Te lage schutting

Pagina: 1
Acties:

• Proteraen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-11 10:14
Hallo,

Begin dit jaar hebben wij een prachtige woning met een 3 laags tuin gekocht.
In overleg met de linker buren hebben we een nieuwe schutting gerealiseerd en wilde dit graag ook aan de rechterkant overleggen.

De rechterburen hebben een vlonder gemaakt vanaf het hoogste niveau tot aan het laagste niveau waardoor zij een stuk hoger liggen dan ons. Ook hebben zij (voordat wij er kwamen wonen) er maar een schutting van een meter hoog geplaats. Dit zorgt ervoor dat hij vanaf zijn vlonder dus direct onze tuin en ook woning kan inkijken. Dit vinden wij niet fijn.

Wij zijn met een voorstel gekomen om de schutting te vervangen tot een hoogte van 1.80. Hiervoor zouden wij zelf de werkzaamheden uitvoeren en vroeger een kleine vergoeding voor de materialen.

Hier heeft hij (helaas alleen mondeling) akkoord op gegeven. Echter de volgende dag gaf hij aan dat hij vond dat de schutting nog in goede staat was en hij hiervan afzag.

We hebben overwogen om de schutting op eigen grond te zetten maar vanwege het hoogste verschil zouden wij dan een aanvraag moeten doen voor omgeving vergunning wat de nodige kosten met zich mee brengt. En dan moeten we die nog maar krijgen ook.

Wie kan ons adviseren over dit onderwerp? Het lijkt me dat we toch recht hebben op een schutting die ons privacy geeft?

We horen graag van u!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:16

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Klinkt als een niet standaard tuin, dus een foto zou denk ik helpen om het wat te verduidelijken.

Je mag prima zelf op eigen grond een schutting neerzetten natuurlijk.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik weet niet precies het verschil in hoogte tussen hun vlonder, het uitzicht en het privacy-aspect maar volgens mij hoef je voor eigen schutting tot 2000mm hoog, geen ontheffing aan te vragen. En als je de schutting dus trapsgewijs in 3 gedeelten van 2000mm neerzet op eigen grond, ontneem de buren een groot gedeelte van uitzicht op jou.

Anderzijds, als je een 3-laags tuin hebt (jij en buren) en iemand besluit om eigenlijk de lagen gelijk te trekken tot 1 groot oppervlak; daar gelden soms regels voor hoe hoog er opgehoogd mag worden en/ook de afwatering op eigen grond mag niet in het geding komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:36
Proteraen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:39:
We hebben overwogen om de schutting op eigen grond te zetten maar vanwege het hoogste verschil zouden wij dan een aanvraag moeten doen voor omgeving vergunning wat de nodige kosten met zich mee brengt. En dan moeten we die nog maar krijgen ook.
Dat lijkt me sterk

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 22:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je hier een bron van?
https://www.woningadvocaa...ting-burenrecht-overlast/

Hoe wordt de hoogte gemeten bij hoogteverschillen?

In sommige gevallen kan onduidelijkheid bestaan over de hoogte van een erfafscheiding. Denk bijvoorbeeld aan een glooiend terrein of een buurperceel met een andere hoogte. Het Bor regelt dat de hoogte van een schutting moet worden gemeten op het perceel waar deze geplaatst wordt, dus niet vanaf openbaar terrein (artikel 1 lid 2 en 3 Bijlage II).

Verder volgt uit het Bor dat bij hoogteverschillen wordt gemeten aan de kant waar het terrein het hoogst is. Hierbij is wel van belang dat de grond niet kunstmatig mag worden opgehoogd. Slechts in uitzonderlijke situaties waarin ophogingen of verdiepingen noodzakelijk zijn om het bouwwerk te kunnen realiseren kan hiervan worden afgeweken.
Artikel 1 van Bijlage II bij het Besluit Omgevingsrecht (BOR)
1. [...]

2. Tenzij anders bepaald, worden de waarden die in deze bijlage in m of m2 zijn uitgedrukt op de volgende wijze gemeten:
a. afstanden loodrecht,
b. hoogten vanaf het aansluitend afgewerkt terrein, waarbij plaatselijke, niet bij het verdere verloop van het terrein passende, ophogingen of verdiepingen aan de voet van het bouwwerk, anders dan noodzakelijk voor de bouw daarvan, buiten beschouwing blijven, en
c. maten buitenwerks, waarbij uitstekende delen van ondergeschikte aard tot maximaal 0,5 m buiten beschouwing blijven.

