Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evelineJansen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09-2023
Wat zijn effectieve manieren afgezien van het bemachtigen van Hbo-ICT diploma, Hbo-deelcertificaten en arbeidsmarktrelevante certificaten zoals C#, Azure, PSM1 om hierdoor mijn Hbo- werk en denkniveau te onderbouwen?

Welke alternatieven zijn er bij het ontbreken van een relevante functie of een functie met raakvlakken met software development om hierdoor werkervaring op te doen gezien een relevante baan ontbreekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien heb je aan onderstaande link wat?
https://www.carrieretijge...en-met-profiel/hbo-niveau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36
Waarom denk je HBO niveau te bezitten? Heb je succesvol gewerkt op dat niveau? En dan langer dan een paar maanden. Heb je andere ervaringen waarbij je jezelf hebt kunnen vergelijken met mensen die werken op HBO niveau?

Je zou een capaciteitentest kunnen doen, kost paar honderd euro, maar geeft je wel onderbouwing. Zoiets als dit B.v. https://www.instituutment...o-intro/capaciteitentest/

Mocht je willen instromen in de ICT dan is wellicht een leer/werk combinatie mogelijk. Vaak geeft dat de mogelijkheden om naast werk ook een HBO diploma te gaan behalen. Er is veel vraag, dus mocht je zoiets zoeken dan is nu wel het juiste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

delpit schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:10:
Waarom denk je HBO niveau te bezitten? Heb je succesvol gewerkt op dat niveau? En dan langer dan een paar maanden. Heb je andere ervaringen waarbij je jezelf hebt kunnen vergelijken met mensen die werken op HBO niveau?

Je zou een capaciteitentest kunnen doen, kost paar honderd euro, maar geeft je wel onderbouwing. Zoiets als dit B.v. https://www.instituutment...o-intro/capaciteitentest/

Mocht je willen instromen in de ICT dan is wellicht een leer/werk combinatie mogelijk. Vaak geeft dat de mogelijkheden om naast werk ook een HBO diploma te gaan behalen. Er is veel vraag, dus mocht je zoiets zoeken dan is nu wel het juiste moment.
Zo'n test is weggegooid geld heb ik het idee, tweede suggestie lijkt me realistischer. Of een ICT gerelateerd traineeship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 15:29
De beste manier is gewoon doorgroeien bij het bedrijf waar je werkt. Dan moet je wel een functie hebben waarmee je dezelfde manager hebt als mensen op HBO niveau. En het liefst samenwerkt met deze mensen.
Als je dan een goede indruk maakt kun je een kans krijgen om meer verantwoordelijkheid te krijgen of een promotie te maken naar zo'n HBO functie.
Als je eenmaal in die positie zit is het makkelijk. Dan zet je gewoon op je CV dat je al een functie hebt (gehad) op HBO niveau en dat dat goed ging.

Of gewoon solliciteren. Als ze dan twijfelen over je capaciteiten dan regelt het bedrijf een assessment, of ze betalen een extra opleiding voor je, of ze ontslaan je in je proeftijd als je het niveau niet haalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
evelineJansen schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:46:
Wat zijn effectieve manieren afgezien van het bemachtigen van Hbo-ICT diploma, Hbo-deelcertificaten en arbeidsmarktrelevante certificaten zoals C#, Azure, PSM1 om hierdoor mijn Hbo- werk en denkniveau te onderbouwen?

Welke alternatieven zijn er bij het ontbreken van een relevante functie of een functie met raakvlakken met software development om hierdoor werkervaring op te doen gezien een relevante baan ontbreekt?
Oftewel;
Hoi, ik ben Eveline Jansen. Ik heb een MBO diploma (of niet), heb werk op MBO niveau (of lager) maar wil graag een HBO baan hebben op het gebied van software development ook al heb ik hier nooit iets mee gedaan?

Je vraag is echt veel te breed, los dat het gebruiken van je echte voornaam en achternaam niet zo verstandig is.

