Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44
Ik heb hier een ITX moederbord (Gigabyte B660I Aorus DDR4) met een Intel CPU (i3-12100).

Wat ik ook probeer, ik krijg het moederbord niet aan. Het lijkt volledig dood, geen teken van leven.
Normaalgesproken zie je in ieder geval een standby lampje of zou de fan van de CPU moeten gaan draaien zodra je hem aanzet.

Heb het systeem tot het minimale gestript (geen DDR geheugen, geen M2 SSD) en zelfs dan geen fout code, lampjes of teken van leven.

Het moederbord heb ik geruild voor een tweede exemplaar.
Heb ook twee verschillende voedingen geprobeerd.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat de voeding niet krachtig genoeg is? De CPU heeft een TDP van 89W en een moederbord zou niet meer dan 100W moeten verbruiken.

De PSU's die ik heb zijn SFX modellen met een max output van 250W. Ik heb helaas momenteel geen krachtigere PSU voor handen om mee te testen.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open deur; je hebt beide 12V-stekkers wel aangesloten?

Maar wat je al zegt; zelfs met 250W PSU zou je minstens een teken van leven moeten hebben in de vorm van een lampje of fan die kortstondig aan gaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzc1GbD2lVdg1TAt1fQua5_S1ic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TNmLS3vaxXxkyYY4npmDqBbQ.png?f=user_large

Ik heb de 24pin plug erop uiteraard (1) en de twee 12V stekkers op plek (2) (gezamelijk 8 pinnen)

Zelfs al zou de CPU brak zijn dan zou je nog steeds een teken van leven moeten zien. Ik snap er geen snars van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-05 23:04
In de handleiding staat dat je een voeding aan moet sluiten van 500 watt of meer.
En wat voor teken van leven verwacht je eigenlijk? Want diagnostische ledjes zitten er niet op dit moederbord. Je zou een speakertje aan kunnen sluiten op het moederbord zodat je de biepjes bij het opstarten kunt horen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Yaksa schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:32:
In de handleiding staat dat je een voeding aan moet sluiten van 500 watt of meer.
En wat voor teken van leven verwacht je eigenlijk? Want diagnostische ledjes zitten er niet op dit moederbord. Je zou een speakertje aan kunnen sluiten op het moederbord zodat je de biepjes bij het opstarten kunt horen.
Ja dat heb ik ook gezien maar dat lijkt me stug voor een moederbord van dit ITX type. De meeste ITX systemen hebben 125 of 175W voedingen. Ik dacht dat 250W wel toereikend zou moeten zijn.

In de regel als je een mobo kickstart (noem het maar even zo) door een schroevendraaier op de PW switch pinnen te drukken dan zie je in ieder geval de CPU fan even opspinnen en minstens een power LED ergens. Als er helemaal geen LEDs op zitten dan is dat lastig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:13
250w SFX klinkt niet best. Er zijn geen fatsoenlijke 250w SFX voedingen. Wat is het merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Deze case is het pricewatch: Chieftec BT-06B-250VS met deze voeding https://www.alternate.nl/...ding/html/product/1270519

[ Voor 25% gewijzigd door ScuL op 07-08-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46
Voeding is geen hoogvlieger. Group regulation, sleeve bearing fan, veel ruis op +12V rail. Heb alleen geen idee of dat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:37
ScuL schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:58:
Heb het systeem tot het minimale gestript (geen DDR geheugen, geen M2 SSD) en zelfs dan geen fout code, lampjes of teken van leven.
Moederbord ook al eens buiten de behuizing geprobeerd, op bv een kartonnen doos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:13
Opstarten zou moeten gaan met die voeding alleen is het een heel slecht exemplaar. Beetje fatsoenlijke SFX voeding begint bij de pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 al is die nu aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Nielson schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
Moederbord ook al eens buiten de behuizing geprobeerd, op bv een kartonnen doos?
Jep op een houten tafel. Niks verbonden aan het moederbord behalve de CPU en de fan en de ATX en EATX stekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46
ScuL schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Jep op een houten tafel. Niks verbonden aan het moederbord behalve de CPU en de fan en de ATX en EATX stekkers
Hopelijk wel een DIMM geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Djarune schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:45:
[...]

Hopelijk wel een DIMM geheugen.
Zonder DIMM krijg je normaal gesproken een piep maar de fan moet aan gaan. Kan het morgen wel even proberen

[ Voor 6% gewijzigd door ScuL op 07-08-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Nou ik weet het nu echt niet meer.

Ik heb een nieuwe voeding gehaald ( pricewatch: Corsair SF600 (2018) )
... nog steeds dood.

Met DIMMs, zonder DIMMS.

Heb nu twee moederborden van hetzelfde type gebruikt.

Het enige dat ik me nog kan bedenken is dat het de CPU is.

-edit-

Ik heb nog wat meer geprobeerd. Heb de CPU cooler getest op een ander moederbord, en die draait normaal.
Heb toen ook het moederbord geprobeerd zonder CPU maar met DIMMs, nog steeds dood. Er komt geen stroom op de CPU fan.

