Vermogen van UPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:18

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een APC Back-UPS Pro 1500 welke volgens de specificaties 1500VA aan "vermogen" zou moeten leveren. Nu weet ik dat VA staat voor Volt Ampère en naar mijn weten staat Volt * Ampère gelijk aan Wh. Maar het lijkt mij zeer sterk dat mijn UPS 1500Wh levert want zo lang houdt mijn server het niet uit op die UPS. Om de vraag simpel te houden: hoe lang brand een gloeilamp van 100 watt op een UPS van 1500VA?

Relevante software en hardware die ik gebruik
zoals genoemd betreft het in dit geval een APC Back-UPS Pro 1500. Er zit een server op aangesloten met een gemiddeld verbruik van ~65Wh. Maar voor de vraagstelling leek het me eenvoudiger om het te koppelen aan een gloeilamp van 100 watt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled naar de definitie van VA en de vergelijking met Wh. Volgens de zoekresultaten zijn deze hetzelfde maar ik twijfel daar dus aan.

Beste antwoord (via 3raser op 07-08-2022 18:14)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
De site die je zelf linkt heeft letterlijk een tool die je precies vertelt hoe lang die UPS kan draaien bij hoeveel Watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBg_QXS2u6wwhM7TNBENh-b0Axs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L0GVEAlQSxsXlh3iPVyU0N1k.png?f=user_large

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
De site die je zelf linkt heeft letterlijk een tool die je precies vertelt hoe lang die UPS kan draaien bij hoeveel Watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBg_QXS2u6wwhM7TNBENh-b0Axs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L0GVEAlQSxsXlh3iPVyU0N1k.png?f=user_large

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1uur2min volgens de specificaties op de site die je linkt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42

RvV

Nu weet ik er niet heel veel van, maar het lijkt erop dat de accu 9Ah en 24V is. Dat kun je wel weer terug rekenen met een converter naar Wh. In praktijk heb je daar toch niet veel aan omdat een accu snel kan verslechteren en je met een verlies van efficientie zit door de conversie. En op lage vermogens is dat in verhouding nog erger. Die calculator is misschien nog je beste advies. :)

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 15:20
3raser schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:23:
Mijn vraag
Ik heb een APC Back-UPS Pro 1500 welke volgens de specificaties 1500VA aan "vermogen" zou moeten leveren. Nu weet ik dat VA staat voor Volt Ampère en naar mijn weten staat Volt * Ampère gelijk aan Wh. Maar het lijkt mij zeer sterk dat mijn UPS 1500Wh levert want zo lang houdt mijn server het niet uit op die UPS. Om de vraag simpel te houden: hoe lang brand een gloeilamp van 100 watt op een UPS van 1500VA?

Relevante software en hardware die ik gebruik
zoals genoemd betreft het in dit geval een APC Back-UPS Pro 1500. Er zit een server op aangesloten met een gemiddeld verbruik van ~65Wh. Maar voor de vraagstelling leek het me eenvoudiger om het te koppelen aan een gloeilamp van 100 watt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled naar de definitie van VA en de vergelijking met Wh. Volgens de zoekresultaten zijn deze hetzelfde maar ik twijfel daar dus aan.
Je maakt een kleine denkfout. VA is een eenheid van vermogen dat hij kan leveren. Dat is om te rekenen naar Watts. Niet Wh. Het zegt dan ook niets over hoe lang hij dat vermogen zou kunnen leveren.

De website met specificaties die je linkt geeft overigens wel een indicatie zoals Hahn hierboven al laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:18

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:25:

[Afbeelding]
Die tool had ik totaal over het hoofd gezien. Ik was te druk met het opzoeken van de specificaties denk ik. Het lijkt dan ook niet heel eenvoudig om er een simpele rekensom van te maken zo te lezen. @pickboy geeft daar al wat meer info over. Ik maak dus een denkfout bij de term VA en daar ging ik de most in.
Pagina: 1