Geveldrager lijkt te verzakken: klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 13:23
Gisteren merkte ik dat de bakstenen boven onze carport aan het verzakken zijn. Mijn eigen diagnose - als niet deskundige - is dat de geveldrager niet/onvoldoende vast zit en is gaan zakken. Op de eerste foto hieronder is de situatie tijdens de bouw te zien. Op de tweede foto de situatie nu: aan de linkerkant zijn de bakstenen aan het zakken en het verschil is in de hoek nu 17mm. Duidelijk is te zien dat er voegen beginnen uit te vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP-cKWkvFcgi4QlySzD5LDQqdLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6S5DCUA4h3m8SKF6vSO0PgBk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p06k4v3ABcyS892u-By9O2zxY38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQdxws4f8VyQiVXHD7fHabTV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de linker bout van de geveldrager niet goed (meer) vast zit; de geveldrager is ook niet meer waterpas. Ik heb de volgende vragen:
  1. Klopt mijn diagnose?
  2. De woning valt nog binnen de 10 jaar garantieperiode voor "ernstig gebrek" van Woningborg. Weet iemand of dit als een ernstig gebrek aangemerkt kan worden?
  3. Heeft iemand ervaring met het herstel in soortgelijke gevallen?
Graag jullie mening en inzichten.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Beste antwoord (via cville op 19-02-2023 16:17)

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:39
Als ik de tekeningen zie, en de foto's zie. kunnen er 2 zaken zijn die ik in mijn praktijk als architect wel eens tegen kom:

1. zoals aangegeven een verkeerd aangeschroefde geveldrager
2. de koudebrugonderbreking (de piepschuimband) is onvoldoende gewapend/verzakt.

ik vermoed eerlijk gezegd het tweede, maar inspectie en opmeting kan dit alleen uitwijzen.
We hebben te maken met een breedplaatvloer (dus een onderplaat van 5cm beton met hierop in het werk gestort beton) die witte onderbreking is de koudebrugonderbreking. isokorf of iets dergelijks. dit onderbreekt het beton, maar de wapening, of een deel daarvan loopt door de isolatie door. Sommige aannemers willen deze, uit kostenoverweging, ook wel eens zelf samenstellen. Dit gaat vaak goed, als het juist is toegepast, je hebt alleen niet de juiste attesten en als het volledig in piepschuim lijkt mij dat niet de juiste oplossing te zijn. Piepschuim kan niet zoveel druk opnemen. Wat zou kunnen betekenen dat het daar is gaan zakken.

verificatie:
1. Je kan dit ook wat bekijken naar de hoogte van de plaat want het zou moeten zijn dat de plaat incl. het metselwerk is gezakt.
je kan dit doen door een waterpas.lazerlijn uit te zetten. en de hoogte van het plafond tov de waterpaslijn te meten. Is het plafond aan de linkerzijde wat lager, is vermoedelijk de koudebrugonderbreking gaan uitzakken.
2. een andere controle is te kijken of de geveldrager rechts hoger hangt dan links tov de vloerplaat. als er geen hoogteverschil is, is het waarschijnlijk dat de plaat gezakt is. Is er wel hoogte verschil, is het waarschijnlijk dat alleen de geveldrager gezakt is.

Het kan zijn dat het "gewoon" verzakt is. Dit is normaliter niet de bedoeling, maar mogelijk is de situatie nu wel stabiel, opnieuw metselen zou dan de uitkomst zijn. Ik hoop voor je dat het de geveldrager is, maar ik zou ik hier zeker een constructeur en de aannemer naar laten kijken!

[ Voor 16% gewijzigd door rutgerdrum123 op 16-01-2023 13:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. ik vemoed van wel. bij mijn oudelijk huis is het zelfde gebeurd.
2. enrstig ja, dat andere weet ik niet.
3. bij het huis van mijn ouders (en 21 van het zelfde type) zijn de voor en achtergevels (de stenen)
en totaal uit gegaan. Nieuwe drager met betere bevestiging. Daarna weer opbouwen.
Was niet gemakkelijk, heeft wel een paar advocaat uren gekost.
Hoe is de situatie bij andere huizen van het zelfde type? of heb je een 1off huis?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Wanneer die groene verticale balk op de eerste foto zo geplaatst is om de boel tegen te houden dan kan ik me voorstellen dat de boel gaat verzakken wanneer die weggehaald is.
Op de eerste foto lijkt het ook al alsof de betonnen dekplaat bij die groene balk al 17 mm lager zit dan de naastliggende.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jack zomer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:21:
1. ik vemoed van wel. bij mijn oudelijk huis is het zelfde gebeurd.
2. enrstig ja, dat andere weet ik niet.
3. bij het huis van mijn ouders (en 21 van het zelfde type) zijn de voor en achtergevels (de stenen)
en totaal uit gegaan. Nieuwe drager met betere bevestiging. Daarna weer opbouwen.
Was niet gemakkelijk, heeft wel een paar advocaat uren gekost.
Hoe is de situatie bij andere huizen van het zelfde type? of heb je een 1off huis?
Bij de andere woningen van dit type lijkt er niets aan de hand. De meest waarschijnlijke oorzaak is volgens mij dat de linker bout niet is aangedraaid maar ik weet niet of dat een realistische veronderstelling is. De geveldrager zelf verdenk ik niet; het lijkt er een van Scaldex te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Yaksa schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:21:
Wanneer die groene verticale balk op de eerste foto zo geplaatst is om de boel tegen te houden dan kan ik me voorstellen dat de boel gaat verzakken wanneer die weggehaald is.
Op de eerste foto lijkt het ook al alsof de betonnen dekplaat bij die groene balk al 17 mm lager zit dan de naastliggende.
De geveldrager dient er juist voor om het verzakken tegen te gaan dus ik denk niet dat de groene balk er iets mee te maken heeft. Ik denk ook dat het hoogteverschil tussen de 2 geveldragers dat je op de eerste foto ziet van voor het instellen is. Na de bouw was daar niets meer van te zien en er was ook geen hoogteverschil in het metselwerk waar te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 20:07
Wat je zelf eigenlijk al aangeeft, de bovenste 3 - 4 lagen baksteen lijken in orde, daaronder beginnen de voegen te scheuren.
Iets zakt er dus weg.
Mijn eerste idee is ook dat de linker bout/afstelling niet goed is.

Geen idee of het haalbaar is, maar misschien kan je uitvogelen op welke plek die bout zit, en daar de baksteen er uit halen.

