Welk houtsoort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
Ik wil een nieuwe buitenlamp maken. Ik heb enkele jaren geleden één gemaakt van geïmpregneerd tuinhout maar die planken werken teveel. Er komen grote naden in en trekken krom.
In eerste instantie dacht ik aan hardhout maar het hardhout bij de bouwmarkten hebben allemaal groeven over de lengte en dat vind ik niet mooi.

Is het geschaafde geïmpregneerde tuinhout wel strak tegen elkaar te krijgen? Of is er ook een alternatief?
Deze wil ik opnieuw maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQkEKVZd_3iadhOH3cv1KZJ_xdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSK7rcjSzyALHuOjfHQ9HDNa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:39
Werkt hout niet altijd? Hooguit wellicht als je het helemaal in de lak zet niet tot nauwelijks, maar hout is en blijft een natuurproduct dat altijd vocht op zal nemen of juist door temperaturen droog wordt en daarmee gaat werken.. denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00

dragonhaertt

@_'.'

Werken van hout stop je niet, je kan het wel opvangen met juiste ontwerp technieken.
Als je hout wil dat niet werkt zal je multiplex of een ander stabiel plaatmateriaal moeten gebruiken.

Helaas kunnen we met de termen "tuinhout" of "hardhout" niet zo veel. Dat is veel te generiek.
Het klinkt alsof je nog niet zo veel ervaring hebt met houtbewerken, maar wat had je zelf in gedachte en wat zijn je overwegingen?

(Balsahout is ook hardhout)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
wauw wat een proiect, dan ben ik lui dat ik gewoon wat zonnelampdingen in warm wit die passen bij de stijl van de rest van het huis ophang/plaats voor een habbekrats :)\

waarom een top van 3 plankjes? als je dat deel nou 1 stuk maakt ben je de twee naden die het meest aan weersomstandigheden bloot staan al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hout werkt en je moet het vooral voldoende vast kunnen zetten om dat krom trekken tegen te gaan. daarnaast moet je het hout even goed bekijken, dan weet je welke kant het waarschijnlijk krom gaat trekken. buiten wordt vaak gebruik gemaakt van messing en groef of een lip verbinding omdat er dan e.e.a. kan gaan werken zonder dat het echt gaat kieren. Een andere oplossing is het werkstuk ontwerpen met kieren. (dit zie je veel bij gevels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
je kan trouwens ook kijken naar die semi kunststof terras dingen, composiet, ziet er uit als hout (voelt anders) maar voor geen dragende dingen als hout te gebruiken zonder schilderwerk of kromtrekken, plank van 220x20 kostte iets van €11.95 laatste keer dat ik ze kocht. Staat hier wat al jaren vol in de zon in de zomer en in water tijdens de winterse overstromingen en ziet er nog altijd als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
dragonhaertt schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:19:
Werken van hout stop je niet, je kan het wel opvangen met juiste ontwerp technieken.
Als je hout wil dat niet werkt zal je multiplex of een ander stabiel plaatmateriaal moeten gebruiken.

Helaas kunnen we met de termen "tuinhout" of "hardhout" niet zo veel. Dat is veel te generiek.
Het klinkt alsof je nog niet zo veel ervaring hebt met houtbewerken, maar wat had je zelf in gedachte en wat zijn je overwegingen?

(Balsahout is ook hardhout)
Ik gebruik de houtsoorten die bij de bouwmarkten voorhanden zijn. Die zullen beperkte keuze hebben.
Ik begrijp dat hout werkt maar de geïmpregneerde tuinplanken zijn prima voor een schutting maar blijkbaar niet voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken.
Plaatmateriaal wil ik er niet voor gebruiken. Het moet ook weer niet te strak er uit zien maar ik zoek een tussenweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
Silent7 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:21:
wauw wat een proiect, dan ben ik lui dat ik gewoon wat zonnelampdingen in warm wit die passen bij de stijl van de rest van het huis ophang/plaats voor een habbekrats :)\

waarom een top van 3 plankjes? als je dat deel nou 1 stuk maakt ben je de twee naden die het meest aan weersomstandigheden bloot staan al kwijt.
Onder de tooplankjes zit plastic. De lamp heeft zonder problemen tot nu toe gefunctioneerd. Ook al stroomt het van de regen de lamp blijft droog er zitten rondom acryl vensters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
@twain4me en @Silent7

Dat zijn tips waar ik zeker naar ga kijken.
Tnx!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Houtnerf loopt altijd in de lengte van een plank/balk. Dat is nou eenmaal hoe bomen groeien.
Als je nerf in de breedte wil moet je zelf panelen gaan verlijmen, of een heeeeeeele dikke boom hebben.

