Windows 11 heel traag, hoog CPU gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mijn vraag
Nadat pas geleden mijn vader aan de beurt was, heb ik nu zelf problemen met Windows. Het lijkt te zijn gebeurd nadat ik mijn Android toestel wou aanpassen via ADB en Xiaomi USB drivers voor mijn toestel heb geinstalleerd. ADB aanpassingen verliepen zonder problemen, maar bij de volgende opstart liep mijn pc zeer traag.
Gevolg, alles werkt gewoon heel traag, opstart, gebruik. CPU verbruik is heel hoog en begint na opstart met 100% systeeminterrupts. Daarna gaat dit wel weg maar blijft mijn CPU verbruik hoog. +- 30% in idle and bij het gebruik van eender welke applicatie schiet het terug naar 100%.
Windows Update is ook niet mogelijk en blijft steken op 5%.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Editie Windows 11 Home
Versie 21H2
Build van besturingssysteem 22000.739

Ryzen 5 3600
MSI B450 Carbon Pro Moederbord
32GB Corsair RAM
Sapphire AMD RX 570 8GB
C: Corsair MP 510
D: WD SN 550 Blue 2TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- LatencyMonitor laten lopen voor en na alle onderstaande wijzigingen. - Zie uitkomst in volgende post.
- Driver updates
- Alle Xiaomi USB drivers verwijderd.
- Chipset drivers en andere mobo drivers geupdate
- GPU Drivers geupdatet
- Alle drivers gecontroleerd via apparaatbeheer - geen verdere updates nodig
- BIOS update bekeken, geen nieuwere versie beschikbaar
- Wifi netwerkapparaat uitgeschakeld
- Power settings op AMD High Performance gezet.
- Windows Defender en Malwarebytes scans - geen problemen gevonden
- Laatste Windowsupdate teruggedraait
- Enkele aanpassingen die ik al via internet gevonden had; Data coalescing uitgeschakeld.
- Via een Linux Live USB draait alles vlot.

Ook al heb ik alle Xiaomi drivers en ADB verwijderd, bij Windows optionele updates zie ik nog steeds de mogelijkheid om de volgende driver te updaten: lemobile - other hardware - android composite adb interface
Ik kan dit echter nergens terugvinden (ook niet als de smartphone verbonden is)

Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen, behalve een verse Windows installatie... dat is zowat mijn last resort.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
Latency Monitor resultaat:

_________________________________________________________________________________________________________
CONCLUSION
_________________________________________________________________________________________________________
Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. At least one detected problem appears to be network related. In case you are using a WLAN adapter, try disabling it to get better results. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.
LatencyMon has been analyzing your system for 0:01:28 (h:mm:ss) on all processors.

SYSTEM INFORMATION

OS version: Windows 11, 10.0, version 2009, build: 22000 (x64)
Hardware: MS-7B85, Micro-Star International Co., Ltd.
BIOS: 1.G2
CPU: AuthenticAMD AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
Logical processors: 12
Processor groups: 1
Processor group size: 12
RAM: 32693 MB total

CPU SPEED
Reported CPU speed (WMI): 360 MHz
Reported CPU speed (registry): 360 MHz

Note: reported execution times may be calculated based on a fixed reported CPU speed. Disable variable speed settings like Intel Speed Step and AMD Cool N Quiet in the BIOS setup for more accurate results.

MEASURED INTERRUPT TO USER PROCESS LATENCIES
The interrupt to process latency reflects the measured interval that a usermode process needed to respond to a hardware request from the moment the interrupt service routine started execution. This includes the scheduling and execution of a DPC routine, the signaling of an event and the waking up of a usermode thread from an idle wait state in response to that event.

Highest measured interrupt to process latency (µs): 2593,60
Average measured interrupt to process latency (µs): 25,129032

Highest measured interrupt to DPC latency (µs): 2588,80
Average measured interrupt to DPC latency (µs): 19,900760

REPORTED ISRs
Interrupt service routines are routines installed by the OS and device drivers that execute in response to a hardware interrupt signal.

Highest ISR routine execution time (µs): 36,810
Driver with highest ISR routine execution time: Wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framework-runtime, Microsoft Corporation

Highest reported total ISR routine time (%): 0,002519
Driver with highest ISR total time: Wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framework-runtime, Microsoft Corporation

Total time spent in ISRs (%) 0,002519

ISR count (execution time <250 µs): 14640
ISR count (execution time 250-500 µs): 0
ISR count (execution time 500-1000 µs): 0
ISR count (execution time 1000-2000 µs): 0
ISR count (execution time 2000-4000 µs): 0
ISR count (execution time >=4000 µs): 0

REPORTED DPCs
DPC routines are part of the interrupt servicing dispatch mechanism and disable the possibility for a process to utilize the CPU while it is interrupted until the DPC has finished execution.