Of, als je nog binnen de garantietermijn zit, z.s.m. de aannemer opbellen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
hansie_k schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:08:
Wat je zelf eigenlijk al aangeeft, de bovenste 3 - 4 lagen baksteen lijken in orde, daaronder beginnen de voegen te scheuren.
Iets zakt er dus weg.
Mijn eerste idee is ook dat de linker bout/afstelling niet goed is.

Geen idee of het haalbaar is, maar misschien kan je uitvogelen op welke plek die bout zit, en daar de baksteen er uit halen.
Omdat ik de foto van tijdens de bouw heb, moet het wel lukken om de juiste plaats te vinden.
Of, als je nog binnen de garantietermijn zit, z.s.m. de aannemer opbellen.
Dat is dus de vraag: de Woningborg termijn voor ernstige gebreken is 10 jaar (de woning is uit 2014), maar ik weet niet of dit als een ernstig gebrek gezien wordt. De betreffende tekst is als volgt:

"10.2. In het geval er zich ernstige gebreken voordoen,
geldt er een termijn van tien (10) jaar. Een ernstig
gebrek is slechts als ernstig aan te merken, indien
het de hechtheid van de constructie of een wezenlijk
onderdeel daarvan aantast of in gevaar brengt,
hetzij het Huis, het Privé-gedeelte en / of het
Gebouw ongeschikt maakt voor zijn bestemming."

Als leek zou ik zeggen dat dit probleem "de hechtheid van de constructie" aantast maar ik weet niet wat een deskundige daarvan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 20:07
@cville ik zou eerst kijken of het echt garantie is, misschien via een jurist.
Zo niet, dan een aannemer vragen, of als je zelf echt handig bent, zelf aan de slag.
Veel verder dan/als dit gaat ie niet zakken , denk ik.
Zet er desnoods eerst een stempel (of balk) onder.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
hansie_k schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:26:
@cville ik zou eerst kijken of het echt garantie is, misschien via een jurist.
Zo niet, dan een aannemer vragen, of als je zelf echt handig bent, zelf aan de slag.
Veel verder dan/als dit gaat ie niet zakken , denk ik.
Zet er desnoods eerst een stempel (of balk) onder.
Ik ga morgen proberen achter de garantiesituatie te komen en hoop dat ik een eenduidig antwoord krijg. Het is een beetje lastig dat het nu bouwvak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
'echtheid van de constructie of een wezenlijk
onderdeel daarvan aantast of in gevaar brengt,"
lijkt hier wel aardig op te gaan, zou m wel zo insteken in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ziet er uit als een (behoorlijke) constructie/montage fout waarbij er nu krachten komen te staan op plekken waar je ze écht niet wilt hebben in een richting welke absoluut niet wenselijk is. Die betonplaat met gevel van je carport wil dankzij de zwaartekracht eigenlijk maar één kant op en dat is naar beneden en druk zichzelf nu naar links/rechts weg om dat te kunnen bereiken :(

Bouwkundig inspecteur langs laten komen én het hele 'spel' z.s.m. afstempelen om verdere schade te voorkomen!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wilde net zeggen... waarom staan hier nog geen stempels onder...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
teacher schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:43:
Wilde net zeggen... waarom staan hier nog geen stempels onder...
Omdat ik het net ontdekt heb. Ik weet ook niet hoe ik zo gauw aan een schroefstempel kan komen; ik heb er maar 1 nodig denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-05 13:43
Je diagnose lijkt me heel waarschijnlijk. Die bout heeft onvoldoende vast gezeten of er is iets anders gebeurd waardoor de geveldrager aan het verzakken is.
Ik zou als ik jou was het advies van de mensen hier opvolgen en er stempels onder zetten om verder verzakking te voorkomen.
Vaak is het zo dat als iets eenmaal speling heeft het steeds makkelijker gaat.

Garantie of niet, ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om de gevel weer omhoog te "krikken" eventueel met de stempels om vervolgens enkele stenen uit te slijpen en de bout vast te zetten.

Wat betreft de stempels, misschien is het interessant om de geveldrager op meerdere plekken te ondersteunen omdat we niet in de muur kunnen kijken wat precies de oorzaak is van het verzakken.

[ Voor 22% gewijzigd door eltweako op 07-08-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
cville schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Omdat ik het net ontdekt heb. Ik weet ook niet hoe ik zo gauw aan een schroefstempel kan komen; ik heb er maar 1 nodig denk ik.
Als je gaat kopen, neem er voor de zekerheid 2, dingen zijn niet duur en zet je ook de andere kant maar even goed, ls er probleem is links en bouwkundig iets fout zit zou ik voor die 2 tientjes geen risico nemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Houten balken, iets. En het liefst vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien voor anderen hier ook nog wel interessant om te weten in welke regio de TS woont? In Groningen kijken ze dankzij de NAM helaas niet meer op van dit soort ellende maar met de huidige aanhoudende droogte sinds een paar jaar kan zoiets ook elders in Nederland gewoon gebeuren doordat funderingen van woningen aan het 'werken' gaan vanwege een (té) lage grondwaterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
eltweako schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:46:
Je diagnose lijkt me heel waarschijnlijk. Die bout heeft onvoldoende vast gezeten of er is iets anders gebeurd waardoor de geveldrager aan het verzakken is.
Ik zou als ik jou was het advies van de mensen hier opvolgen en er stempels onder zetten om verder verzakking te voorkomen.
Vaak is het zo dat als iets eenmaal speling heeft het steeds makkelijker gaat.

