evelineJansen schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:46:
Wat zijn effectieve manieren afgezien van het bemachtigen van Hbo-ICT diploma, Hbo-deelcertificaten en arbeidsmarktrelevante certificaten zoals C#, Azure, PSM1 om hierdoor mijn Hbo- werk en denkniveau te onderbouwen?
Welke alternatieven zijn er bij het ontbreken van een relevante functie of een functie met raakvlakken met software development om hierdoor werkervaring op te doen gezien een relevante baan ontbreekt?
Je noemt letterlijk alle dingen op die relevant kunnen zijn in het bepalen van jouw niveau. Een HBO-opleiding doorlopen is natuurlijk veel meer dan alleen kennis opdoen over het vakgebied waar jij interesse in hebt. Het zegt ook wat over zaken als presteren onder druk, onderzoeken, samenwerken, presenteren, etc.
@
ari3 geeft in
deze post aan waar hij naar kijkt bij de kandidaatselectie.
Ik wil daaraan toevoegen dat zelfs het hebben van een HBO-diploma, in mijn ogen, niet per se bewijst dat je beschikt over HBO denk- én werkniveau. Zo zijn er zat mensen met een HBO-diploma die de grootste moeite hebben met een groep aansturen of een presentatie geven. Dat is niet erg, want dat is vaak simpelweg een stukje ervaring die ze missen. Het diploma bewijst, als het goed is, wél dat zij een hoog niveau aan zouden moeten kunnen (en dan komt het waarschijnlijk dus ook wel goed met het aansturen of presenteren).
Betekent dat dat je geen kans maakt zonder HBO-diploma? Absoluut niet!
Ik zou de 'arbeidsmarktrelevante certificaten' niet als bewijs zien dat je beschikt over een HBO werk- en denkniveau. Maarrrrr: als jij een 'MBO4-baan' hebt, om het maar even zo te noemen, maar ondertussen binnen een bedrijf wel bent doorgegroeid, dan kan dat ook al een hoop bewijzen. Daarmee kun je misschien al heel goed aantonen dat je goed bent in zaken als leren, samenwerken of leidinggeven. Als jij daarnaast de tijd hebt genomen om daarnaast een
erkende cursus te volgen of wellicht deel te nemen aan een HBO-
programma, dan maak je echt wel weer een goede kans op een 'HBO-baan'.
Immers: door middel van je werkervaring laat je zien dat je voorbij het 'standaard' MBO4-niveau bent gegaan én dat het tijdens je fulltime baan ook nog is gelukt om jezelf bij te scholen op een hoog niveau. Daarnaast solliciteer je waarschijnlijk veel gerichter op een functie dan een net afgestuurde HBO-student. Die laatste is vaak zoekende en weet vaak nog niet echt wat voor baan ze precies willen doen.
Ik zou durven stellen dat de meeste werkgevers de 'MBO4'-er met werkervaring en bewezen bijscholing op hoog niveau, interessanter vinden dan een net afgestuurde HBO-student.