Ik vrees dat als je gaat solliciteren op een HBO functie zonde aantoonbaar het niveau te hebben (qua werkervaring en opleiding), dat je niet eens uitgenodigd gaat worden. Zelfs je wordt uitgenodigd kan je vakinhoudelijk nergens over mee praten, of heb je hobbymatig bewijs dat je de nodige kennis van zaken hebt?

Want HBO niveau hebben is vaak niet genoeg, ook wordt er een deel kennis verwacht... Waarom denk je dat te hebben? Denk je beter te zijn of kunnen dan die collega met een HBO opleiding? Of heb je ooit havo advies in groep 8 gehad en vind je daarom dat je HBO niveau bezit?

De belangrijkste vraag: waarom denk je werk op HBO niveau goed uit te kunnen voeren, terwijl je niks aantoonbaar hebt in opleiding of (werk)ervaring om dit te kunnen?

*knip* dat kan gewoon in het betreffende topic

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 07-08-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 15:47
*knip*

[ Voor 100% gewijzigd door ZieMaar! op 07-08-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46

Ervaring/jaren is nr1.

Als jij alleen MBO hebt en vervolgens 5 jaar op een servicedesk dan is het moeilijk te verkopen dat je Hbo-werk en denkniveau hebt. Overigens niet onmogelijk.

Mijn eerste baantje na MBO ict was een supportdesk job, na 1,5 jaar had ik mijn eerste baan waar Hbo-werk en denkniveau vereist was.

Ah...Geregistreerd op 6 augustus 2022... Altijd sketchy

[ Voor 3% gewijzigd door sbmuc op 06-08-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 07-08-2022 21:41 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:34

dragonhaertt

@_'.'

Een belangrijk onderdeel van HBO-denkniveau is zelfstandig probleemoplossend kunnen werken.
Dus ook zelf je eigen onderbouwing kunnen vinden waarom jij denkt dat niveau te hebben, en niet klakkeloos overnemen wat andere mensen vertellen wat je moet zeggen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Volgens mij is het in de praktijk vrij simpel: je zult meestal bij een eerste kennismaking (een mailtje bijvoorbeeld) het voordeel van de twijfel krijgen en uitgenodigd worden voor een gesprek. Vervolgens is het dan aan jou om snugger over te komen.

dat is trouwens iets anders dan bijdehand

Concreet zullen ze peilen of je wat abstracter kunt denken. Als je het hele gesprek heel erg bezig bent over hoe dit regeltje of die procedure in elkaar zit en daar allerlei praktische dingen over vertelt komt het minder goed over dan wanneer je naar het idee erachter of het grotere geheel kijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De term zegt het eigenlijk al: het werk- en denkniveau dat behoort bij iemand die een hogerberoepsopleiding succesvol heeft doorlopen. HBO-werk en denkniveau kun je alleen onderbouwen met een HBO-diploma. HBO-opleidingen hebben toetscriteria waarvan iemand die de opleiding niet doorlopen heeft niet kan aantonen dat hij/zij dit zou halen. Een capaciteitentest betekent daarom ook niets, het zegt dat iemand mogelijk iets kan, maar dat feitelijk nog niet concreet heeft laten zien.

Ook met deelcertificaten voor vakrelevante technieken zit je niet op het niveau als iemand met een HBO-diploma. Iemand met een HBO-diploma heeft veel bredere kennis opgedaan dan alleen een specifieke programmeertaal of framework.