Garantie of niet, ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om de gevel weer omhoog te "krikken" eventueel met de stempels om vervolgens enkele stenen uit te slijpen en de bout vast te zetten.
Dat is ook mijn idee maar ik bedacht later dat het wel waarschijnlijk is dat de hechting d.m.v. specie tussen in ieder geval een hoog percentage van de linkerkant, niet meer optimaal zal zijn
Wat betreft de stempels, misschien is het interessant om de geveldrager op meerdere plekken te ondersteunen omdat we niet in de muur kunnen kijken wat precies de oorzaak is van het verzakken.
Ik heb zelf het idee dat het maar om 1 van de geveldragerbouten gaat. De rechterkant van de betreffende geveldrager zit nog exact op de oorspronkelijke positie. Ik ben zojuist rond de hele woning gelopen en zie nergens anders dit soort problemen.
Het is in ieder geval noemenswaardig dat je je huis zo goed in de gaten houd dat je deze, relatief kleine verzakking, snel opgemerkt hebt en daarmee mogelijk verdere schade kunt gaan voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Will_M schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:53:
Misschien voor anderen hier ook nog wel interessant om te weten in welke regio de TS woont? In Groningen kijken ze dankzij de NAM helaas niet meer op van dit soort ellende maar met de huidige aanhoudende droogte sinds een paar jaar kan zoiets ook elders in Nederland gewoon gebeuren doordat funderingen van woningen aan het 'werken' gaan vanwege een (té) lage grondwaterstand.
Regio Eindhoven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltweako
Ik heb zelf het idee dat het maar om 1 van de geveldragerbouten gaat. De rechterkant van de betreffende geveldrager zit nog exact op de oorspronkelijke positie. Ik ben zojuist rond de hele woning gelopen en zie nergens anders dit soort problemen.
Goed om te horen dat het geen structureel probleem is bij je woning.
De reden waarom ik zelf 2 stempels zou plaatsen is omdat je niet weet wat de oorzaak is. Het is voor de hand liggend dat die 1e bout niet goed vast zit, maar er zijn een scala aan oorzaken waardoor misschien de andere bout ook nog kan falen, daar staat namelijk nu al een tijdje wat extra stres op doordat de ene kant al verzakt is.

Eerst zorgen dat deze kant niet verder kan zakken, want voor hetzelfde geld hebben ze die linker moer te strak aangedraaid en is de bout afgebroken. Dan zweeft je constructie nu dus aan de linker kant en hangt het hele gewicht aan die rechter bout.

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 07-08-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
eltweako schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Goed om te horen dat het geen structureel probleem is bij je woning.
De reden waarom ik zelf 2 stempels zou plaatsen is omdat je niet weet wat de oorzaak is. Het is voor de hand liggend dat die 1e bout niet goed vast zit, maar er zijn een scala aan oorzaken waardoor misschien de andere bout ook nog kan falen, daar staat namelijk nu al een tijdje wat extra stres op doordat de ene kant al verzakt is.

Eerst zorgen dat deze kant niet verder kan zakken, want voor hetzelfde geld hebben ze die linker moer te strak aangedraaid en is de bout afgebroken. Dan zweeft je constructie nu dus aan de linker kant en hangt het hele gewicht aan die rechter bout.
Ik word niet blij van je laatste opmerking maar kan er helaas niets tegenin brengen :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltweako
Ik wil je niet bang maken, maar bij alle bouwkundige zaken moet je het zekere voor het onzekere nemen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 08:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou het schadenummer bellen van de opstalverzekering en hun morgen met spoed iemand langs laten sturen die voor jou dit gaat regelen, al dan niet stempelen e.d. Daar hebben ze doorgaans gewoon mensen beschikbaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
offtopic:
kunnen bouwers helemaal niets meer tegenwoordig?? Juist zo'n detail verdient wat aandacht lijkt me?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
cville schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Ik word niet blij van je laatste opmerking maar kan er helaas niets tegenin brengen :(
Écht mee oppassen, zo'n stuk metselwerk kopt niemand terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
Yaksa schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:21:
Lijkt idd dat de kanaalplaat naast de lijmblokken ligt??

@cville heb je binnen een hoogte verschil in een verdiepingsvloer erboven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:15
Zou je eens een foto van verder af kunnen posten? Is het alleen het linker deel van de gevelstenen wat zakt? Het kan namelijk de geveldrager loskomt maar het kan ook erger zijn, namelijk dat de gehele betonplaat zakt. Links lijkt de plaat namelijk onderbroken door iets wits (piepschuim) en wordt deze ondersteunt door de groene balk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
warhamstr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Lijkt idd dat de kanaalplaat naast de lijmblokken ligt??

@cville heb je binnen een hoogte verschil in een verdiepingsvloer erboven?
Het lijkt er wel op maar dat lijkt me toch sterk. Hieronder nog een andere detail foto. Er is geen hoogteverschil want wat je ziet is het bungalow dak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vgqKX-4AzgqcL1qZZ7UZxsMKF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzvpu9Sw6NzTmvqqNABmiRMY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Prutsertje13 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:32:
Zou je eens een foto van verder af kunnen posten? Is het alleen het linker deel van de gevelstenen wat zakt? Het kan namelijk de geveldrager loskomt maar het kan ook erger zijn, namelijk dat de gehele betonplaat zakt. Links lijkt de plaat namelijk onderbroken door iets wits (piepschuim) en wordt deze ondersteunt door de groene balk.
Ik heb op dit moment niet echt een veraf foto, maar als ik nog eens goed naar de foto's kijk, zijn het v.n. de onderste drie lagen bakstenen die verzakt zijn. Het onderbroken zijn dat je noemt, klopt. Het linker gedeelte van de foto is van een andere woning en ertussen zit een spouwmuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scooper1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-05 19:39
Wel vreemd het lijkt wel of de breedplaatvloer links met piepschuim is onderbroken is klopt dit.
Ook de onderste bout van de geveldrager zit er op de onderste rand.

De rest van het metselwerk blijft hangen aan de spouw anker.
Ik zou ook de hoogte van je vloer even controleren ten opzichte van de rechter kant.

Zeker wel even de vloer en geveldrager stutten met een onder stempeling.

Aannemer aansprakelijk stellen verborgen gebreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
scooper1 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:46:
Wel vreemd het lijkt wel of de breedplaatvloer links met piepschuim is onderbroken is klopt dit.
Ook de onderste bout van de geveldrager zit er op de onderste rand.
Zoals ik hierboven zei (wellicht hebben onze posts elkaar net gekruist), is het linkergedeelte van de buren en is het dus de bedoeling dat de plaat niet doorloopt.

Bedoel je met je opmerking over de bout dat deze wel heel erg aan de onderkant van de breedplaatvloer zit?
De rest van het metselwerk blijft hangen aan de spouw anker.
Ik zou ook de hoogte van je vloer even controleren ten opzichte van de rechter kant.

Zeker wel even de vloer en geveldrager stutten met een onder stempeling.