3. Bij de toepassing van het tweede lid, aanhef en onderdeel b, wordt een bouwwerk, voor zover dit zich bevindt op een erf- of perceelgrens, gemeten aan de kant waar het aansluitend afgewerkt terrein het hoogst is.
/edit: plaats de schutting dus naast de erfgrens, en niet erop.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

[…]

Wie kan ons adviseren over dit onderwerp? Het lijkt me dat we toch recht hebben op een schutting die ons privacy geeft?

We horen graag van u!
Je hebt geen recht op een schutting met privacy, deze zul je zelf moeten betalen.

Je hebt wel recht op erfafscheiding, maar daar voldoet de huidige situatie prima aan, dus de buurman staat prima in z’n recht de huidige situatie zo te willen laten.

Er is een maar: de buurman mag niet zomaar een schutting OP de erfgrens plaatsen zonder toestemming van de buurman.

Je specificeert niet waar de schutting nu staat. Als hij op de erfgrens staat kan je dit wel wat onderhandelingsruimte bieden wellicht. Vreemd dat iemand zomaar een schutting op de erfgrens plaatst zonder overleg. Staat de schutting op het erf van de buurman, dan kun je een eigen schutting ernaast plaatsen. Let daarbij op dat je de schutting van de buurman niet beschadigt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12 12:49
zet een rijtje coniferen, wacht 3 jaar en ze zijn 4 meter hoog, zie je je buren nooit meer :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:18
Ja zet een leuk rijtje struiken, wat laurier ofzo. Groeit mooi, wintergroen, prima schuttingmateriaal.
Maar als de schutting van buurman OP de erfgrens staat is ie toch ook van jou? Koop er een halve schutting bij en zet die erbovenop. Opgelost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:07
Proteraen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:39:.
Wij zijn met een voorstel gekomen om de schutting te vervangen tot een hoogte van 1.80. Hiervoor zouden wij zelf de werkzaamheden uitvoeren en vroeger een kleine vergoeding voor de materialen.

Hier heeft hij (helaas alleen mondeling) akkoord op gegeven. Echter de volgende dag gaf hij aan dat hij vond dat de schutting nog in goede staat was en hij hiervan afzag.
Wil hij de hele vervanging niet? Of ziet hij er van af omdat hij geen zin heeft om jou een vergoeding te betalen terwijl jij net een prima schutting heeft gekocht/geplaatst?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-12 13:01
President schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Wil hij de hele vervanging niet? Of ziet hij er van af omdat hij geen zin heeft om jou een vergoeding te betalen terwijl jij net een prima schutting heeft gekocht/geplaatst?
Ik vermoed dat de buurman het er die nacht even met de vrouw over heeft gehad :)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Proteraen
No Hands schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:38:
Ja zet een leuk rijtje struiken, wat laurier ofzo. Groeit mooi, wintergroen, prima schuttingmateriaal.
Maar als de schutting van buurman OP de erfgrens staat is ie toch ook van jou? Koop er een halve schutting bij en zet die erbovenop. Opgelost.
De schutting staat dus op de erfgrens, dat betekend dat ik toch niet zomaar aanpassingen mag maken zonder dat de buurman hier akkoord mee is?

• Proteraen
Thijsmans schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Heb je hier een bron van?

[...]

[...]

/edit: plaats de schutting dus naast de erfgrens, en niet erop.
https://www.vergunningsvr...n/hoogte-meten-schutting/

Als de buurman dus niet meewerkt moeten wij de nieuwe schutting op eigen grond plaatsen en dan geld ipc de regel dat hij niet hoger man zijn dan 2 meter. Echter omdat dus vlonder van de buurman dus zo hoog is kan hij er dan nog ruim een meter overheen kijken...

