Omvormer keuze voor thuisaccu zonder zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-03 15:02
Hi all,

Ik ben op zoek naar een geschikt omvormer om mijn huis te voorzien van elektriciteit via mijn thuisaccu zonder dat ik zonnepanelen heb geïnstalleerd.

Situatie
Ik ben aangesloten bij een energieleverancier waarbij mijn elektriciteit tegen de handelsprijs van de specifieke tijd waarop de elektriciteit gebruikt wordt, wordt afgerekend. Omdat er tegenwoordig grote verschillen zijn in electriciteitsprijzen verspreid over de dag (± 10 cent/kWh overdag tegen 60 cent/kWh in de avond), wil ik hiervan gebruik maken met een thuisaccu.

Ik heb de beschikking over een 5 kWh accu. Deze wil ik overdag in de goedkope uren opladen en 's avonds in de dure uren wil ik de opgeslagen stroom thuis gebruiken. Mijn vragen zitten bij de nodige hardware hiervoor. De accu is een ± 5 kWh LiFePO4 accu op 12 of 24 volt (afhankelijk hoe ik mijn cellen configureer) inclusief BMS (max 100A).

Vraag
Ik ben nog op zoek naar een juiste oplader (1000 - 1500 watt) en een omvormer (1500 - 2000 watt) waarmee ik in de avond de stroom zelf kan gebruiken. De omvormer moet er uiteraard voor zorgen dat ik eerst thuis de accu leegtrek en pas stroom van het net vraag wanneer de accu leeg is of de omvormer niet genoeg vermogen kan leveren.

Heeft een van jullie hiervoor tips? Ik ben zelf redelijk handig met het installeren van het een en ander.

Alvast bedankt!

Ps. Ik woon in een appartement, zonnepanelen zijn geen optie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:09
Mail eens wat omvormer fabrikanten of hun hybride omvormers dit kunnen zonder panelen (en hoe je ze gemakkelijk aanstuurt, je wil vast intelligent laden).
Maar waarom was je al overgeschakeld naar zo'n dynamisch contact?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 06:32
Brandaris schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:19:
Hi all,

Ik ben op zoek naar een geschikt omvormer om mijn huis te voorzien van elektriciteit via mijn thuisaccu zonder dat ik zonnepanelen heb geïnstalleerd.

Situatie
Ik ben aangesloten bij een energieleverancier waarbij mijn elektriciteit tegen de handelsprijs van de specifieke tijd waarop de elektriciteit gebruikt wordt, wordt afgerekend. Omdat er tegenwoordig grote verschillen zijn in electriciteitsprijzen verspreid over de dag (± 10 cent/kWh overdag tegen 60 cent/kWh in de avond), wil ik hiervan gebruik maken met een thuisaccu.

Ik heb de beschikking over een 5 kWh accu. Deze wil ik overdag in de goedkope uren opladen en 's avonds in de dure uren wil ik de opgeslagen stroom thuis gebruiken. Mijn vragen zitten bij de nodige hardware hiervoor. De accu is een ± 5 kWh LiFePO4 accu op 12 of 24 volt (afhankelijk hoe ik mijn cellen configureer) inclusief BMS (max 100A).

Vraag
Ik ben nog op zoek naar een juiste oplader (1000 - 1500 watt) en een omvormer (1500 - 2000 watt) waarmee ik in de avond de stroom zelf kan gebruiken. De omvormer moet er uiteraard voor zorgen dat ik eerst thuis de accu leegtrek en pas stroom van het net vraag wanneer de accu leeg is of de omvormer niet genoeg vermogen kan leveren.

Heeft een van jullie hiervoor tips? Ik ben zelf redelijk handig met het installeren van het een en ander.

Alvast bedankt!

Ps. Ik woon in een appartement, zonnepanelen zijn geen optie.
Victron Multiplus-II 24/3000

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 22:55
Bij mijn vorige werk gebruikte we Victron omvormers. Niet goedkoop maar wel goed. Kijk wel goed naar het vermogen dat je wil kunnen vragen. Ben benieuwd naar je terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris
naftebakje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 06:47:
Mail eens wat omvormer fabrikanten of hun hybride omvormers dit kunnen zonder panelen (en hoe je ze gemakkelijk aanstuurt, je wil vast intelligent laden).
Maar waarom was je al overgeschakeld naar zo'n dynamisch contact?
Thanks! Ik heb ondertussen wat gemaild en contact met een omvormerfabrikant die een specifieke modus heeft voor mijn toepassing.

Wat betreft je vraag, mijn contract met 'lage' tarieven liep af en omdat het dagritme bij mij thuis zorgt dat ik vaak op dal momenten veel stroom vraag heb, was zo'n alternatieve leverancier een goede keuze. Tot nu toe geen spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 23:45

KrL

Foto foto..