Aannemer aansprakelijk stellen verborgen gebreken.
T.a.v. de hoogte van de vloer: dat is dus het dak en daar ligt een dikke isolatielaag op en daar valt me niets bijzonders op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 12:26

SambalBij

We're all MAD here

cville schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:57:

Zoals ik hierboven zei (wellicht hebben onze posts elkaar net gekruist), is het linkergedeelte van de buren en is het dus de bedoeling dat de plaat niet doorloopt.
Wat mensen zich wellicht afvragen/bedoelen;
Het is duidelijk dat die plaat niet doorloopt, en onderbroken is door die piepschuim strook. De linker plaat is het dak van je buren, en die ligt op die witte cellenbeton blokken. Maar waar ligt jouw dak op?

Het enige wat je in de bouwfoto ziet aan ondersteuning zijn houten balken met stempels, en links die schuine groene balk. Ligt dat dak alleen op die bakstenen muur links, die ze na het nemen van de foto hebben opgemetselt tot aan dat dak?

Kun je nog wat zien aan de achterkant? Ligt het witte plafond van je carport aan de achterkant op die geveldrager, of is die daar los van? En in het laatste geval, is de geveldrager dan ook ten opzichte van dat plafond gezakt? Of is het plafond meegezakt met de rest?

[ Voor 14% gewijzigd door SambalBij op 07-08-2022 20:21 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die buitenmuur wordt de dragende muur als het metselwerk klaar is. Beetje omgekeerd bouwen maar je ziet het vaker met schoon metselwerk, anders heb je grote kans op lekwater van het storten over het metselwerk. ik verdenk eigenlijk de geveldrager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Ik vind de tip van @deWit wel scherp.
Bel even met je verzekering, die sturen dan normaal iemand met verstand van zaken.

Vaak bellen mensen de verzekering als het al fout gegaan is, maar ze zijn er ook om schade te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56
cville schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

112. Technische hulpverlening zit in Tilburg. Hoe is de situatie op het dak? Daar ook een verzakking waar te nemen? Zonder uitsluitsel zou ik er voorlopig van uit gaan dat de volledige plaat mogelijk verzakt is en van de buitenmuur/binnenmuur(weet niet hoe ik het moet noemen :P) dreigt te glijden.

Niet overheen lopen en zeker niet onderdoor lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:50
twain4me schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:27:
Die buitenmuur wordt de dragende muur als het metselwerk klaar is. Beetje omgekeerd bouwen maar je ziet het vaker met schoon metselwerk, anders heb je grote kans op lekwater van het storten over het metselwerk. ik verdenk eigenlijk de geveldrager.
Voor zo'n stuk breedplaat vind ik opleggen op zo'n stukje gevelsteen toch een bijzonder slecht idee. Ik zou het zelf nooit voorstellen.

Heeft @cville toevallig bouwtekeningen van die vloer paraat? Van de constructeur en de vloerleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
D-e-n schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Voor zo'n stuk breedplaat vind ik opleggen op zo'n stukje gevelsteen toch een bijzonder slecht idee. Ik zou het zelf nooit voorstellen.

Heeft @cville toevallig bouwtekeningen van die vloer paraat? Van de constructeur en de vloerleverancier?
Dat begrijp ik, ik snap heel die betonplaat als overkapping (?) niet als ik eerlijk ben. dus raar is het hoe dan ook al :+ het zou ook nog een isokorf achtig iets kunnen zijn, maar dat maakt het nog raarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
twain4me schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:39:
[...]
het zou ook nog een isokorf achtig iets kunnen zijn, maar dat maakt het nog raarder.
Want die krengen zijn duur volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
D-e-n schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Dit is het enige relevante detail dat ik kan vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLmbgdJUkr5cK6JJkAYage2W-PU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tp3pgtevWRl9wG2dbeq6Gtx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
cville schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Dit is het enige relevante detail dat ik kan vinden:

[Afbeelding]
Tnx maar dat is net in de verkeerde richting voor wat betreft de plaat.

Geen plattegronden van de constructie gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
SambalBij schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:19:
[...]
En in het laatste geval, is de geveldrager dan ook ten opzichte van dat plafond gezakt? Of is het plafond meegezakt met de rest?
Dat is dan inderdaad een vraag die ook interessant is. En was het ooit kaarsrecht? Want die foto met die houten badding suggereert ook al enig verschil tussen beide vloerplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
Heb je al eens je huis opgezocht op google streetview?
Aangezien het de carport is,zou dit dus de voorkant van het huis zijn en is de kans groot dat je daar kunt kijken of het al eerder waarneembaar was.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56
Staan er nou al stempels onder de hele plaat of niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cville
Ik heb zover een interessante maar op 1 ding na redelijk vruchteloze dag gehad met uren aan de telefoon.
  1. VEH: zowel de gesproken bouwkundige als de jurist konden de vraag of dit als een ernstig gebrek (zoals gedefinieerd door Woningborg) niet beantwoorden. Dat kan pas als de oorzaak bekend is en dat kan pas na destructief onderzoek.
  2. Verzekeraar: @deWit bedankt voor de tip maar hetzelfde als hierboven. Ik heb fors de nadruk gelegd op de rol van de verzekeraar in het voorkomen van verdere schade maar men was niet bereid iets te doen.
  3. Rechtsbijstand verzekering: geen mogelijkheid om in dit stadium concreet iets te doen.
  4. Aannemer: nog niet gebeld (is er toch niet tijdens de bouwvak) omdat ik eerst een stempel wilde plaatsen.
Dus op naar Hornbach voor een schroefstempel. Ik heb er een gekocht voor EUR 26.95 en geplaatst - zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxffsKvJ9iHIEL38iHpK-gV7yo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtTVU0gG8NyAniodiNXaTNTH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er voor gekozen om het stempel stevig aan te draaien maar niet te proberen de geveldrager helemaal terug te duwen. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden om te kijken of een en ander stabiel blijft maar daar heb ik wel vertrouwen in.

@MaD_co ook een goed idee. Toevallig bleek dat er foto's van afgelopen maart zijn. Daarop is hetzelfde beeld te zien maar uiteraard met minder details vanwege de afstand. Je kunt daaruit afleiden dat de situatie sinds maart niet wezenlijk veranderd is.