• Proteraen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwKTmly4WkbXjQ7FxrQUF7SspGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/liNw1Hy2LswwkgdHpl6s5TOm.png?f=fotoalbum_large

De rode is lijn is zijn hoogte van de tuin. Groene lijn is de huidige schutting. Staat op de erfgrens.
Een schutting zoals in het paars op mijn eigen grond bouwen heeft dus geen nut en alles boven de 2 meter heb ik een vergunning voor nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door Proteraen op 07-08-2022 23:17 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:16
Een schutting die op een erfgrens staat is mandelig en mag je niet aanpassen. ik zou er iets tegenaan laten groeien dat erbovenuit komt.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:52
Proteraen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:07:
[...]
de regel dat hij niet hoger man zijn dan 2 meter. Echter omdat dus vlonder van de buurman dus zo hoog is kan hij er dan nog ruim een meter overheen kijken...
en
BOR: gemeten aan de kant waar het aansluitend afgewerkt terrein het hoogst is.
Ik zou hier beargumenteren dat die vlonder dan geldt als “aansluitend afgewerkt terrein” zoals in de regels staat, waarbij de schutting dan dus 2m hoog mag zijn, gemeten vanaf de vlonder van de buren!
Aan jouw kant wordt ie dan dus hoger… geen punt hier dus.

Ik neem dan wel aan dat die vlonder bij de buren gewoon bij hen op de grond ligt, niet als een soort veranda op een prieeltje met een paar traptreden of zoiets, natuurlijk..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wat @BrainCrash zegt. Desnoods trek je een randje tuin gelijk met de buren.

• Proteraen
BrainCrash schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

en

[...]

Ik zou hier beargumenteren dat die vlonder dan geldt als “aansluitend afgewerkt terrein” zoals in de regels staat, waarbij de schutting dan dus 2m hoog mag zijn, gemeten vanaf de vlonder van de buren!
Aan jouw kant wordt ie dan dus hoger… geen punt hier dus.

Ik neem dan wel aan dat die vlonder bij de buren gewoon bij hen op de grond ligt, niet als een soort veranda op een prieeltje met een paar traptreden of zoiets, natuurlijk..
Dus dan plaats ik de nieuwe schutting op eigen terrein op 2 meter hoogte vanaf de vlonder gemeten, heb ik dan alsnog een omgevingvergunning nodig?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:18
Proteraen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

De schutting staat dus op de erfgrens, dat betekend dat ik toch niet zomaar aanpassingen mag maken zonder dat de buurman hier akkoord mee is?
Geen idee hoe het wettelijk is, vandaar ook mijn vraagteken. Maar als hij OP de erfgrens iets mag, dan mag jij het toch ook?
Bel je gemeente en vraag hun hoe het zit, zij kennen de regels mag je aannemen. Als een schutting niet mag dan zet je dus bomen of struiken, die mogen veel hoger dan twee meter komen. Vergunningvrij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:16
alleen mogen die bomen vaak niet op of tegen de erfgrens geplaatst worden, dus dat is ook iets om eerst uit te zoeken.

Een boom moet op 2 meter, een struik of heg mag op 50cm.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:39
Heb hier een paar bomen / struiken in plantenbakken geplaatst en de plantenbakken zijn 1 meter hoog, struiken en boompjes (leibomen zijn 1,40 meter) oftewel creatief regels lezen en omzeilen >:)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
sepjes schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:29:
alleen mogen die bomen vaak niet op of tegen de erfgrens geplaatst worden, dus dat is ook iets om eerst uit te zoeken.

… tenzij je het samen met de buren eens bent dat het ok is. Wie gaat er nog verder bezwaar hebben als de enige belanghebbenden het er over eens zijn? Toen ik mijn huidige woning kocht stonden er ook al een heg en boompjes als erfafscheiding. Heb geen zorgen dat er straks een boze buur bij mij aanbelt.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-12 18:56

Sen

<-->

Wat is de buurman zijn probleem? Wil hij niet betalen omdat hii net een halve schutting heeft gezet en dan nu 2x moet betalen of wil hij niet tegen een 2 meter ding aankijken?

Eerste is dan gewoon de huidige schutting afbreken en nieuwe op eigen kosten neer zetten op huidige plek. 2 de zie de andere oplossingen.

Bij mijn bouw word 1 peil aangehouden door de gemeente en de achterkant van mijn tuin ligt +- 50cm lager maar ik mag gewoon het zelfde peil aanhouden als de voorkant. Achter kan mijn muur dus 3.5 hoog zijn en voor 3 meter vanaf de grond gezien maar niet vanaf peil.