Brandaris schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Thanks! Ik heb ondertussen wat gemaild en contact met een omvormerfabrikant die een specifieke modus heeft voor mijn toepassing.
Kun je aangeven welke fabrikant/model en hoe je het precies denkt in te gaan regelen? Ik denk na over een soortgelijke usecase dus hoor graag je gedachten en (toekomstige)ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-09 06:50
Kijk eens naar een Deye hybride inverter. Ze zijn in vele maten en soorten verkrijgbaar en kunnen precies wat je wil en zijn betaalbaarder dan een Victron inverter. Deye heeft een Nederlandse importeur en servicepunt, zie de link hieronder.

https://www.mosa-aggregat.../hybride-solar-inverters-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:04
Leuk idee, maar je moet je niet puur focussen op het opladen. ook de output is belangrijk.

Standby zal je misschien iets van 2-3 kWh gebruiken, verspreid over 10 uur. Maar zodra je de tv aan zet heb je al kans dat je stroom van het net af neemt, omdat de accu n r genoeg stroom per seconde kan leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:52
President schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:56:
Standby zal je misschien iets van 2-3 kWh gebruiken, verspreid over 10 uur. Maar zodra je de tv aan zet heb je al kans dat je stroom van het net af neemt, omdat de accu n r genoeg stroom per seconde kan leveren?
De meeste TV's zitten tussen 100 en 200 Watt. Een TV die meer dan 2000W gebruikt past niet in een normaal appartement. Die heeft dan ook zijn eigen airconditioning nodig. (Bv. van Samsung the wall)

Ik sluit mij aan bij @Woudtwe Victron omvormers bieden de functies die je wil. Voor deze situatie moet je geen hybride omvormer hebben (tenzij je later alsnog zonnepanelen wil aansluiten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:08
Wat je zoekt is een batterij omvormer. Deze zijn van veel bekende PV-omvormer merken verkrijgbaar, denk aan een SMA Sunny Boy Storage, Growatt, Fronius Symo (hybrid), Solaredge, etc. Victron is ook erg goed en levert ook alle benodigde accesoires, maar is wel aan de dure kant.

Het voordeel van een hybride omvormer die ook PV kan doen, of een Victron waarbij dit relatief goedkoop is toe te voegen is dat je de boel ooit kan mee verhuizen als je wél PV wil gaan doen.

Ik zou in jouw geval vooral goed naar de laad- en ontlaadverliezen kijken, de verliezen kunnen behoorlijk oplopen en je business case voor een deel teniet doen.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brandaris
Thanks allemaal voor de tips!

Voor de geïnteresseerden (@KrL @Woudtwe , de huidige status:

Hardware
Met jullie tips en hulp van het internet is inderdaad menig hybride omvormer geschikt voor deze toepassing. Belangrijk hierbij is dat de omvormer de accu in 3 uur tijd volledig kan opladen. Hierdoor kom je, afhankelijk van je accu grootte en het omvormer fabrikant, al gauw op een omvormer van 1300 - 2200 euro.

De omvormer moet op afstand aan te sturen zijn. Nou heeft menig fabrikant de Modbus (of soortgelijke) gepubliceerd en zou je dit met een microcontroller kunnen doen. Maar dan hebben we 't nog niet over de tijd die in het bouwen van een algoritme gaat zitten zodat je optimaal van prijs schommelingen profiteert.

De accu zou uitgebreid moeten worden. Met een dagelijks gebruik van 7-8 kWh hier thuis is er meer dan mijn bestaande 5 kWh batterij nodig om deze use case optimaal te benutten. Upgraden van 5 kWh naar 10 kWh zit al gauw op 1000 - 1500 euro + de omvormer moet dan 10 kWh in 3 uur opladen (dat kunnen ze niet allemaal).

Businesscase
Hier begint het pittige stuk. Naar aanleiding van jullie tips heb ik de businesscase uitgewerkt met markt data van de afgelopen 12 maanden.

Aannames:
1. Dagelijks verbruik van 7.5 kWh.

2. Accu kan in de laagst geprijsde 3 uur opgeladen worden.
(systeem moet dan wel naar 48V, daarna ± 70A laadstroom.)

3. Accu is genoeg om het komende etmaal geen elektriciteit van het net te gebruiken.
(dit is een gevaarlijke, er komt een moment dat de omvormer's vermogen niet toereikend is en je toch wat net vermogen nodig hebt. Daarnaast is aanname 1 een gemiddelde en moet je op dagen dat je meer verbruikt dan je accu capaciteit, energie bijkopen van het net.)

4. Prijs volatiliteit in de markt blijft de komende jaren gelijk.
(meer zonnepanelen zou meer volatiliteit betekenen maar hoe meer mensen/bedrijven van de goedkope uren gebruik gaan maken hoe minder volatiliteit je krijgt en ik ben vast niet de enige die dit nu uitwerkt).

5. Algoritme is in staat iedere dag opnieuw de laagste drie uren te selecteren en door te geven aan de omvormer.
(dit moet wel te doen zijn, energieprijzen per uur zijn een dag van te voren bekend op de intraday markt. Al staat mij iets bij dat dit nog kan veranderen maar dat zou ik moeten uitzoeken.)

