ali express,niet verzonden->geen "dispute" mogelijk->scam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Een korte vraag over ali express.

Ik heb 3 weken geleden iets besteld op ali express wat over 2 dagen geleverd zou moeten worden, maar tot op heden is er geen track and trace informatie beschikbaar.

De winkel zelf plus de producten zijn niet meer vindbaar op de ali express site. En op berichten die ik stuur krijg ik een auto reply dat de shop tijdelijk dicht is. Ik denk persoonlijk dat de verkoper spoorloos is verdwenen.

Nou wilde ik een geschil openen, maar dat kan pas 10 dagen nadat het artikel is verscheept. Wat dus zo te zien nooit gaat gebeuren. Het geld zit denk ik nog vast bij ali express, maar zonder geschil kan ik geen refund vragen.

Kent iemand toevallig deze situatie, en is er nog iets wat ik hier kan doen? Of ben ik gewoon m'n geld kwijt, en is dit een bekende "ali scam" techniek?

Alvast dank voor alle ideeën/hulp.

Met vriendelijk groet,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 18:41
Gewoon Ali express contacten met bestelnummer e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:57

Tys

AliExpress is vrij scheutig met geld terugstorten, zo is mijn ervaring. Dat is inderdaad een kwestie van contact leggen met AliExpress.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:09
Als je met creditcard betaald hebt, kun je het via de creditcard maatschappij wellicht terugvorderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 22:15

iichel

Gazoooo

De order verloopt vanzelf vanwege 'not shipped' en klaar.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
Bedankt voor alle reacties.

Misschien een domme vraag, maar hoe leg je precies contact met ali express zelf? Op de site kan ik alleen een chat optie vinden bij klantenservice, maar dat is me te vrijblijvend. Kun je ergens een bericht sturen waar je later op terug kan komen? Voor zover ik het kan nagaan is ali zelf benaderen vrij lastig. En de dispute optie die hier voor is werkt dus niet omdat erg nog geen verzending is.

Weet iemand verder hoe lang het duurt voor een order verloopt? Is dat de 90 dagen beschermingsperiode die in de order staat, of gaan ze uit van de leverdatum plus een aantal extra dagen? En heeft iemand ervaring met een verlopen order, krijg je dan automatisch je geld terug, of is het onduidelijk wat er dan gebeurt?

Als er ergens een verborgen contact optie is op de site stuur ik misschien nog een bericht, maar eigenlijk ga ik er vanuit dat ik m'n geld kwijt ben. Of dat ik 90-dagen/3-maanden op moet wachten op een refund als ik mazzel heb. Gaat gelukkig niet om een heel hoog bedrag. Mijn ervaring tot nu toe: volgens mij is kopen op ali tot op zekere hoogte een gok, en moet je accepteren dat je je geld kwijt kunt raken bij iedere bestelling die je daar doet, en moet je daar dus ook nooit echt dure dingen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 21:45
AliExpress is heel goed voor de koper.
Als hij nog niet verzonden is dan zie je een timer aflopen, als het product niet voor dat moment verstuurd wordt krijg je automatisch je geld terug.

Als hij wel verstuurd is, maar gewoon niet aankoopt dan kan je binnen x tijd na het verstrijken van de deadline een dispute openen en simpelweg wijzen op het feit dat er niets geleverd is conform de status van AliExpress zelf. Krijg je ook gelijk je geld terug.

Enige issue is er als er staat dat er geleverd is en je aangeeft dat er niets geleverd is. Dan is het onduidelijk of je geld terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RickD007 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:21:

Als er ergens een verborgen contact optie is op de site stuur ik misschien nog een bericht, maar eigenlijk ga ik er vanuit dat ik m'n geld kwijt ben. Of dat ik 90-dagen/3-maanden op moet wachten op een refund als ik mazzel heb. Gaat gelukkig niet om een heel hoog bedrag. Mijn ervaring tot nu toe: volgens mij is kopen op ali tot op zekere hoogte een gok, en moet je accepteren dat je je geld kwijt kunt raken bij iedere bestelling die je daar doet, en moet je daar dus ook nooit echt dure dingen kopen.
Je trekt onterechte conclusies.

Je mag het niet eens zijn met de procedures van Aliexpress, maar ze werken wel. Je zult alleen moeten wachten totdat die door AE aangegeven periode afgelopen is.

Daarna kun je case aan laten maken en krijg je geld gewoon terug.