[ Voor 29% gewijzigd door Sen op 08-08-2022 08:01 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-12 15:06
Proteraen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

Dus dan plaats ik de nieuwe schutting op eigen terrein op 2 meter hoogte vanaf de vlonder gemeten, heb ik dan alsnog een omgevingvergunning nodig?
Dan maak je toch een strook, 50 cm ofzo, even hoog als je buren en zet je daar de schutting op?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:16
Bockelaar schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:13:
zet een rijtje coniferen, wacht 3 jaar en ze zijn 4 meter hoog, zie je je buren nooit meer :)
Dit lijkt me de beste oplossing, anders krijg je een schutting van 3-4 meter hoog? lijkt me ook niet erg mooi.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:42
Sen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:53:
Wat is de buurman zijn probleem? Wil hij niet betalen omdat hii net een halve schutting heeft gezet en dan nu 2x moet betalen of wil hij niet tegen een 2 meter ding aankijken?

Eerste is dan gewoon de huidige schutting afbreken en nieuwe op eigen kosten neer zetten op huidige plek. 2 de zie de andere oplossingen.
Dit dus. Het zou mij niets verbazen als hij niet twee keer wil lappen. Zou ik ook geen trek in hebben.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
Sen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:53:

Dit. Ipv meteen op je strepen te gaan staan en over rechten te beginnen kun je ook nog eens rustig praten over welke voordelen jij ziet, welke bezwaren zij evt hebben en wel compromis mogelijk zou zijn.

In het eerste jaar dat je er woont zonder overeenstemming een zo hoog mogelijke dubbele schutting neerzetten lijkt me geen recept voor een gezellige relatie met je buren.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:23
Klinkt als een argument over geld. Die zijn simpel op te lossen.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:42
DeKever schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Dit dus. Het zou mij niets verbazen als hij niet twee keer wil lappen. Zou ik ook geen trek in hebben.
Dat heeft de buurman dan ook over zichzelf afgeroepen door die verhoging. Die buurman zou toch in elk geval moeten begrijpen dat TS het niet fijn vindt dat ze van bovenaf bekeken worden nu.

Zo'n verhoging lijkt me ook niet echt legaal.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik zou die schutting lekker zo laten, je krijgt er echt een hele hoge muur voor terug voor het oog als je een twee meter hoge schutting op zijn dek plaatst, laat de buurman tegen zijn deel van de schuting iets van planten zetten zodat hij niet dicht langs de schutting loopt, dan zie je vanuit jouw tuin geen "ogen" in jouw tuin.

Verder kan de buurman ook prima vanaf de eerste verdieping in jouw tuin gluren dus als het je daarom te doen is dan gaat deze schutting aanpassing je ook niet helpen.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-12 07:18

mmniet

De beetje weter

D-e-n schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Dat heeft de buurman dan ook over zichzelf afgeroepen door die verhoging. Die buurman zou toch in elk geval moeten begrijpen dat TS het niet fijn vindt dat ze van bovenaf bekeken worden nu.

Zo'n verhoging lijkt me ook niet echt legaal.
los daarvan, de buurman heeft door de verhoging gezorgd voor het schenden van privacy in je eigen tuin.

Wat betreft recht op privacy, die heb je zeker: https://www.wetrecht.nl/b...%20erf%20van%20de%20buren.

In het algemeen geldt, dat als een buur uitzicht op je tuin heeft doordat hij ergens staat binnen 2 meter van de erfgrens, je privacy geschonden is, dus kan je hier wat aan doen (als ik het goed interpreteer). Wat betreft erfafscheiding tussen de tuinen kun je dan een schutting plaatsen van 2 meter. De vraag is natuurlijk wel wat de basis is waarvan gemeten wordt. ik kan me voorstellen dat dit de normale grondhoogte is, dus wat je buurman gedaan heeft maakt dan in feite niet uit. Het kan natuurlijk niet zo zijn als je je tuin ophoogt met 2 meter aan zand dat je dan nog een schutting van twee meter erbovenop kan plaatsen (of misschien oo wel, feit is dat het niet duidelijk is wat de basis zou moeten zijn). Wat bij ons thuis het geval is, we hebben een plat dak met daarop een serie aan bloembakken. Volgens de gemeente mogen we daar gewoon een schutting op zetten zonder problemen, dus dan heb je weer wel de hoogte van de eerste verdieping+schutting.