BC Resultaat
Gerekend met een de kale energieprijs + 21% BTW (die 9% gaat weer naar 21%) en het buiten beschouwing gelaten van verdere heffingen omdat die niks veranderen aan het verschil tussen een accu of zonder accu, het volgende:

BC 1:
Gebaseerd op data van de afgelopen 12 maanden:
Jaarverbruik zonder accu: EUR 720 - 770
Jaarverbruik met accu: EUR 380
Winst per jaar: EUR 340 - 390

BC 2:
Gebaseerd op data van de afgelopen 6 maanden:
Jaarverbruik zonder accu: EUR 960 - 1030
Jaarverbruik met accu: EUR 500
Winst per jaar: EUR 460 - 530

Notes
1. ik heb hier onderscheid gemaakt tussen de data van 12 en 6 maanden omdat er nogal wat veranderd is op de energie markt de afgelopen 6 maanden.
2. Ik heb hier nog geen rekening gehouden met laad/omvorm verliezen zoals terecht aangegeven door @Ricko1 . Deze kunnen oplopen tot ± 10%.

Conclusie
Naar mijn mening op dit moment geen levensvatbaar verhaal. Met een investering van ± 4000-5000 euro kijk je naar een terugverdientijd van 8 tot 10 jaar met huidige markt condities. In die tijd zal er een hoop veranderd zijn en het is maar hopen dat dat je BC niet sloopt na een paar jaar. Bij een terugverdientijd van 5 jaar had ik 't nog wel gedaan omdat ik 't ook gewoon mooi vindt een dergelijk systeem te bouwen en m'n energie verbruik te optimaliseren.

Kansen
1. Als salderen verdwijnt biedt het kansen. Een dergelijke installatie kan dan gebruikt worden om energie te kopen in goedkope uren en naast eigen gebruik, tevens terug te leveren/verkopen op dure uren. Energiebedrijven als EasyEnergy en FrankEnergie betalen bij teruglevering de huidige marktprijs per kWh. Hierdoor zou je in theorie naast besparen nog inkomsten kunnen genereren ook! Dit staat vanaf 2025 al op de planning maar begint denk ik pas een noemenswaardige rol te spelen in deze BC vanaf 2028.

2. Een hoger gemiddeld verbruik betekent een hogere besparing per jaar. Hier heb je natuurlijk een grotere accu/omvormer bij nodig maar volgens mij stijgen de kosten minder snel dan de baten en daarmee kan ik mij voorstellen dat het in sommige huishoudens een ander verhaal is.

3. De markt kan zich bewegen richting nog hogere prijzen en meer volatiliteit (door zonnepanelen etc). In zo'n geval zou er meer winst overblijven.

Ik benieuwd of jullie het met mijn beredenering eens zijn of nog zaken zien die ik gemist heb.

Zo, dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nvt

[ Voor 97% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-08-2022 21:01 ]

• KrL

KrL

Foto foto..

Thanks voor de update. Heb zelf ook nog eens gezocht en kwam hierbij de Growatt SPF off-grid omvormers tegen (https://www.stralendgroen...opslag/off-grid-omvormer/), de SPF 5000 ES laadt AC tot 80A dus zou voldoen aan je requirements (en is nog geen €1000). Het zijn uiteraard wel off-grid omvormers dus ze kunnen niet terugleveren aan het net maar voor je initiele use-case kan het werken. Vraag is of het dan zinnig is om (veel) boven je eigen verwachte gebruik te gaan zitten of misschien juist iets er onder, daarmee zou de business case misschien iets beter uitkomen (en naast TVT is het natuurlijk ook gewoon leuk en draag je bij aan de netstabiliteit).
Een andere usecase die ik er zelf bij heb is dat het me leuk lijkt om zoveel mogelijk DC apparatuur direct van de accu's (dus DC) te laten werken waarmee zoveel mogelijk (inefficiënte) AD/DC adapters kunt uitfaseren. Ik doe bijvoorbeeld al veel via POE (power over Ethernet) waarbij mijn POE switches op 48v DC werken en hiervoor heb je POE -> USB adapters die je weer kunt gebruiken voor de diverse USB apparatuur. Ook mijn NAS is DC (12v) dus deze kan met een eenvoudige 48v->12v DC/DC werken. Naar schatting verbruiken mijn POE switches en NAS op AC zo'n 120W, ben erg benieuwd wat ze doen op DC. Uiteraard gaat er ook energie verloren bij het met AC laden van de accu maar wellicht/hopelijk is dit minder dan de individuele verliezen van AC/DC.

