Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:46
Mijn huidige Lowepro photo hatchback 22L AW is een prachtige (knaloranje <3 ) rugzak, die al vele jaren meegaat. Bergen op, vliegtuigen in, met ruimte genoeg voor mijn body, prime lens, en ultrawide plus wat filter-accu-lader-kabel troepjes. Bovenin ruimte zat voor de restanten, EN ruimte voor een laptop aan de voorkant. Verder is sprake van een ingebouwde regenhoes!
Klinkt perfect, maar hij heeft een belangrijk nadeel; draagcomfort. Hij heeft geen mooie mesh / ventilerende rugpand noch heupgordels, wat op lange hikes toch nadelig is en een stuk aan zweten bijdraagt. Verder bestaat geen ruimte voor een waterzak+slang welke ik ook graag gebruik.
De tas is verder nog (behalve het gaas aan de zijkanten) in orde, dus kan nog wel even gebruikt worden. Toch ben ik, met het oog op langere tochten, (draagcomfort, water, heupband) op zoek naar een andere camera-tas. Nu lijk ik in mijn zoektocht enkel te stuiten op 2 typen tassen; de echte camera-gerichte-tas met ruimte voor 8 lenzen 3 bodys en dan 'ohja omdat het nog moest' klein every-day-carry spul, of de echte hiking rugzak, zonder duidelijk ruimte voor de camera's (en bescherming + makkelijke toegang, ipv top down zitten graven tussen alle spullen)

Wie kan mij in de richting van de voor mij ultieme camera rugzak wijzen? Ik ben vast niet de eerste die hier naar op zoek is. Uiteraard kan ik een type over het hoofd zien, maar vandaar dit topic.
If all else fails; kan ik de inset van mijn huidige tas uiteraard ook als losse mee-draag zak in een 'echte' hiking tas meedragen, maar wat de huidige tas zo mooi maakt is juist de makkelijke camera-toegang. 1 klep wegritsen en alles ligt keurig beschikbaar.

Eisen of voorkeuren in random volgorde
* Voorkeur; met (mogelijkheid tot) regenhoes
* 13 inch laptop
* body + 2 lenzen
* waterzak
* rug ventilerend (vrij!) (zie bijv de lowe alpine airzone duo als voorbeeld)
* heupband
* Voorkeur: lichtgewicht

En als voorbeelden:
PhotoSport Outdoor Backpack BP 24L AW III
en
Photo Sport BP 300 AW II zijn beiden bijv al een stuk beter dan mijn huidige tas, maar ontberen dus een mooi geventileerde rug; Wel hebben ze heup ondersteuning, dus wellicht helpt dat ook al mee in het 'naar boven zeulen' van je uitrusting.
Als je dan weer richting iets als een Osprey hikelite of manta gaat, heb je weer geen ' dedicated ' vak voor de camera (of uberhaupt een 2e ingang).

Wie helpt? :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-04 21:06
Toevallig net de 300awii gekocht, over een paar weken ben ik in de bergen en kan ik je mn ervaring pas delen.

Rugzakken voor cameras voldoen meestal niet aan de wensen en eisen voor hiken. Andersom ook. Hiervoor ben ik veel aan het rommelen geweest met verschillende rugzakken en inserts. Tot nu toe nog niet de perfecte combi gevonden.

Wat ik wel fijn vind is peakdesign capture camera clip. Alleen bij zware regenval/sneeuw of moeilijke hike stukken wil ik mn camera graag beschermd in mn tas.

Wat ventilatiebetreft, bij alle rugzakken ga je zweten en als het echt grote ventilatie ruimte is tussen je rug en de rugtas dan betekend dit vaak minder ruimte in de rugzak.

[ Voor 15% gewijzigd door Lisabella op 07-08-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Ik heb gewoon een goede hiking rugzak gekocht. Daar stop ik een klein camera tasje in voor de camera met een kleine lens. Die heeft een klein vakje waar precies een reserve accu en SD kaartje in past. En dan een lens case voor de grote lens.

Tijdens een hike heb ik de camera aan een schouderband hangen (die camera clip van @Lisabella lijkt me ook wel een goed plan) en de 2e lens in de lenscase aan mijn riem of heupband.

Een groot voordeel is dat ik die kleine tasjes ook zo in een andere rugzak kan stoppen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben er ook na 3 tassen nog niet. Cameratassen hebben vrijwel nooit heupondersteuning en hiketassen geen goed ruimtemanagement. Ik ga dit topic in elk geval volgen!

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:59

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou eens naar F-stop tassen kijken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbrk
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:23
Zelf sinds kort de shimoda Explore V2 35L in gebruik. Ook verkrijgbaar in 25L en 30L. Zeer comfortabel en veel mogelijkheden: oa waterzak, voorbereid op de peak design clip.

