nieuw rookalarm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomBE
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 16:44
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een rookalarm waarbij het volgende belangrijk is:
- draadloos gekoppeld
- minimaal 3 stuks
- notificatie op gsm bij brand, lege batterij, niet functioneren, ...
- betrouwbare merken ( welke zijn dit zeker ( niet ) ?
- batterijen vervangen geen probleem, maar liefst zo weinig mogelijk :-)

Na eea uitgezocht te hebben, kom ik uit op de volgende 2 opties:
1/ https://www.eielectronics...0irf-optical-smoke-alarm/
++ 10 jaar voeding via vaste batterij
-- geen notificatie op gsm

2/ https://www.coolblue.be/n....html#product-information
-- 5 jaar voeding via bijgeleverde, vervangbare batterij ( lijkt me heel lang ?)
++ notificatie op gsm

Wat is jullie mening hierover ? Zijn er betere alternatieven?

Bedankt,
Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
Heb je al een Somfy TaHoma hub? Dit is namelijk een vereiste voor de Somfy rookmelder, wanneer je notificaties wilt ontvangen.

Heb je de Nest Protect al gezien? Deze vind ik een stuk stijlvoller dan je huidige opties, hebben erg betrouwbare sensoren en ook notificaties via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24
Ik heb hier een set van Elro hangen. Die zijn het net niet wat mij betreft, per punt van je eisenlijstje geef ik hier een reactie:
- ze zijn draadloos gekoppeld, inclusief met een connector naar internet
- je kan er zoveel kopen en koppelen als je wilt (rookmelders, hittemelders, watermelders en co-melders zijn allemaal door elkaar te gebruiken, en ok, misschien zit er wel ergens een limiet, maar die is een stuk hoger dan 3, hier zitten er 10 melders in het systeem).
- je krijgt een soort van notificatie op gsm met de connector, echter is de push notificatie enkel dat er een melding is, vervolgens moet je de app openen om te zien welke melder het betreft. Dit betreft bij tot nu toe enkel brandalarm, of ze van andere problemen melding geven durf ik niet te zeggen
- wij hebben toch wel redelijk wat loze alarmen (laatste tijd door een enkel stofje in de melders of tocht, eerder door condens bij open voordeur of uit de badkamer)
- Fabrikant geeft minimaal 2 jaar op, maar bij mij zijn ze, ondanks dat ze al meerdere malen hebben staan loeien, na 3 jaar nog lang niet leeg. Vervangen is een kwestie van melder van plafond draaien, oude batterijen (AA) eruit en nieuwe erin

[ Voor 3% gewijzigd door Eupeodes op 12-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBE
Bedankt voor jullie commentaar.

Ik heb inderdaad al een tahoma box, dus ik heb 2 somfy sensoren besteld om uit te proberen.
Voorlopig ben ik niet onder de indruk, want ik krijg telkens een foutmelding bij het aanmelden bij de tahoma box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thugie0115
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Mocht je als nog van keuze veranderen, dan zijn de melders van Gira misschien wel iets voor je:
-10 jaar (nood) accu
-aansluiten op 230V (of alleen op accu)
-bedraad koppelbaar (accumodellen draadloos koppelbaar)
-beide types zijn met elkaar koppelbaar
-relaismodule beschikbaar, voor aansturing van bijv. Noodverlichting, rolluiken, ventilatiesysteem etc etc.

Ik ga de relaismodule (met contact voor storing, en contact voor brand) aansluiten op ieder een eigen Shelly. Die kan dan vervolgens andere Shelly’s aansturen voor oa melding op je telefoon, alle verlichting aan, ventilatie uit, rolluiken open, cv-ketel uit etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54
Inderdaad, er zijn er natuurlijk meer maar de Nest doet alles wat de ts zoekt.

Ik ben klein behuisd en heb er maar 1 hangen (op batterij die ik een paar maanden geleden heb moeten vervangen, 5 jaar terug aangeschaft).
Doet het perfect, tijdje terug met de rug naar de keuken hoorde ik het alarm afgaan, rookontwikkeling (vet spatte tegen het warmte spiraal van de airfryer die in de berging stond). Eerst een melding op de melder zelf, vrij kort daarna een melding op de telefoon, beide laptops, de camera in de huiskamer begint dan op te nemen.
Ander voordeel in de nacht als het donker is en je loopt binnen een bepaalde straal dan gaat er een LED branden zodat je ziet waar je loopt.
Niet sterk maar ruim voldoende.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ad de Jong schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Inderdaad, er zijn er natuurlijk meer maar de Nest doet alles wat de ts zoekt.