@D-e-n ik heb geen andere relevante tekening kunnen vinden. Over of het ooit wel goed zat: hierbij een foto van 12 dagen na de oplevering. Je ziet ook wel iets verschil maar lang niet zoveel als nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBLbJ3J0fufO6xmhaNEBbSWqwyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWNKSIAyNdAKvoyxuYKWweFx.jpg?f=fotoalbum_large

Tot zover iedereen hartelijk dank voor zijn/haar bijdrage; wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
cville schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:11:
Ik heb zover een interessante maar op 1 ding na redelijk vruchteloze dag gehad met uren aan de telefoon.
  1. VEH: zowel de gesproken bouwkundige als de jurist konden de vraag of dit als een ernstig gebrek (zoals gedefinieerd door Woningborg) niet beantwoorden. Dat kan pas als de oorzaak bekend is en dat kan pas na destructief onderzoek.
  2. Verzekeraar: @deWit bedankt voor de tip maar hetzelfde als hierboven. Ik heb fors de nadruk gelegd op de rol van de verzekeraar in het voorkomen van verdere schade maar men was niet bereid iets te doen.
  3. Rechtsbijstand verzekering: geen mogelijkheid om in dit stadium concreet iets te doen.
  4. Aannemer: nog niet gebeld (is er toch niet tijdens de bouwvak) omdat ik eerst een stempel wilde plaatsen.
Dus op naar Hornbach voor een schroefstempel. Ik heb er een gekocht voor EUR 26.95 en geplaatst - zie foto.

[Afbeelding]

Ik heb er voor gekozen om het stempel stevig aan te draaien maar niet te proberen de geveldrager helemaal terug te duwen. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden om te kijken of een en ander stabiel blijft maar daar heb ik wel vertrouwen in.

@MaD_co ook een goed idee. Toevallig bleek dat er foto's van afgelopen maart zijn. Daarop is hetzelfde beeld te zien maar uiteraard met minder details vanwege de afstand. Je kunt daaruit afleiden dat de situatie sinds maart niet wezenlijk veranderd is.

@D-e-n ik heb geen andere relevante tekening kunnen vinden. Over of het ooit wel goed zat: hierbij een foto van 12 dagen na de oplevering. Je ziet ook wel iets verschil maar lang niet zoveel als nu.

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Op een PC kun je ook oudere foto's bekijken bij streetview, als ze afgelopen jaren vaker zijn langs gekomen uiteraard.
dan kun je ook kijken of de verzakking er al lang is.

Afbeeldingslocatie: https://www.bruggelokaal.be/frontend/files/userfiles/images/vorige-versie-van-streetvie.jpg

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
MaD_co schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Op een PC kun je ook oudere foto's bekijken bij streetview, als ze afgelopen jaren vaker zijn langs gekomen uiteraard.
dan kun je ook kijken of de verzakking er al lang is.

[Afbeelding]
Ik zie die optie niet maar het hoeft ook niet. Hierboven mijn eigen foto van vlak na de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
  1. Aannemer: nog niet gebeld (is er toch niet tijdens de bouwvak) omdat ik eerst een stempel wilde plaatsen.
Is dat een aanname of weet je echt dat de aannemer helemaal dicht is? Tegenwoordig is het lang niet vanzelfsprekend dat aannemers cq. de bouw tijdens de bouwvak helemaal stil liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
PolarBear schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Is dat een aanname of weet je echt dat de aannemer helemaal dicht is? Tegenwoordig is het lang niet vanzelfsprekend dat aannemers cq. de bouw tijdens de bouwvak helemaal stil liggen.
Dat is een onderbouwde aanname - was in eerdere jaren ook zo. Ik ga hem hoe dan ook bellen maar ben eerst nog wat meer info aan het verzamelen. Helaas is Scaldex - de fabrikant van de geveldrager - ook niet bereikbaar. Wellicht kan ik een bouwgroothandel bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:35

paQ

Hmm, komt de gevel (bovenaan) ook naar voren? Want dat zou je soort van wel verwachten als hij om wat voor reden dan ook los komt van die betonplaat.
Is de latei verder wel nog recht (stempel staat er nu onder dus dat wordt lastig beoordelen). M.a.w.: is de linker kant niet 'gewoon' gaan hangen / buigen itt de hele constructie los is gekomen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
paQ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:00:
Hmm, komt de gevel (bovenaan) ook naar voren? Want dat zou je soort van wel verwachten als hij om wat voor reden dan ook los komt van die betonplaat.
Is de latei verder wel nog recht (stempel staat er nu onder dus dat wordt lastig beoordelen). M.a.w.: is de linker kant niet 'gewoon' gaan hangen / buigen itt de hele constructie los is gekomen.
Mijn beste observatie is dat de geveldrager uitsluitend links iets naar beneden gekomen is, m.a.w. de rechterkant is onveranderd en er is geen sprake van doorbuigen. Vandaar mijn hypothese dat de linkerbout of niet meer borgt of gebroken is. Het is wel een langzaam proces (tot nu toe) omdat het ook op de Google street view foto van maart te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xmLrSiYgUFEflpGNQD0G2isi2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hpzIIxlceDYMyF0R182znST.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:40
Los van wat het eigenlijke probleem nu is, maar waar ligt die betonplaat (je carport dak) op? Lijkt te zweven? Snap niet hoe die constructie in elkaar zit maar dat zal wel aan mij liggen. Edit: ok, het metselwerk is dragend, niet goed gelezen.

Zie je verschil tussen de latei en het witte afdekmateriaal links en rechts? m a w, daaraan zou je kunnen zien of alleen het metselwerk zakt of de hele plaat.

[ Voor 7% gewijzigd door MartijnA3 op 08-08-2022 17:16 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
MartijnA3 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:12:
Los van wat het eigenlijke probleem nu is, maar waar ligt die betonplaat (je carport dak) op? Lijkt te zweven? Snap niet hoe die constructie in elkaar zit maar dat zal wel aan mij liggen.