YouTube: We Built This Bag for You: EXPLORE v2 / Travel and Landscape Photogr...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Die photohiker ziet er echt perfect uit. Jammer dat hij pas medio 2023 weer op voorraad is. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 11:15
Ik heb de Photosport BP 350 AW II sinds 2018 in gebruik en ga regelmatig de bergen in, langere hikes, meerdaagse tochten en ben erg tevreden.

Heeft op zich de meeste van jouw vereisten behalte een dedicated laptopvak (maar past er wel in) en een geventileerde rug ontbreekt ook. Maar goed, als ik ga bergwandelen stel ik me erop in dat ik ga zweten.

Enige minpuntje vind ik het materiaal van het zijvak. Daar heb ik of een fles of een statief in zitten, en daar kwamen al vrij snel scheuren/gaten in. Maar daarvoor is het materiaal wel enorm licht.

Ik heb een Sony A7iii met 24-70 zoom en er kan dan nog één extra tele lens mee of twee primes (50 +85 heb ik mee).

Mocht je specifieke vragen hebben, laat maar horen.:)
Lisabella schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:06:
Wat ik wel fijn vind is peakdesign capture camera clip. Alleen bij zware regenval/sneeuw of moeilijke hike stukken wil ik mn camera graag beschermd in mn tas.
Perfecte combinatie, gebruik ik precies zo. Het duurde alleen even voordat ik de perfecte locatie had gevonden van die clip (ivm draagcomfort). Enige nadeel is dat m'n camera inmiddels wel al vaker een rots gekust heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Malfoi op 10-08-2022 14:41 ]

www.flickr.com/malvlex

• Lisabella
Leuk je ervaring te lezen. Dan hoop ik dat ik echt de goede combi heb gevonden voor mijn hikes en wandelen. Ook met een a7iii.

Waar heb je die clip precies zitten?
Ik heb vorig jaar ook een paar keer de rotsen aangetikt, maar dat was wel op bijna verticale stukken. Zonnekap heeft t meeste opgevangen gelukkig.

Deze rugzak heeft dikkere straps dan mn osprey. Kost me redelijk wat moeite om 'm goed vast te krijgen. Was dat bij jou ook?

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

@Lisabella je moet de extra lange schroeven gebruiken die erbij zitten

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Lisabella schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:21:
Leuk je ervaring te lezen. Dan hoop ik dat ik echt de goede combi heb gevonden voor mijn hikes en wandelen. Ook met een a7iii.

Waar heb je die clip precies zitten?
Ik heb vorig jaar ook een paar keer de rotsen aangetikt, maar dat was wel op bijna verticale stukken. Zonnekap heeft t meeste opgevangen gelukkig.

Deze rugzak heeft dikkere straps dan mn osprey. Kost me redelijk wat moeite om 'm goed vast te krijgen. Was dat bij jou ook?
Die zit op mijn linker schouder, beetje zoals deze voorbeelden.

Het vastzetten gaat wel stevig ja, maar dan zit ie ook gewoon goed.

Het enige waar ik niet zo tevreden over ben is het gebruik als "gewone" rugzag, zonder cameragear. Er past genoeg in, maar de verdeling is dan niet zo handig. Vanwege dat cameravak onderin stop je dan al je spullen "erbovenop" zeg maar, dat is niet heel handig voor de gewichtsverdeling.

Aan de andere kant: om die reden heb ik eigenlijk altijd mijn camera bij me. :P

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mits je niet met je rugzak gooit is een lens een heel erg stevig ding. handdoekje erom en klaar verder neem niet teveel mee leer het te doen met wat je hebt. Of ben ik misschien te gemakkelijk met mijn camera? Bedenk vooraf ook wat je prioriteit is, hiken of fotograferen? Ben momenteel in Noorwegen maar ik weet dat wat ik zie nooit zo op de foto krijg, niet met het hetzelfde gevoel. Dan maar geen of een simpele foto.
In het verre analoge tijdperk zat mijn spiegelreflex ook gewoon in mijn rugzak tijdens een klimcursus.
Keuze maken, als je te bang bent voor je camera moet je thuis blijven. Waarheid ligt ergens in het midden accepteer een risico.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 00:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nomad schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:55:
Ik zou eens naar F-stop tassen kijken.
Met ^^

Ik heb de F-stop Lotus en die bevalt erg goed. Apart cameradeel met eigen opening wat er ook uit kan als je gewoon een grote tas wilt of wanneer je een andere maat erin wilt hebben.
Ze hebben allerlei typen en maten, je kiest en tas en een camera insert die erin past en op je gear aan sluit en je hebt de combinatie die bij je past.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisabella
Fstop is inderdaad ook een erg goed merk.
Alleen is @MoiZie op zoek naar de combi camera/hike/daily-rugzak.

