Error; computer uit, grafisch kaart probleem of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 13:45
Hallo,

Ik heb een probleem. iemand die een brijant idee heeft?

Ik heb sinds een jaar een nieuwe computer en vorige maand (eindelijk) een nieuwe GPU besteld : AMD 6600 RX Dual van Asus. tegelijkertijd ook 16 Gb extra geheugen erin gestopt.

Ik heb een maand goed spelletjes kunnen spelen (speel voornamelijk Cities Skylines).
Na een maand knalde tijdens het spelen van het spel de computer helemaal uit/ groen scherm en kon niets anders dan de computer via de aan/uit knop volledig uitzetten en vervolgens weer aanzetten. Bij opstarten kreeg ik een foutmelding van de grafisch kaart software (AMD Adrenaline): De standaard instelling van Radeon Wattman zijn hersteld door een onverwachte fout.

Ik moest daarna weer volledig de drivers van de GPU installeren

Vervolgens het één en ander uitgeprobeerd:
  • CS spel opnieuw installeren en diverse mods verwijderen
  • Het probleem bleef. Meestal gelijk na starten, één keer pas na een uur
Steeds: de computer uit en een reset noodzakelijk.

Omdat ik de kaart een maand had, heb ik deze retour aangeboden. De leverancier heeft deze netjes vervangen (met op het briefje): dat de andere defect zou zijn.

Echter ik heb de nieuwe kaart in mijn computer gestopt: en jawel exact hetzelfde probleem. Nu na slechts vijf minuten spelen.

Ik heb CS gede-installeerd maar heb een ander spel geprobeerd. Ook deze geeft precies hetzelfde probleem.

Kortom het ligt niet aan het spel.
Normaal werken, zoals dit bericht typen geeft geen problemen, het gaat uitsluitend mis bij (grafische) spellen.
  • Drivers zijn de laatste versies
  • Windows 11 heeft alle updates
  • Er zit meer dan voldoende (32GB) geheugen in de computer
  • Er zit een 560 Steel AsRock moederboard in
  • Er zit een Corsair 550 Watt voeding in.
Daarbij: het heeft een maand goed gelopen zonder problemen, als het iets als voeding was zou dat eerder opgestreden zijn, toch? Rapport is via Adrenaline ook gemeld bij Asus maar daar krijg ik geen reactie van?

Iemand goed ideeën:

Wat kan het zijn, wat kan het probleem veroorzaken?
Wat kan ik onderzoeken?
Heeft omruilen naar een NVIDIA kaart zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
DDU al geprobeerd?

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Of wellicht terug naar een oudere versie van de driver?

[ Voor 22% gewijzigd door Spasm op 06-08-2022 14:57 ]

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Check met dit warme weer je temperaturen ook even, bijv. Van de cpu en wellicht vrm van je moederbord.

Verder zou ik het ook even zonder de nieuwe ram sticks proberen, dus alleen de oude. 5 sticks is lastiger stabiel te krijgen. Mocht het om corsair gaan: vaker problemen.

Doe ook even een volledige bios reset (op het bord, dus niet alleen setup defaults oid).

Anders zou ik toch de voeding verdenken.

[ Voor 11% gewijzigd door meljor op 06-08-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:40
Probeer het eens met zo min mogelijk geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 13:35
Je kan ipv het hele Adrenaline geloof ik ook gewoon los de drivers downloaden. Ik heb in het verleden problemen met Adrenaline gehad, dus dat zou kunnen helpen. Daarnaast geeft google aan dat 'Fast startup enabled' ook een vd oorzaken kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Spasm schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:56:
DDU al geprobeerd?

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Of wellicht terug naar een oudere versie van de driver?
Drivers weggehaald met DDU, en opnieuw toegepast. Helaas: crash

Opnieuw DDU: drivers weggehaald. Adrenaline 22.5 (22.7 is de laatste versie) toegepast. Na een uur: crash.

Nog een paar opmerking/vragen:
  1. Er zit 4x8 GB geheugen in, geen 5. Ik weet niet waar dat vandaan komt?
  2. Hoe check ik het makkelijkste de temperaturen behalve naar de UEFI te gaan? (overigens toe het nog veel warmer was; twee weken geleden: geen problemen.)
  3. Hoe doe je een volledige BIOS reset?
  4. En als het de voeding of er anders warmte is: waarom is hij dan steeds de drivers kwijt?
Ik ga verder met de volgende suggesties.

