Plaats omvormer: buiten tegen de gevel of binnen op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-04 12:54
Situatieschets
Hoekwoning met zonnepanelen in oost-west opstelling en een omvormer van goodwe, de gw4200d-ns. Oost-west, dus twee strings van ieder 8 panelen. De Goodwe is IP65 gecertificeerd en bied daardoor de mogelijkheid deze buiten (onder een afdakje) te monteren.

Buiten of binnen?
Waar ik nu over twijfel is of ik de omvormer buiten of binnen ga monteren. Voor buiten heb ik twee mogelijkheden: of links (of rechts) boven het overstekende dakbeschot of direct onder het luifeltje boven de voordeur. Dat laatste is eigenlijk geen optie omdat het luifeltje in de toekomst waarschijnlijk naar het grof vuil gaat. Overigens zal de omvormer in beide gevallen altijd in de schaduw hangen. Als de omvormer binnen komt te hangen zal dit op zolder zijn. Daar ligt reeds een loze pvc pijp naar toe om een ac-kabel naar toe te trekken.

In eerste instantie heb ik de omvormer altijd op zolder willen monteren, omdat dat het makkelijkste en meest voor de hand liggende is: ac-kabel er naar toe en vanaf de zolder twee gaten boren door m'n dakbeschot voor de bekabeling richting de panelen.

Echter wordt het op zolder (vooral zomers) erg warm en is deze ruimte slecht (zeg maar niet) geventileerd. Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik hier op tweakers de nodige topics tegen van mensen die hun omvormer buiten hebben gemonteerd. Naast de voordelen van de koeling en ventilatie bied dit mij ook de mogelijkheid om de ac-kabel boven de voordeur (en onder het luifeltje) direct de meterkast in te boren en is daardoor de ac-kabel ook nog eens een stuk korter. Nadeel is dan weer de diefstalgevoeligheid en het gemak om er even bij te kunnen: ik zal een ladder uit de schuur moeten pakken, daar op moeten klimmen etc...

Samenvattend:

Buiten - voordelen:
- Kortere ac-kabel en minder kabels binnen
- Koel(er)
- Perfecte ventilatie

Buiten - nadelen:
- Minder makkelijk bereikbaar (via ladder)
- Diefstalgevoeligheid

Ik neig nu naar de optie 'buiten', maar maak me nog wat zorgen over het feit dat iemand zomaar een ladder tegen m'n gevel kan zetten en de omvormer van de muur kan schroeven. De omvormer is immers vanaf de stoep/straat goed te zien indien die buiten komt te hangen.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gdTvh1IWAYSmKKAo0JX_a5JvbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8kNJ83dsWglkCQB8GTYC01J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door kooimens op 07-08-2022 21:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:34
Open kooitje van betonijzer om de omvormer en dan gewoon buiten hangen?

Uit ervaring weet ik dat zo’n ding veel warmte afgeeft, dus een ongeventileerde zolder wordt zomaar heel wat graden heter op een warme zomerdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
Dat is zeker een mogelijkheid, ware het niet dat ik zo'n kooitje (of iets van een open of geventileerde kluis) nauwelijks kan vinden online. Je zou zeggen dat ze er moeten zijn...

Zelfbouw van zo'n ding gaat me dan weer net iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
Als je echt bang bent voor diefstal (een dief moet ook met een ladder aan de wandel) dan kan je nog denk aan een metalen beugen welke je over 2 oog bouten zet en door die ogen een hangslot.
Maar zal je nu al vertellen dat een dief niet over straat loopt met een ladder.

Bekijk het eens als volgt, zie je vaak dure intercoms van de muur gehaald worden? (die borg sleutels zijn echt niet zo speciaal) En dat is dus zonder dat je een ladder nodig hebt.
Als ze met een ladder komen is de inbraak via dat raampje veel interessanter voor de dief dan die omvormer ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Vreemde vraag misschien, maar wat is dat aanbouwtje links van de voordeur? Is dat echt een open aanbouw met binnen, of meer een schuurtje of bijkeuken? En zou die daar dan misschien niet kunnen?

Bij mij hangt die namelijk ook in een schuurtje naast/aan het huis. Wel toevallig aan de muur waar in huis ook de meterkast zit, dus een gat door de muur en daarmee de kabel van/naar de meterkast. En een gat naar buiten, naar de regenpijp, voor de kabel van/naar de zonnepanelen. Mijn schuurtje is wel van hout, dus het tweede gat was iets makkelijker. (Al hebben ze dat heel mooi, precies in de cement van de muur gedaan, dus juist niet het hout kapot geboord.)

