NIeuwe waterleiding renovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-10 15:00
Voor onze grondige renovatie overweeg ik (afhankelijk van het gekozen systeem) zelf de waterleiding te installeren. Ik ben van plan alles met PEX te gaan doen, en ik begrijp dat er globaal 3 verschillende aansluitschema's kunnen worden toegepast:

Tunk-and-branch:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/finehomebuilding.s3.tauntoncloud.com/app/uploads/2009/03/20133742/pex-system-01.jpg

Centrale verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/finehomebuilding.s3.tauntoncloud.com/app/uploads/2009/03/20134207/pex-system-02.jpg

Lokale onderverdelers:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/finehomebuilding.s3.tauntoncloud.com/app/uploads/2009/03/20134329/pex-system-03.jpg

Bron: Fine Home Building

Ook:
How to Design a PEX Water Manifold
Advantages of a Plumbing Manifold System

Ik vind vooral een hoop Belgische doe-het-zelf systemen die met verdelers werken, maar ik heb het idee dat dit in Nederland veel wordt toegepast, klopt dat? Viega maakt bijvoorbeeld ook mooie verdelers, maar die worden niet in Nederland verkocht.

Het voordeel van een "home-run" voor warm water lijkt me dat je dunnere / kortere leidingen en dus minder leiding inhoud hebt waardoor je minder water en energie verspilt. Daarnaast zitten er geen koppelingen op plaatsen waar je later moeilijk bij kan mocht er een keer iets fout gaan. Het nadeel is uiteraard dat je hoop extra meters buis gebruikt, maar je gebruikt natuurlijk veel minder koppelingen en dit zou ik misschien zelf nog aan durven. Is er een reden dat dit weinig wordt toegepast in Nederland?

[ Voor 9% gewijzigd door DiLDoG op 06-08-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:24

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoYQiLS8dBC3tEv-BMu4ViBEKWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhGpNVBM1ankgRofHmQkkNLV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bij mij net alles van waterleidingen gelegd, zoals uw 2e schema.

Maar dit is dan weer wel in België waar dit gewoon is.

Als je boven ook veel wateraansluitingen hebt wordt er boven ook een verdeler geplaatst.

En als je verdelers neemt met kraantjes kan je elke kraan aan de verdeler afsluiten, het voordeel is dan dat je alle andere kranen in huis nog kan gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Jellabie op 06-08-2022 23:28 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk zit dat hem in het legionellarisico (voor de warmwaterleiding, veel meer stilstaand water en delen van leidingen die vaak mooie groeitemperaturen bereiken), ik gok dat het bouwbesluit hier cryptisch iets over zal zeggen: https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd6/afd6-3/art6-12 en de daarin gelinkte NEN 1006.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 06-08-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Een verdeler per verdieping, dat is ideaal. Verschillende aftappunten beïnvloeden mekaar veel minder, je kan op de verdeler afsluiten, zit logischer in elkaar.
En ivm legionella: dat is als religie, je moet er in geloven. Ongebruikte warmwaterleiding wordt koud, dus er is 'geen' stilstaand warm water. Wel gebruikte wordt warm (en verdeler ook) dus ook geen probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:21
Alle 3 de opties kunnen.

Als ik opnieuw moet bouwen dan krijgt optie 2 mijn voorkeur. Per sectie afsluiten is vooral bij latere projecten of problemen gewoon erg fijn.

Maar al die extra koppelingen, kraantjes en leidingen zijn ook niet goedkoop!
Als het om de centen gaat kies ik voor optie 1.
Want hoevaak is er nou een calamiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
naftebakje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:23:
En ivm legionella: dat is als religie, je moet er in geloven. Ongebruikte warmwaterleiding wordt koud, dus er is 'geen' stilstaand warm water. Wel gebruikte wordt warm (en verdeler ook) dus ook geen probleem.
legionella heeft 25 graden nodig. Mijn kamertemperatuur zit al een maand boven die grens, dus water in stilstaande leidingen ook.
In de winter kun je het krijgen als een zelden gebruikte leiding voor drinkwater langs de warme leiding van de verwarming ligt (of in een vloer met vloerverwarming).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DiLDoG schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:42:
Voor onze grondige renovatie overweeg ik (afhankelijk van het gekozen systeem) zelf de waterleiding te installeren. Ik ben van plan alles met PEX te gaan doen, en ik begrijp dat er globaal 3 verschillende aansluitschema's kunnen worden toegepast:

Tunk-and-branch:
[Afbeelding]

Centrale verdeler:
[Afbeelding]

Lokale onderverdelers:
[Afbeelding]

Bron: Fine Home Building

Ook:
How to Design a PEX Water Manifold
Advantages of a Plumbing Manifold System

Ik vind vooral een hoop Belgische doe-het-zelf systemen die met verdelers werken, maar ik heb het idee dat dit in Nederland veel wordt toegepast, klopt dat? Viega maakt bijvoorbeeld ook mooie verdelers, maar die worden niet in Nederland verkocht.

Het voordeel van een "home-run" voor warm water lijkt me dat je dunnere / kortere leidingen en dus minder leiding inhoud hebt waardoor je minder water en energie verspilt. Daarnaast zitten er geen koppelingen op plaatsen waar je later moeilijk bij kan mocht er een keer iets fout gaan. Het nadeel is uiteraard dat je hoop extra meters buis gebruikt, maar je gebruikt natuurlijk veel minder koppelingen en dit zou ik misschien zelf nog aan durven. Is er een reden dat dit weinig wordt toegepast in Nederland?
duurder en aagezien in nederland de projectontwikkelaar bij 99% van de woningen bepaald wat er wordt gebouwd passen ze het niet toe ;) ik zie wel steeds vaker santiatir verdelers bij renovaties omdat gebruikers/bewoners er het voordeel van in zien. volgens mij is er geen probleem met regels aangaande legionella. maargoed ik ben daarin geen expert je zou het viega of henco ofzo kunnen vragen, als je zelf geen toegang hebt tot de normen
Pagina: 1