Highest DPC routine execution time (µs): 3699,030
Driver with highest DPC routine execution time: Wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framework-runtime, Microsoft Corporation

Highest reported total DPC routine time (%): 0,478285
Driver with highest DPC total execution time: Wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framework-runtime, Microsoft Corporation

Total time spent in DPCs (%) 0,980998

DPC count (execution time <250 µs): 121307
DPC count (execution time 250-500 µs): 0
DPC count (execution time 500-10000 µs): 9121
DPC count (execution time 1000-2000 µs): 160
DPC count (execution time 2000-4000 µs): 11
DPC count (execution time >=4000 µs): 0

REPORTED HARD PAGEFAULTS
Hard pagefaults are events that get triggered by making use of virtual memory that is not resident in RAM but backed by a memory mapped file on disk. The process of resolving the hard pagefault requires reading in the memory from disk while the process is interrupted and blocked from execution.

NOTE: some processes were hit by hard pagefaults. If these were programs producing audio, they are likely to interrupt the audio stream resulting in dropouts, clicks and pops. Check the Processes tab to see which programs were hit.

Process with highest pagefault count: tiworker.exe

Total number of hard pagefaults 7458
Hard pagefault count of hardest hit process: 7389
Number of processes hit: 8

PER CPU DATA
CPU 0 Interrupt cycle time (s): 9,903321
CPU 0 ISR highest execution time (µs): 36,810
CPU 0 ISR total execution time (s): 0,021520
CPU 0 ISR count: 7345
CPU 0 DPC highest execution time (µs): 3699,030
CPU 0 DPC total execution time (s): 7,884903
CPU 0 DPC count: 60596
CPU 1 Interrupt cycle time (s): 2,261298
CPU 1 ISR highest execution time (µs): 6,240
CPU 1 ISR total execution time (s): 0,000545
CPU 1 ISR count: 142
CPU 1 DPC highest execution time (µs): 986,830
CPU 1 DPC total execution time (s): 0,981552
CPU 1 DPC count: 16326
CPU 2 Interrupt cycle time (s): 1,963102
CPU 2 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 2 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 2 ISR count: 0
CPU 2 DPC highest execution time (µs): 3411,790
CPU 2 DPC total execution time (s): 0,379883
CPU 2 DPC count: 13423
CPU 3 Interrupt cycle time (s): 0,964972
CPU 3 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 3 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 3 ISR count: 0
CPU 3 DPC highest execution time (µs): 382,790
CPU 3 DPC total execution time (s): 0,092832
CPU 3 DPC count: 5387
CPU 4 Interrupt cycle time (s): 1,020564
CPU 4 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 4 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 4 ISR count: 0
CPU 4 DPC highest execution time (µs): 368,550
CPU 4 DPC total execution time (s): 0,151510
CPU 4 DPC count: 8360
CPU 5 Interrupt cycle time (s): 0,991762
CPU 5 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 5 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 5 ISR count: 0
CPU 5 DPC highest execution time (µs): 392,690
CPU 5 DPC total execution time (s): 0,140037
CPU 5 DPC count: 6793
CPU 6 Interrupt cycle time (s): 1,871858
CPU 6 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 6 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 6 ISR count: 0
CPU 6 DPC highest execution time (µs): 378,370
CPU 6 DPC total execution time (s): 0,055693
CPU 6 DPC count: 1909
CPU 7 Interrupt cycle time (s): 1,864026
CPU 7 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 7 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 7 ISR count: 0
CPU 7 DPC highest execution time (µs): 378,260
CPU 7 DPC total execution time (s): 0,050248
CPU 7 DPC count: 1815
CPU 8 Interrupt cycle time (s): 1,911546
CPU 8 ISR highest execution time (µs): 3,460
CPU 8 ISR total execution time (s): 0,002775
CPU 8 ISR count: 4370
CPU 8 DPC highest execution time (µs): 378,660
CPU 8 DPC total execution time (s): 0,059438
CPU 8 DPC count: 2466
CPU 9 Interrupt cycle time (s): 2,005530
CPU 9 ISR highest execution time (µs): 2,30
CPU 9 ISR total execution time (s): 0,000309
CPU 9 ISR count: 412
CPU 9 DPC highest execution time (µs): 317,810
CPU 9 DPC total execution time (s): 0,162681
CPU 9 DPC count: 3297
CPU 10 Interrupt cycle time (s): 1,994604
CPU 10 ISR highest execution time (µs): 2,770
CPU 10 ISR total execution time (s): 0,000766
CPU 10 ISR count: 1047
CPU 10 DPC highest execution time (µs): 360,90
CPU 10 DPC total execution time (s): 0,145806
CPU 10 DPC count: 4206
CPU 11 Interrupt cycle time (s): 2,244890
CPU 11 ISR highest execution time (µs): 2,280
CPU 11 ISR total execution time (s): 0,000931
CPU 11 ISR count: 1324
CPU 11 DPC highest execution time (µs): 383,940
CPU 11 DPC total execution time (s): 0,350349
CPU 11 DPC count: 6021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Download eens:
pricewatch: Sysinternals Suite

