Windows 10 installatie blijft haken op Windows logo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuthis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-02 06:08
Componenten (was ooit een Acer Aspire M7720):
Moederbord: Acer FX58M
BIOS: AMI R01-A2
Geheugen: 2 x 4GB HyperX van Kingston
Processor: Intel Core i7 920
GPU: Geforce GTX 1050 Ti
Voeding: Rhombutech MP-500P

Na een verwarrende dag Googlen en aankloten toch hier maar even een accountje gemaakt.

Geschiedenis:
Ik wil graag Windows 10 installeren. Ik heb lange tijd Ubuntu gedraaid op een SSD, en Windows op een HDD voor als ik bepaalde games wou spelen. Deze HDD ging een tijd geleden stuk. Deze vervangen door een SSD. Windows 8.1 erop geïnstalleerd, die werkt prima. Ik wou een game gaan spelen die blijkbaar alleen op Win10 werkt, zo kwam ik erachter dat mijn vorige Windows installatie ook Win10 was, (nooit doorgehad) ik heb die game namelijk eerder wel gerund (deze game heeft nooit Win8 ge-support). Dus nu ging ik maar eens upgraden naar Win10. Hier gaat iets fout.

Wat ik doe:
Methode 1: Alle Win8.1 updates geïnstalleerd, alle drivers zijn up to date, Clean boot (alleen Microsoft services, al het andere is disabled), geen peripherals alleen een simpel keyboard, 230GB ruimte op de drive. Windows installatie tool draaien als admin vanuit Win8.1 -> upgrade uitvoeren op deze PC -> updates later downloaden. Het installeert zich, reboot zich om installatie af te ronden en blijft dan hangen op het windows logo zonder loading-cirkeltje. Uren wachten doet niks. Opnieuw opstarten via powerknop. Windows 8.1 start op met de error code: 0XC1900101 – 0X20017 The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during BOOT operation.

Methode 2: Okee, dat klinkt lastig. Dan maar via een USB booten en installeren. Meerdere USB's en ports geprobeerd, boot media gemaakt met de tool van Windows, zowel als Rufus, zowel als Ventoy (als het kon ook gekozen voor Legacy BIOS en MBR). Deze blijven na boot selectie ook hangen op het Windows logo, zonder loading cirkeltje. USB media werkt prima met Win8.1 op dit systeem, en Win10 kan ik via dezelfde USB ook prima op m'n laptop laden.

Ik ben geneigd het op te geven, en te accepteren dat Win10 mijn moederbord niet lief vind. Maar Win10 heeft hier wel 4 jaar op gewerkt (nu alleen met een luxe SSD ipv gammele HDD).

Ik weet niet of beide manieren die ik geprobeerd hebben wijzen op hetzelfde onderliggende probleem, de uitkomst is in iedergeval hetzelfde. Windows 10 boot niet (meer). Heeft Windows iets gedaan waardoor nieuwere versies van Win10 niet meer draaien op computers die oudere versies van Win10 wel konden draaien? Wijst de errorcode op een driver die niet meespeelt, zo ja; hoe kom ik erachter welke dit is? Google bied veel antwoorden, meeste slaan of nergens op, of zijn niet toepasbaar op een PC die verder prima werkt met Win8.1 en voorheen prima met Win10.

Alvast bedankt _/-\o_

Beste antwoord (via Teuthis op 08-08-2022 11:46)

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 01:43
Heb hier nog een paar opties gevonden die je kan proberen.
https://www.repairwin.com...se-during-boot-operation/

Een paar dingen uit bovenstaande link die je zou kunnen proberen.
"Usually, the update error 0XC1900101 – 0x20017 in Windows 10, indicates a problem with the device drivers and in most cases with the Network adapter's (of blue-tooth) drivers." Als je een onboard netwerkkaart gebruikt, even uitschakelen in de bios en kijken wat ie doet. Of add-on kaart er uit halen.

Of van een andere pagina:
Optie 2: "Disable the Secure Boot ." In de bios.
Optie 3: "Disable the Intel Virtualization Technology."

En als je boot vanaf USB en gelijk de windows 10 setup ingaat. Probeer je dan een update te doen of schone installatie of beiden al geprobeerd.

En onder deze Google zoek resultaten kan je nog een boel pagina's vinden die over dit probleem gaan.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-04 07:48
ik had dit probleem ook eens, bij mij was het probleem opgelost door alleen de SSD in te pluggen waar ik de windows installatie op wou.

ik ga persoonlijk altijd voor het booten vanaf een usb.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:16
Laatste BIOS flashen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 01:43

"Usually, the update error 0XC1900101 – 0x20017 in Windows 10, indicates a problem with the device drivers and in most cases with the Network adapter's (of blue-tooth) drivers." Als je een onboard netwerkkaart gebruikt, even uitschakelen in de bios en kijken wat ie doet. Of add-on kaart er uit halen.