Is in ieder geval weer iets anders, en geeft je misschien nog weer ideeën voor andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@kooimens
het maakt eigenlijk niet veel uit.
kies maar, alles beter als niks doen. ;)

er zijn wel dingen waar je rekening mee wil houden.

als er iets kapot gaat dan is het meestal eerst de omvormer.
dus je wil hem op een plaats waar je hem redelijk gemakkelijk kunt vervangen.
(dus giet hem niet in een betonblok of zo, lol.)

veel mensen vinden het toch wel leuk om de omvormer te kunnen uitlezen.
kan soms van het scherm, dus dan is een plek waar je het kunt lezen wel zo tof.
ook als er een probleem is, dan zie je dat op dat scherm.

een 4kW omvormer, kan goed 100-150W aan warmte afgeven, en ja dat warmt de zolder wel iets op.
maar eigenlijk is die warmte helemaal niet zo een probleem, de warmte van mijn wasmachine is eigenlijk merkbaarder op mijn slecht geventileerde zolder (ook door het vocht).
dit ik vind dit eigenlijk niet echt een probleem.

ja je hebt omvormers die buiten kunnen, maar dan nog.
de bij regels stellen dan vaak wel, hang hem in de schaduw, zon op de omvormer is binnen no time een warm blok van meer als 100 graden, en dan stopt hij gewoon.
en hang hem niet in de regen, een afdakje er boven is wel nodig. (anders moetje de rubbers om de x jaar vervangen, als je al de rubbers kunt krijgen)
(het idee van buiten hangen is voor open veld opstelling, dan hangen de omvormers onder de panelen in het open veld.)

etc etc.....

gewoon binnen hangen is altijd nog het beste.
denk er verder niet et moeilijk over.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:06:
@kooimens

(dus giet hem niet in een betonblok of zo, lol.)
ik zou hem voor de zekerheid onder stroom zetten of vermommen als zwaluw kast _O-

Voor diefstal bestaat de verzekering, zolang je hem niet in de doos in de voortuin zet zal dekking geen probleem zijn. Maar ik zou hem lekker binnen hangen.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 08-08-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

ik zou hem voor de zekerheid onder stroom zetten of vermommen als zwaluw kast _O-

Voor diefstal bestaat de verzekering, zolang je hem niet in de doos in de voortuin zet zal dekking geen probleem zijn. Maar ik zou hem lekker binnen hangen.
of allebei, heb je alleen het probleem dat je dan heel veel geëlektrificeerde zwaluwen in de tuin kunt op ruimen. >:)

maar zonder gekkigheid, hang hem op een plek waar hij makkelijk hangt, zodat vervangen geen probleem is.
uitlezen geen probleem.
buiten met -10 in de winter +100 in de zomer, vocht in lente/herfst.
nop niet mijn keuze (alleen als niet anders kan), het is en blijft een soort van "computer" die de zaak aanstuurt, dat vind een stabiele zolder toffer als de extremen buiten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
Truus01 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:39:
Vreemde vraag misschien, maar wat is dat aanbouwtje links van de voordeur? Is dat echt een open aanbouw met binnen, of meer een schuurtje of bijkeuken? En zou die daar dan misschien niet kunnen?

...
Dat is een open (bestaande) aanbouw waar de keuken zich bevind. Helaas dus geen optie.
migjes schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:06:
@kooimens
het maakt eigenlijk niet veel uit.
kies maar, alles beter als niks doen. ;)
...
een 4kW omvormer, kan goed 100-150W aan warmte afgeven, en ja dat warmt de zolder wel iets op.
Ik heb mijzelf misschien niet helemaal goed verwoord. De reden om de optie buiten te overwegen ten opzichte van de zolder is puur vanwege het feit dat het voor de omvormer zelf te warm op de zolder(en niet geventileerd) is en niet omdat ik het opwarmen van de zolder zelf een probleem vind.
migjes schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

buiten met -10 in de winter +100 in de zomer, vocht in lente/herfst.
nop niet mijn keuze (alleen als niet anders kan), het is en blijft een soort van "computer" die de zaak aanstuurt, dat vind een stabiele zolder toffer als de extremen buiten.
Dat vraag ik me dus af. Juist omdat het een computer is en koeling en ventilatie wenselijk is kan ik mij voorstellen dat de omvormer een langere levensduur buiten geniet dan binnen op een snikhete niet geventileerde zolder. Ondanks de extremen die jij benoemd.