En kijk dan eens of je het process kunt vinden wat dit veroorzaakt met Process Explorer

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEhwwdgLmAWVVXgJ_wPDv3RMrSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mm91SAvZ6jcZ2l0bnn3IyusO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Sysinternals zie ik vooral TiWorker.exe en de Servicehost voor de Windows Update beiden schommelend tussen 7-10%. Dus ongeveer 20% samen. Wat misschien wel verklaart waarom idle van ongeveer een paar %CPU naar nu 25-30% is. Ik heb echter al vanalles geprobeerd, maar krijg de Windows update niet verder dan een download van 5%. heb oude downloads gewist en opnieuw geprobeerd. Pauzeren en terug aanzetten, reboots, etc
Als ik dan Taakbeheer open zie ik Interrupts van het Systeem heel hoog staan, maar dit reflecteert niet in SysInternals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:39
- vervelend, (hoge) system interrupts
- in jouw geval (je weet waardoor het gekomen is) zou ik als eerste de windows update resettool downloaden en gebruiken
- draait je processor wel op de juiste snelheid?

- je kunt je nu al afvragen: hier kunnen vele uren werk in gaan zitten. Is een re-install van windows niet sneller en doeltreffender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Niet duidelijk of de hoge uitlization van de System Interrupts samenhangt met Windows Update.

Je kunt nog eens kijken of die lemobile driver via de Windows Device Manager te verwijderen is.

"System Interrupts" heet in Process Explorer "Interrupts".

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zetje01 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:52:
...
- je kunt je nu al afvragen: hier kunnen vele uren werk in gaan zitten. Is een re-install van windows niet sneller en doeltreffender?
Precies. En wees dan ook een beetje terughoudend in het her-installeren van de crap-ware die bij je mobo is gekomen. Als je anno 2022 nog MSI_ActiveX_Service draait, dan smeek je om dit soort problemen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://docs.microsoft.co...uild-performance-counters

Niet het register-stukje lezen maar meteen even door naar de commando's om je counters te rebuilden.

Grote kans overigens dat het weer/terug/herhalend is zolang die driver niet opgelost wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
Ondertussen gisterenavond toch nog de Windows update erdoor gekregen. Niets speciaals gedaan. Ineens werkte het. Ik heb ook de achtergebleven adb driver kunnen verwijderen. Deze is ook niet meer zichtbaar bij de updates... Maar nog steeds hetzelfde probleem. BIOS ook gedowngrade. Ook niet de oplossing.

Ik ben deze morgen dan maar begonnen met Windows opnieuw installeren. Mijn eerste gedachte was een installatie te doen met behoud van bestanden. Dit is nu al sinds deze morgen bezig en zit nu op 56%. Niet stuck, gewoon heeeel traag.

Als dit niet werkt, zal ik de oplossing van @MAX3400 proberen. En dan eventueel de SSD wipen en Windows van nul installeren.

Ik heb trouwens nooit MSI active x service gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@SonnyBBQ het heeft niet zoveel zin om mijn post toe te passen op een clean install ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Je hebt dus ook met BIOSsen gespeeld?

Ik vroeg of je processor wel op de luiste snelheid liep, gezien dit:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:14:
@SonnyBBQ het heeft niet zoveel zin om mijn post toe te passen op een clean install ;)
Ah ok. Ik ging er vanuit dat de install met behoud van bestanden niet zo clean was.
zetje01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:20:
Je hebt dus ook met BIOSsen gespeeld?

Ik vroeg of je processor wel op de luiste snelheid liep, gezien dit:

Ja. Inderdaad. Door je opmerking had ik die bios downgrade gedaan. De vorige versie had ik eigenlijk al enkele weken draaien, maar ik ben op het punt gekomen dat ik alles probeer.