Feit is dat de buurman je privacy schendt door zijn verhoging. Daar kan je via de rechter wat tegen doen. Die zal je ongetwijfelt gelijk geven op basis van de wetgeving (het zou anders zijn als je beide tuinen op gelijke hoogte liggen, dan kan je zelf ook een schutting plaatsen). Heb je in beginsel beide geen schutting, dan kan je zelfs eisen dat de buur mee betaald aan de schutting. Heb je beide een schutting en wil je iets nieuws, dan kan je het niet eisen. Er is immers al iets wat voldoet en jij wilt simpelweg iets anders wat hetzelfde effect heeft voor de buurman zonder voor hen mogelijk praktische verbetering.

Overigens, een veelgemaakte denkfout is dat bijvoorbeeld een dakterras op een uitbouw maken toegestaan is volgens de bouwvergunning en dat je daardoor binnen de kaders van de wet zit. Dat is niet zo. De gemeente toetst je aanvraag nooit op basis van de privacy wetgeving. Je kunt dus een bouwvergunning krijgen wat niet zou mogen volgens andere wetgeving.

[ Voor 22% gewijzigd door mmniet op 08-08-2022 10:01 . Reden: extra toelichting en spelling ]

It's me Mario

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mmniet schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

los daarvan, de buurman heeft door de verhoging gezorgd voor het schenden van privacy in je eigen tuin.

Wat betreft recht op privacy, die heb je zeker: https://www.wetrecht.nl/b...%20erf%20van%20de%20buren.
Volgens mij is er geen rijtjeshuis die hieraan voldoet. Sowieso gaat het heel gezellig worden als je in je nieuwe huis begint met het aanklagen van je buren vanwege hun vlonder.

Ik ga ook eerder mee in de eerdere: Praat met de buren er nog een keer over. Vooral als je laat weten dat wat jou betreft het alternatief is dat je aan jouw kant een hogere afscheiding neerzet. En dan heeft de buurman nul inspraak op wat er komt. Dan kan hij wel bedenken als het op de gezamenlijke grens komt, dat hij dan ook inspraak heeft. Los van hoe het precies financieel wordt geregeld.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-12 07:18

mmniet

De beetje weter

Sissors schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Volgens mij is er geen rijtjeshuis die hieraan voldoet. Sowieso gaat het heel gezellig worden als je in je nieuwe huis begint met het aanklagen van je buren vanwege hun vlonder.

Ik ga ook eerder mee in de eerdere: Praat met de buren er nog een keer over. Vooral als je laat weten dat wat jou betreft het alternatief is dat je aan jouw kant een hogere afscheiding neerzet. En dan heeft de buurman nul inspraak op wat er komt. Dan kan hij wel bedenken als het op de gezamenlijke grens komt, dat hij dan ook inspraak heeft. Los van hoe het precies financieel wordt geregeld.
ik kan me voorstellen dat de rechter in dit soort gevallen kijkt naar wat er altijd al zo geweest is en naar situaties die later gecreeerd zijn.

Bij een rijtjeshuis heb je inderdaad uitzicht op de tuin van anderen, ook met ramen 2 meter binnen de erfgrens (buren aan de andere kan van je tuin tellen niet, want huis staat dan niet binnen 2 meter van de erfgrens). Hier gaat het dus om directe aangrenzende buren aan je zijkant, maar dit zijn situaties die altijd geweest waren en het gaat hier om ramen gericht op de achterzijde van iemands eigen tuin, dat speelt ook een rol. Maar feit is, je hebt toen een huis gekocht waarbij het bouwkundig niet anders het geval is dat je ramen vanaf de bovenverdieping uitzicht geven op je tuin.

In deze situatie gaat het om iets wat later door de buurman gecreeerd is (net als een dakterras op je nieuwe aanbouw verhaal). Dan gelden de privacy beperkingen en rechten weldegelijk.

Overigens opteer ik altijd naar overleg met de buren, van juridisch steekspel wordt niemand beter van. Wil je er samen uitkomen op basis van wat de regels zijn, dan is dat natuurlijk iets wat in overleg is gaat en helemaal voor duidelijkheid kan zorgen. Een soort van Mr. Frank Visser uitspraak laten doen in gezamelijk overleg zonder ruzie :).