Ik ben klein behuisd en heb er maar 1 hangen (op batterij die ik een paar maanden geleden heb moeten vervangen, 5 jaar terug aangeschaft).
Doet het perfect, tijdje terug met de rug naar de keuken hoorde ik het alarm afgaan, rookontwikkeling (vet spatte tegen het warmte spiraal van de airfryer die in de berging stond). Eerst een melding op de melder zelf, vrij kort daarna een melding op de telefoon, beide laptops, de camera in de huiskamer begint dan op te nemen.
Ander voordeel in de nacht als het donker is en je loopt binnen een bepaalde straal dan gaat er een LED branden zodat je ziet waar je loopt.
Niet sterk maar ruim voldoende.
Een mooie maar wel prijzige oplossing, iedere 10 jaar 120 euro voor 1 rookmelder

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
EWK schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Een mooie maar wel prijzige oplossing, iedere 10 jaar 120 euro voor 1 rookmelder
€12,- per jaar iets waarbij ik mij wat veiliger voel.

Ga je tegenwoordig een broodje eten met een drankje erbij ben je het ook kwijt en heb je 10 minuten plezier op de ene dag en een tijdje later een toiletbezoek verder is het weer weg.

Heb je er meerdere is het natuurlijk ook duurder maar dan nog is het mij het waard.
En er wordt gevraagd om een mening van ons, dit was dus mijn mening en het was nog iedere cent waard.

Ik heb ivm de ziekte van een kat de Nest Cam aangeschaft zodat ik in de gaten kon houden of hij zou eten en drinken.
Noem me gek maar het was iedere cent waard ook al heeft het niet meer mogen baten.
Deze is dus in hetzelfde netwerk opgenomen en mocht er eens brand uitbreken of wat dan ook dan kan dit ook weer bijdragen in een stukje veiligheid (mocht ik zelf bv niet thuis zijn en op die manier de hulpdiensten kan inschakelen indien nodig).

Veiligheid en gezondheid van mens en dier zijn voor mij zeer belangrijk.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ad de Jong schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

€12,- per jaar iets waarbij ik mij wat veiliger voel.

Ga je tegenwoordig een broodje eten met een drankje erbij ben je het ook kwijt en heb je 10 minuten plezier op de ene dag en een tijdje later een toiletbezoek verder is het weer weg.

Heb je er meerdere is het natuurlijk ook duurder maar dan nog is het mij het waard.
En er wordt gevraagd om een mening van ons, dit was dus mijn mening en het was nog iedere cent waard.

Ik heb ivm de ziekte van een kat de Nest Cam aangeschaft zodat ik in de gaten kon houden of hij zou eten en drinken.
Noem me gek maar het was iedere cent waard ook al heeft het niet meer mogen baten.
Deze is dus in hetzelfde netwerk opgenomen en mocht er eens brand uitbreken of wat dan ook dan kan dit ook weer bijdragen in een stukje veiligheid (mocht ik zelf bv niet thuis zijn en op die manier de hulpdiensten kan inschakelen indien nodig).

Veiligheid en gezondheid van mens en dier zijn voor mij zeer belangrijk.
Je schiet enorm in de verdediging, dat is helemaal nergens voor nodig joh. Helemaal goed dat jij dat 100% waard vind. Net als dat ik het enorm duur vind toch?

Ik woon mogelijk wat groter dan jij en ben ook nog opzoek naar slimmere rookmelders, ik zou er 5 willen. Dat zou dan 60 euro per jaar zijn, dat vind ik echt heel veel geld. Ik heb nog geen goede en betaalbare oplossing gevonden, vandaar dat ik uit interesse dit topic opende.

Ik heb deze al lang op mijn lijstje staan, maar knoop nog niet doorgehakt omdat hij geen functionaliteit heeft voor de telefoon. In oktober gaan mijn huidige rookmelders over datum, dus wil/moet binnenkort de knoop doorhakken. Die zijn wel een heel stuk goedkoper dan topicstarter vermeldde in de ts

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 13-08-2022 12:06 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
EWK schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Je schiet enorm in de verdediging, dat is helemaal nergens voor nodig joh. Helemaal goed dat jij dat 100% waard vind. Net als dat ik het enorm duur vind toch?

Ik woon mogelijk wat groter dan jij en ben ook nog opzoek naar slimmere rookmelders, ik zou er 5 willen. Dat zou dan 60 euro per jaar zijn, dat vind ik echt heel veel geld. Ik heb nog geen goede en betaalbare oplossing gevonden, vandaar dat ik uit interesse dit topic opende.

Ik heb deze al lang op mijn lijstje staan, maar knoop nog niet doorgehakt omdat hij geen functionaliteit heeft voor de telefoon. In oktober gaan mijn huidige rookmelders over datum, dus wil/moet binnenkort de knoop doorhakken. Die zijn wel een heel stuk goedkoper dan topicstarter vermeldde in de ts
Verdediging of uitleg waarom ik het juist qua prijs mee vindt vallen.
Als je alleen een rookmelder zoekt dan is het gezien de alternatieven inderdaad duurder.
Maar het is veel meer dan dat en dat probeer ik uit te leggen.

Ja €60,- per jaar klinkt best veel maar als je het afweegt valt het allemaal best mee.
Het is de aanschaf die er in hakt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

Klippy

Still Game

Hier ook wel Nest fan. Het is niet alleen een rookmelder, maar ook een CO melder, nachtlampje en in combinatie met home automation (als home assistant) ook meteen een bewegingsmelder.
Vind het daarnaast fijn dat je duidelijke meldingen krijgt en een waarschuwing van te voren.