Mensen die zeggen hbo-werk en denkniveau te hebben en een c.v. indienen zonder vermelding van hun hbo diploma vallen bij mij direct buiten de kandidaatselectie. Ik adviseer een hbo-opleiding gaan volgen zodat je hbo-werk en denkniveau kunt aantonen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

ari3 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:31:
De term zegt het eigenlijk al: het werk- en denkniveau dat behoort bij iemand die een hogerberoepsopleiding succesvol heeft doorlopen. HBO-werk en denkniveau kun je alleen onderbouwen met een HBO-diploma. HBO-opleidingen hebben toetscriteria waarvan iemand die de opleiding niet doorlopen heeft niet kan aantonen dat hij/zij dit zou halen. Een capaciteitentest betekent daarom ook niets, het zegt dat iemand mogelijk iets kan, maar dat feitelijk nog niet concreet heeft laten zien.

Ook met deelcertificaten voor vakrelevante technieken zit je niet op het niveau als iemand met een HBO-diploma. Iemand met een HBO-diploma heeft veel bredere kennis opgedaan dan alleen een specifieke programmeertaal of framework.

Mensen die zeggen hbo-werk en denkniveau te hebben en een c.v. indienen zonder vermelding van hun hbo diploma vallen bij mij direct buiten de kandidaatselectie. Ik adviseer een hbo-opleiding gaan volgen zodat je hbo-werk en denkniveau kunt aantonen.
Dan adviseer ik jou om gewoon om een hbo diploma te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23

Het antwoord op deze vraag vinden, uitwerken in een concreet plan en dat juist uitvoeren en afronden is een goed begin. Succes 👍🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb laatst ook gesolliciteerd op een hbo functie en moest een capaciteitentest maken van afdeling HR om te testen of ik wel hbo werk- en denkniveau had. Het is gewoon een soort IQ test en geeft een redelijk beeld.

Zegt overigens niks over de (IT)werkervaring die je moet hebben. Het is een heel basale test.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 06-08-2022 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Je zou het kunnen onderbouwen met de complexiteit van je werkomgeving, of je bijvoorbeeld zelf dingen hebt uitgezocht, opgeschreven of ingericht hebt, initiatief hebt getoond om verbetervoorstellen te doen, dat soort dingen.

Anders moet je heel goed beschrijven waarom je die softwarebaan ambieert, en dat je bijvoorbeeld graag een opleidingstraject in het vakgebied zou volgen om op het gewenste niveau te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Volgens mij is het of/of. Er wordt gevraagd om een hbo-diploma waarmee je bewijst dat je een paar jaar lang hebt kunnen aantonen dat je bepaalde skills bezit, of men vraagt om hbo-werk en -denkniveau, waarbij men tijdens de sollicitatie en op basis van je werkervaring bepaalt of je die skills bezit.

Naar mijn mening houdt dat laatste in dat je al een zekere basis hebt in het vak, en dat je je nieuwe technieken eigen kunt maken, zelfstandig dingen kunt onderzoeken en op een bepaald niveau communiceert met collega's en klanten.

Als je dat niet kunt aantonen, zul je die ervaring moeten opdoen tijdens het werken op lager niveau.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:26
Het is natuurlijk ook afhankelijk in welke beroepsgroep je werkzaam wilt zijn, en hoeveel ervaring je hebt. Als je inderdaad mbo ict hebt gedaan met de hakken over de sloot en allema 6jes en net een jaartje helpdesk, wordt het zeer lastig om iemand te overtuigen van HBO niveau.

Ik merk het bij mijn eigen beroep ook. Ook MBO zeevaart gedaan, en nu bijna 20 jaar later in het bezit van een masters all ships, na als 3de,2de en nu 1ste te hebben gelopen kan ik weg als kapitein. Het vreemde is dan wel weer dat bv de overheid HBO voor veel functies als vereiste heeft, echter mag ik in het buitenland (wmu.se) een MBA volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 21:45
Ik heb zelf ook alleen een mbo diploma behaald voor ik begon met mijn "carriere". Bij mijn huidige werkgever kreeg ik vanaf het moment dat ze me in dienst namen een HBO opleiding + vast salaris (eerst bootcamp, daarna 4 dagen werken 1 dag school), zonder enige hbo test of werkervaring. (regio limburg). Wat natuurlijk ideaal is: werkervaring + hbo.