Er zijn echt zeer weinig rugzakken waar je zowel een waterzak, als een camera, als ruimte voor kleding/eten etc mee kan nemen.
De lowepro 300awII is echt een van de weinige.

Ik snap je @Frogmen als je bang bent voor schade moet je je camera niet meenemen. En een handdoek of bubbeltjes plastic doet ook veel!
Alleen ik ben van het type 8 uur hiken voor die ene mooie foto bovenop de berg. Ik sjouw aardig wat kilo's mee, ben niet bang dat er iets kapot gaat maar ga het ook niet opzoeken. Dus in een stortbui of een kletter stuk wil ik de camera op kunnen bergen. De rest van de tijd hangt ie aan mn schouderstrap middels een clip van peakdesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Lisabella F-stop is juist een merk wat daar één van de beste in is, dus ik snap niet zo goed waar je opmerking op gebaseerd is.
De Lotus met medium insert kan m'n hele gear mee, een waterzak met doorvoer voor de slang en dan heb ik nog zat ruimte voor eten en kleding. Wil je meer mee dan kies je een groter model, wil je minder mee dan een kleinere. Ik koos voor een 32L tas, maar ze gaan tot 80L. Net wat je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 14-08-2022 11:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Gonadan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:15:
@Lisabella F-stop is juist een merk wat daar één van de beste in is, dus ik snap niet zo goed waar je opmerking op gebaseerd is.
De Lotus met medium insert kan m'n hele gear mee, een waterzak met doorvoer voor de slang en dan heb ik nog zat ruimte voor eten en kleding. Wil je meer mee dan kies je een groter model, wil je minder mee dan een kleinere. Ik koos voor een 32L tas, maar ze gaan tot 80L. Net wat je wilt.
Serieus? De f stop rugzakken ken ik alleen mar dat je heel veel lenzen mee kunt nemen. Past er een waterzak in?? Oh dat wist ik echt niet. Voorjaar nog op een beurs geweest en toen werd mij verteld dat de rugzakken daar niet geschikt voor waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lisabella schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Serieus? De f stop rugzakken ken ik alleen mar dat je heel veel lenzen mee kunt nemen. Past er een waterzak in?? Oh dat wist ik echt niet. Voorjaar nog op een beurs geweest en toen werd mij verteld dat de rugzakken daar niet geschikt voor waren.
Dat was de Lowepro verkoper zeker die dat vertelde? :P

Nee ze hebben verschillende series: echte wandelrugzakken, lichtgewicht, voor in de stad, etc. Binnen de 'mountain' serie heb je dan weer vijf modellen waarvan ik de kleinste
Kijk zelf maar eens rond: https://shop.fstopgear.com/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisabella
Thanks! Ga direct even kijken!

Nee het was niet iemand van lowepro maar van een hele grote bekende camera winkel in Nl. Eentje van Nu zeg maar. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Net per toeval de "nieuwe" Photosport van Lowepro tegengekomen: https://www.lowepro.com/d...-aw-iii-grau-lp37343-pww/

Heel vet ding, qua uiterlijk. Ziet er steviger uit dan de 300AW. Misschien nog een overweging waar. Wel duur.

www.flickr.com/malvlex

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 12:24
@MoiZie, ik ben benieuwd: heb je uiteindelijk een keuze kunnen maken? Ik ben ook op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Ik heb nu een klein jaar de Fstop Ajna. Niet goedkoop, maar z’n geld dubbel en dwars waard. Geweldige rugzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
hberntsen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:17:
@MoiZie, ik ben benieuwd: heb je uiteindelijk een keuze kunnen maken? Ik ben ook op zoek :)
Mijn zoektocht eindigde bij de photohiker 44, die heeft lang op mn shortlist gestaan, maar is volgens de website nog steeds ' spring 2023' available. Intussen draag ik iets heel anders op mijn rug wat mij ook erg bevalt vanwege de inhoud, dus heeft mijn vrouw de oorspronkelijke rugzak op de rug. ;) Ik ben dus nog geen stap verder gekomen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 00:08

Sméagol

Master of Mayhem

Ik had zelf de WNDRD PRVKE (nee, ik heb de spelling niet bedacht) op het oog. Volgens mij voldoet die aan jouw wensen. Ik heb wel al de essential cube (een insert), maar dus nog niet de bijbehorende tas.
In mij Cube kunnen een analoge SLR plus 2 compacte lenzen en een iets grotere lens, plus nog wat accessoires. De tas heeft een laptop sleeve (maar weet niet uit m'n hoofd hoe groot), en in de overige ruimte zou je dus een waterzak kwijt moeten kunnen. En heeft ventilatie op de rug.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:32
Kijk eens bij Deuter rugzakken.
Ik heb nu zelf een Trail 28. Voldoet net niet helemaal aan je eisen, want het rugpand is geen mesh. (maar ze hebben ook modellen met mesh)