CPU Z geeft een correcte CPU aan, maar bij latency Mon blijf ik de 360MHz zien. HWinfo crasht de pc trouwens telkens als ik het aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:36:
Ja. Inderdaad. Door je opmerking had ik die bios downgrade gedaan. De vorige versie had ik eigenlijk al enkele weken draaien, maar ik ben op het punt gekomen dat ik alles probeer.

CPU Z geeft een correcte CPU aan, maar bij latency Mon blijf ik de 360MHz zien. HWinfo crasht de pc trouwens telkens als ik het aan zet.
Maar je zei dat een test met een Linux Live Stick wel goed ging.
Kun je daar nog eens kijken of daar wel het juiste aantal MHZs wordt aangegeven.

Als dat zo is dan lijkt me de snelste weg een compleet nieuwe installatie. Zoals al door meerderen voorgesteld.

Windows 11 schijnt toch wat gammel aan te doen als ik zo de posts hier langs zie komen de laatste tijd???

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
SonnyBBQ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Ah ok. Ik ging er vanuit dat de install met behoud van bestanden niet zo clean was.

[...]

Ik heb geen idee welke opmerking er heeft toe geleid dat je dacht dat het een goed idee was je BIOS te downgraden, maar ik kan me niet voorstellen dat het een opmerking van mij was..
Ik heb het woord BIOS niet genoemd voor jij er over begon.

Okay, nu effe wat constructiefs: Als je dan toch windows opnieuw gaat installeren, doe dat dan met een verse gedownloade, vanaf een USB-stick, en her-partitioneer je harddisk.

En u we het toch over harddisk hebben... Hoe oud is die, en heb je die al getest?
Oh, en een nieuwe HDD, goed genoeg voor je besturingssysteem en applicaties begint bij 30 euro,

[ Voor 4% gewijzigd door zetje01 op 07-08-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
zetje01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

En u we het toch over harddisk hebben... Hoe oud is die, en heb je die al getest?
Oh, en een nieuwe HDD, goed genoeg voor je besturingssysteem en applicaties begint bij 30 euro,
Met HDD bedoel je SSD, hoop ik?

Hij heeft nu al 2 SSD's, en de SSD waar z'n C-schijf op staat (Corsair MP 510) is al een snelle jongen, die sinds oktober 2018 op de markt is. Dus die kan niet ouder zijn dan een kleine 4 jaar (waarschijnlijk 1-2 jaar, gezien de Ryzen 3600).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Hahn schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

Hij heeft nu al 2 SSD's, en de SSD waar z'n C-schijf op staat (Corsair MP 510) is al een snelle jongen, die sinds oktober 2018 op de markt is. Dus die kan niet ouder zijn dan een kleine 4 jaar (waarschijnlijk 1-2 jaar, gezien de Ryzen 3600).
Yeah, ik bedoel SSD maar in de volksmond noem ik het nog steeds een harddisk.
Harddrive is inderdaad een betere term.

Maarreehh een paar jaar oud dus, en in het topic staat ergens dat het herinstalleren van windows erg lang duurde... vandaar dat ik er op wijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
zetje01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

Yeah, ik bedoel SSD maar in de volksmond noem ik het nog steeds een harddisk.
Harddrive is inderdaad een betere term.
Harddisk of harddrive vind ik heel erg om het even, daarbij zou ik nog steeds niet gelijk weten of je nou een SSD bedoelt of een ouderwetse schijf met draaiende cirkeltjes.

Noem het gewoon SSD, dan kan er helemaal geen verwarring over ontstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@Hahn
Is wel zo ...

Anyways, kijk, het zit zo:
Topicstarter zegt om 15:00 dat hij die morgen begonnen is met windows te her-installeren en dat hij op 56% is.

En jullie allen, en jij ook @Hahn reageren daar niet op.
Ik wel; ik probeer met de TS mee te denken en vraag of alles wel goed is met zijn harddisk SSD.

[ Voor 92% gewijzigd door zetje01 op 07-08-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
zetje01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:28:
@Hahn
Is wel zo ...

Anyways, kijk, het zit zo:
Topicstarter zegt om 15:00 dat hij die morgen begonnen is met windows te her-installeren en dat hij op 56% is.