Zie je verschil tussen de latei en het witte afdekmateriaal links en rechts? m a w, daaraan zou je kunnen zien of alleen het metselwerk zakt of de hele plaat.
Ik denk dat de plaat - net zoals aan de achterkant en rechts - op de gemetselde buiten en/of binnenmuur rust. Ik heb onvoldoende kennis om dat te kunnen] beoordelen. Wellicht dat de volgende overview foto helpt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGyPby_-ITrBUrKqFqWYD2yoiBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IZSAI1uPEWb0mmTn0t1f8M3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:35

paQ

Ik vind het zo vreemd dat de onderste lagen los zijn gekomen van de bovenste. Alle lagen liggen immers op de latei. Als de draagconstructie van de latei loskomt, dan moet alles wat daar op staat meekomen. Zeker als die bovenste lagen nog meer gewicht opleveren. Nu is het net alsof je bovenste lagen een omgekeerde rollaag vormen.

of

De hele constructie draait als het ware tegen te klok in, waardoor de bovenste paar lagen nu tegen de gevel van de buren leunen en zo in tact blijven. Maar op de een of andere manier had ik dan toch ook verwacht dat de gevel bovenin wat naar voren zou gaan hellen

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 08-08-2022 17:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:40
kan het zijn dat de bovenste 2/3 van de bakstenen niet verder naar beneden kan schuiven omdat ze klem zitten tegen de muur van de buren?
Edit, wat je hebt toegevoegd dus. :)

[ Voor 12% gewijzigd door MartijnA3 op 08-08-2022 17:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MartijnA3 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:35:
kan het zijn dat de bovenste 2/3 van de bakstenen niet verder naar beneden kan schuiven omdat ze klem zitten tegen de muur van de buren?
Edit, wat je hebt toegevoegd dus. :)
@MartijnA3 , @paQ : er was meen ik ook iemand die dacht dat de spouwankers een rol spelen in het "tegenhouden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De bovenste lagen worden redelijk op hun plek gehouden omdat die in het metselverband zitten. Daardoor worden krachten verteld en blijft het redelijk op z'n plek.

Maar is de boel vandaag al onderstut? Het lijkt me dat je dit zo snel mogelijk na constatering wilt ondersteunen zodat de boel niet verder onnodig afbreekt of kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:42
sypie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:49:

Maar is de boel vandaag al onderstut? Het lijkt me dat je dit zo snel mogelijk na constatering wilt ondersteunen zodat de boel niet verder onnodig afbreekt of kapot gaat.
Uh, ja

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 08-08-2022 17:51 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo ver had ik niet terug gescrolled. Je mag de quote ook wel een flink stuk inkorten wat mij betreft.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:42
sypie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Zo ver had ik niet terug gescrolled. Je mag de quote ook wel een flink stuk inkorten wat min betreft.
Ben je altijd zo vriendelijk?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• cville
Even de voorlopige tussenstand. Vandaag contact gekregen met de aannemer. Hij onderkende het probleem en op mijn vraag of de zaak voldoende gestabiliseerd was, heeft hij bevestigend geantwoord. Ook hij verdenkt de linker geveldrager als de bron maar weet uiteraard ook niet waarom dit probleem is opgetreden.

Een aantal van jullie heeft gevraagd waar de breedplaatvloer op rust; dat is inderdaad op het metselwerk en dat was op de eerste foto nog niet geplaatst.

Wordt na de bouwvak vervolgt en dan meld ik me weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Bovendien gaat het slechts 14 lagen stenen die voor de rest constructief niets doen .
Zelfs met een raggel kun je dit je dit tijdelijk onderstempelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:37
@cville zijn er nog vorderingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
De leverancier van de geveldrager is op verzoek van de aannemer langsgekomen (2022-10-06) en komt met een rapport (dat ik natuurlijk niet te zien krijg). Hij heeft er grondig naar gekeken, foto's gemaakt maar deed geen uitspraak over wat de oorzaak kan zijn.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:15
cville schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

De leverancier van de geveldrager is op verzoek van de aannemer langsgekomen (2022-10-06) en komt met een rapport (dat ik natuurlijk niet te zien krijg). Hij heeft er grondig naar gekeken, foto's gemaakt maar deed geen uitspraak over wat de oorzaak kan zijn.

Wordt vervolgd.
Er wordt een rapport op gesteld over een situatie aan jouw huis en jij mag het rapport niet zien?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pentaw1nz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Er wordt een rapport op gesteld over een situatie aan jouw huis en jij mag het rapport niet zien?
Zal nog wel onder embargo liggen waarbij de leverancier, constructeur en aannemer nu nog aan het bakkeleien zijn over de oorzaak en/of schuldvraag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
pentaw1nz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Dat is helaas gebruikelijk als een opdrachtgever een rapport laat maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:37
Oke, ik realiseer me dat ik de vorige keer ook al degene was die dit bumpte, maar...

@cville, zijn er nog vorderingen? Is het rapport bijvoorbeeld al vrijgegeven, of zijn er al herstelwerkzaamheden geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik moet ook zeggen dat ik vind dat er best een hele bak stenen op twee van die beugeltjes staat. Korte berekening leert dat er ongeveer 250 kilo op een railtje met twee ankers staat. Er zit weinig muur achter, dus extra hulp van spouwankers zal pas helemaal bovenaan beginnen. En dan ook nog een heel eind voor de bevestiging uit. Komt het chemisch anker/keilbout niet gewoon uit de beton?

Ik heb even gekeken bij scaldex, maar kan niet veel vinden max belasting. Het zal vast wel kunnen, maar ik vind het toch best een heftige belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorenzoBoth
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-05 15:28
AtomicShockwave schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:29:
Ik moet ook zeggen dat ik vind dat er best een hele bak stenen op twee van die beugeltjes staat. ...
Dat valt wel mee hoor, die beugels zitten waarschijnlijk best een stukje in de vloer verankert.
Verder valt het moment mee, dus het is met namen belangrijk dat de de bouten groot genoeg zijn om de afschuiving op te vangen.
AtomicShockwave schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:29:
Komt het chemisch anker/keilbout niet gewoon uit de beton?
Dat zou kunnen, maar dat zou niet aan het aantal ankers liggen. Meer aan een slecht anker.

Ben benieuwd of @cville nieuwe informatie heeft wat hierover mee duidelijkheid kan geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cville
De situatie is nog ongewijzigd. Ik heb helaas het onderzoek wegens ziekte een maand uit moeten stellen. Als ik wat weet, meld ik me weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LorenzoBoth
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-05 15:28
cville schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:07:
De situatie is nog ongewijzigd. Ik heb helaas het onderzoek wegens ziekte een maand uit moeten stellen. Als ik wat weet, meld ik me weer.
Dat is jammer om te horen, hopelijk gaat het nu beter met je.
Succes met de verdere stappen en als er een update is horen we het graag :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Balen dat het onderzoek moest worden uitgesteld, maar met de stempel er onder lijkt het me voorlopig OK. Pas wel even op met zware wind en/of regen, die steentjes lijken redelijk los te zitten.

