Geld afgeschreven door Amazon & niets besteld.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azmodann
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-05 00:59
Zaterdag zag ik in mijn mailbox mails van Amazon.de

17:04 Bedankt voor je cadeaubonbestelling bij Amazon.de!
17:20 Fantastisch nieuws! Uw cadeaubon is klaar.

18:20 Bedankt voor je cadeaubonbestelling bij Amazon.de!
18:27 Fantastisch nieuws! Uw cadeaubon is klaar.

Ik ben al heel lang klant bij Amazon.de (Prime).
En deze mails waren duidelijk afkomstig van Amazon.
Er waren volgende de mails 2 cadeaubonnen besteld van ieder 50 euro.
Ik zag ze niet in mijn account staan, maar bij betalingen in mijn account zag ik dat er 2 x 50 euro is betaald.
Toen ik mijn rekening nakeek zag ik dat er duidelijk 2x50 euro is afgeschreven.

Best heel erg vaag, aangezien ik toch een lang en sterk ww heb en 2 staps verificatie gebruik.
Tevens ook op mijn mail die ik gebruik voor Amazon.
Ik log altijd uit en mijn ww bewaar ik nooit in de browser, zodat ik elke keer als ik inlog een extra code moet geven via de authenticator app.
De PC verscheidene keren met verschillende scanners laten scannen....helemaal clean.
Ik klik ook nooit op links in mijn mail en log ook nergens zomaar in via een link.

Het enige wat ik kan bedenken is misschien dat iemand van Amazon zelf dat besteld heeft via mijn account?
Ik beschuldig uiteraard niemand maar dat is mijn eigen vermoeden.

Anyway, onmiddellijk via mail contact opgenomen met Amazon.
Dezelfde avond nog een antwoord dat ze het gaan onderzoeken en tijdelijk mijn account deactiveren.
Dat zou max 48u duren.

Nu is mijn vraag of iemand ooit hetzelfde heeft meegemaakt?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Zu je niet gewoon even hun antwoord afwachten voordat je hun personeel beschuldigd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik vind het een heel begrijpelijke reactie om even op fora rond te gaan vragen, maar ik verwacht niet dat er hier iemand is die er een zinnig antwoord op kan geven zonder te gaan speculeren.

Inderdaad gewoon even hun antwoord afwachten, en vergeet ons vooral niet op de hoogte te brengen van dat antwoord. Ik vind het een merkwaardig verhaal en ben benieuwd wat er hier aan de hand is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:42
Het enige wat we kunnen adviseren is je wachtwoorden veranderen en ook nog contact opnemen met de bank. Is het via Ideal or CC gegaan? Met het laatste zou je ook nog een dispute kunnen aanmaken bij de bank. In beide gevallen kunnen ze misschien onderzoeken hoe en waar de transacties zijn uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Ik heb 2,5 jaar geleden een iPhone voor m'n dochter besteld bij Amazon (en betaald met CC)
Heel vreemd maar daarna begonnen er allemaal reserveringen op m'n CC van Amazon.de Amazon.be en Amazon.lu geboekt te worden..
De Rabobank heeft toen mijn kaart geblokkeerd en vervolgens vervangen.
Voor mij geen Amazon meer sindsdien!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:05
Heb je niet ergens nog je account gekoppeld met Amazon Pay, of je betalings-/inloggegevens opgeslagen op een onbekende PC/netwerk?

De fout zit meestal ergens tussen je bureaustoel en het beeldscherm is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Ga sowieso na of je geen devices actief hebt zonder OTP:
amazon.de -> inloggen op account -> Login & Security - Two step verification settings

In het midden staat een kopje 'devices that suppress OTP' en daaronder een knop om te resetten.
Dat zorgt er in ieder geval voor dat tijdelijk overal de 2FA gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmodann
Sir_Lion schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:40:
Het enige wat we kunnen adviseren is je wachtwoorden veranderen en ook nog contact opnemen met de bank. Is het via Ideal or CC gegaan? Met het laatste zou je ook nog een dispute kunnen aanmaken bij de bank. In beide gevallen kunnen ze misschien onderzoeken hoe en waar de transacties zijn uitgevoerd.
Het is via cc gegaan. Ik ga sowieso mijn cc niet meer koppelen aan amazon....voortaan betalen met bankcontact (Belgische ideal)
Ypuh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:16:
Heb je niet ergens nog je account gekoppeld met Amazon Pay, of je betalings-/inloggegevens opgeslagen op een onbekende PC/netwerk?