• Ricko1
@KrL Er zijn 2 soorten PoE. De meest gebruikte is de actieve standaard 802.3af (PoE), 802.3at(PoE+) en 802.3bt (PoE++) voor (multi)gigabit verbindingen. Deze communiceert met de apparaten voordat er spanning op gezet wordt.
Er is ook een oudere/goedkopere passieve versie die maar tot 100mbit ondersteunt omdat die 2 van de 4 aderparen direct als voedingskabel gebruikt.

Je kan niet zo 48V in een netwerkkabel stoppen bij normale apparaten en/of actieve PoE. In het beste geval blaas je alleen de netwerkpoort op, zo niet het hele apparaat kapot.

Efficiëntie is afhankelijk van de voeding. De meeste zitten tussen 80% en 90%. Max 24Watt verlies bij 120W. Dat moet je tegenover het verlies van de kabel reken doordat de stroom +-5x hoger is. Netwerkkabel kan zoveel stroom niet aan. Max 960mA voor 71,3W volgens wikipedia Wikipedia: Power over Ethernet

• KrL

KrL

Foto foto..

Ricko1 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:04:
Je kan niet zo 48V in een netwerkkabel stoppen bij normale apparaten en/of actieve PoE. In het beste geval blaas je alleen de netwerkpoort op, zo niet het hele apparaat kapot.

Efficiëntie is afhankelijk van de voeding. De meeste zitten tussen 80% en 90%. Max 24Watt verlies bij 120W. Dat moet je tegenover het verlies van de kabel reken doordat de stroom +-5x hoger is. Netwerkkabel kan zoveel stroom niet aan. Max 960mA voor 71,3W volgens wikipedia Wikipedia: Power over Ethernet
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt: ik wil mijn bestaande POE+ switches, welke nu gevoed worden met een AC->48V DC voeding, gaan voeden met de 48V uit de accu. Dus de POE switches behouden hun functie maar worden direct met DC gevoed ipv AC/DC. De 48V DC voedingskabels naar de switches ga ik overdimensioneren (2,5m2 of 4mm2), de individuele netwerkkabels worden regulier belast met de stroombehoefte van het aangesloten apparaat (misschien 6W voor een IP camera dus 6/48 = 125mA).

• Ricko1
Dan wordt het anders. Of dat werkt is afhankelijk van hoe gevoelig het apparaat is. Een 48V accu is bijna nooit precies 48V. Dat is afhankelijk van het type ergens tussen 42V en 52V.

Een van de functies van de voeding die je er tussenuit haalt is het stabiliseren van de spanning. Apparaat te gevoelig: Beste geval crash, slechtste geval defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grgr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 00:47
Brandaris schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:14:
Thanks allemaal voor de tips!

Voor de geïnteresseerden (@KrL @Woudtwe , de huidige status:

Hardware
Met jullie tips en hulp van het internet is inderdaad menig hybride omvormer geschikt voor deze toepassing. Belangrijk hierbij is dat de omvormer de accu in 3 uur tijd volledig kan opladen. Hierdoor kom je, afhankelijk van je accu grootte en het omvormer fabrikant, al gauw op een omvormer van 1300 - 2200 euro.

De omvormer moet op afstand aan te sturen zijn. Nou heeft menig fabrikant de Modbus (of soortgelijke) gepubliceerd en zou je dit met een microcontroller kunnen doen. Maar dan hebben we 't nog niet over de tijd die in het bouwen van een algoritme gaat zitten zodat je optimaal van prijs schommelingen profiteert.

De accu zou uitgebreid moeten worden. Met een dagelijks gebruik van 7-8 kWh hier thuis is er meer dan mijn bestaande 5 kWh batterij nodig om deze use case optimaal te benutten. Upgraden van 5 kWh naar 10 kWh zit al gauw op 1000 - 1500 euro + de omvormer moet dan 10 kWh in 3 uur opladen (dat kunnen ze niet allemaal).

Businesscase
Hier begint het pittige stuk. Naar aanleiding van jullie tips heb ik de businesscase uitgewerkt met markt data van de afgelopen 12 maanden.

Aannames:
1. Dagelijks verbruik van 7.5 kWh.

2. Accu kan in de laagst geprijsde 3 uur opgeladen worden.
(systeem moet dan wel naar 48V, daarna ± 70A laadstroom.)

3. Accu is genoeg om het komende etmaal geen elektriciteit van het net te gebruiken.
(dit is een gevaarlijke, er komt een moment dat de omvormer's vermogen niet toereikend is en je toch wat net vermogen nodig hebt. Daarnaast is aanname 1 een gemiddelde en moet je op dagen dat je meer verbruikt dan je accu capaciteit, energie bijkopen van het net.)

4. Prijs volatiliteit in de markt blijft de komende jaren gelijk.
(meer zonnepanelen zou meer volatiliteit betekenen maar hoe meer mensen/bedrijven van de goedkope uren gebruik gaan maken hoe minder volatiliteit je krijgt en ik ben vast niet de enige die dit nu uitwerkt).