Valt me gelijk nog iets op:
De onderste paar lagen zakken lekker mee naar onderen maar de rest is ook gezellig mee aan get doen. Zie ook alle scheurtjes in hogere lagen die zijn ontstaan. Het lijkt of de bovenste lagen blijven hangen op iets. Dat impliceert weer dat de dilatatievoeg mogelijk niet in orde is. Maar een beetje vaardig inspecteur zal dit snel genoeg kunnen vertellen :)

Overigens zou ik dit al per definitie als zwaar gebrek durven aanmerken: dit hoort niet en reparatie kan enkel destructief. Je moet een deel van de steentjes er uit halen om uberhaupt bij de bevestiging van de drager te komen. Niet iets dat je zelf wilt doen als je weinig ervaring in metselen hebt.

Tot slot zou je misschien een wat breder houtblok onder de stempel willen leggen. Op deze manier kan de oprit ook verzakken waar hij staat.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Waterbeesje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:48:

Tot slot zou je misschien een wat breder houtblok onder de stempel willen leggen. Op deze manier kan de oprit ook verzakken waar hij staat.
Dat ga ik z.s.m. controleren; bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• rutgerdrum123
Als ik de tekeningen zie, en de foto's zie. kunnen er 2 zaken zijn die ik in mijn praktijk als architect wel eens tegen kom:

2. de koudebrugonderbreking (de piepschuimband) is onvoldoende gewapend/verzakt.

ik vermoed eerlijk gezegd het tweede, maar inspectie en opmeting kan dit alleen uitwijzen.
We hebben te maken met een breedplaatvloer (dus een onderplaat van 5cm beton met hierop in het werk gestort beton) die witte onderbreking is de koudebrugonderbreking. isokorf of iets dergelijks. dit onderbreekt het beton, maar de wapening, of een deel daarvan loopt door de isolatie door. Sommige aannemers willen deze, uit kostenoverweging, ook wel eens zelf samenstellen. Dit gaat vaak goed, als het juist is toegepast, je hebt alleen niet de juiste attesten en als het volledig in piepschuim lijkt mij dat niet de juiste oplossing te zijn. Piepschuim kan niet zoveel druk opnemen. Wat zou kunnen betekenen dat het daar is gaan zakken.

verificatie:
1. Je kan dit ook wat bekijken naar de hoogte van de plaat want het zou moeten zijn dat de plaat incl. het metselwerk is gezakt.
je kan dit doen door een waterpas.lazerlijn uit te zetten. en de hoogte van het plafond tov de waterpaslijn te meten. Is het plafond aan de linkerzijde wat lager, is vermoedelijk de koudebrugonderbreking gaan uitzakken.
2. een andere controle is te kijken of de geveldrager rechts hoger hangt dan links tov de vloerplaat. als er geen hoogteverschil is, is het waarschijnlijk dat de plaat gezakt is. Is er wel hoogte verschil, is het waarschijnlijk dat alleen de geveldrager gezakt is.

Het kan zijn dat het "gewoon" verzakt is. Dit is normaliter niet de bedoeling, maar mogelijk is de situatie nu wel stabiel, opnieuw metselen zou dan de uitkomst zijn. Ik hoop voor je dat het de geveldrager is, maar ik zou ik hier zeker een constructeur en de aannemer naar laten kijken!

[ Voor 16% gewijzigd door rutgerdrum123 op 16-01-2023 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
rutgerdrum123 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:35:

verificatie:

toon volledige bericht
Een zeer interessante reactie. Ik ben nu herstellende van COVID en wil dus niet nu buiten in te kou gaan staan. Op de punten onder verificatie wil ik over een paar dagen ingaan, nadat ik nog eens goed gekeken/gemeten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Waterbeesje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:48:
Balen dat het onderzoek moest worden uitgesteld, maar met de stempel er onder lijkt het me voorlopig OK. Pas wel even op met zware wind en/of regen, die steentjes lijken redelijk los te zitten.

Valt me gelijk nog iets op:
De onderste paar lagen zakken lekker mee naar onderen maar de rest is ook gezellig mee aan get doen. Zie ook alle scheurtjes in hogere lagen die zijn ontstaan. Het lijkt of de bovenste lagen blijven hangen op iets. Dat impliceert weer dat de dilatatievoeg mogelijk niet in orde is. Maar een beetje vaardig inspecteur zal dit snel genoeg kunnen vertellen :)
Ik ben hersteld van mijn COVID en kan dit probleem weer oppakken. Volgens de deskundige van de leverancier, is de dilatatievoeg de schuldige. Hij is er met een stalen liniaal doorheen gegaan maar dat lukt niet overal. Er zit waarschijnlijk op sommige plekken specie tussen waardoor de voeg niet goed werkt.
Overigens zou ik dit al per definitie als zwaar gebrek durven aanmerken: dit hoort niet en reparatie kan enkel destructief. Je moet een deel van de steentjes er uit halen om uberhaupt bij de bevestiging van de drager te komen. Niet iets dat je zelf wilt doen als je weinig ervaring in metselen hebt.
Ik had aangenomen dat dit onder de 10 jaar Woningborg garantie zou vallen maar dat lijkt niet zo te zijn. Daarvoor moet de structurele integriteit van het gebouw aangetast zijn en dat is volgens de jurisprudentie niet zo.
Er lijkt geen spoor van verzakking te zijn. Dat verwacht ik ook niet aangezien er onder de bestrating een flinke laag aangetrild betongranulaat zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
rutgerdrum123 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:35:

De breedplaatvloer rust op het metselwerk van het buitenspouwblad. Mag ik aannemen dat #2 dan niet van toepassing is?

verificatie:

toon volledige bericht
Voordat het stempel eronder gezet werd, zat links duidelijk lager dan rechts; het is dus nummer 2 (onder verificatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
cville schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:14:
[...]

De breedplaatvloer rust op het metselwerk van het buitenspouwblad. Mag ik aannemen dat #2 dan niet van toepassing is?

[...]

Voordat het stempel eronder gezet werd, zat links duidelijk lager dan rechts; het is dus nummer 2 (onder verificatie).
zo heftige Covid besmetting heb je gehad! ik hoop dat je volledig herstelt bent dan!

Hm. In principe mag een breeplaatvloer niet rusten op het buitenspouwblad, Gevelsteen is niet gemaakt om constructief te zijn. Maar ik vermoed dat dit niet is gaan zakken als de geveldrager al asymmetrisch is nu. (links lager dan rechts). dat sluit wat mij betreft toch structurele problemen wel wat uit, enkel "structureel" voor de geveldrager. Helmaal uitsluiten kan ik hiet niet vanaf m'n computer, dus best even met een constructeur/aannemer naar laten kijken.

