bn12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:23:
Dit voorjaar heb ik een koga miyata fiets bij een landelijke keten besteld voor 1800 euro. De fiets zou deze zomer geleverd worden, maar dit is al een aantal keer uitgesteld. Nu heeft verkoper laten weten dat de fiets helemaal niet meer geleverd kan worden.
Als alternatief wordt het nieuwe model van 2400 aangeboden (met 600 euro bijbetalen). Behoudens de naam zijn de onderdelen hetzelfde. Betreft dus dezelfde fiets in een nieuw jasje.
Standaard werkwijze van de fietsindustrie om hun moddelen gamma nieuw te laten lijken. Daarbij hoort een hoge marge bij introductie. Door 't product te rebranden met een modeljaar, wordt elk jaar weer de introductieprijs gehanteerd. Na een bepaalde datum stoppen ze ookmet het maken van 't huidige modeljaar. Fietsen in deze prijsklasse worden ook niet op bestelling gemaakt, maar in batches. Kan zo maar zijn dat 't voor Koga niet meer rendabel was om de laatste batch op te starten vanwege te weinig bestellingen.
Op andere websites zie ik dat de fiets die ik besteld had nog wel aangeboden wordt: prijs 2000 euro.
Bel ze op, als 't een voorraadmodel is, dan krijg je met wat mazzel nog wat korting. Is het geen voorraad, dan is 't maar de vraag of zij wel kunnen leveren. 't komt immers van dezelfde fabriek.
Ben dus maandenlang met een prima aanbieding aan het lijntje gehouden.
Aan 't lijntje gehouden suggereer je daarmee dat ze met opzet gehandeld hebben? Ik betwijfel 't. Het is een veredelde dozenschuiver. Die zit niet te wachten op gezeur. (wie wel). Daar winnen ze niks mee. Denk dat er gewoon in het order of voorraadproces wat mis gegaan is, en ze daar veel te laat achter zijn gekomen om nog te kunnen bijsturen.
Wat zijn mijn rechten? Kan verkoper zomaar onder de koop uit? Ook als de fiets wel degelijk nog beschikbaar is (elders). Ze kunnen de fiets dus gewoon bij de concurrent afnemen, of mij 200 euro geven zodat ik die elders kan kopen.
In dit specifieke geval van fietsen die feitelijk gewoon als MY2023 leverbaar wordt/is. Siert 't de leverancier om deze voor dezelfde prijs te leveren. Of in iedergeval niet het lef te hebben om deze voor de introductieprijs/adviesprijs aan te bieden. Maar om dat voor elkaar te krijgen, moet je misschien wel een heel lange adem hebben. Hoeweel water bij de wijn wil je doen voor 't nieuwere modeljaar?
kortom, ik zie twee paden die je kan bewandelen
1. bij de andere fietsenwinkel vragen naar de voorraad en of het oude model nog een opruimkorting krijgt.
Voordeel, snel je fiets en mogelijk dezelfde prijs
2. poot stijf houden en kijken wat er met de prijs van MY2023 gedaan kan worden. Aangezien zij het aanbieden als vergelijkbare fiets, zou de prijs wat meer bij de afgesproken prijs moeten komen. En niet de adviesprijs uit de brochure mogen zijn.
voordeel, mogelijk nieuw modeljaar als je bereid bent om ook wat water bij de wijn te doen (~ € 200?)
Optie 2 kan je ook nog wat
smerig gaan spelen kracht bij zetten door een review op Twitter/facebook/google etc te doen waarbij je kort en zakelijk uit de doeken doet dat je het nieuwe modeljaar voor de adviesprijs geen eerlijk alternatief vindt.