De fout zit meestal ergens tussen je bureaustoel en het beeldscherm is mijn ervaring.
Er is nergens een ander account gekoppeld met Amazon. Inloggegevens zijn nergens opgeslagen op een pc, ik log altijd uit en moet dan altijd OTP invullen als ik inlog. Alsook via mijn mobiel op Amazon.
SunnieNL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:38:
Ga sowieso na of je geen devices actief hebt zonder OTP:
amazon.de -> inloggen op account -> Login & Security - Two step verification settings

In het midden staat een kopje 'devices that suppress OTP' en daaronder een knop om te resetten.
Dat zorgt er in ieder geval voor dat tijdelijk overal de 2FA gebruikt moet worden.
Bedankt dat ga ik checken, als mijn account is vrijgegeven. Naar mijn weten gebruik op elk account dat ik heb 2FA waar het mogelijk is.

Hopelijk ga ik vandaag nieuws krijgen van Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Ik vermoed ook een werknemer die denkt ermee weg te komen. Ben benieuwd!

Ik probeer alle websites creditcard vrij te houden, zowieso niet opslaan zoals PSN van Sony, maar het is soms de enige methode, dus dat begrijp ik wel. Nederland is erg koppig en loopt voorop met z'n iDEAL succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:29

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Ben benieuwd waar Amazon mee komt, aangezien je beveiliging op maximaal staat. Ik denk dat je je geld wel terug krijgt, ze zijn super coulant bij dit soort dingen.

Op sites als Gamivo worden regelmatig Amazon gift cards aangeboden. Momenteel koop je daar 50 euro tegoed voor 40. Dat zijn vrijwel altijd gift cards die op naam staan van andere Amazon gebruikers. Vermoed dat je daar ergens tussen staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 12:27

Supercop

electronics is my game

Herkenbare situatie, ooit eens hetzelfde gehad bij amazon, 900 euro aan playstation vouchers (of hoe die dingen ook heten) gereserveerd op mijn creditcard. Na contact met amazon is dit gelukkig gecanceld, Sindsdien sla ik nergens meer CC gegevens op, ook al is dit lekker handig wanneer je weer eens een bestelling doet, ik betaal dus ook elke maand handmatig mijn prime abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Harm_H schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:30:
Ik vermoed ook een werknemer die denkt ermee weg te komen. Ben benieuwd!

Ik probeer alle websites creditcard vrij te houden, zowieso niet opslaan zoals PSN van Sony, maar het is soms de enige methode, dus dat begrijp ik wel. Nederland is erg koppig en loopt voorop met z'n iDEAL succes.
En hoe zou ze dit moeten lukken, behalve de hele database hacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik me afvraag is dit:
Algemeen bekend is de eenmalige of periodieke machtiging. Denk bij het laatste aan abonnementen, huur, energiebedrijven etc. Bedrijven en organisaties met een door de bank versterkte incassomachtiging. Altijd een kwestie van vertrouwen, redelijkerwijs machtig je dan ook alleen als dat vertrouwen er gewoon is. Echter is me bekend dat er mensen zijn die dit uit principe nooit vertrouwen. Ik weet niet of het veel wordt gedaan, maar de incassant kan zoals ik het zie gemakkelijk zo'n klant-machtiging fingeren. Of vergis ik me? Je zou ook even bij de bank kunnen informeren of daar misschien zo'n incasso-machtiging van dat bedrijf ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 08-08-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 07:43
g1n0 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:31:
Ik vind het een heel begrijpelijke reactie om even op fora rond te gaan vragen, maar ik verwacht niet dat er hier iemand is die er een zinnig antwoord op kan geven zonder te gaan speculeren.

Inderdaad gewoon even hun antwoord afwachten, en vergeet ons vooral niet op de hoogte te brengen van dat antwoord. Ik vind het een merkwaardig verhaal en ben benieuwd wat er hier aan de hand is. :)
Dat is ook niet de vraag, de vraag is of iemand anders dit ook al eens heeft meegemaakt.

