor je iets koopt(kabel vast leggen is wel slim).
Bedenk dat bij wifi geldt "less(if possible) is more".

En als je toch voor de Unifi gaat zou ik overwegen voor de AC lite te gaan in plaats van de AC Pro (tenzij je geld genoeg hebt).
Dat laatste geeft meer bandbreedte als gelijktijdig veel belasting in een kamer hebt.
Dus zoiets als meer dan twee zware downloads bijvoorbeeld, maar in de praktijk merk je in een thuissituatie, helemaal geen verschil.
Ook de maximale snelheid van een client is niets groter.
Vergeet alle marketing kreten van fabrikanten, die tellen alle snelheden van alle stream en alle frequenties banden bij elkaar op, volkomen nietszeggend getallen dus.

Zie het als een snelweg met 2 of met 3 rijstroken, alleen als de weg vol raak verwerkt de weg met 3 rijstroken meer verkeer en anders is er geen verschil en ook de maximale snelheid blijf per auto 100km/uur.
En die AC Pro wordt erg heet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2022 11:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 14:32

Midas.e

Is handig met dinges

Qua simpliciteit, probeer alles op 1 switch te krijgen op een centrale plek, sommige zeggen meterkast, andere zeggen bij de CV, allemaal prima als het maar op 1 plek is. Met meerdere switches werken is onhandig aangezien je de uplink vol kan krijgen. Makkelijker is dat op 1 switch aangezien die de capaciteit per poort heeft. Of je dan voor een aantal porten gaat met PoE of volledig is alleen nog maar afhankelijk van je eigen budget.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

*mits je clients 3x3 ondersteunen* :o

En het aantal 3x3 clients devices kun je op vingers van een licht geamputeerde hand tellen. Meeste mid/high-end WiFi-5 en 6 apparaten zijn 2x2, low-end 1x1.

Enige 3x3 dat je gaat vinden is oudere MacBook Pro (2014-2017) oen een aantal desktop PCIe adapters van Asus en TP-Link.

Voordelen die je overhoudt aan de AC Pro:
- tweede Ethernetpoort om iets anders aan te sluiten.
- iets meer receive sensitivity waardoor je in de upload iets betere verbinding gaat hebben.

IMHO totaal niet de meerprijs waard in de meeste situaties. En dat zeg ik met 2x AC Pro hangen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 14:50
Ok, dank, dit geeft een flinke zet in de goede denkrichting. Ik ga nu in de meterkast voor de TP-Link TL-SG1016PE, met PoE-output dus. In de kamers vooralsnog voor unmanaged/non-PoE-switches op de punten waar geen PoE gevraagd wordt. De Netgear GS205 beviel mij altijd prima i.c.m. een semi-managed centrale switch van TP-Link in een eerder huis. Maakt een gelijk merk echt zo veel uit als er toch slechts sprake is van unmanaged switches die met de centrale switch praten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Voor switches maakt het niets uit.
Unmanaged switches valt niets aan te configuren en managed switches moet je toch per switch doen.

Voor de Accesspoints die jij gekozen hebt, heb je een configuratie tool nodig en dan is het handig geen twee verschillende merken en dus twee tools te hebben, maar noodzakelijk is het niet.
Alle wifi devices voldoen aan de wifi norm en kunnen dus functioneel prima door elkaar gebruikt worden.

Ik weet niet of je ook Iptv gaat gebruiken(knp), maar als dat het geval is dan is het verstandig er voor te zorgen dat alle switches Igmp snooping goed ondersteunen, al vermoed ik dat je wel Ziggo zult hebben gezien de coax.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2022 11:36 ]

Pagina: 1