[ Voor 31% gewijzigd door Daan115 op 06-08-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Daan115 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:09:
[...]

Drivers weggehaald met DDU, en opnieuw toegepast. Helaas: crash

Opnieuw DDU: drivers weggehaald. Adrenaline 22.5 (22.7 is de laatste versie) toegepast. Na een uur: crash.

Nog een paar opmerking/vragen:
  1. Er zit 4x8 GB geheugen in, geen 5. Ik weet niet waar dat vandaan komt?
  2. Hoe check ik het makkelijkste de temperaturen behalve naar de UEFI te gaan? (overigens toe het nog veel warmer was; twee weken geleden: geen problemen.)
  3. Hoe doe je een volledige BIOS reset?
  4. En als het de voeding of er anders warmte is: waarom is hij dan steeds de drivers kwijt?
Ik ga verder met de volgende suggesties.
Haha, sorry, 5 sticks is een typo natuurlijk, moet 4 zijn ja. Maar 4 is dus soms moeilijker stabiel te krijgen/houden. Probeer eerst dus weer 2, het liefst de oude.

Temperaturen kun je uitlezen met software zoals hwinfo , gewoon even googlen wat het beste werkt voor jouw cpu.

Bios reset kijk je even in de handleiding (is te vinden op internet bij de fabrikant). Lost best vaak problemen op.

Drivers kan je kwijtraken omdat het een harde crash is waarbij soms belangrijke info in geheugen verloren gaat en daardoor de software niet meer 100 procent is.

[ Voor 16% gewijzigd door meljor op 06-08-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Nieuwe stappen:

Oude driver geladen: 22.5. Geen succes
Alleen de driver galden: Geen succes

Volledig Windows opnieuw geïnstalleerd. Alle applicaties opnieuw. Na twee minuten: crash (ZUCHT): Geen succes

De crash is dat de computer grafisch niet meer aangestuurd lijkt. De computer draait gewoon en lijkt alleen geen beeld meer te geven.

Temperaturen lijken (mij) normaal:
GPU 48
Moederbord: 27
CPU 30

Wat wel opvallend is, is dat bij de laatste crash, de drivers niet weg zijn, en dat er bij herstart geen foutmeldingen kwamen.

Inmiddels wel knap wanhopig. iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste gedachte is , zoals Meljor ook aangeeft, even een tijdje met twee reepjes ram werken, 4 reepjes kan soms minder stabiel uitpakken.
Ook zou je kunnen proberen om een tijdje XMP in de bios uit te zetten, en te kijken of het probleem dan weg is.
Mijn gevoel zegt dat het in die hoek zit, tenzij je ook andere overclocks actief hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Wat is XMP?

Ik heb geen overclocks oid.

Wat ik heel vreemd vind, nog steeds, is dat er schijnbaar zonder aanleiding zich voordoet. De hele configuratie heeft zonder problemen twee weken gewerkt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

SpamLame

niks

Stel eens een RML op met exact de componenten die in je PC zitten.
Mijn eerste indruk zou de PSU of GPU zijn, maar goed een RML (even naar de pricewatch, componenten in een wenslijst zetten en dan een RML genereren) zou hierin beter kunnen helpen.

Als zo'n crash meemaakt wat gebeurt er dan zoal?
Vb uit eigen ervaring met een 1660S;
-beeld gaat op zwart (al dan niet met wat artifacting vlak ervoor) onder load
-mogelijk gaan de fans naar 100%
-ik hoor het windows device disconnected geluid
-ik hoor het spel/vod/etc over de speakers nog door lopen (ofwel het OS is niet gecrashed)
-ik zie de caps/num/scrollock leds op mijn toestenbord nog aan/ uit gaan als ik de resp toest indruk.
-softpoweroff werkt meestal
-een powerup en het beeld is weer terug om vervolgens weer terug te komen bij load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Die heb ik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600K Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 97,50€ 97,50
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600€ 352,58€ 352,58
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 34,90€ 34,90
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 62,90€ 125,80
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 70,75€ 70,75
Totaal€ 930,53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

https://letmegooglethat.com/?q=xmp
Ik heb geen overclocks oid.

