Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Grunn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09-2022
Hallo, wat zouden jullie mij adviseren voor goede zaalsportfotografie?

Ik heb nog een oude canon eos d400 en heb via Marktplaats een canon 2.8 usm lens 70-200 gekocht. Dit combineert slecht als het om zaalsport gaat. Dat was ook naar verwachting.

Ik zit te denken aan het volgende:
Aankoop van de canon eos 77D. Zodat ik de combinatie met de 2.8 lens heb.

Of verkoop usm 2.8 lens en aankoop van systeemcamera Sony6300 met bijvoorbeeld telelens 24-240 3.5 - 6.3.
Daarmee ga ik over op een systeemcamera. Volgens mij een goede keuze als het gaat om komende vakanties.

Ik heb al heel veel gezocht op Google en Fora maar zie weinig over (zaal) sportkeuzes. Lees wel veel over de R Canon camera's zoals de R7 of de RP maar die zijn mij echt te duur.
Ben heel benieuwd naar jullie meningen.

Beste antwoord (via Anton Grunn op 09-08-2022 09:18)

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
De auto-focus van nieuwe systeemcamera's van Sony en Canon zijn voor het volgen van sporters het beste. Ook wanneer je in de toekomst video-beelden wilt aanbieden, dan is een systeemcamera heel geschikt. En voor op reis inderdaad compact (als je een kitlens of iets dergelijks gebruikt).

Dus canon R7/R10 of Sony a6100/6300/6400 zou ik aanraden afhankelijk van het budget. In principe kan je elk van die camera's jouw Canon tele-lens met een adapter gebruiken. Bij de adapter van Canon zelf is de kans op compatibiliteit natuurlijk het grootste. Maar dat moet je vantevoren uitzoeken want het is ook afhankelijk van welke versie lens je hebt (1/II/III).

De 24-240 zou ik ook links laten liggen. Welke lens is dan wel geschikt? Sony heeft ook een E-mount 70-200 lens en Tamron 70-180/2,8 is een goedkopere optie. Voordeel van een nieuwe camera is dat de ISO verder omhoog kan zodat mogelijk een f/4 lens voldoet. Voor vakantie is een 18-135 lens ideaal.

Wat je ook kiest, elke combinatie zal een grote verbetering zijn ten opzichte van de 400d! Je zult even moeten wennen aan de EVF. En leren hoe je het maximale uit de mogelijkheden van de camera haalt (youtube, cursus of foto-maatjes).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat combineert er niet goed? De lens lijkt me uitstekend voor zaalsport. De camera ken ik niet. Wat onbreekt daar aan?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Grunn
De camera is een oudje en is niet snel genoeg, kan ook moeilijk scherpstellen. Zijn wel mooie foto's, maar geen topfoto's;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Je zou de R10 kunnen overwegen. Deze heeft geen stabilisatie, maar aangezien je onderwerpen bij zaalsport zelf flink bewegen, heb je daar wellicht toch niet zoveel aan.
Je hebt dan denk ik wel nog een converter nodig om je lens op de r-mount te passen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Grunn
Dank, dat is een goede tip. Geen idee of deze goede prestaties heeft met zaalsport. Ik zal eens kijken. Toch spreekt mij de Sony nog steeds aan vanwege compactheid en gewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik raad deze persoonlijk af. Sony is gestopt met de A-lijn voor zover ik weet en de lenzen zijn niet bepaald goedkoop.
Daarnaast is er in binnenruimtes weinig licht. Helemaal als je sporten gaat fotograferen zul je veel licht willen om je sluitertijd laag te kunnen houden (ik ga ervan uit dat je geen schaak- of mtg toernooien bedoelt met zaalsport).
De lens die je aandraagt begint pas bij f3.5 terwijl je huidige lens zelfs bij 200mm nog 2.8 geeft. Die snelheid ga je echt missen en je zult dan je iso omhoog moeten gooien waardoor je veel ruis krijgt.
Tot slot zijn superzooms zoals de sony (10x zoom) echt matig in optische kwaliteit.

Met voldoende (dag)licht kun je daar een prima foto mee maken, maar voor jouw doeleinde wordt dit denk ik een grote teleurstelling.

Nog een korte vraag; als je toch in een zaal gaat zitten met je spul, waarom maken omvang en gewicht dan uit? Het is niet alsof je er een berg mee gaat bestijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik heb een tijdje wat zaalsporten gedaan, maar met de "oude" canon aps-c dslr's en f2.8 (ik heb ook de 70-200 IS mk2) red je het vaak net niet. Ik gebruikte een f1.8 50-100 van Sigma op een 7dMK2 + een f1.8 18-35 van Sigma op een 650D. Dat ging wel tot zo'n 1/1000e. Bij je 70-200 f2.8 heb je eigenlijk een FF camera nodig (ook voor de kijkhoek die dan wat groter is bij 70mm). Een 1DX is natuurlijk wat overdreven, maar een 6D (ondanks wat minder fps) kan prima. Mijn uitgangspunten waren:
1/500e (of korter) is wel een must voor de standaard foto's. ISO zo hoog mogelijk zonder dat het storend wordt en diafragma zo klein mogelijk zonder dat het te donker wordt. liefst op RAW op zo snel mogelijke opslag (CF of beter. SD is redelijk traag imho). Focus op het gezicht of de borst.
Of je doet alles weg en scoort indedaad iets mirrorless. Mijn tip is; kijk op flickr naar indoor sport foto's en welke camera + settings ze gebruikt hebben. Zoek op je sport en kijk dan met name naar de amateur wedstrijden in de wat matigere belichte zalen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
De auto-focus van nieuwe systeemcamera's van Sony en Canon zijn voor het volgen van sporters het beste. Ook wanneer je in de toekomst video-beelden wilt aanbieden, dan is een systeemcamera heel geschikt. En voor op reis inderdaad compact (als je een kitlens of iets dergelijks gebruikt).

Dus canon R7/R10 of Sony a6100/6300/6400 zou ik aanraden afhankelijk van het budget. In principe kan je elk van die camera's jouw Canon tele-lens met een adapter gebruiken. Bij de adapter van Canon zelf is de kans op compatibiliteit natuurlijk het grootste. Maar dat moet je vantevoren uitzoeken want het is ook afhankelijk van welke versie lens je hebt (1/II/III).

De 24-240 zou ik ook links laten liggen. Welke lens is dan wel geschikt? Sony heeft ook een E-mount 70-200 lens en Tamron 70-180/2,8 is een goedkopere optie. Voordeel van een nieuwe camera is dat de ISO verder omhoog kan zodat mogelijk een f/4 lens voldoet. Voor vakantie is een 18-135 lens ideaal.

Wat je ook kiest, elke combinatie zal een grote verbetering zijn ten opzichte van de 400d! Je zult even moeten wennen aan de EVF. En leren hoe je het maximale uit de mogelijkheden van de camera haalt (youtube, cursus of foto-maatjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Grunn
@Johan1995 jouw verhaal spreekt mij erg aan dank! Daarmee kan ik zowel zaalsport fotografie als vakantiefoto's realiseren. Eerst ga ik voor de Tamron 2.8 (mooi gewicht!). Daarna voor evt bijpassende lens. Zie de verschillen wel op websites. Maar zou de kwaliteit voor zaalsportfotografie veel verschillen als het gaat om sony 6000 (die wel), 6300, 6400? Dit in combinatie met de Tamron 2.8.
Pagina: 1