Heggenschaar schoonmaken. Tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik heb sinds kort een fijne Makita DUH601 heggenschaar.
Na de taxus gesnoeid te hebben, zag ik wat groene residue op de bladen.
Ik heb de schaar ingespoten met Agealube bio heggenschaar spray, maar het groene komt er niet vanaf, ook niet nadat ik de machine heb laten lopen.
Volgens de handleiding is alcohol en water uit den boze en raden ze een staalborstel aan.
Nou, dat lijkt me niets dat gekras op een bladen. Wel geprobeerd, maar ik zie het niet erg zitten zo'n zwaar geschut in te zetten op de delicate bladen en je komt ook niet in alle kiertjes.

Mijn vraag aan jullie is wat jullie doen om de bladen weer schoon te krijgen.

Een paar foto's ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S996IX3PqIO_OvS9lDNtualAiaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geKcgq4eBPA9hxQl2XDygDOC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgVXQaIp0WVb_kWaXrNyZbpxMYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nqe9nlLhvHQMoONviepdc6DQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via potverdikkie op 10-08-2022 16:22)

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 12:23

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb een goede heggenschaar (een gewone, dus niet elektrisch) en als ik me begin te ergeren aan de aanslag dan borstel ik 'm met wat groene zeep en warm water af. Daarna afspoelen, afdrogen en inspuiten met WD40. Paar minuutjes werk en ik denk graag dat 'ie niet alleen mooi schoon is, maar dat dit ook beter voor het gereedschap is.

Misschien dat schoonmaken voor handgereedschap niet heel belangrijk is, maar voor een elektrische heggenschaar is het wel degelijk belangrijk dat je 'm niet al te vies laat worden. Door harsaanslag zullen de bladen minder makkelijk over elkaar glijden waardoor het snijvermogen minder wordt. Zeker bij veelvuldig gebruik bij bijv. coniferen zal er echt wel wat harsaanslag optreden.

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 08:21
Ik spuit de heggenschaar voor en na gebruik in met WD40. Gaat al aardig wat jaren mee nu.

Groene aanslag moet je je niks van aantrekken. Het blijft een gebruiksartikel, en zal nooit meer als nieuw uit zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Waarom moet dat eraf dan? Ga je het als ongebruikt retour sturen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 20:32
Ik heb al een jaar of 15 dezelfde heggenschaar en het is nog nooit in me opgekomen om die schoon te maken.

Die doet hier nog steeds trouw dienst om 2x per jaar 50 meter hedera te kortwieken.

Resumé: ik zou me er niet al te druk om maken als ik jou was.

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 07-08-2022 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Laatst online: 18:30

mb1

Na gebruik even wat WD40 of kruipolie er op, nog even laten lopen en de volgende gelegenheid weer gewoon aan de slag ermee!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Laatst online: 13-09 12:23

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb een goede heggenschaar (een gewone, dus niet elektrisch) en als ik me begin te ergeren aan de aanslag dan borstel ik 'm met wat groene zeep en warm water af. Daarna afspoelen, afdrogen en inspuiten met WD40. Paar minuutjes werk en ik denk graag dat 'ie niet alleen mooi schoon is, maar dat dit ook beter voor het gereedschap is.

Misschien dat schoonmaken voor handgereedschap niet heel belangrijk is, maar voor een elektrische heggenschaar is het wel degelijk belangrijk dat je 'm niet al te vies laat worden. Door harsaanslag zullen de bladen minder makkelijk over elkaar glijden waardoor het snijvermogen minder wordt. Zeker bij veelvuldig gebruik bij bijv. coniferen zal er echt wel wat harsaanslag optreden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:26
WD-40 is een goed schoonmaak middel, maar zorgt ook dat smeermiddel verdwijnt.
Na de schoonmaak klus, wel even smeren met bijvoorbeeld ptfe (teflon) spray.

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
Welke WD40 vraag ik mij dan altijd af? WD40 is een merk en heeft zo'n 10 verschillende producten onder die naam.
Ik gebruik een multispray om de heggenschaar te smeren voor het gebruik en na het gebruik om schoon te maken en vocht te verdrijven.
Merk doet er niet zo veel toe, maar i.i.g. niet het veel te dure WD40.