En jullei allen, en jij ook @Hahn reageren daar niet op.
Ik wel; ik probeer met de TS mee te denken en vraag of alles wel goed is met zijn harddisk SSD.
Helemaal top dat je met TS meedenkt. Ik vroeg alleen wat, en gaf een suggestie, om mogelijke verwarring te voorkomen. Hoef je je niet aangevallen door te voelen, het is niet persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@Hahn Laten we later evalueren of jouw inbreng in dit topic heeft bijgedragen aan een oplossing van het probleem van de TS, okay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
zetje01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:48:
@Hahn Laten we later evalueren of jouw inbreng in dit topic heeft bijgedragen aan een oplossing van het probleem van de TS, okay?
Alles wat ik tot nu toe heb gezegd en gevraagd was uit interesse en goed bedoeld. Ik krijg het idee dat je je toch aangevallen voelt, maar dat is niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
eheijnen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Maar je zei dat een test met een Linux Live Stick wel goed ging.
Kun je daar nog eens kijken of daar wel het juiste aantal MHZs wordt aangegeven.

Als dat zo is dan lijkt me de snelste weg een compleet nieuwe installatie. Zoals al door meerderen voorgesteld.

Windows 11 schijnt toch wat gammel aan te doen als ik zo de posts hier langs zie komen de laatste tijd???
Dat zou ik dus graag eens testen, maar ik was al met herinstalleren van Windows begonnen(vanaf een USB stick). Die zit nu nog steeds slechts op 85%, na meer dan een dag. :( Er is dus toch iets serieus fout.

Aangezien we hier 'al' zitten ga ik die installatie maar gewoon verder laten lopen.
zetje01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

Ik heb geen idee welke opmerking er heeft toe geleid dat je dacht dat het een goed idee was je BIOS te downgraden, maar ik kan me niet voorstellen dat het een opmerking van mij was..
Ik heb het woord BIOS niet genoemd voor jij er over begon.

Okay, nu effe wat constructiefs: Als je dan toch windows opnieuw gaat installeren, doe dat dan met een verse gedownloade, vanaf een USB-stick, en her-partitioneer je harddisk.

Nee, je had het niet specifiek over BIOS, maar toen je aanhaalde dat de processor heel langzaam draaide ben ik mogelijke oorzaken gaan zoeken. De BIOS die ik had draaien was een Beta BIOS. Draaide wel al enkele weken OK, maar toch. Vandaar gedowngrade naar een BIOS versie die ik ervoor al een jaar ofzo gebruikte.

IVM de SSDs... sorry ik heb al zoveel geprobeerd dat ik voor mijn lijstje niet meer kon herinneren wat ik allemaal gedaan heb. Ik had inderdaad de SSDs gecheckt met SMART en deze waren goed, geen foutmeldingen. Misschien had ik nog andere tests kunnen doen?

Verder nog geprobeerd:
- Memory Diagnostic (resultaat: geen problemen met geheugen) XMP ook eens uitgeschakeld, maar geen verschil.
- SFC /SCANNOW - Dit gaf wel aan dat er bestanden beschadigd waren, maar ook weer hersteld.

Ik apprecieer heel erg dat jullie mee proberen denken, dus keep it coming...
Aangezien de installatie zo lang duurt vrees ik er ook voor dat dit iet de oplossing gaat zijn.

Wat zouden jullie doen? Door laten gaan, of afbreken en op een andere manier proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
Hahn schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

De hele PC is inderdaad een drie jaar oud. De WD SSD heb ik begin dit jaar ergens toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

Tazzios

..

Indien je CPU daadwerkelijk op 360mhz draait zijn de trage installatie en het feit dat de cpuload hoog is wel verklaarbaar.
In windows taakbeheer>prestaties kun je actuele snelheid ook zien. Indien je wat opstart zou deze van snelheid moeten wisselen.

Welke bios versie draai je? https://www.msi.com/Mothe...ing-pro-carbon-ac/support
Ik zou gewoon de laatste er op zetten en je BIOS-instellingen erna resetten.

Een zoektocht naar "Ryzen 5 runs at low speed" levert meerdere hits op, zoals: https://inv.riverside.rocks/watch?v=rNq5JUH9lxY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
Hmmm... ik begin te denken dat ik iets teveel naar CPU Z gekeken heb en de rest genegeerd.

Maar de BIOS oplossing zou het niet verholpen hebben vrees ik.
Ik draaide de laatste BIOS versie (7B85v1G2(Beta version)) sinds een aantal weken - ongeveer van bij de release. Nu terug gedowngrade naar de 7B85v1C die hier altijd stabiel liep.