[ Voor 15% gewijzigd door mmniet op 08-08-2022 11:00 . Reden: spelling en extra laatste alinea ]

It's me Mario

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Vanzelfsprekend ben je toen rustig het gesprek aangegaan om te kijken waar het knelpunt zat. Wil hij bijvoorbeeld niet meebetalen voor iets dat alleen voor jullie zelf bedoeld is?

Zoiets als uitgangspunt zou ik niet raar vinden. Waarom zou ik moeten meebetalen aan een nieuwe schutting cq vervanging zonder nut/noodzaak. Puur omdat de nieuwe buren die er zijn komen wonen deze niet mooi vinden (wisten ze al toen ze het kochten!!) en vinden dat ze recht hebben op tegemoetkoming van mijn kant in de kosten.
Misschien zelfs dat de nieuwe buren vinden dat er moet worden meebetaald aan hun "upgrade" terwijl het mij mijn uitzicht kost waar ik al 10+ jaar zonder probleem van kan genieten. Betalen voor minder woongenot, waarom zou ik?

Het is even gechargeerd gesteld, maar lijkt erop dat je totaal niet verder bent gegaan met praten. Of inleven in wat de gevolgen zijn voor je buren. Waar zit hun probleem, waar dat van jullie, hoe kun je eruit komen - en in plaats daarvan gelijk kijkt naar rechten/plichten/onwelwillende buurman.

Verwijderd

Eigenlijk is er helemaal geen probleem met een schutting. Er is een probleem met de "uitkijktoren" van de buren. Hij heeft een verhoogd terras gebouwd (wat volgens mij niet eens mag zodra het binnen 2 meter van de erfgrens zit en uitzicht biedt op het naastgelegen erf. Eigenlijk heeft hij gewoon een "groot balkon" gebouwd.

Je zit hier gewoon met een wat rare situatie.

Maar je hebt het telkens over een omgevingsvergunning. Volgens mij heb je die niet nodig hoor. Die 2 meter wordt, als ik me niet vergis, gemeten op het hoogste punt van je perceel (kunstmatige ophoging niet meegerekend. Dus waar je nu die 1,80 hebt, daar is het maximum 2 meter. En die lijn mag je dan gewoon doortrekken naar achteren. Achterin krijg jij dan wel een "mega-schutting", maar volgens mij mag dat volgens de letter van de wet gewoon (of je dat moet willen is dan de volgende vraag).

• Proteraen
Xanaroth schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Vanzelfsprekend ben je toen rustig het gesprek aangegaan om te kijken waar het knelpunt zat. Wil hij bijvoorbeeld niet meebetalen voor iets dat alleen voor jullie zelf bedoeld is?

Zoiets als uitgangspunt zou ik niet raar vinden. Waarom zou ik moeten meebetalen aan een nieuwe schutting cq vervanging zonder nut/noodzaak. Puur omdat de nieuwe buren die er zijn komen wonen deze niet mooi vinden (wisten ze al toen ze het kochten!!) en vinden dat ze recht hebben op tegemoetkoming van mijn kant in de kosten.
Misschien zelfs dat de nieuwe buren vinden dat er moet worden meebetaald aan hun "upgrade" terwijl het mij mijn uitzicht kost waar ik al 10+ jaar zonder probleem van kan genieten. Betalen voor minder woongenot, waarom zou ik?

Het is even gechargeerd gesteld, maar lijkt erop dat je totaal niet verder bent gegaan met praten. Of inleven in wat de gevolgen zijn voor je buren. Waar zit hun probleem, waar dat van jullie, hoe kun je eruit komen - en in plaats daarvan gelijk kijkt naar rechten/plichten/onwelwillende buurman.
Uiteraard zal opnieuw met de buurman in gesprek gaan zo snel mogelijk gebeuren maar ik wilde daarin wel weten wat juridisch gezien wel en niet mag voordat er afspraken gemaakt worden!

• Proteraen
Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:10:
Eigenlijk is er helemaal geen probleem met een schutting. Er is een probleem met de "uitkijktoren" van de buren. Hij heeft een verhoogd terras gebouwd (wat volgens mij niet eens mag zodra het binnen 2 meter van de erfgrens zit en uitzicht biedt op het naastgelegen erf. Eigenlijk heeft hij gewoon een "groot balkon" gebouwd.

Je zit hier gewoon met een wat rare situatie.