Dus er zijn wel bedrijven die dergelijke contructies aanbieden omdat de markt er naar vraagt. Je hebt ook grotere instanties maar die hebben vaak clausules dat je x jaar in dienst moet blijven

Het geeft gewoon een voet tussen de deur denk ik, het is niet zozeer dat veel zegt over je kennis en kunde in het werk dat ik doe (software ontwikkeling), maar voor veel bedrijven is het misschien een zekerheid en zullen zo iemand met HBO eerder uitnodigen voor een eerste gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:10
Eerlijk gezegd zou ik die arbeidsmarktrelevante certificaten niet zien als iets om HBO-niveau mee te bewijzen. Certificaten worden niet uitgegeven door onafhankelijke onderwijsinstellingen, maar door commerciële instellingen die een enorm belang hebben bij een hoog slagingspercentage (hier kan iemand een scherpe opmerking maken over HBO-instellingen).

Om een andere invalshoek te kiezen: er zijn allerlei informele manieren waarop mensen hun opleidingsniveau communiceren, die bewust of onbewust worden opgepikt. Taalgebruik, maar ook kleding en uiterlijke verzorging. Zie ik een man lopen met een baseballpetje op en gouden kettinkje om, dan denk ik dat-ie werkt als bouwvakker of pakketbezorger. Trekt diezelfde man een pak aan, dan zou hij ineens een afdelingschef kunnen zijn.

Het is heel oneerlijk, en ik denk dat de meeste mensen op bewust niveau wel proberen dit soort vooroordelen te vermijden, zeker tijdens een sollicitatiegesprek, maar ik denk dat niemand kan uitsluiten dat het een rol speelt.
Een capaciteitentest betekent daarom ook niets, het zegt dat iemand mogelijk iets kan, maar dat feitelijk nog niet concreet heeft laten zien.
En omdat inmiddels 50% van de beroepsbevolking een HBO-diploma heeft (zoals afgesproken in de Bolognaverklaring) zou je verwachten dat iemand met min of meer gemiddelde capaciteiten (wat dat ook moge zijn) een HBO-opleiding kan afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je noemt letterlijk alle dingen op die relevant kunnen zijn in het bepalen van jouw niveau. Een HBO-opleiding doorlopen is natuurlijk veel meer dan alleen kennis opdoen over het vakgebied waar jij interesse in hebt. Het zegt ook wat over zaken als presteren onder druk, onderzoeken, samenwerken, presenteren, etc.

@ari3 geeft in deze post aan waar hij naar kijkt bij de kandidaatselectie.

Ik wil daaraan toevoegen dat zelfs het hebben van een HBO-diploma, in mijn ogen, niet per se bewijst dat je beschikt over HBO denk- én werkniveau. Zo zijn er zat mensen met een HBO-diploma die de grootste moeite hebben met een groep aansturen of een presentatie geven. Dat is niet erg, want dat is vaak simpelweg een stukje ervaring die ze missen. Het diploma bewijst, als het goed is, wél dat zij een hoog niveau aan zouden moeten kunnen (en dan komt het waarschijnlijk dus ook wel goed met het aansturen of presenteren).

Betekent dat dat je geen kans maakt zonder HBO-diploma? Absoluut niet!

Ik zou de 'arbeidsmarktrelevante certificaten' niet als bewijs zien dat je beschikt over een HBO werk- en denkniveau. Maarrrrr: als jij een 'MBO4-baan' hebt, om het maar even zo te noemen, maar ondertussen binnen een bedrijf wel bent doorgegroeid, dan kan dat ook al een hoop bewijzen. Daarmee kun je misschien al heel goed aantonen dat je goed bent in zaken als leren, samenwerken of leidinggeven. Als jij daarnaast de tijd hebt genomen om daarnaast een erkende cursus te volgen of wellicht deel te nemen aan een HBO-programma, dan maak je echt wel weer een goede kans op een 'HBO-baan'.

