Op Linux werkt auto-cpu freq niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik heb een laptop van System76 waar PopOs op staat. Nu wil ik auto-cpu freq installeren maar dan krijg ik deze foutmelding.

Failed to start power-profiles-daemon.service: Unit power-profiles-daemon.service not found.

Mis ik nu iets? Heb ik een stap overgeslagen?

Ik gebruik het command sudo auto-cpufreq --install

Heeft iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:01
Lijkt er op dat power-profiles-daemon een dependency is van auto-cpufreq die je nog niet hebt. Als je auto-cpufreq via je package manager installeert zou deze dat automatisch moeten oplossen wanneer je auto-cpufreq installeert maar met pip gebeurt dat niet altijd, die lost alleen python dependencies op.

Ik zou die dependency gewoon eens installeren en aanzetten en dan kijken of het nog steeds niet werkt. Of auto-cpufreq weggooien en opnieuw installeren via een package manager die de dependency resolution automatisch doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-08-2023
Als mijn zoon het gaat installeren dan komen er allemaal foutmeldingen. Ik heb een foto toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIqRrGTBj3UwZ9oK57Rbwei_npo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouxugqVknTtYOYWVBSgPx6yw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wanneer voer je dat precies uit? Net na een verse installatie? Eerst nog een 'apt update' gedraaid zodat je iig de laatste repo metadata hebt zodat versies en dependencies ook echt matchen?

Wat is het doel trouwens waarvoor je auto-cpufreq moet installeren? Werken andere pakketten niet die hetzelfde doen, als het al niet out of the box werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:01
Hero of Time schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:42:
En wanneer voer je dat precies uit? Net na een verse installatie? Eerst nog een 'apt update' gedraaid zodat je iig de laatste repo metadata hebt zodat versies en dependencies ook echt matchen?

Wat is het doel trouwens waarvoor je auto-cpufreq moet installeren? Werken andere pakketten niet die hetzelfde doen, als het al niet out of the box werkt.
Lijkt er op dat dit gewoon een of andere tool is voor de performance governor die al standaard in de kernel zit en verder zet hij via config files van o.a. bluetooth een heleboel uit tijdens boot. Niks wat niet al OOTB werkt dus, misschien een beetje een makkelijkere interface voor beginners.

@Saartjedeteckel, ik zou me er niet te druk over maken. Gebruik het configuratie paneel van Pop os, en verder is niks extra nodig voor een langere batterijduur. Bluetooth gaat tegenwoordig vanzelf uit als het niet wordt gebruikt. Wifi idem, maar dat gebruik je op een laptop altijd. CPU's throttlen terug als er weinig te doen is. backlight voor scherm en toetsenbord wordt minder fel, en daar kun je met de hand makkelijk bij.