Maar je hebt het telkens over een omgevingsvergunning. Volgens mij heb je die niet nodig hoor. Die 2 meter wordt, als ik me niet vergis, gemeten op het hoogste punt van je perceel (kunstmatige ophoging niet meegerekend. Dus waar je nu die 1,80 hebt, daar is het maximum 2 meter. En die lijn mag je dan gewoon doortrekken naar achteren. Achterin krijg jij dan wel een "mega-schutting", maar volgens mij mag dat volgens de letter van de wet gewoon (of je dat moet willen is dan de volgende vraag).
We proberen dus in overleg met de buurman een passende oplossing te vinden. Maar inmiddels kennen we de buurman een beetje en we krijgen sterk het gevoel dat hij om financiële redenen zijn hakken in het zand zetten.

Maar wat ik nu online dus veel meer lees is omdat hij er dus voor gekozen heeft zijn terras door te leggen, hij er ook verantwoordelijk voor is dat in overleg de schutting wordt aangepakt zodanig dat de verhoging geen inbreuk op onze privacy maakt.

Ik ben niet uit op ruzie dus juridische stappen maken vind ik geen optie maar het is een slechte zaak als hij gewoon helemaal geen opties wil uitvoeren.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:33
Proteraen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:18:
We proberen dus in overleg met de buurman een passende oplossing te vinden. Maar inmiddels kennen we de buurman een beetje en we krijgen sterk het gevoel dat hij om financiële redenen zijn hakken in het zand zetten.
In je startpost schrijf je dat je een kleine vergoeding vroeg, is het een optie om die helemaal achterwege te laten en alles lekker zelf te betalen en tegen de bestaande schutting aan te zetten?

Andere optie is om ook zo'n vlonder aan jouw kant aan te legen, het wordt sowieso een hele hoge constructie als ik je tekening zie. Ook niet echt moor zo'n schutting van >3m aan jouw kant?

• Proteraen
KNed schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

In je startpost schrijf je dat je een kleine vergoeding vroeg, is het een optie om die helemaal achterwege te laten en alles lekker zelf te betalen en tegen de bestaande schutting aan te zetten?

Andere optie is om ook zo'n vlonder aan jouw kant aan te legen, het wordt sowieso een hele hoge constructie als ik je tekening zie. Ook niet echt moor zo'n schutting van >3m aan jouw kant?
Ja, dat overwegen wij zeker als optie. Maar ook daar zien wij beren op de weg of we nou wel of geen omgeving vergunning nodig hebben. En dat zou ook betekenen dat de buurman dus over de huidige schutting tegen onze schutting aan kijkt omdat hij hoger is. Daar gaat hij sowieso wat van vinden en we zijn niet uit op ruzie.

Verwijderd

Proteraen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

Ja, dat overwegen wij zeker als optie. Maar ook daar zien wij beren op de weg of we nou wel of geen omgeving vergunning nodig hebben. En dat zou ook betekenen dat de buurman dus over de huidige schutting tegen onze schutting aan kijkt omdat hij hoger is. Daar gaat hij sowieso wat van vinden en we zijn niet uit op ruzie.
Daar heb ik in het verleden ook mee te maken gehad. Topic is vast nog wel ergens terug te vinden. Bij onze vorige woning hadden de buren aan 1 kant ook ooit in overleg met een vorige eigenaar een gedeelde schutting gezet met een flink stuk van maar 1 meter. We vonden die lage schutting 3x niks, dus toen we de tuin achter gingen vernieuwen, hebben we besloten om dat probleem zeker ook aan te gaan pakken.

In overleg gegaan met de buren, maar die vonden het vrije uitzicht over onze tuin blijkbaar erg prettig en wilden helemaal niets veranderen aan de schutting. Uiteindelijk is hun kant van de schutting hun probleem. Als de buurman jullie nieuwe "privacyscherm" niet mooi vindt, dan kan hij dat natuurlijk eenvoudig zelf oplossen. Onzen toenmalige buren wilden niets en ik had geen behoefte om juridisch een hoge "scheidingsmuur" af te gaan dwingen. Heb toen in overleg een paar extra palen ter versteviging in de grond gezet, de planken aan onze kant verwijderd en de boel gewoon dicht gepotdekselt. Heb de buren nog aangeboden dat ze het oude hout mochten hebben om hun kant toch een beetje dicht te maken, maar daar hadden ze geen behoefte aan. :)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als de buren niet meewerken, mag je dan op 50cm van de erfgrens wel coniferen 5 meter hoog laten worden, of heeft jouw gemeente daar een wetje voor bedacht?