Immers: door middel van je werkervaring laat je zien dat je voorbij het 'standaard' MBO4-niveau bent gegaan én dat het tijdens je fulltime baan ook nog is gelukt om jezelf bij te scholen op een hoog niveau. Daarnaast solliciteer je waarschijnlijk veel gerichter op een functie dan een net afgestuurde HBO-student. Die laatste is vaak zoekende en weet vaak nog niet echt wat voor baan ze precies willen doen.

Ik zou durven stellen dat de meeste werkgevers de 'MBO4'-er met werkervaring en bewezen bijscholing op hoog niveau, interessanter vinden dan een net afgestuurde HBO-student.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je wilt jezelf dus opschalen naar HBO niveau. Ja ik ben iemand die daar positief in denkt en probeer hierin mee te denken.

Veel reacties zeggen dat je niet zal worden uitgenodigd voor gesprekken. Dat zou kunnen maar er zijn meer manieren om ergens binnen te komen. Denk aan je netwerk, wat je nog meer op je CV hebt en licht goed toe wat je verantwoording was en tenslotte heb een paar enorme goede referenties die instaan voor jouw kunsten.

Ik vind dat zelf prijzenswaardig als je dat zelfvertrouwen hebt.

Veel mensen hiervoor hebben gelijk dat je met HBO ook wat meer richting management gaat en dat je daar op moet letten. Het werk zal misschien niet moeilijker zijn maar je management skills wel en dat zou je kunnen missen.

MBO is een prima opleiding en ik zou denken aan een management cursus erbij te pakken. Ook kan je vrijwilligerswerk gaan doen daar geven ze je snel die kans omdat je broodnodig bent (daar kan je goede referenties uit halen trouwens). IT verandert vaak inhoudelijk dus zou me daar niet blind op staren maar wel zou ik kijken naar je andere skills of je een team kan managen.

Succes je komt er wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Eigenlijk dit, maar ik wil daarbij aanvullen dat zelfs als je al jaren een HBO niveau baan hebt, dit alsnog vaak geldt. Er wordt gewoon naar opleidingsniveau gekeken. Misschien niet door iedere werkgever, maar vaak genoeg dat je gewoon een papiertje wil dat zwart op wit zegt dat je dat niveau hebt.

Ik merk het zelf ook met mijn papiertje. Ik ben wel hoogopgeleid, gespecialiseerd in embedded systems, maar mensen denken dat ik alleen maar informatica kan, gewoon een programmeur ben, want dat is de naam van mijn opleiding. Dat technische informatica bij ons juist betekende dat je ook elektrotechniek kreeg (we hadden ook een ICT opleiding), en dat ik ook een minor embedded heb gedaan, zien mensen vaak niet eens. Ik moet echt pushen om ook elektro in mijn baanbeschrijving te krijgen. Terwijl ik er gewoon in ben gespecialiseerd.

En bovenstaande is dan nog 2 disciplines binnen hetzelfde opleidingsniveau. Dat is relatief makkelijk uitwisselbaar. Als ik mensen zou moeten overtuigen dat ik HBO niveau kon terwijl ik alleen een MBO papiertje had, zou dat nog veel moeilijker worden. Ik heb al hordes verhalen gehoord van mensen die de verantwoordelijkheden hadden van een hoger profiel, maar omdat ze niet dat hogere profiel eventjes konden bewijzen, toch lager uitvielen. Oneerlijk, gebeurt gelukkig ook niet overal, maar het is zeker geen zeldzaamheid.

Dus ja, eigenlijk moet je gewoon HBO gaan doen. Je hebt van die HBO opleidingen in een soort traineeship vorm. Een duale opleiding. Waarschijnlijk moet OP het daar zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-05 17:50
Amanoo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Eigenlijk dit, maar ik wil daarbij aanvullen dat zelfs als je al jaren een HBO niveau baan hebt, dit alsnog vaak geldt. Er wordt gewoon naar opleidingsniveau gekeken. Misschien niet door iedere werkgever, maar vaak genoeg dat je gewoon een papiertje wil dat zwart op wit zegt dat je dat niveau hebt.