Just a simple thought....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Harm_H schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:30:
Nederland is erg koppig en loopt voorop met z'n iDEAL succes.
ideal is iets wat ik dus het liefste niet gebruik, de kans dat je daarmee je geld terugkrijgt op wat onbekendere sites is nul. Bij CC (en dan dus een echte credit card, geen debit card met cc nummer) heb je een aankoop verzekering. Bij ideal is je geld weg, tenzij de verkoper je geld storneert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blasje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:24
mb1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:11:
Ik heb 2,5 jaar geleden een iPhone voor m'n dochter besteld bij Amazon (en betaald met CC)
Heel vreemd maar daarna begonnen er allemaal reserveringen op m'n CC van Amazon.de Amazon.be en Amazon.lu geboekt te worden..
Raar want amazon.be is in handen van een verzekeringsmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
blasje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Raar want amazon.be is in handen van een verzekeringsmakelaar.
Wat bedoel je daarmee aan te geven? Lijkt me namelijk niet zo relevan.t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Techneut schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:52:
[...]
Wat bedoel je daarmee aan te geven? Lijkt me namelijk niet zo relevan.t
mb1 schrijft dat er afschrijvingen zichtbaar zijn van amazon.be, maar dat domein heeft helemaal niets met Amazon, de webshop, te maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Anoniem: 454358 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

ideal is iets wat ik dus het liefste niet gebruik, de kans dat je daarmee je geld terugkrijgt op wat onbekendere sites is nul. Bij CC (en dan dus een echte credit card, geen debit card met cc nummer) heb je een aankoop verzekering. Bij ideal is je geld weg, tenzij de verkoper je geld storneert.
Dat hangt van de kaart af. Er zijn gratis kaarten waarbij uiteindelijk ook geen verzekering zit tegen misbruik. Ook bij kredietkaarten moet je dus weten wat voor kaart je hebt en welke diensten erbij komen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Blokker_1999 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

mb1 schrijft dat er afschrijvingen zichtbaar zijn van amazon.be, maar dat domein heeft helemaal niets met Amazon, de webshop, te maken.
Ik denk dat je de openinspost nog eens opnieuw moet lezen.....

Er staat nergens amazon.be
Er staat amazon.de
En dat is gewoon de amazon webshop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Croga schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:57:
[...]

Ik denk dat je de openinspost nog eens opnieuw moet lezen.....

Er staat nergens amazon.be
Er staat amazon.de
En dat is gewoon de amazon webshop.
Of jij de reactie beter :)
hij reageert op
r allemaal reserveringen op m'n CC van Amazon.de Amazon.be en Amazon.lu geboekt te worden..

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 08-08-2022 15:02 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmodann
Daarstraks een mail van Amazon , lijkt een standaardmail

Hallo,

Bedankt dat u contact hebt opgenomen met Amazon.de over de recente ongeautoriseerde activiteit op uw account.

Om uw gegevens te beschermen, hebben we:
-- Het wachtwoord voor uw account uitgeschakeld.
-- Alle wijzigingen teruggedraaid die door deze partij zijn aangebracht.
-- Alle lopende bestellingen geannuleerd. U kunt alle bevestigingsmails negeren die u voor deze bestellingen hebt ontvangen.

Het kan 2 uur duren voordat deze acties in werking treden.

Na 2 uur kunt u uw wachtwoord resetten en weer toegang krijgen tot uw account. Selecteer op de pagina Inloggen 'Wachtwoord vergeten?' en volg de instructies. Als u geen telefoonnummer in uw account hebt, raden we u aan dit toe te voegen door op Accountinstellingen te klikken op onze Hulp-pagina:
http://www.amazon.de/hilfe

We hebben deze kosten onlangs verwerkt op uw Mastercard eindigend op **37:
-- EUR 100.00

We raden u aan alle recente activiteiten voor deze betaling te controleren en eventuele niet-geautoriseerde betalingen aan uw financiële instelling te melden. Aangezien de terugbetaling niet door Amazon wordt gedaan, stuurt uw financiële instelling u formulieren om de ongeoorloofde kosten formeel aan te vechten. De betreffende verkopers worden geïnformeerd en gefactureerd, en het bedrag wordt op uw account bijgeschreven.

In de tussentijd raden we u aan ook het wachtwoord van uw e-mailprovider en wachtwoorden voor andere websites te wijzigen om uw account te beschermen zodat het niet opnieuw wordt gecompromitteerd.

Zodra u weer toegang hebt tot uw account, moet u:
-- De volgende keer dat u een bestelling plaatst opnieuw uw volledige betaalmethode invoeren.
-- De adressen die u onlangs aan uw account hebt toegevoegd opnieuw invoeren.

Als u wilt weten hoe dit kan zijn gebeurd en wat u kunt doen om uw account te beveiligen, gaat u naar onze pagina 'Beveiliging en privacy':
https://www.amazon.de/gp/...lay.html?nodeId=201908990

Als u problemen ondervindt bij het openen van uw account, kunt u de klantenservice bellen:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb hierna de klantendienst laten bellen (ze bellen jezelf op als je aangeeft op de website) , met de vraag of ze me kunnen vertellen hoe dit gebeurt zou kunnen zijn. Op de klantendienst weten ze daar niets van , dus konden me ook niets vertellen. Die onderzoeken gebeuren door een andere afdeling. Ze kon me daar ook niet mee doorverbinden.

