Growatt ShineLan-X status Lost + local time klopt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:11

LCP

Biertje?

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Mijn Growatt omvormer is voorzien van een Growatt ShineLan-X Datalogger (de LAN versie dus en niet de Wi-Fi versie).

Nu loop ik tegen het volgende issue aan:

Regelmatig verliest de Datalogger de connectie met de Growatt server, waardoor er geen data wordt verzameld. De status op het Growatt Dashboard staat dan ook op 'Status: Lost'.
Het vreemde is dat de Datalogger wél connectie heeft:

System Connect state = Online
ResolvDomain = Resolv OK
Server IP = CONN OK

Als ik vervolgens de Datalogger reboot, veranderd de status in het Growatt Dashboard weer naar 'Normal' en wordt er weer data weergegeven.

Ik heb de Datalogger een Fixed IP gegeven zodat de connectie met mijn netwerk en internet nooit verbroken kan worden. Ik zie ook geen blokkades in mijn PiHole oid.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Tevens is in de Datalogger de systeemtijd niet goed. Deze loopt een uur achter. Echter, als ik de button
'GET LOCAL TIME' inklik, haalt de Datalogger wél de juiste tijd op, maar als ik dit vervolgens save, springt de tijd weer een uur terug... Om gek van te worden 8)7

Enig idee? Alvast dank voor het meedenken! _/-\o_

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
Geen oplossing, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben.

Sinds vandaag zonnepanelen en ook de ShineLan datalogger.

De data laat een grafiek zien van 16:15 tot 16:50 en daarna niets meer.

Waar zie jij die gegevens van de datalogger en hoe reboot je hem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Waar zie jij die gegevens van de datalogger en hoe reboot je hem?
Je kunt inloggen op https://server.growatt.com/index om je gegevens te zien en de datalogger rebooten door het IP adres in je browser in te vullen en in te loggen met admin/admin.

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
@LCP Bedankt, ben ingelogd in de web interface. De tijd staat overigens gewoon goed bij mij. Mijn firmware versie is 7.0.0.7.

En de data logging is spontaan weer gaan werken. Heb er geen reboot voor gedaan. Ik denk dat de Growatt servers gewoon erg instabiel zijn. Je leest er behoorlijk wat klachten over. Lees de reviews van de ShinePhone app in de Google Play Store maar eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
De tijd wordt naar mijn idee bepaald door de landcode die in je omvormer staat. Maar die staat mijn inziens gewoon goed. Kun jij eens checken welke landcode er bij jou staat ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 19:16
Klopt dat er laatste tijd server problemen zijn.
Heb hier ook 1 inverter die daar tijdje last van had.
De andere niet zodoende wist ik dat het niet aan mijn verbinding lag
Ze zijn met de servers bezig.
Als je instellingen wijzigt en je klikt op save dien je daarna wel naar bootable te gaan en op yes te zetten en dan save.
De landcode van de inverter wordt voor wat anders gebruikt.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbvdh
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoi, ik weet dat dit een oud topic is maar mijn ShineLan-x moet ik dagelijks herstarten ander geeft deze geen status door. Na de reboot doet hij het de hele dag goed maar in de moregn komt deze niet online.
Lokaal kan ik e'm prima bereiken en na een reboot geeft die weer gegevens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
hbvdh schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:21:
Hoi, ik weet dat dit een oud topic is maar mijn ShineLan-x moet ik dagelijks herstarten ander geeft deze geen status door. Na de reboot doet hij het de hele dag goed maar in de moregn komt deze niet online.
Lokaal kan ik e'm prima bereiken en na een reboot geeft die weer gegevens door.
Dit issue is bij mij ook het geval. Er zijn dagen dat ik geen PVR data heb in mijn dashboard, terwijl de ShineLan-X wel connectie heeft.
Ik heb hierover al eens contact opgenomen met Growatt, en ze zeggen een firmware update te hebben gepushed, maar sindsdien is het probleem niet opgelost. Mijn firmware is v3.6.0.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Wat ik zelf net heb gezien in de ShineLan-X netwerk instellingen, is dat het domain ontbrak in de network settings.
Nadat ik deze instelde op server.growatt.com resolvde hij het IP en veranderde de State in mijn Growatt dashboard weer naar 'Normal'.
Zo zien mijn settings er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p309-uKiQ6dv2AVeshqsG0Mcpjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b3DDJ6FXmANMg8Pe4gcSBTWt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbvdh
  • Niet online
@LCP Hoi,

Bij mij staan de instellingen op dhcp, maar alle andere dingen zijn hetzelfde, de ene dag doet hij het wel de andere niet, soms gaat het ook een hele tijd, weken, goed en dan dus weer niet. Dan staat er bij Resolv OK en CONN OK en toch komt er niets in de portal. Een herstart zorgt er dan altijd wel voor dat het daarna wel werkt.

Maar de volgende dag?

Geen idee waar dit door komt. Ik heb overgins de LAN versie met firmware 1.0.0.0, kun jij een link sturen naar de nieuwere firmware? Heb alleen de WiFi firmware kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
De firmware is door Growatt support gepushed. Geen idee of dit manueel te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbvdh
  • Niet online
Heb e'm gevonden in de datalogger settings

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
hbvdh schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:28:
Heb e'm gevonden in de datalogger settings
Wat heb je precies gevonden?