Dat die viezigheid is blijven kleven, duidt er op dat de schaar niet voldoende is gesmeerd voor ingebruikname.

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 07-08-2022 11:57 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55
JukeboxBill schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:56:
Welke WD40 vraag ik mij dan altijd af?
De WD-40 multi-use. Dat is het originele product. De rest is nieuwe producten die ze mee laten liften op 't succes van de originele WD-40 naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 19:26
@JukeboxBill WD-40 heeft tegenwoordig een hele lijn aan probleemoplossers.
Ik gebruik de orginele (multi) om te reinigen en oud smeermiddel te verwijderen.
Daarna er voor zorgen dat alle residu weg is, en dan smeermiddel er op.
PTFE kleeft (bijna) niet, en blijft alles dus schoon.
Let wel dat je dan de droogsmeer variant pakt.

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Flozem schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:42:
Ik spuit de heggenschaar voor en na gebruik in met WD40. Gaat al aardig wat jaren mee nu.

Groene aanslag moet je je niks van aantrekken. Het blijft een gebruiksartikel, en zal nooit meer als nieuw uit zien.
Same here. Werkt prima. Siliconen spray werkt ook prima (vd action bijv).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
WD40 gebruik ik, staat bij de action, en er is maar 1 WD40 (multi use). de overige producten zijn WD40 silconen spray, contact spray wat allemaal later erbij kwam. ATF olie werkt ook fantastisch reinigend en smerend en dan ben je in in 1x klaar, maar dat heeft niet iedereen staan. Kost tientje 1 liter bij de meeste pomp stations, bv de Shell.

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 07-08-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
B-lex schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:04:
Ik heb al een jaar of 15 dezelfde heggenschaar en het is nog nooit in me opgekomen om die schoon te maken.

Die doet hier nog steeds trouw dienst om 2x per jaar 50 meter hedera te kortwieken.

Er staat wel degelijk in de handleiding dat je moet reinigen en smeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
B-lex schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:04:
Je kunt het knippen van dunne takjes hedera niet vergelijken met het knippen van taxus.
Taxus laat een harsachtige stof achter op de bladen, wanneer die stof zich ophoopt dan gaat je heggeschaar minder goed knippen omdat er een 'spleet' ontstaat op de snijvlakken, het hars voorkomt dat de messen echt vlak naast elkaar blijven 'knippen'.
Oplossing is een harsoplosser kopen (bijv. Stihl Superclean) en na het knippen de heggeschaar inspuiten, even laten inwerken en dan de machine even laten lopen zodat de snijvlakken weer vrij zijn van hars. Eventueel losgekomen vuil met een doek afvegen. Nooit staalborstels o.i.d. gebruiken, daar wordt de schaar alleen maar bot van. En ja, elk stuk tuingereedschap, of het nou een spade of een elektrische heggeschaar is, heeft onderhoud nodig. Om goed te blijven werken en om de levensduur te verlengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Ik knip buxus, portugese laurier, coniferen en spaanse aak met de heggenschaar.
Ik ‘vet’ hem alleen in met wd40 of siliconen spray voor en na het knippen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
rimave schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:39:
Ik knip buxus, portugese laurier, coniferen en spaanse aak met de heggenschaar.
Ik ‘vet’ hem alleen in met wd40 of siliconen spray voor en na het knippen.
En ik koop om de 5 jaar een nieuwe.
fixed

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na gebruik gewoon zo goed mogelijk schoonmaken met WD40 of Ballistol.

Maar helemaal als nieuw is niet nodig hoor, of moet hij terug de showroom in? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
JukeboxBill schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:56:

Dat die viezigheid is blijven kleven, duidt er op dat de schaar niet voldoende is gesmeerd voor ingebruikname.
Daar heb je een goed punt, ik heb hem niet van tevoren ingespoten.
Hij is nieuw, dus niet nodig dacht ik.
Nee hij gaat niet terug, daar is ie veel te fijn voor :*)

Ik ga eens aan de slag met het spul van STIHL. Heb nog getwijfeld tussen de aqualube en het spulletje van STIHL

Hij loopt nu nog als een zonnetje dus het kan nog geen kwaad, maar wil erger voorkomen.