Gelukkig hebben ze het bedrag terugbetaald......alleen ben ik niets wijzer geworden hoe dit is kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmodann
Elias2020 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:45:
Ben benieuwd waar Amazon mee komt, aangezien je beveiliging op maximaal staat. Ik denk dat je je geld wel terug krijgt, ze zijn super coulant bij dit soort dingen.

Op sites als Gamivo worden regelmatig Amazon gift cards aangeboden. Momenteel koop je daar 50 euro tegoed voor 40. Dat zijn vrijwel altijd gift cards die op naam staan van andere Amazon gebruikers. Vermoed dat je daar ergens tussen staat.
Wss zal Amazon die cadeaubonnen kunnen blokkeren.
Ook raar dat ze maar 2 bonnen van 50 euro hebben 'gekocht'.
Waarom bv geen 10-20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:14
Kan je in je account niet zien waar de cadeaubonnen naar verstuurd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmodann
henri86 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:05:
Kan je in je account niet zien waar de cadeaubonnen naar verstuurd zijn?
Ik zie bij bestellingen geen cadeaubonnen meer staan.

Alleen bij : Account › Je betalingen › Transacties zie ik de bestelnrs en het bedrag van 2x50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:51
Azmodann schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Wss zal Amazon die cadeaubonnen kunnen blokkeren.
Ook raar dat ze maar 2 bonnen van 50 euro hebben 'gekocht'.
Waarom bv geen 10-20?
Omdat Amazon dan zelf waarneemt dat het geen legitieme transactie is. Deze criminelen willen onder de radar blijven en door kleine transacties valt het niet zo op.

De afdeling die dit soort zaken beoordeeld hebben veelal ook geen inzicht in wat er precies gebeurd is en veelal genieten criminelen ook van de privacy wetgeving dus ze mogen ook weinig vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cologic
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06-2023
Hmmm, wij (mijn bedrijf *knip* ) hebben tientallen, zo niet honderden van deze emails onderschept in de laatste paar maanden. en het zijn gewone ordinaire scam emails. Niet van Amazon.de!!! Afzenders zoals gewoonlijk een rommeltjes url/ Heb jij echte amazon.de email accounts? en waar antwoord je op? op de grote knop (mogelijk met een heel andere url?)

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 08-08-2022 19:00 . Reden: Naam eigen bedrijf verwijderd, gezien die niets toevoegt en als spam kan worden gezien. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmodann
Cologic schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:07:
Hmmm, wij (mijn bedrijf knip) hebben tientallen, zo niet honderden van deze emails onderschept in de laatste paar maanden. en het zijn gewone ordinaire scam emails. Niet van Amazon.de!!! Afzenders zoals gewoonlijk een rommeltjes url/ Heb jij echte amazon.de email accounts? en waar antwoord je op? op de grote knop (mogelijk met een heel andere url?)
De rommeltjes urls ken ik ook, en op een knop (met mogelijke andere url)
antwoord ik nooit of klik ik zelfs niet op.
Ik kreeg gewoon plots emails van amazon in mijn mailbox dat ik 2 cadeau bonnen had besteld.
Direct in mijn account gekeken en ze stonden niet bij bestellingen, wel bij betalingen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 08-08-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Blokker_1999 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Dat was uit m’n hoofd, het is 2,5 jaar geleden en volgens mij kwam de hele Benelux toen langs qua Amazon.
Ik kan het ook niet meer nakijken want de CC en de overzichten daarvan zijn sinds enige tijd verdwenen uit m’n Rabobank omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 21:59
Aardige anekdote, maar dat hoeft natuurlijk niets met jouw gebruik van Amazon te maken te hebben - integendeel, gezien de verschillende landen. Amazon is toevallig wél een van de weinige (online) partijen waar je kunt betalen met een creditcard zonder CCV. Ideale manier om gestolen creditcardnummers te gebruiken.

Amazon is een partij die ik m'n creditcardnummer nu juist wél toevertrouw (net als Google/Apple/Stripe). Je raakt je creditcardnummer vooral kwijt bij dat ene smoezelige hotelletje dat je creditcardnummer op een halfgare Windows XP-machine uit 2006 intikt.
Pagina: 1