Ik merk het zelf ook met mijn papiertje. Ik ben wel hoogopgeleid, gespecialiseerd in embedded systems, maar mensen denken dat ik alleen maar informatica kan, gewoon een programmeur ben, want dat is de naam van mijn opleiding. Dat technische informatica bij ons juist betekende dat je ook elektrotechniek kreeg (we hadden ook een ICT opleiding), en dat ik ook een minor embedded heb gedaan, zien mensen vaak niet eens. Ik moet echt pushen om ook elektro in mijn baanbeschrijving te krijgen. Terwijl ik er gewoon in ben gespecialiseerd.

En bovenstaande is dan nog 2 disciplines binnen hetzelfde opleidingsniveau. Dat is relatief makkelijk uitwisselbaar. Als ik mensen zou moeten overtuigen dat ik HBO niveau kon terwijl ik alleen een MBO papiertje had, zou dat nog veel moeilijker worden. Ik heb al hordes verhalen gehoord van mensen die de verantwoordelijkheden hadden van een hoger profiel, maar omdat ze niet dat hogere profiel eventjes konden bewijzen, toch lager uitvielen. Oneerlijk, gebeurt gelukkig ook niet overal, maar het is zeker geen zeldzaamheid.

Dus ja, eigenlijk moet je gewoon HBO gaan doen. Je hebt van die HBO opleidingen in een soort traineeship vorm. Een duale opleiding. Waarschijnlijk moet OP het daar zoeken.
toon volledige bericht
Om te beginnen, nee je hoeft niet HBO te hebben gedaan om HBO werk / denkniveau aan te tonen. Daarom vragen ze ook niet naar een diploma, maar naar het niveau.
In principe kan dat al in een gesprek of in een assesment. Het gaat om houding, plan van aanpak en communicatie skills.

Dat je niet serieus genomen wordt omdat ze niet snappen wat je opleiding inhield staat hier los van. Dat kan te maken hebben met een bepaalde onwetendheid bij je collega's, de manier waarop jij het hebt gepresenteerd of dat je eigenlijk toch niet voldoet aan wat de algemene verwachtingen zijn. Het is wat makkelijk om te zeggen dat het komt omdat je niet letterlijk een bepaald opleiding hebt gedaan. Je kan je CV zo schrijven dat dat helemaal geen rol speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dan stel je de vraag verkeerd. Er is HBO-werk en denkniveau en er is een HBO-diploma. Als je een diploma wilt moet je niet om "werk- en denkniveau" vragen want daarmee zeg je juist dat je een diploma niet als vereiste ziet om dat niveau aan te tonen.

Je vraagt meestal om "werk- en denkniveau" in plaats van een diploma als je weet dat een groot deel van de kandidaten die papieren niet heeft en je je niet kunt veroorloven om geschikte mensen zonder die papieren bij voorbaat af te wijzen omdat je dan misschien met een onvervulde vacature blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 00:24
Een anekdotisch voorbeeld uit een van mijn sollicitatiegesprekken. De functie was er een van data-analist. Ik had een SQL-query uitgedraaid op zo'n drie A4 (meerdere inline views, window functions etc.) en vroeg aan de sollicitanten of ze er gewoon zonder toelichting iets over kon zeggen.

De sollicitanten die werden afgewezen begonnen veelal regel voor regel van bovenaan hardop te denken: "Je begint hier met een select met deze kolommen. Daarna zie ik een from die weer naar een nieuwe select leidt. Enz."