Off topic - Ik had eigenlijk totaal geen technische reden om de BIOS te uppgraden naar die BETA. Met de release van de Ryzen 7000 en de prijsdalingen van de 5000 reeks was ik de optie aan het bekijken om een CPU upgrade te doen en dacht ik maar vast de laatste BIOS te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Windows installeren duurt dus nu al meer dan een dag.

Ik zou: windows installeren op een andere SSD.
En (zuiver voor het installeren van windows) overbodige SSD's loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Tazzios schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:57:
......
Een zoektocht naar "Ryzen 5 runs at low speed" levert meerdere hits op, zoals: https://inv.riverside.rocks/watch?v=rNq5JUH9lxY
Naar aanleiding van deze post eens verder gekeken.
Er zijn meer mensen die hetzelfde probleem ervaren met verschillende Ryzen CPUs op diverse mainboards.

Het schijnt dat de cpu ergens in een van de idle states blijft hangen en dat dit bios gerelateerd is. Alle posts klagen over een te lage frequentie.

Kijk toch nog eens naar de de CPU frequentie met een Linux Live stick.

Je kunt eens de bios resetten naar defaults door:
  • door de voeding van de stroom los te koppelen
  • de bios batterij er uit te nemen
  • wacht dan een minuut of wat langer
  • batterij erin en weer starten
  • gewoon de BIOS op defaults laten en geen OC profile activeren
EDIT:
Heb nog even naar de Manual gekeken (M450B_carbon_pro M7B85v1.2-EURO.pdf):
Daar wordt de bios reset iets anders uitgelegd op pag. 24 (Clear CMOS).

Resultaat zou hetzelfde moeten zijn. Als er geen stroom meer op de CMOS zit verliest deze alle instellingen en start met defaults.

Daarnaast kun je in de manual eens het hoofdstuk BIOS Setup/OC Menu doornemen.
En wat daar standaard aan staat en de CPU frequentie kan beïnvloedden.

[ Voor 24% gewijzigd door eheijnen op 08-08-2022 13:18 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Nu online
Bedankt nogmaals allemaal. Het probleem lijkt opgelost en mijn pc is nu weer vlot in alle taken.

Ik had ondertussen nog het volgende gedaan:
- CPU gecheckt met Linux Live USB = geen probleem
- CPU in Windows blijven bekijken via taakbeheer, CPU Z en Quick CPU = geen probleem. Enkel Latency monitor blijft dit probleem aangeven. Maar geeft ook een disclaimer ( Note: reported execution times may be calculated based on a fixed reported CPU speed. Disable variable speed settings like Intel Speed Step and AMD Cool N Quiet in the BIOS setup for more accurate results. )
- Nogmaals SMART status gedaan op SSDs, CHKDSK gedaan op SSDs

Wat heeft het dan opgelost...
Ik heb de Windows Driver Verifier gestart. Deze ging na reboot onmiddellijk in BSODs en probeerde daarna een Windows herstel. Dat lukte niet. Daarna een reboot in safe mode en Driver Verifier gestopt. Opnieuw een reboot en alles is terug snel.
Latency Monitor laten lopen en geen problemen. Daarna eens een aantal dingen geopend, Chrome met een 14 tabs inc youtube, spotify, signal app, office, etc en Latency Monitor nog eens laten lopen. Geen problemen meer.

Niet zeker, maar ik 'denk' dat de oorzaak toch een faulty driver was, die op de 1 of andere manier het systeem bleef belasten. Het lijkt eropdat de Driver Verifier dit verwijderd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Dat een nieuwere Windows versie oude hardwareprestaties om zeep helpt weet ik al sinds de jaren 90.
Met Windows 10 (en 11 dus ook) is het helemaal een ramp en zelfs zo erg dat MS nu de eis wil stellen om geen HDD te gebruiken voor systeempartities. Met name de Windows update en anti malware processen vreten resources (vandaar dat men massaal aan de SSD ging/gaat). In het geval van de TS komt daar wellicht nog niet goed geoptimaliseerde of buggy software en drivers bij. De oplossing: gebruik een time specific OS/Windows versie voor time specific hardware. Upgraden en updaten is leuk en naar men zegt ook veiliger, maar trek dan wel je portemonnee en koop maar gelijk de nieuwste hardware. In dit geval betekent dit: de boel formatteren en Windows 10 (of wellicht lager? heb namelijk geen idee van wanneer die meuk is) erop gooien. Linux kan ook voor de liefhebbers, maar daar zie je soortgelijke problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door soedesh op 12-08-2022 04:17 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Pagina: 1