Maar zoals @Waterbeesje terecht opmerkt, zie je dat de eerste lagen metselwerk duidelijk dikker zijn gemetseld om met de lagenmaat overeen te komen met de naastgelegen muur. Dat wil zeggen dat de geveldrager gewoon slecht/scheef is gestelt, en niet bijgestelt. de metselaars hebben geprobeerd het op deze manier op te lossen, zo goed en kwaad het kan. Boven zie je ook dat de dillatatievoeg non-existent is, waardoor idd vermoedelijk het gevelmetselwerk is gaan barsten omdat een en ander een beetje gaan zetten is. Dat "zetten" hoort bij gebouwen, en kan geen kwaad. Ik zou de aannemer erbij halen, en zeggen dat hij het moet herstellen.

Eerlijk gezegd vind ik dat hij de geveldrager goed moet stellen, en dus de gehele boord herstellen. Maar op zijn minst de gebarsten voegen en de dillatatievoeg boven fatsoenlijk maken, want anders heb je zo weer scheuren..Dus volgens mij is het een beetje prutswerk, maar het lijkt mij niet iets waar je structureel zorgen over hoeft te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door rutgerdrum123 op 13-02-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
rutgerdrum123 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:13:
[...]

zo heftige Covid besmetting heb je gehad! ik hoop dat je volledig herstelt bent dan!

Hm. In principe mag een breeplaatvloer niet rusten op het buitenspouwblad, Gevelsteen is niet gemaakt om constructief te zijn. Maar ik vermoed dat dit niet is gaan zakken als de geveldrager al asymmetrisch is nu. (links lager dan rechts). dat sluit wat mij betreft toch structurele problemen wel wat uit, enkel "structureel" voor de geveldrager. Helmaal uitsluiten kan ik hiet niet vanaf m'n computer, dus best even met een constructeur/aannemer naar laten kijken.

Maar zoals @Waterbeesje terecht opmerkt, zie je dat de eerste lagen metselwerk duidelijk dikker zijn gemetseld om met de lagenmaat overeen te komen met de naastgelegen muur. Dat wil zeggen dat de geveldrager gewoon slecht/scheef is gestelt, en niet bijgestelt. de metselaars hebben geprobeerd het op deze manier op te lossen, zo goed en kwaad het kan. Boven zie je ook dat de dillatatievoeg non-existent is, waardoor idd vermoedelijk het gevelmetselwerk is gaan barsten omdat een en ander een beetje gaan zetten is. Dat "zetten" hoort bij gebouwen, en kan geen kwaad. Ik zou de aannemer erbij halen, en zeggen dat hij het moet herstellen.

Eerlijk gezegd vind ik dat hij de geveldrager goed moet stellen, en dus de gehele boord herstellen. Maar op zijn minst de gebarsten voegen en de dillatatievoeg boven fatsoenlijk maken, want anders heb je zo weer scheuren..Dus volgens mij is het een beetje prutswerk, maar het lijkt mij niet iets waar je structureel zorgen over hoeft te maken.
toon volledige bericht
Bedankt voor je inzichten. Er komt a.s. vrijdag een bouwkundige kijken en ik zal daar uiteraard over rapporteren. Zoals gezegd valt bij de aannemer niets te halen omdat dit probleem niet onder de Woningborg garantie valt (wat ik overigens zeer problematisch vind). Ik zal het probleem dus zelf moeten laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
ik weet niet van wanneer je woning is, maar volgens mij heb je altijd nog recht op de SWK-garantie en waarborg regeling, tot 6 jaar na oplevering van je woning (die in gaat, na de 3-maanden termijn na oplevering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
rutgerdrum123 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:06:
ik weet niet van wanneer je woning is, maar volgens mij heb je altijd nog recht op de SWK-garantie en waarborg regeling, tot 6 jaar na oplevering van je woning (die in gaat, na de 3-maanden termijn na oplevering)
Helaas: 2014.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cville
Eergisteren is de deskundige langs geweest voor een beoordeling en herstel advies. Hier in het kort het resultaat.
  • Het betreft hier duidelijk een bouwfout. De meest waarschijnlijke oorzaak is het gedeeltelijk dicht zitten van de dilatatievoeg waardoor er bij uitzetting spanning op het metselwerk komt te staan. De geveldrager zelf kan ook nog los zitten maar dat kan pas bij herstel vastgesteld worden.
  • Ondanks dat het hier om een bouwfout gaat, valt dit niet onder de garantie. Dat zou pas zo zijn als de structurele integriteit van het gebouw aangetast is en daarvoor ligt volgens de jurisprudentie de lat heel hoog; in ieder geval veel hoger dan hier het geval is.
  • Het stempel is door de deskundige weggehaald en er is een referentiestreep gezet zodat er gemeten kan worden om te kijken of de situatie stabiel blijft.
  • T.a.v. herstel is het nodig om de dilatatievoeg open te slijpen, de bakstenen voorzichtig te verwijderen en dan opnieuw metselen en voegen. Dat laat ik waarschijnlijk van de zomer doen.
Iedereen bedankt voor het meedenken; na herstel zal ik het resultaat hier delen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 17:28

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Vanaf het begin meegelurkt, maar niks gepost omdat ik inhoudelijk weinig toe te voegen heb. Ik wou nu wel zeggen dat ik het top vind dat je deze updates deelt. Het is wel vrij zuur dat ondanks dat het een bouwfout is, je er waarschijnlijk zelf voor opdraait. Maar wel fijn dat je nu een (hoogst)waarschijnlijke oorzaak hebt en er iets aan kan doen. En hopelijk ben je er daarna vanaf. Ik ga weer in lurk modus en lees rustig mee hoe het verder gaat.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Check! Het is een optisch verhaal (zeker als de boel niet verder zakt) maar mijn OCD zou hier niet tegen kunnen. Keep us posted! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
rutgerdrum123 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Hm. In principe mag een breeplaatvloer niet rusten op het buitenspouwblad, Gevelsteen is niet gemaakt om constructief te zijn.
Om hier nog even op terug te komen: het zal inderdaad gaan bouwfout zijn maar als ik zie dat iemand bij ons op kantoor dit bedenkt dan krijgt hij/zij dat toch wel te horen. Een student zou je er een onvoldoende voor geven.
Pagina: 1