5. Algoritme is in staat iedere dag opnieuw de laagste drie uren te selecteren en door te geven aan de omvormer.
(dit moet wel te doen zijn, energieprijzen per uur zijn een dag van te voren bekend op de intraday markt. Al staat mij iets bij dat dit nog kan veranderen maar dat zou ik moeten uitzoeken.)

BC Resultaat
Gerekend met een de kale energieprijs + 21% BTW (die 9% gaat weer naar 21%) en het buiten beschouwing gelaten van verdere heffingen omdat die niks veranderen aan het verschil tussen een accu of zonder accu, het volgende:

BC 1:
Gebaseerd op data van de afgelopen 12 maanden:
Jaarverbruik zonder accu: EUR 720 - 770
Jaarverbruik met accu: EUR 380
Winst per jaar: EUR 340 - 390

BC 2:
Gebaseerd op data van de afgelopen 6 maanden:
Jaarverbruik zonder accu: EUR 960 - 1030
Jaarverbruik met accu: EUR 500
Winst per jaar: EUR 460 - 530

Notes
1. ik heb hier onderscheid gemaakt tussen de data van 12 en 6 maanden omdat er nogal wat veranderd is op de energie markt de afgelopen 6 maanden.
2. Ik heb hier nog geen rekening gehouden met laad/omvorm verliezen zoals terecht aangegeven door @Ricko1 . Deze kunnen oplopen tot ± 10%.

Conclusie
Naar mijn mening op dit moment geen levensvatbaar verhaal. Met een investering van ± 4000-5000 euro kijk je naar een terugverdientijd van 8 tot 10 jaar met huidige markt condities. In die tijd zal er een hoop veranderd zijn en het is maar hopen dat dat je BC niet sloopt na een paar jaar. Bij een terugverdientijd van 5 jaar had ik 't nog wel gedaan omdat ik 't ook gewoon mooi vindt een dergelijk systeem te bouwen en m'n energie verbruik te optimaliseren.

Kansen
1. Als salderen verdwijnt biedt het kansen. Een dergelijke installatie kan dan gebruikt worden om energie te kopen in goedkope uren en naast eigen gebruik, tevens terug te leveren/verkopen op dure uren. Energiebedrijven als EasyEnergy en FrankEnergie betalen bij teruglevering de huidige marktprijs per kWh. Hierdoor zou je in theorie naast besparen nog inkomsten kunnen genereren ook! Dit staat vanaf 2025 al op de planning maar begint denk ik pas een noemenswaardige rol te spelen in deze BC vanaf 2028.

2. Een hoger gemiddeld verbruik betekent een hogere besparing per jaar. Hier heb je natuurlijk een grotere accu/omvormer bij nodig maar volgens mij stijgen de kosten minder snel dan de baten en daarmee kan ik mij voorstellen dat het in sommige huishoudens een ander verhaal is.

3. De markt kan zich bewegen richting nog hogere prijzen en meer volatiliteit (door zonnepanelen etc). In zo'n geval zou er meer winst overblijven.

Ik benieuwd of jullie het met mijn beredenering eens zijn of nog zaken zien die ik gemist heb.

Zo, dat was het.
Mooie analyse. Ik heb dezelfde gedachtengang proberen te berekenen maar dan met een ca 33kWh batterij, die je dan 2x per dag oplaadt en ontlaadt, totaal 6u laden, 6u ontladen. (Met max 11kW vermogen op een 3x25A aansluiting)

Op de variabele day ahead epex prijzen (bijv via easyenergy, tibber, etc) zou dat afgelopen jul en aug samen ca 740 Eur opgeleverd hebben. Afschrijving batterij/omvormer zit daar niet in. Ca 20% verlies ac-dc-ac wel. Of de day ahead spread komende wintermaanden en daarna een beetje groot blijft is natuurlijk de vraag. Met bijv Signature Solar lifepo batterijen uit de VS zou 6x5=30kWh batterij ca 10k Eur kosten. Dan nog een omvormer erbij, maar de terugverdientijd lijkt dan een stuk korter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPxXdlE827RJ-oCoou62Mh8rCF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PELcnOjZsiWJCGFJNbUHPjgC.png?f=fotoalbum_large

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:18
@grgr

Kan het zijn dat je het verlies (20%) berekent over het prijsverschil? Dan kom ik namelijk aan dezelfde getallen die je hier geeft.

Dat is echter niet de juiste manier. Je moet het verlies rekenen over de inkoopprijs per kWh.

En dan wordt de businesscase snel minder.

Bijvoorbeeld de 1e dag reken je nu op €6,76 winst.

Echter als je 66kwh laad a 0,25 is dat €16,5 aan kosten.

Je verkoopt vervolgens 52,8kwh a 0,38 is €20

Dat betekent dat je nog maar €3,5 verdient en dat is toch nog maar bijna de helft van waar je nu op rekent.

[ Voor 1% gewijzigd door trippelb op 10-09-2022 15:07 . Reden: Grgr ge tagged ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grgr
trippelb schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:07:
@grgr

Kan het zijn dat je het verlies (20%) berekent over het prijsverschil? Dan kom ik namelijk aan dezelfde getallen die je hier geeft.