Als je goed hout wil moet je sowieso niet naar de bouwmarkt. Een goed stuk zachthout is een stuk beter dan een slecht stuk hardhout, en laten de bouwmarkten nou meestal niet geweldig hout hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:47
Ik zou adviseren dit te maken van glad geschaafde hardhout vlonderplanken. Daar zijn verschillende soorten van te krijg bij bijvoorbeeld gadero. Nl. Kun je een beetje kiezen welke kleur/tekening je mooi vind. Eventueel kun je via mp daarna nog enkele restplanken van een particulier scoren.
Al het hout werkt wel. Je kan er ook voor kiezen om het frame van azobe regels te maken, te omspannen met zwart gaasdoek en dan de afwerking maken die kan ademen en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-05 21:18
Lariks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00
of gewoon douglas? zowel balken als planken prima te verkrijgen bij bijv. bauhaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
breagor schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:43:
of gewoon douglas? zowel balken als planken prima te verkrijgen bij bijv. bauhaus
Die douglas planken zijn niet veel meer dan wind droog en trekken zodra ze zon zien ook gewoon krom. larix iets mindermaar ook niet veel. @Artwido is het geen optie om gewoon naar een houthandel gaan en je naar de juiste stappel hout laten brengen voor je project? Daarnaast moeten je details gewoon kloppen. het blijft een natuurproduct en gaat werken. En de hout handel hoeft echt niet veel duurder te zijn dan een bouwmarkt. (zeker niet bij deze geringe hoeveelheid.)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-08-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
twain4me schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Die douglas planken zijn niet veel meer dan wind droog en trekken zodra ze zon zien ook gewoon krom. larix iets mindermaar ook niet veel. @Artwido is het geen optie om gewoon naar een houthandel gaan en je naar de juiste stappel hout laten brengen voor je project? Daarnaast moeten je details gewoon kloppen. het blijft een natuurproduct en gaat werken. En de hout handel hoeft echt niet veel duurder te zijn dan een bouwmarkt. (zeker niet bij deze geringe hoeveelheid.)
Ik ben me al aan het oriënteren .
Ik weet dat hout werkt maar voor de tuinlamp was dat ruwe geïmpregneerde tuinhout niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kan multiplex hardhout gebruiken, dat werkt nauwelijks. En gebeitst of afgelakt erg weersbestendig. Wel beitsen of lakken aan alle zijden van het materiaal, anders trekt het krom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21
Ik zou als je werkt met hout niet zo snel kiezen om de zijkanten van de planken tegen elkaar te plaatsen als je niet wilt dat er kieren ontstaan.

Werk met brede planken/platen, kies voor een overlap als je meerdere naast elkaar moet werken.

Verder, de juiste behandeling, van lak, rubberverf en dergelijke kan al veel schelen dat je lamp mooi blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Het ontwerp van de lamp en de eisen die je er aan stelt, lijkt meer op meubelmakerij. In die branche wordt, als het goed is, kwartier gezaagd hout gebruikt. Je krijgt dan planken met de jaarringen min of meer haaks op het brede vlak van de plank. Kromtrekken is dan een stuk minder.
Als je dat dan ook nog eerst een poosje buiten laat acclimatiseren onder een afdakje en dan op maat gaat schaven/zagen heb je ook nog eens weinig krimp en uitzetting onder invloed van de omgevings RV.

En dan kan je ook met grenen of douglas een goed resultaat bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 08-08-2022 14:11 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Voor planken buiten worden vaak rabatdelen gebruikt, die verbergen gleuven die kunnen ontstaan door werken van hout.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/224255/files/336075566/600x600x2/douglas-zweeds-rabat-8-22x170mm-geschaafd-zichtzij.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
dragonhaertt schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:05:
Voor planken buiten worden vaak rabatdelen gebruikt, die verbergen gleuven die kunnen ontstaan door werken van hout.
[Afbeelding]
Ja hier was ik al naar aan het kijken. 👍
Pagina: 1