• hbvdh
  • Niet online
De firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Mijn firmware is zojuist door Growatt support geüpdatet naar v3.6.0.6.

Ik ga in de gaten houden of dit effect heeft op de stabiliteit van de verbinding en rapporteer terug in dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 18:29
Grappig.

Op mijn Shinelink-X staat firmware versie 7.0.0.7.

Dus je loopt nog wel wat updates achter ;)

Maar ik heb ook regelmatig gezien dat de verbdinding met de server soms urenlang weg is.

Ik was de brakke Growatt software zo beu dat ik nu een MODBUS interface heb, zo kan ik alle data direct inlezen in Home Assistant. Ik kijk nooit meer op die Growatt site. Heb de Shinelink wel nog steeds actief, voor de installateur. Niet dat die er ooit naar kijkt (is mijn indruk) maar het is een garantievoorwaarde en mij hindert het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Ik heb mijn Growatt PVR ook gewoon in HomeAssistant hangen hoor, daar heb je geen MODBUS voor nodig ;)

Btw, welke hardware versie heb jij? Wel apart dat jij op FW 7 zit... Ik zal het eens navragen.

[ Voor 32% gewijzigd door LCP op 25-02-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 18:29
Ik ken uiteraard de Growatt integratie, maar die gebruikt de API server van Growatt, en dus doet die ook niks als de verbinding van jouw datalogger met de Growatt server plat ligt. Nou ja hij doet t wel maar krijgt geen updates.

Verder biedt de MODBUS interface de mogelijkheid om parameters in de omvormer te veranderen vanuit HA. Dat kan niet met de integratie.

Hardware versie is bij mij V1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiefDeveloper
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-03 12:39
brxm schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:36:
Grappig.

Op mijn Shinelink-X staat firmware versie 7.0.0.7. …
Voor de duidelijkheid. Voor de Growatt ShineLan-X is v3.6.0.6 de meest actuele versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
LCP schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:42:
Mijn firmware is zojuist door Growatt support geüpdatet naar v3.6.0.6.

Ik ga in de gaten houden of dit effect heeft op de stabiliteit van de verbinding en rapporteer terug in dit forum.
5 maanden verder en mijn Shinelan-X is sindsdien super stabiel en heeft geen dag meer overgeslagen in de communicatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josboom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-11-2024
de knop heb ik ook gevonden maar vul je iets in in dat veldje er achter? als ik het nu op yes zet en save gebeurt er niks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbvdh
  • Niet online
@josboom Je gaat naar de website van growatt, niet de de logger.
Op de hoofdpagina scrol je naar beneden daar zie je omvormmer/logger staan. daar keis je voor All Devices ->.

Dan kies je rechts voor Datalogger Settings.

In het venster wat nu open staat kies je voor Update Datalogger en update.
Onderin vul je password in en dan "Yes" en dan voor update.

Het password is volgens my een woord + datum, maar dat zal je even op moeten zoeken.
Hierna wordt de datalogger bijgewerkt, heeft bij mij ook even geduurt voordat ik dat vond.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbvdh
  • Niet online
@josboom
Password onderin is: yyyymmdd, dus voor vandaag is dat 20241118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
hbvdh schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:26:
@josboom Dan kies je rechts voor Datalogger Settings.
Ik heb op mijn Growatt site geen Datalogger Settings... :(
Ik neem aan dat je deze site bedoelt? --> https://server.growatt.com/login

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbvdh
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRb0_KjBMk3ATgRJ_0dlbZJ4g-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I8qP7f4wpK0DPJuhrGUaId8z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPXMcqi4UENThC2LKuWahe7iA8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0T4n5yEeou5IsiUDQQOGwd72.png?f=fotoalbum_large

Helemaal leeg bij mij :(

[ Voor 25% gewijzigd door LCP op 10-12-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-07 17:38
ChiefDeveloper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Voor de duidelijkheid. Voor de Growatt ShineLan-X is v3.6.0.6 de meest actuele versie!
Hoe heb je ervoor gezorgd dat jouw ShineLan-X naar versie v3.6.0.6 is geupdate?

Ik heb zelf een proxy (grott) er tussen zitten, welke ervoor zorgt dat de data naar Growat, Home Assistant en PVOutput gestuurd wordt, alleen merk ik dat mijn data uploads gaten begint te vertonen. Voorheen altijd steady elke 5min, nu zit er soms 10-15min of wel meer tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
mvank schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Hoe heb je ervoor gezorgd dat jouw ShineLan-X naar versie v3.6.0.6 is geupdate?

Ik heb zelf een proxy (grott) er tussen zitten, welke ervoor zorgt dat de data naar Growat, Home Assistant en PVOutput gestuurd wordt, alleen merk ik dat mijn data uploads gaten begint te vertonen. Voorheen altijd steady elke 5min, nu zit er soms 10-15min of wel meer tussen.
Ik heb Growatt support aangeschreven met mijn issue dat ik ook continue disconnects had. Ze hebben toen van afstand de Data Logger voorzien van deze update. Sindsdien is mijn datacollectie super stabiel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiefDeveloper
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-03 12:39
@mvank draadje met Growatt support. Precies wat @LCP ook al schreef.

P.s. sorry voor mijn late reactie. Zag het nu pas 😬
Pagina: 1