Dat is echter niet de juiste manier. Je moet het verlies rekenen over de inkoopprijs per kWh.

En dan wordt de businesscase snel minder.

Bijvoorbeeld de 1e dag reken je nu op €6,76 winst.

Echter als je 66kwh laad a 0,25 is dat €16,5 aan kosten.

Je verkoopt vervolgens 52,8kwh a 0,38 is €20

Dat betekent dat je nog maar €3,5 verdient en dat is toch nog maar bijna de helft van waar je nu op rekent.
Scherp, je hebt gelijk. Bij het laden heb je 10% extra kosten/kWh, en bij verkoop valt 10% nog een keer weg.
Ik ga ervan uit de de batterij blijft doorladen tot 2x 33kWh dus 66kWh per dag, waarvoor je dus in feite ca 73 kWh moet afnemen! In onderstaande tabel ff doorberekend: 10% AC-DC en daarna 10% DC-AC kost je dus ca 33% van de winst (!). Over Jul/Aug hou je dan 618 Euro winst over (ipv 740 Eur).

Grappig dat bijv 28 aug juist meer oplevert met grotere kWh verliezen, maar dat komt natuurlijk omdat toen de prijzen negatief waren, dus kWh verlies wordt dan juist beloond... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4RMXFlwdj1TI-A9rKGBOdaHaZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOxs6qiu7PPNjBir5LM078j7.png?f=fotoalbum_large

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:18
Valt me nog mee, ik had verwacht dat de delta snel groter zou worden.

Vanwaar je keuze voor een dergelijk groot systeem? Daarmee maak je het risico op systeem wijziging misschien wel groter?

Maw: wat als jr dit met een kleiner systeem zou doen?

Zou je in elk geval de excel eens willen delen (evt via pm) wil hier graag zelf toch ook eens mee verder rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grgr
trippelb schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:08:
Valt me nog mee, ik had verwacht dat de delta snel groter zou worden.

Vanwaar je keuze voor een dergelijk groot systeem? Daarmee maak je het risico op systeem wijziging misschien wel groter?

Maw: wat als jr dit met een kleiner systeem zou doen?

Zou je in elk geval de excel eens willen delen (evt via pm) wil hier graag zelf toch ook eens mee verder rekenen.
De ca 30kWh (of eigenlijk 33kWh) batterij grootte komt voort uit:
- De fysieke grens om 3u te ontladen (op piek-tarief) via een 3 fase normale huisaansluiting is ca 3u*11kW=33kWh
- Ik heb zonnepanelen die tussen de 35 en 50 kWh per dag leveren, wat ik ook graag zoveel mogelijk wil opslaan. Met bijv een 5 kWh batterij zet dit geen zoden aan de dijk, met 33kWh kan ik overdag de meeste stroom opslaan. (en 's avonds op de piek rond 20u terugleveren)
- 30 kWh aan batterijen is zo'n beetje de grens wat nog te betalen is (ca 10k Eur voor budget batterijen). Nog groter wordt wel erg duur voor hobby doeleinden.

Met een kleiner systeem beginnen zou kunnen, batterijen kun je immers toevoegen, maar ik ben bang dat je de kosten voor de omvormer dan opnieuw kwijt bent als je wil uitbreiden, of bestaan er ook "modulaire" / uitbreidbare omvormers?

Ik zal de xls naar je toe sturen. Zit o.a. een download in van de EPEX spotprijzen van afgelopen 18 mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris
@grgr

Gaaf uitgewerkt!

Mijn conclusie was inderdaad ook dat je terugverdientijd steeds minder wordt naarmate je met een groter systeem gaat werken. Ik heb zelf geen 3 fase liggen en wilde het eerst klein (1 fase) proberen voor ik het financieel risico ga vergroten.

Ondertussen ben ik wel verder gegaan met dit project en na wat communicatie met Tibber (de goedkoopste met een uren contract) is dit toch zeker de moeite waard omdat ze niet salderen op de manier hoe andere leveranciers dat doen maar gewoon het uurtarief voor de teruglevering betalen.

Hoe heb je de juist koop/verkoop momenten bepaald?

Wellicht is dit interessant voor je. Ik heb een algoritme geschreven die op basis van de day-ahead prijzen, de hardware limieten van je accu/omvormer en de huidige SOC van je accu, de perfecte koop en verkoop momenten bepaald. Het was een aardige hoofdbreker maar gezien het patroon van de prijs tegenwoordig niet altijd meer de bekende pieken in de ochtend en avond geeft, verhoogd mijn algoritme mijn theoretische winst aanzienlijk.

Hoe was jij van plan de aansturing van het geheel te doen? Ik heb nu een code ready die door middel van Modbus en een raspberry pi alles iedere dag van de juiste input voorziet. Moet werken if you ask me.