Degenen die in ieder geval op deze opdracht verder kwamen deden een van de volgende dingen (goed):
- Eerst overzicht creëren. De blaadjes op volgorde uitstallen op tafel. Zoeken naar de diepste inline view om te zien waar alles begint. Zoals je ook in C code eerst eens de main zoekt om vanuit daar de verschillende functies te begrijpen. Ze keken of het doel te herleiden zou kunnen zijn uit de logica.
- Juist expliciet vragen naar het doel van het script in bijv. de vorm van een functionele beschrijving.
- Aangeven dat ze er niks mee konden omdat het zonder context werd gevraagd.

Dat je in een sollicitatie gesprek zit creëert vanzelfsprekend ook druk en spanning. Maar ook dat is iets waar je (zoals eerder vermeld) mijn inziens mee om moet kunnen gaan met een HBO werk- en denkniveau. Even drie keer ademhalen, stilstaan bij wat je gevraagd wordt en er sensitief op reageren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CurlyMo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:35:
Een anekdotisch voorbeeld uit een van mijn sollicitatiegesprekken. De functie was er een van data-analist. Ik had een SQL-query uitgedraaid op zo'n drie A4 (meerdere inline views, window functions etc.) en vroeg aan de sollicitanten of ze er gewoon zonder toelichting iets over kon zeggen.

De sollicitanten die werden afgewezen begonnen veelal regel voor regel van bovenaan hardop te denken: "Je begint hier met een select met deze kolommen. Daarna zie ik een from die weer naar een nieuwe select leidt. Enz."

Degenen die in ieder geval op deze opdracht verder kwamen deden een van de volgende dingen (goed):
- Eerst overzicht creëren. De blaadjes op volgorde uitstallen op tafel. Zoeken naar de diepste inline view om te zien waar alles begint. Zoals je ook in C code eerst eens de main zoekt om vanuit daar de verschillende functies te begrijpen. Ze keken of het doel te herleiden zou kunnen zijn uit de logica.
- Juist expliciet vragen naar het doel van het script in bijv. de vorm van een functionele beschrijving.
- Aangeven dat ze er niks mee konden omdat het zonder context werd gevraagd.

Dat je in een sollicitatie gesprek zit creëert vanzelfsprekend ook druk en spanning. Maar ook dat is iets waar je (zoals eerder vermeld) mijn inziens mee om moet kunnen gaan met een HBO werk- en denkniveau. Even drie keer ademhalen, stilstaan bij wat je gevraagd wordt en er sensitief op reageren.
toon volledige bericht
"Ik pluis dingen bottom-up uit en verwacht dat van mijn potentiële collega's ook."

Ben benieuwd hoeveel goeie developers je hierdoor hebt laten schieten.

Nogal makkelijk van mij om dat zonder context te zeggen natuurlijk, en mensen die niet verder komen dan "dit is een select" kun je ook niet gebruiken. Maar ik vind random voorbeelden van "als je dit niet snapt, wil ik jou niet" zo kort door de bocht.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:18

dr.lowtune

Deugt niet

Follow-up geven aan zaken die je uitvraagt valt ook onder HBO werk- en denkniveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 00:24
CodeCaster schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:55:
[...]
Nogal makkelijk van mij om dat zonder context te zeggen natuurlijk, en mensen die niet verder komen dan "dit is een select" kun je ook niet gebruiken. Maar ik vind random voorbeelden van "als je dit niet snapt, wil ik jou niet" zo kort door de bocht.
Ik denk dat je best wel begrijpt wat ik met mijn voorbeeld bedoel :)

Anders ter verduidelijking; het doel van het voorbeeld is om de denkwijze van een sollicitant te doorgronden. Daarvoor zijn dit soort trucjes prima. Het is daarbij helemaal niet erg als de uitkomst is dat de sollicitant het niet begrijpt, als de aanpak maar kansrijk is.

Ik heb meerdere (junior) collega's aangenomen waarvan ik zelf uiteindelijk een hoop heb geleerd. Juist omdat ze bereid waren te leren vissen i.p.v. vissen in de hand gestopt te willen krijgen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1