Dat Airfyer verhaal van @Ad de Jong heb ik ook meegemaakt. Vorige keer niet goed schoongemaakt (vis) en bij het volgende gebruik een hoop blauwe rook. Nest gaf vrij snel via stem en telefoon een waarschuwing voordat het alarm af zou gaan. Dus dat alarm nog kunnen voorkomen door het uit te stellen via de app en de deur open te gooien. Bij een "normale" rookmelder schrik je je ook meteen dood en moet je een ladder of bezem halen om het ding weer stil te krijgen.
Die bij mijn badkamer is ook een stuk rustiger dankzij de stoom detectie, de vorige is al 2x af gegaan in de winter na het openen van de badkamer deur (was ik de afzuiging ook vergeten ;)).

En de automatische zelftest elke maand is toch ook wel welkom, want in praktijk test ik zelf nooit zo vaak.

Het is een eigen keuze voor iedereen natuurlijk. Het is veel geld maar wel ook echt beter. En je hoeft ook geen 5 stuks Nest te hebben, je kan op plekken waar hij minder slim hoeft te zijn als een zolder of berging prima een andere melder hangen.
Al kost de Somfy van TS ook 80 euro, een 3-pack Nest is 320 Euro dus heel groot is het verschil ook niet meer.

Moet er wel bij vertellen dat ik alleen ervaring heb met de netstroom versie, dus geen idee van de batterij levensduur van de draadloze versie. Die batterijen (L91) zijn ook niet heel goedkoop als je ze los koopt, beter een 12pack dan online halen als ze bijna vervangen moeten worden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBE
Ik kan alvast melden dat die rooksensors van somfy op geen *** trekken. Heeft enkele pogingen nodig alvorens ze in de tahoma app worden gedetecteerd. Als je ze dan wil testen ( via app of toestel ) dan geeft de andere niks ( ze zijn zgn automatisch gekoppeld...).

0 meldingen op de gsm of mailbox.

Dan toch maar even verder kijken...

Dus als ik het goed begrijp is de nest de enigste betrouwbare die, met de juiste batterijen, een tijdje meegaat, gekoppeld is en meldingen geeft op de gsm ?

Bedankt voor jullie mening, advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
De Nest heeft hoe dan ook batterijen nodig, zowel de bekabelde als de niet bekabelde versie.
Bij de bekabelde zitten er alleen minder in en zijn ze als backup.

Ik heb voor de batterij versie gekozen omdat ik op het punt waar die het beste kon hangen niet echt een nette mogelijkheid had voor een stroom aansluiting.
Bij mij is hij dus minimaal 5 jaar meegegaan, met een melding en iedere avond wel eens een aantal keren het gebruik als nachtlampje (toilet bezoek, water drinken etc).

Dus ja deze heeft mijn voorkeur maar dat wil niet zeggen dat er geen alternatieven zijn.
Dat zou je dan even moeten onderzoeken of hier even wat reacties af wachten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBE
Ik heb ook gelezen dat de nest security updates krijgt tot november dit jaar omdat Google het product niet langer ondersteund.

Maar ik veronderstel dat dat geen reden is om geen nest protect te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een 3pack van Netatmo
pricewatch: Netatmo Slimme Rookmelder (3-Pack)

Die zijn alleen niet gekoppeld met elkaar. Vond ze er wel mooi uit zien , gelukkig tot op heden nog niet hoeven testen in de praktijk ;).

Aansluiten en installeren gaat makkelijk, en eventuele valse meldingen kunnen via de App uitgezet worden (nog niet voorgekomen).

En aparte C02 meter bij de CV ketel.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 14-08-2022 09:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09
Drie opmerkingen bij de Nest Protect.

1. Ze detecteren ook CO. Kan wat waard zijn als je als je b.v. een gashaard hebt of een oude CV ketel.
2. Ze gaan echt maar 10 jaar mee. Daarna stoppen ze ermee. Let dus bij aanschaf op de productie datum.
sommige winkels willen ze nog wel eens goedkoop aanbieden, maar dan hebben ze mogelijk al jaren in een magazijn gelegen.
3. Bij de 230v versie steekt het stekkertje van de 230v aansluiting iets uit. Je kunt ze daarom alleen plaatsen als er b.v. een inbouwdoos in het plafond zit, of op een verlaagd plafond.

Zoals hierboven al genoemd zit er ook (uitschakelbare) led verlichting in die je als nachtlampje kunt gebruiken, wat ik persoonlijk erg handig vind. (weet niet zeker of dat ook op de modellen zonder 230v zit).
Dit kan ook waardevol zijn voor doven. (denk aan optisch alarm bij CO)

[ Voor 19% gewijzigd door remmuz op 14-08-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBE
Bedankt voor de feedback, maar na het somfy debacle, ben ik geneigd om voor de nest protect v2 te gaan. ( ondanks dat deze geen 10 jaar meer gaat meegaan want productie gestopt ?).

Overal lijkt die nest protect er als beste uit te komen.

Of zijn er hier negatieve ervaringen mee ?
Pagina: 1