Alle pinnetjes en het socket zien er normaal uit 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o5FWnbhffRHrwBtv3Kdm8aaK74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBjjf0FMox9FqgIhV5h70gxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM8cwhvvS01AU_eFk209Lvp_snQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7lA4k3qV4V2GJHhSQcMY1Ge.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door ScuL op 08-08-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 18:48
Zover ik weet moet een moederbord wel stroom hebben om aan te gaan. Nu weet ik niet 100% of dit bij alle moederborden is, maar bij diverse youtube filmpjes heb ik wel gezien dat zonder CPU (of defecte CPU) hij niet aan wilt gaan.

Kan je uitsluiten dat je CPU ook werkt?

Als die wel in een ander systeem werkt, dan blijft alleen nog je moederbord over die het probleem kan zijn.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wylana schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:54:
Zover ik weet moet een moederbord wel stroom hebben om aan te gaan. Nu weet ik niet 100% of dit bij alle moederborden is, maar bij diverse youtube filmpjes heb ik wel gezien dat zonder CPU (of defecte CPU) hij niet aan wilt gaan.

Als die wel in een ander systeem werkt, dan blijft alleen nog je moederbord over die het probleem kan zijn.
Dit is een mobo met q-flash dus normaal moet er zelfs geen cpu/ram inzitten om een teken van leven te tonen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Wylana schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:54:

Helaas heb ik geen andere socket 1700 PC, en ook geen andere CPU.

Ik heb de hele boel nu ingepakt en naar de verkoper gebracht (waar het meerendeel van de onderdelen vandaan komen)

Op een zeker moment heb je thuis gewoon niet genoeg componenten om alles uit te kunnen sluiten.

Ik kan me nu nog maar twee dingen bedenken
A - de CPU is kapoere
B - BIOS heeft op de een of andere manier een raar incompatibiliteits probleem (dwz de combinatie mobo+CPU) en heeft een flash nodig

Beide kan ik niet uitsluiten en kan ik zelf ook niet oplossen zonder externe hulp

een derde optie is wellicht dat de DIMMs kapot zouden kunnen zijn maar in alle mogelijke combinaties (zonder, 1 of 2 DIMMs) gaat het systeem alsnog niet aan.

ah ja optie vier is dat ik twee defecte moederborden had. minimale kans..

[ Voor 13% gewijzigd door ScuL op 09-08-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bios zou je kunnen update via q-flash maar vermits het bord geen leven geeft denk ik dat je bord gebricked is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Om het verhaal even compleet te maken; Gaat de voeding zelf wel gewoon aan, i.e. begint de ventilator te draaien?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:30
D4NG3R schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:31:
Om het verhaal even compleet te maken; Gaat de voeding zelf wel gewoon aan, i.e. begint de ventilator te draaien?
Voeding is semi-passief, fan gaat waarschijnlijk niet draaien van dat itx-bordje alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
hcQd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Voeding is semi-passief, fan gaat waarschijnlijk niet draaien van dat itx-bordje alleen.
Idd, de voeding levert niet genoeg spanning om de fan aan te laten gaan. Maar heb de voeding op een ander mobo geprobeerd en dat werkt OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[quote]D4NG3R schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:31:
[/quote]
Nu je het zegt @ScuL heb je de voeding in een andere pc geprobeerd?

Ik heb zo'n gevoel dat Gigabyte weer een kut mobo heeft gebouwd dat verschillende rails moet zien (heb ik gehad met een s775 mobo).

In ieder geval je psu is niet defect maar wrs is het mobo gewoon kieskeurig. Mijn advies koop een ander itx mobo van een ander merk (MSI/ASUS/ASROCK) en dan start die wrs gewoon op.

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 09-08-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ja als het niet de CPU blijkt te zijn en het mobo inderdaad het probleem is denk ik dat ik hem terug stuur en omruil voor een ASUS ROG Strix. Echter dan moet ik ook de DIMMs ruilen (DDR4 naar DDR5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:17
ScuL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:19:
Ja als het niet de CPU blijkt te zijn en het mobo inderdaad het probleem is denk ik dat ik hem terug stuur en omruil voor een ASUS ROG Strix. Echter dan moet ik ook de DIMMs ruilen (DDR4 naar DDR5)
Ik weet niet welke functies je allemaal nodig hebt op het moederbord, ik heb zelf de ASUS PRIME H610I-PLUS D4, kost ook niet zo duur, ik heb er zelf 120 euro voor betaald, en ik zie dat je er een i3 op doet dan is dit bordje denk goed genoeg, ik heb zelf een i5 12400 erop met 3200mzh ddr 4 werk perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Het is al weer een tijdje geleden, maar de veroorzaker was stom genoeg de stroomkabel. De kabel die ik gebruikte voor de voeding was van een oudere PC en kennelijk maakte het niet goed genoeg contact. Kabel vervangen door een nieuw exemplaar en geen problemen meer. Stom dat we hier pas achter kwamen nadat ik het systeem al naar de computerwinkel had gebracht.

Eind goed al goed. 8)7 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:47
@ScuL Een gare netkabel/power cord zou ook niet het eerste zijn waar ik aan denk bij dergelijke problemen.
Misschien handig om die check op laten nemen in de checklist in het topic Hangen en Opstartproblemen troubleshooter?

Mijn platencollectie

Pagina: 1