De reden waarom ze dit doen, is dat T&T niet altijd werkt en pakketjes vaak opeens opduiken. En daarom pakken ze een (ruime) termijn om dat te laten gebeuren. Maar geld komt terug als er uiteindelijk niet geleverd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

powerboat schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:57:
Als je met creditcard betaald hebt, kun je het via de creditcard maatschappij wellicht terugvorderen.
Als je dit proces ooit doorlopen hebt weet je dat ze je gaan vertellen dat je het eerst met aliexpress uit moet zoeken en daar communicatie van moet overleggen als ze niet meewerken.
RickD007 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:21:

Misschien een domme vraag, maar hoe leg je precies contact met ali express zelf? Op de site kan ik alleen een chat optie vinden bij klantenservice, maar dat is me te vrijblijvend. Kun je ergens een bericht sturen waar je later op terug kan komen? Voor zover ik het kan nagaan is ali zelf benaderen vrij lastig. En de dispute optie die hier voor is werkt dus niet omdat erg nog geen verzending is.
Waarom is de chatoptie te vrijblijvend? Je krijgt gewoon contact met klantenservice en die gaan je als het goed is gewoon helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar SF.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
Hoop dingen die ik wel anders zou willen zien op AliExpress, maar als consument krijg je altijd het voordeel van de twijfel als het gaat om geld terugkrijgen. Daar is echt niets op aan te merken.

De teller die je ziet lopen is waarschijnlijk, zoals al gezegd, de tijd waarbinnen verzonden moet worden. Kijk dat even na. Bij de uitleg van die teller zal iets staan als "Seller must ship within...". Als dat inderdaad zo is, ga je automatisch je geld terugkrijgen tenzij de verkoper op tijd een tracking nummer invoert. Tot die tijd kun je ook nog op "Request order cancelation" klikken en heeft de verkoper 24h om dat tegen te houden. Anders krijg je ook je geld terug.

In de volgende fase gaat er een teller lopen voor het ontvangen van je shipment. Pas als je in die fase zit, kun je een dispute aanmaken. Krijg je een bericht dat het te vroeg is om een dispute aan te maken, open dan de chat en vraag hen om een dispute voor je aan te maken. (Je komt redelijk snel door de chatbot heen).

Het moet heel raar lopen wil jij je geld niet terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
Nijn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:30:
Hoop dingen die ik wel anders zou willen zien op AliExpress, maar als consument krijg je altijd het voordeel van de twijfel als het gaat om geld terugkrijgen. Daar is echt niets op aan te merken.

De teller die je ziet lopen is waarschijnlijk, zoals al gezegd, de tijd waarbinnen verzonden moet worden. Kijk dat even na. Bij de uitleg van die teller zal iets staan als "Seller must ship within...". Als dat inderdaad zo is, ga je automatisch je geld terugkrijgen tenzij de verkoper op tijd een tracking nummer invoert. Tot die tijd kun je ook nog op "Request order cancelation" klikken en heeft de verkoper 24h om dat tegen te houden. Anders krijg je ook je geld terug.

In de volgende fase gaat er een teller lopen voor het ontvangen van je shipment. Pas als je in die fase zit, kun je een dispute aanmaken. Krijg je een bericht dat het te vroeg is om een dispute aan te maken, open dan de chat en vraag hen om een dispute voor je aan te maken. (Je komt redelijk snel door de chatbot heen).

Het moet heel raar lopen wil jij je geld niet terugkrijgen.
Wederom bedankt voor alle antwoorden.

Ik heb inmiddels via de chat een dispuut geopend. De chat tekst blijft 60 dagen zichtbaar, dus daar kun je op terugkomen (dat had ik niet verwacht). En ik heb nu een terug-teller in het dispuut scherm. Alles bij elkaar denk ik dat het probleem is opgelost. De chat is overigens wel een aparte belevenis, en volgens mij liep het grootste gedeelte van de chat met een computer bot (en misschien wel alles). Maar goed het werkt.

Wel vraag ik me nu af waar je die bezorg teller ergens kunt zien. Ik heb op dit moment alleen track and trace informatie in m'n order scherm. Komt die teller er een paar dagen voor de bezorging bij (als het pakje in NL is oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Ik heb het ook wel eens gehad. Als na een x tijd de order niet op shipped wordt gezet krijg je al automatisch je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:34
Nijn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:30:
Dat is niet mijn ervaring.
EU stekker past niet in de stopcontact, met foto's en filmpjes en alles. Nee ik doe iets verkeerd. 8)7

Product nooit geleverd en weer retour afzender, ik doe iets verkeerd en moet maar raden op welk depot het heeft gelegen (paste ook gewoon door de brievenbus). Half geld terug.

Niks is vanzelfsprekend als je met China zaken doet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1