Hier heb ik bijvoorbeeld een schuur/overkapping gebouwd (2,30cm hoog) op 60 cm van de erfgrens :p
Bijkomend voordeel is dat ik er gewoon omheen kan lopen voor onderhoud.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S9iwTq90TFY1WVl8EojDu1UoJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4TXnvfd6N7d380xEVVhbvtn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door DJMaze op 08-08-2022 17:27 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Proteraen
DeKever schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

De buurman heeft de woning zoals hij nu is gekocht. En wat betreft de bijdrage gaat het om een bedrag van 200 voor een 7 meter hout/beton schutting all inc. Geen gekke deal volgens mij.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:57
Proteraen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:09:
[...]
De buurman heeft de woning zoals hij nu is gekocht. En wat betreft de bijdrage gaat het om een bedrag van 200 voor een 7 meter hout/beton schutting all inc. Geen gekke deal volgens mij.
Tsja, da's jammer geld maar vanuit het oogpunt (pun intended) van de buurman gezien heeft hij geen probleem. Ik neem aan dat hij er geen probleem mee heeft als je de schutting op eigen kosten hoger maakt. Als je een andere schutting vóór de mandelige wil zetten dan zou ik 'm er zo strak mogelijk tegenaan zetten.

• DeKever
Proteraen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:09:
[...]

Het is natuurlijk geen slecht voorstel.

Maar zoals al opgemerkt, probeer uit te vissen wat de buurvrouw nou echt wil. Sommige mensen vinden 200 euro wel te veel als ze er niks mee opschieten. Anderen hebben een hekel aan veranderingen en willen daarom niks. Misschien vinden ze je een vervelende vent en willen ze daarom niks.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sepjes schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:29:

Ik heb een laurier (struik) die ~6 meter hoog is.. :+ vorig jaar na het snoeien van de japanse kers (reparatie van de onkunde van de vorige eigenaar) was de struik hoger dan de boom.
Paar jaar geleden was er iemand bij frankvisser met een struik/heg op stam. die mocht ook blijven staan op 50cm gewoon in oplossingen denken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
Zet er een paar leilindes neer en daaronder een beukenhaag, dan zie je niks meer. En dat zou voor de buren ook best prima moeten zijn om tegenaan te kijken, lijkt mij.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53
Je zou dmv leiplatanen/Linde/Beuk kunnen kiezen.
Mooi groen, en een mooie afscheiding.

Zoiets als deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqLT5l2ySlQg1-IGs08PLkDFn3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BUDWFLMIbyPBK8rEqeqDfQU6.jpg?f=user_large

Mijn profiel op Discogs

• DeKever
Heb je echt last van de inkijk btw? Ik zou misschien liever inkijk hebben dan zo'n hoge muur.

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:03

anc

DeKever schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:20:
Heb je echt last van de inkijk btw? Ik zou misschien liever inkijk hebben dan zo'n hoge muur.
Ik ken het wat de TS ervaart. Wij hebben ook een tuin met meerdere verdiepingen en de buren hebben het eerste gedeelte iets verder verhoogt gehouden en zijn pas later gaan zakken met de verdiepingen. De oude schutting die wel in gedeeltes lager gaat houdt daar geen rekening mee. Resultaat is als de buren op hun gedeelte staan, ze zo bij ons naar binnen kunnen kijken.
Zeer onprettig als je gewoon in je woonkamer privacy wilt.

• Proteraen
DeKever schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:20:
Ja het is gewoon best vervelend als je rustig tv zit te kijken op de bank dat je soms een bovenlichaam boven de schutting uit ziet komen. We kunnen daar niet aan wennen.

We zijn zojuist nogmaals het gesprek aan gegaan en hebben alle opties besproken, ook de opties uit deze thread besproken. Hij vond het geen pan als wij de schutting dan maar op ons eigen erf plaatste (gelukkig). Hoge struiken zouden zijn uitzicht nog verder beperken dus hij heeft er voor gekozen om ons een compleet nieuwe schutting te laten plaatsen op de erfgrens die net iets hoger is.

Wij geen inkijk meer, hij een nieuwe schutting.

Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Pagina: 1