Blij met alle tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Je kunt het knippen van dunne takjes hedera niet vergelijken met het knippen van taxus.
Taxus laat een harsachtige stof achter op de bladen, wanneer die stof zich ophoopt dan gaat je heggeschaar minder goed knippen omdat er een 'spleet' ontstaat op de snijvlakken, het hars voorkomt dat de messen echt vlak naast elkaar blijven 'knippen'.
Oplossing is een harsoplosser kopen (bijv. Stihl Superclean) en na het knippen de heggeschaar inspuiten, even laten inwerken en dan de machine even laten lopen zodat de snijvlakken weer vrij zijn van hars. Eventueel losgekomen vuil met een doek afvegen. Nooit staalborstels o.i.d. gebruiken, daar wordt de schaar alleen maar bot van. En ja, elk stuk tuingereedschap, of het nou een spade of een elektrische heggeschaar is, heeft onderhoud nodig. Om goed te blijven werken en om de levensduur te verlengen.
Ik hap wel even... Welk onderhoud wil je aan een spade uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
42erik schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Voor je 'm in de klei steekt eerst in de diesel. Dan plakt 't niet zo...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
warhamstr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Voor je 'm in de klei steekt eerst in de diesel. Dan plakt 't niet zo...
Diesel de grond in...? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Was vroegah heel gebruikelijk ja. In de tijd dat men nog kanalen uitgroef met een spaai.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@potverdikkie je benomed het helemaal verkeerd, op die plekken, dat is geen groene aanslag, dat is patina, karakter wat bewijst dat het jouw machine is die je lekker gebruikt :) (zoals een onderkant van een RVS pan die helemaal blinkt, dat is geen echte tool van een echte kok :))

[ Voor 22% gewijzigd door Silent7 op 07-08-2022 19:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
42erik schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Na elke gebruik schoonborstelem en net voor de winter in de zuurvrijevaseline zodat ie niet roest. Voor het voorjaar weer vetvrij maken en slijpen. Steel natuurlijk altijd met gekookte lijnzaadolie insmeren om de steel in topconditie te houden.
Basis gereedschapskennis :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
warhamstr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Was vroegah heel gebruikelijk ja. In de tijd dat men nog kanalen uitgroef met een spaai.
Tja, vroeger deden we meer opbersyandige dingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Na elke gebruik schoonborstelem en net voor de winter in de zuurvrijevaseline zodat ie niet roest. Voor het voorjaar weer vetvrij maken en slijpen. Steel natuurlijk altijd met gekookte lijnzaadolie insmeren om de steel in topconditie te houden.
Poe, wat een werk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
No Hands schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Slijpen? Een goede gesmeedde spa - zoiets dus -hoef je niet te slijpen. Maar je moet m wel vaak genoeg gebruiken en schoon houden, inderdaad af en toe wat vaseline. Maar slijpen (en slijten) doet ie zelf door t gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
DjoeC schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:15:
[...]Slijpen? Een goede gesmeedde spa - zoiets dus -hoef je niet te slijpen. Maar je moet m wel vaak genoeg gebruiken en schoon houden, inderdaad af en toe wat vaseline. Maar slijpen (en slijten) doet ie zelf door t gebruik.
En gij geleuf dah?
Mijn scheermes slijpt zich nochthans helemaal niet door 't gebruik, bot worden en slijten doet 'ie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DjoeC schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Slijpen? Een goede gesmeedde spa - zoiets dus -hoef je niet te slijpen. Maar je moet m wel vaak genoeg gebruiken en schoon houden, inderdaad af en toe wat vaseline. Maar slijpen (en slijten) doet ie zelf door t gebruik.
Daar ben ik het niet mee eens, als jij je goed gesmede spa een keer slijpt dan gaat ie echt makkelijker door de grond als je daarna gaat graven. Slijten gaat idd vanzelf, maar slijpen niet.

Pagina: 1