Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 08:08
Ik werk veel thuis en wil dan graag alleen de werkkamer verwarmen.
Ik vraag mij af of het dan slim is om een thermostatische radiatorkraan op de radiator in de werkkamer te plaatsen.

Als ik de thermostaat in de woonkamer laag zet, zal de verwarmingsketel niet aanslaan, dus wordt de radiator in de werkkamer niet warm.
Als ik de thermostaat in de woonkamer hoog zet, maar alle radiatoren dicht draai, zal de verwarmingsketel steeds aan slaan omdat de temperatuur in de overige ruimten laag is.

Een oplossing zou zijn om overal slimme radiatorknoppen te plaatsen, en die via een app open of dicht te zetten. Dat wordt dan een behoorlijke investering omdat ik mijzelf die dingen niet zo snel zie vervangen (ik ben helaas geen handige harry).

Ga ik ergens fout in mijn redenering ? Een andere oplossing is het plaatsen van een electrische kachel, maar ook dat heeft zo weer zijn nadelen (lawaai, geen geaard stopcontact terwijl er al aardig wat apparatuur is aangesloten) ..

Alternatieve oplossingen zijn welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32
Klopt. Ik heb zo'n verwarmingstapijtje aangeschaft. Straalt lekker warm onder het bureau en ik heb warme voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Nieuwsgier schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:35:
Ik werk veel thuis en wil dan graag alleen de werkkamer verwarmen.
Ik vraag mij af of het dan slim is om een thermostatische radiatorkraan op de radiator in de werkkamer te plaatsen.
Ik heb dat afgelopen winter gedaan en het werkt op zich prima. Je moet er alleen inderdaad rekening mee houden dat zolang de “hoofd” thermostaat niet aangeeft dat er verwarming nodig is, de rest ook geen warm water heeft. Als je echt alleen de werkkamer wil verwarmen werkt dit dus niet.

Maar als ik zorgde dat de thermostaten in de werkkamers op de gewenste temperatuur stonden voor de thermostaat in de woonkamer s ochtends aanspringt wisten ze het de rest van de dag meestal netjes warm te houden.

2 van zulk soort units heb ik. 2/3 tientjes per stuk waren die. Wel programmeerbaar maar niks geen apps of fratsen.

Installeren is een kwestie van de oude knop er af draaien en de nieuwe er op. Hoeft verder niks afgesloten ofzo. Kan wel zijn dat je een beetje moet pielen met verloop stukjes maar die zaten er bij.

[ Voor 49% gewijzigd door Charly op 07-08-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
@Nieuwsgier
jep met een thermostaat kraan buiten de hoofd thermostaat ruimte (vaak huiskamer) daar kun je alleen de ruimte kouder mee maken, niet warmer. :-(
(ja je hebt aparte systemen waar je wel weer wat mee opgelost krijgt, maar duur en ook lastig om dat goed te krijgen. maar zoals @Charly al aangeeft het kan wel als je mazzel hebt, maar dit kan ook duur verwarmen worden als je niet oplet.)

simpeler is een elektrische kachel gebruiken.
(en dat kan 100% stil zijn, en is voor ook geen geaard stropcontact voor nodig als je de juiste apparatuur koopt)
nadeel is dit is grofweg 2,5x zo duur stoken. :-(
maar bij niet speciaal veel gebruik of juist heel lokaal stoken dan is het in eens goed te doen. ;)
een verwarmingstapijtje zoals @MrStiffler al zegt, is soms helemaal geen gekke oplossing.
(sommige mensen gebruiken een elektrische deken nog meer energie op precies de plaats die je het wil hebben.)

wil je werken met thermostaten, dan moet je een schema maken van al je radiatoren in huis en hun vermogen.
dan kun je uit rekenen hoeveel er met thermostaten te schuiven is.
(en ook je isolatie is een flinke factor, maar dat is het altijd )

edit:
leuks en duurst (helaas) is een warmtepomp, dit met een WAR.
of goedkoper een lucht/lucht warmtepomp die in de volks mond airco word genoemd.
die heb je ook die kunnen verwarmen, en dat stookt weer goedkoper als b.v. met gas.
(en kan ook nog koelen als je dat wil.)
dus bij juist gebruik helemaal niet het duurst.

maar vele andere oplossingen mogenlijk. ;)
(ik gebruik een hele kleine warmtepomp hier voor, van maar 1,4kW.
door het lage vermogen heb ik dus een WAR systeem en kan ik ruimtes makkelijk sturen of temperatuur.
bespaart me al zoveel gas gebruik, dat het altijd voor mij al uit kan, en de sturing is dan bijzaak voor mij.)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 07-08-2022 13:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06 05:31
Charly schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Ik heb dat afgelopen winter gedaan en het werkt op zich prima. Je moet er alleen inderdaad rekening mee houden dat zolang de “hoofd” thermostaat niet aangeeft dat er verwarming nodig is, de rest ook geen warm water heeft. Als je echt alleen de werkkamer wil verwarmen werkt dit dus niet.

Maar als ik zorgde dat de thermostaten in de werkkamers op de gewenste temperatuur stonden voor de thermostaat in de woonkamer s ochtends aanspringt wisten ze het de rest van de dag meestal netjes warm te houden.

2 van zulk soort units heb ik. 2/3 tientjes per stuk waren die. Wel programmeerbaar maar niks geen apps of fratsen.

Installeren is een kwestie van de oude knop er af draaien en de nieuwe er op. Hoeft verder niks afgesloten ofzo. Kan wel zijn dat je een beetje moet pielen met verloop stukjes maar die zaten er bij.
Dan had je al een thermostaat kraan met alleen een handwiel er op. Als je echt een oude kraan heb kan je rotzooien wat je wilt je krijgt de knop er nooit werkend op.