- Regenhoes
- Aan de ene zijkant een met rits afsluitbaar vak voor bv een makkelijk bereikbare lens of een flesje drinken, die dan niet in hetzelfde vak als de rest van je spullen zit.
- Aan de andere zijkant een open vakje voor een nog makkelijker bereikbare (niet te grote) lens
- Prima draagbanden en comfortabel heupband met ruim vakje voor sleutels, ov-pas ed.
- Ruime bovenklep
- Waterzakvak (ook te gebruiken voor een niet al te grote laptop)
- Bovenlader, maar een (onopvallende) rits aan de voorkant waardoor je hem op het rugpand kunt leggen om open te ritsen voor makkelijke toegang.
- Je kunt bij fotozaken inlays kopen als je een fotorugzak wilt imiteren, maar ik sluit me helemaal bij de anderen aan om gewoon wat doekjes etc te gebruiken om je spullen te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

MoiZie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:34:
[...]

Mijn zoektocht eindigde bij de photohiker 44, die heeft lang op mn shortlist gestaan, maar is volgens de website nog steeds ' spring 2023' available. Intussen draag ik iets heel anders op mijn rug wat mij ook erg bevalt vanwege de inhoud, dus heeft mijn vrouw de oorspronkelijke rugzak op de rug. ;) Ik ben dus nog geen stap verder gekomen. :+
Herkenbaar, ik zit in hetzelfde schuitje! Net terug van een wandelvakantie in de Dolomieten, kind bij mij, dagrugzak bij m'n partner.

I.c.m. een rugdrager doe ik 't nu met een Peak Design Capture Clip, waar dan de body + lens op is gemonteerd. Werkt perfect tijdens het hiken (in totaal sleep je dan wel 15kg aan gewicht mee, beetje afhankelijk van hoe zwaar jullie kleine is) maar het extra gewicht van de camera op je schouderband voel je dan nauwelijks en een extra batterij kan makkelijk in die heuppockets.

Qua rugzak heb ik de laatste jaren een Lowepro Photo Sport BP 300 AW II gebruikt. Fijne rugzak voor dagtrips. Argumenten voor waren ttv aankoop:
- heupbanden inderdaad chill om 't gewicht wat te verdelen
- patroon op het rugvlak waardoor 'ie een beetje zou moeten ventileren.
- dedicated cameravak waar een FF DSLR + standaard zoom, extra telelens (of evt. twee normale lenzen) makkelijk in passen)
- vakjes op de heupbanden
- mesh aan zijkant voor fles/statief
- compartiment voor waterzak (hier past ook een 13" laptop in desnoods)

Maar vergis je niet, draagcomfort komt niet in de buurt van een fatsoenlijke dagrugzak met mesh, zeker niet als je 'm qua fotogear vol gaat stoppen. Mocht ik ooit weer een serieuze wandelvakantie gaan maken, dan pak ik gewoon mijn "normale" dagrugzak met Capture clip en dan doe ik het wel gewoon met body + 1 lens. Als een extra lens nodig is, dan kan die evt. wel in een kleine insert in het hoofdvak.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 08:53
Sméagol schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:09:
Ik had zelf de WNDRD PRVKE (nee, ik heb de spelling niet bedacht) op het oog. Volgens mij voldoet die aan jouw wensen. Ik heb wel al de essential cube (een insert), maar dus nog niet de bijbehorende tas.
In mij Cube kunnen een analoge SLR plus 2 compacte lenzen en een iets grotere lens, plus nog wat accessoires. De tas heeft een laptop sleeve (maar weet niet uit m'n hoofd hoe groot), en in de overige ruimte zou je dus een waterzak kwijt moeten kunnen. En heeft ventilatie op de rug.
Deze al aangekocht en ervaring dat je kan delen? Zelf ook op het oog aangezien ik zoals de TS op zoek ben naar de 'perfecte' foto/hike/alledaagse rugzak.
Enigste dat ik mij dan afvraag is of de WNDRD PRVKE wel een goed genoege rug heeft om een hele dag in de zomer te kunnen hiken. Beetje zweet kan geen kwaad, maar het moet ook niet beginnen branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 00:08

Sméagol

Master of Mayhem

Margu schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:45:
[...]
Deze al aangekocht en ervaring dat je kan delen?
Nee. Bij gebrek aan vakanties helaas, was de tas zelf nog geen prioriteit. Dan wordt waarschijnlijk volgend jaar in de zomer pas (misschien voor de Nijmeegse 4daagse). Ik neem aan dat je zo lang niet kan wachten (met het oog op eventuele Black Friday deals), maar ik zal zeker m'n ervaringen posten wanneer het zo ver is.

Ik gebruik de Cube met Ortlieb fietstassen. Hij past daar goed in, en is voor mij een betere use case.

Make lovecraft not warcraft.

Pagina: 1