Accu is inmiddels onderweg naar hier, omvormer keuze zit ik nog mee. Ik neig naar een DEYE omdat daar al veel hobbiers mee bezig zijn geweest en ze een hoge laadstroom hebben. Daarentegen is veel documentatie in het chinees of slecht vertaalt engels en hebben ze een hoog standby verbruik (1 - 1.5 kWh per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grgr
Brandaris schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:45:
@grgr

Gaaf uitgewerkt!

Mijn conclusie was inderdaad ook dat je terugverdientijd steeds minder wordt naarmate je met een groter systeem gaat werken. Ik heb zelf geen 3 fase liggen en wilde het eerst klein (1 fase) proberen voor ik het financieel risico ga vergroten.

Ondertussen ben ik wel verder gegaan met dit project en na wat communicatie met Tibber (de goedkoopste met een uren contract) is dit toch zeker de moeite waard omdat ze niet salderen op de manier hoe andere leveranciers dat doen maar gewoon het uurtarief voor de teruglevering betalen.

Hoe heb je de juist koop/verkoop momenten bepaald?

Wellicht is dit interessant voor je. Ik heb een algoritme geschreven die op basis van de day-ahead prijzen, de hardware limieten van je accu/omvormer en de huidige SOC van je accu, de perfecte koop en verkoop momenten bepaald. Het was een aardige hoofdbreker maar gezien het patroon van de prijs tegenwoordig niet altijd meer de bekende pieken in de ochtend en avond geeft, verhoogd mijn algoritme mijn theoretische winst aanzienlijk.

Hoe was jij van plan de aansturing van het geheel te doen? Ik heb nu een code ready die door middel van Modbus en een raspberry pi alles iedere dag van de juiste input voorziet. Moet werken if you ask me.

Accu is inmiddels onderweg naar hier, omvormer keuze zit ik nog mee. Ik neig naar een DEYE omdat daar al veel hobbiers mee bezig zijn geweest en ze een hoge laadstroom hebben. Daarentegen is veel documentatie in het chinees of slecht vertaalt engels en hebben ze een hoog standby verbruik (1 - 1.5 kWh per dag).
Klinkt goed. Je bent al een stuk verder dan ik zo te zien! ik weet idd ook nog niet welke omvormer gaat werken. Iig eentje die op 3 fasen uren lang 11kW kan laden en ontladen en aanstuurbaar is middels een configureerbare app/website, anders idd iets van een raspberry pi wat jij hebt.

Over jul/aug zie je dat de epex pieken vrijwel altijd rond dezelfde momenten zitten in de ochtend en avond, dus gewoon elke dag met timer het laden/ontladen starten zou moeten werken. Via een formule elke dag opnieuw de laagste en hoogste epex prijzen ophalen is idd nog veel beter, theoretisch kun je natuurlijk 24/7 doorgaan met laden/ontladen, dus als er bijv 4 pieken en 4 dalen in de day ahead zitten alle 4 x ontladen en daarna weer opladen. Ik meen ergens in dit forum gelezen te hebben dat onder een spread van 12 cent/kwh het niet meer loont omdat de batterij/omvormer afschrijving dan te hoog wordt. Zit dit ook in jouw algoritme verwerkt?

Als je dit werkend krijgt zou ik je setup graag nabouwen, maar dan denk ik wel gelijk met een 3 fase omvormer. (Ik heb erg weinig plek voor 3 omvormers)

• Brandaris
Let's see,

Qua omvormer zou ik in jouw geval eens naar een DEYE kijken. Zijn wel Chinese dingen maar hebben naar mijn wetens een goede reputatie en een hybride variant beschikbaar die op 3 fase werkt en tot 12 kW constant vermogen kan laden en ontladen. Die lijkt aan jouw eisen te voldoen. Natuurlijk kun je ook naar de Europese merken kijken als Victron bijv., zeer degelijk en goede apparatuur met een laag standby verbruik maar erg duur en die kunnen vaak niet met veel vermogen laden.

Aansturing
Je idee met een standaard ingesteld tijdsschema is wel gemakkelijk te doen. Veel omvormers bieden de optie al om een x aantal tijdssloten in te stellen via de interface op de omvormer of een app. Mijn keus zou wel gaan naar een custom stuk code, ook omdat de day-head prijzen niet altijd meer het standaard patroon volgen en je je zelf nog wel is in de vingers kunt snijden op bepaalde dagen.

Op dit moment laat ik de code iedere dag de juiste koop/verkoop momenten al bepalen om ervaring op te doen hoe dat gaat. Hierbij geeft de code ook aan wat de winst zou zijn zonder optimalisatie. In mijn geval zit de geoptimaliseerde winst vaak rond 4 - 5 euro per dag terwijl de niet geoptimaliseerde winst op 2 - 3 euro per dag zit. Ik merk hier en daar nog wat fouten in de code maar die zullen er nog wel uit gehaald kunnen worden.