De genoemde nadelen (bereikbaarheid --> ladder, uitlezen --> wifi) zijn wat mij betreft te overzien en wegen niet op tegen het mogelijk verlengen van de levensduur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:49
Gewoon binnen op zolder. Is toch geen porem om dat buiten aan je gevel te hangen met elektrabuizen ernaartoe? :D 8)7
Omvormers hangen in Australische zonneparken ook gewoon buiten waar het +45°C wordt. Bekijk de datasheet eens, daar kunnen ze heus wel tegen, zoek op 'derating temperature ambient'. En als we een hittegolf hebben zet je er desnoods een tafelventilator voor.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26

BCC

Mocht je hem toch buiten ophangen - Mijn omvormer heeft een oog voor een hangslot, dan gaat de kap niet open en kun je niet bij de schroeven - maar ik zou m ook binnenhangen. Ik gok als je hem zo in het zicht hangt, de welstand daar ook iets van vindt.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 08-08-2022 16:48 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
Ik heb laatst wel aan de temperatuur gemeten van mijn omvormer. Dit mede omdat de actieve ventilatie niet aangegaan was.
Als eerste maakte het qua opbrengst niets uit, maar daar doe ik het ook niet voor.
Aan de onderzijde van de omvormer maakt het weinig verschil (de koelribben). Bovenin scheelde het 23 graden bij de koelribben. De voorzijde (wit plastic) scheelde het 13 graden tussen passief en actief koelen.
Nu zal het qua specs waarschijnlijk nog allemaal binnen de marge vallen maar of het ik doe het met de hoop de levensduur te verlengen.
De precieze temperaturen kan ik nog wel nazien op mijn IR temperatuur meter.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Lekker binnen hangen dat ziet er veel beter uit en daar kan die omvormer prima tegen. Als je dak straks helemaal vol ligt met zonnepanelen zal het er ook een stuk minder warm worden omdat de zonnestralen niet meer op de dakpannen komen.

That reminds me: Dadelijk even naar onze omvormer lopen, want ik zag in de app dat de wifi dongle gecrasht is en dan moet ik 'm even resetten. Dat gebeurt bij mij 1 of 2x per jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Paul C op 08-08-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:11
Buiten aan de gevel lijkt me echt geen gezicht. Dat zou hier thuis nooit door de keuring komen. Daarnaast lijkt het me een ideale plek voor vogels om te gaan zitten en wat al niet meer.

Engineering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kooimens
ThinkPad schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:41:
Gewoon binnen op zolder. Is toch geen porem om dat buiten aan je gevel te hangen met elektrabuizen ernaartoe? :D 8)7
Omvormers hangen in Australische zonneparken ook gewoon buiten waar het +45°C wordt. Bekijk de datasheet eens, daar kunnen ze heus wel tegen, zoek op 'derating temperature ambient'. En als we een hittegolf hebben zet je er desnoods een tafelventilator voor.
De datasheet er op naslaan is een goeie. Daar kom ik -20 tot +60. Dat moet op de zolder dan ook goed komen.

Daarnaast zijn alle de overige gegeven argumenten voor het op zolder plaatsen meer dan redelijk en terecht. Ik heb mijn keuze gemaakt. De omvormer komt op zolder te hangen.

Dit is wat tweakers zo mooi maakt. Na het lezen van alle informatieve topics denken dat je de juiste route aan het bewandelen bent, maar toch twijfelen. Dan maar even je twijfel aan je mede-tweakers voorleggen. Om vervolgens binnen een dag op een genuanceerde manier weer op de daadwerkelijk juiste weg geduwd te worden. Hulde! Mag ook wel eens benadrukt worden.

Bedankt allemaal _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 03:53
Kreeg dit topic gepushed door Google News (door mijn ijverige honger naar zonnepanelen de laatste tijd). Nu heb ik ook mijn keuze direct gemaakt, lekker op zolder met dat ding. ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
Er bestaan stickers met baksteen motief. Beplak het daarmee en niemand ziet het hangen buiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kooimens en @GoT.Typhoon
jep hang hem binnen, is het beste.
de hogere temperatuur is vaak helemaal geen probleem.

buiten het kan wel, maar als hij in de zon hangt, dan word hij al snel meer als 100 graden, en dat is wel een probleem.
dus dan moet hij wel in de schaduw hangen.
en probeer hem echt buiten de regen te houden, leuk dat hij water dicht is, maar die rubbers die slijten buiten wel sneller als binnen, dus je krijgt toch problemen na x aantal jaar.

dus binnen is de geprefereerde plek, maar als echt niet anders kan dan is buiten beter als niks. ;)

Pagina: 1