Of van een andere pagina:

En als je boot vanaf USB en gelijk de windows 10 setup ingaat. Probeer je dan een update te doen of schone installatie of beiden al geprobeerd.

En onder deze Google zoek resultaten kan je nog een boel pagina's vinden die over dit probleem gaan.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023

Bulkzooi

Lexpert

Geschiedenis:
Ik wil graag Windows 10 installeren. Ik heb lange tijd Ubuntu gedraaid op een SSD, en Windows op een HDD voor als ik bepaalde games wou spelen. Deze HDD ging een tijd geleden stuk. Deze vervangen door een SSD. Windows 8.1 erop geïnstalleerd, die werkt prima.
Ik wou een game gaan spelen die blijkbaar alleen op Win10 werkt, zo kwam ik erachter dat mijn vorige Windows installatie ook Win10 was, (nooit doorgehad) ik heb die game namelijk eerder wel gerund (deze game heeft nooit Win8 ge-support). Dus nu ging ik maar eens upgraden naar Win10. Hier gaat iets fout.
Je draaide dus 2 OS'en dual-boot, Windows 8.1 & Ubuntu. Nadat je die Windows install update naar Win10 kreeg je de volgende error:
0XC1900101 – 0X20017 The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during BOOT operation.
Zou dus gewoon bekent moeten zijn bij Microsoft support. KB3064209 spreekt over een microcode update.

Lijkt mij iets met MBR en GPT van doen te hebben. Als het komt door de SSD, dan lijken TRIM of S.M.A.R.T. mij de boosdoeners. Je kan hierop ff je BIOS en/of drivers nachecken.

Wat ook kan werken is je Ubuntu install primary boot maken, dan de windows update uitvoeren en vooral zorgen dat je niet converteert naar GPT. Je komt toch niet van een 32-bit Windows 8.1 af?

[ Voor 14% gewijzigd door Bulkzooi op 08-08-2022 03:15 ]

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuthis
energydrank schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:57:
ik had dit probleem ook eens, bij mij was het probleem opgelost door alleen de SSD in te pluggen waar ik de windows installatie op wou.

ik ga persoonlijk altijd voor het booten vanaf een usb.
Ik heb nu alleen de SSD waar ik Win8.1 op heb zitten ingeplugd. Probleem blijft.
Acer support dit moederbord niet meer vanaf hun site, ik kan wel een nieuwere BIOS online vinden maar ik vertrouw die websites niet helemaal. Ik wacht hier nog even mee. Deze BIOS heeft eerder wel gewoon Win10 gerund....
The Reeferman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 01:19:

Bedankt voor de link, ik zie een aantal dingen die ik nog niet ben tegen gekomen. :) Netwerkkaart (of audio kaart, of capture kaart) is het niet, deze zijn niet aanwezig.
The Reeferman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 01:19:Of van een andere pagina:
Dit ga ik zo even proberen. Ik heb het al wel met&zonder fast boot geprobeerd, die was het iig niet.
The Reeferman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 01:19:En als je boot vanaf USB en gelijk de windows 10 setup ingaat. Probeer je dan een update te doen of schone installatie of beiden al geprobeerd.
Ik kan dus vanaf de USB niet gelijk de windows 10 setup in. De USB lijkt de iso-image te laden (flikkerende lampjes) en dan blijft hij hangen op windows logo voordat ik ook maar een menu te zien krijg. Deze USB's werken echter prima op m' n laptop waar ik wel gewoon meteen installatie menu's te zien krijg.
The Reeferman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 01:19:
Bedankt. Ik kloot nog even wat verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:21
Ik heb dit probleem ook wel eens een enkele keer bij de hand gehad.
Vastlopen bij USB setup of upgraden met die SAFE_OS foutmelding.
Het is iets met de CPU/Mobo combinatie en bepaalde versie van Windows is mijn ervaring.
Welke (laatste?) versie van Windows 10 gebruik je bij de installatie/upgrade?
Anders kan je het met een oudere/nieuwere ISO versie proberen
Eventueel zelfs met Windows 11.

Je kan Rufus gebruiken om de diverse versie van Windows 10/11 te downloaden:
SetupBits: Oudere ISO-versies van Windows 10 downloaden met Rufus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teuthis
The Reeferman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 01:19:Of van een andere pagina:
Dit was 'm uiteindelijk. Zowel Intel VT als Intel VT-d uitgeschakeld en hij kan nu gewoon updaten (zowel als via Windows tool en USB-boot). Geen idee waarom dit de fix is, maar het werkt.

Bedankt allen voor de suggesties, binnen een aantal uur al veel betere suggesties gekregen dan simpelweg Googlen. En Reeferman, jij vooral bedankt voor de fix en het redden van m'n sanity _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1