Terecht punt heb je over de minimale marge. Ik heb daar een optie voor ingebouwd die nu op minimaal 11.1% marge staat. Onder dat percentage geeft ie geen koop/verkoop moment. Vind het zelf nog lastig wat deze minimale marge zou moeten zijn omdat dit ook afhangt van je omvormer efficiëntie. Wanneer de setup hier thuis staat wil ik daar wat testen mee doen om de marge te bepalen.

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:04
Volgens mij mis ik hier nog een punt. Je betaalt energiebelasting als je stroom afneemt bij bijvoorbeeld Tibber.

Echter krijg je dit bij overproductie niet uitgekeerd waardoor je delta lager uit gaat vallen.

Zie onderstaand

Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen; de overproductie van 500 kWh komt niet in aanmerking voor teruggave van de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. We hebben die al wél uitbetaald op je maandelijkse facturen. Je ontvangt een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.

Of mis ik hier wat?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
is dit wellicht nog een toevoeging hier? https://bliq.energy

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Brandaris
@rickoa

Niet helemaal:

Zonnepanelen buiten beschouwing gelaten is het altijd zo dat je meer verbruikt dan je teruglevert. Alle stroom die je terug verkoopt moet je immers eerst afnemen.

In de situatie waarin je meer verbruikt dan teruglevert zorgt de salderingsregeling ervoor dat je alleen EB en ODE betaalt over alles wat er over blijft als je je 'opwek' van je verbruikt aftrekt. Dat komt neer op je netto eigen verbruik en de verliezen die in je omvormer zitten.

Als de salderingsregeling straks 100% is afgebouwd ga je wel de situatie krijgen die jij schetst. Het scenario wat je geeft van de website van Tibber is net andersom, dat kan alleen als je stroom daadwerkelijk opwekt met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris
Geinig! Die kende ik nog niet.

Ziet eruit alsof ze bij je een edge device gaan plaatsen die de boel voor jou optimaliseert. Eigenlijk wat ik met de raspberry pi voor elkaar heb.

Wel leuk om te proberen in de toekomst als veel particulieren over een thuisbatterij gaan beschikken. Al moet natuurlijk niet heel Nederland dit gaan doen, dan werkt het niet meer:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-08 16:16
Interessant forum! Ben ook bezig om een opstelling samen te stellen. Ik bouw zelf een accu, en heb ook alleen nog een omvormer nodig. Nu kan ik tegen inkoopprijs een chinese omvormer (infinisolar) kopen (belachelijk goedkoop en inclusief PV input, maar heb vraagtekens bij kwaliteit), of een Victron (duur maar niet stuk te krijgen, en island modus).
De accu word tussen de 10 en 20kwh. Ik heb 1 fase liggen. Ik wil om te beginnen 2 groepen maximaal benutten. Hiervoor wil ik 2x een 3-4kw omvormer gebruiken. Schaf ik er later nog 1 aan, dan kan ik ook naar 3 fasen gaan, de chinese en de victron omvormers kunnen allebei een 3 fase net maken met 3 gekoppelde omvormers.

Ik loop hierbij tegen een paar vragen aan:
1. kan een Victron multiplus II (5000) terugleveren op commando? Ik kan dit niet duidelijk terugvinden.
2. Hoe zit het met kwh heffingen bij inkoop verkoop? Zit nu bij energyZero. Zal contact opnemen hoe dit werkt.
3. De chinees of de victron? de chinees is zo'n 75% goedkoper.
4. Hoe ga ik het systeem automatiseren? Kan dit met HomeAssistant? Eerste tijd kan ik simpel met een arduino handmatig de inkoop/verkoop momenten instellen.
5. Ga ik puur handelen met de prijsverschillen of ga ik off-grid en leven van de goedkoopste stroom?
6. Is het rendabeler om zonnepanelen te nemen of om een extra omvormer aan te schaffen om meer te kunnen verhandelen?
7. Wat gaat een warmtepomp(lucht/lucht) uitmaken voor het totaalplaatje?

Mogelijk zijn veel antwoorden te vinden, maar zie door de bomen even het bos niet meer :)
(of is er al een topic waar deze vragen beantwoord worden?)

[ Voor 0% gewijzigd door robertjanbout op 26-09-2023 16:33 . Reden: toevoeging merknaam omvormer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:55
6) Zonnepanelen is rendabeler, echter gaat dit topic over zonder PV...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-08 16:16
Jazsie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:48:
6) Zonnepanelen is rendabeler, echter gaat dit topic over zonder PV...
Ook wanneer ik afschrijving van mijn accu buiten beschouwing laat?
Ik wil ook panelen gaan leggen, maar heb dan ook weer een omvormer nodig. Neem ik nu een hybride waarmee ik nu gelijk kan inkopen/verkopen, heb ik een kleinere investering nodig voor de panelen alleen. Word dan dus wel een Chinese omvormer. Zal me eens orienteren wat daarin beschikbaar is.
Pagina: 1