Wat ik heel vreemd vind, nog steeds, is dat er schijnbaar zonder aanleiding zich voordoet. De hele configuratie heeft zonder problemen twee weken gewerkt ...
Er is een aanleiding, dat je die niet ziet of bovenwater is wil niet zeggen dat ie er niet is, daar is troubleshooting voor nodig.
En resultaten uit het verleden (die 2 weken probleemlos + een jaar ervoor) bieden geen garantie voor de toekomst, spul gaat nu eenmaal kapot, soms pas nadat jij er klaar mij bent en soms niet.
Misschien dat 1 van je componenten nu net op een kantelpunt is gekomen icm met settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Heb jij je oude GPU nog?

Zo je kan je daar wel een spelletje op spelen voor langere tijd, welke GPU is dat?

Zie dat je ook een iGPU hebt, niet toevallig een tweede monitor die je kan aansluiten (desnoods op je enige monitor op een andere input), kan je iig controleren dat het os doordraait en mogelijk live meekijken met foutmeldingen /temps/ voltages etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Een paar reacties:

(en dank voor jullie hulp!)

Dat van het verleden snap ik natuurlijk ook. Alleen het maakt het zoeken zo lastig ...

Een crash: Muziek game gaat uit, computer gaat uit maar ik hoor de fans nog wel. Toetsenbord reageert niet meer, ook geen numlock.

Dan houd ik de power off button wat langer in om hem helemaal uit te doen en weer aan. Zojuist bij de opstart een tweede crash en daarna kwam het systeem alleen nog op maar via 1 monitor (ik heb er twee) wat duidt op dat dan (alsnog) de drivers crashen. Dat is overigens voor het eerst.

Het probleem (tot nu toe) doet zich alleen voor als ik games start. Ander werk zoals dit typen lijkt zonder problemen.

Ik heb helaas geen oude GPU meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan115 op 07-08-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Daan115 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:33:

Een crash: Muziek game gaat uit, computer gaat uit maar ik hoor de fans nog wel. Toetsenbord reageert niet meer, ook geen numlock.

Dan houd ik de power off button wat langer in om hem helemaal uit te doen en weer aan. Zojuist bij de opstart een tweede crash en daarna kwam het systeem alleen nog op maar via 1 monitor (ik heb er twee) wat duidt op dat dan (alsnog) de drivers crashen. Dat is overigens voor het eerst.
Leest als je OS hangt los van of het oorzaak of gevolg is.
het probleem (tot nu toe) doet zich alleen voor als ik games start. Ander werk zoals dit typen lijkt zonder problemen.
Klinkt als bij load op de GPU heb je een issue
Ik heb helaas geen oude GPU meer.
Maar je hebt wel een iGPU, je zou je tweede monitor even via de iGPU kunnen aansluiten. Of je daar iets op gaat zien tijdens een crash is een tweede, lijkt immers op het os dat crashed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:36
Ik lees nergens terug dat je het geprobeerd hebt met 2 stickjes ipv 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
MaXeRs schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:56:
Ik lees nergens terug dat je het geprobeerd hebt met 2 stickjes ipv 4
Dat heb ik idd ook al geprobeerd. Wederom crash ... (ZUCHT)
En via de video-uitgangen van het moederboard (dat is toch de iGPU waar jullie het over hebben?) Ook geen beeld. OS lijkt idd helemaal vast te slaan.

Ik ben nu even zonder opties.

Tot nu toe:
Het lijkt idd bij een overload op de GPU. Daar duidt ook de foutmelding van de Radeon Wattman op.

Het probleem doet zich voor met elk spel: Anno 1800, Cities Skylines en Transport Fever 2. Het doet zich voor al ik het spel opstart dus niet in de start launchers.

Als het warmte was zou je een probleem verwachten als hij wat langer draait. Dat was in het begin zo, maar nu crasht hij onmiddellijk en ook na een nacht uit te hebben gestaan.

Geheugen lijkt niet het probleem.

Drivers ook niet, Ik heb diverse versies geprobeerd met en zonder Adrenaline applicatie.

Een fout in het OS sluit ik ook uit na herinstallatie.

Een foute GPU (op zichzelf) lijkt het ook niet, ik heb een nieuw exemplaar na de vorige.

Kabels, monitoren sluit ik ook uit. Ik heb diverse configs geprobeerd.

Evenals voedingskabel vanuit de voeding naar de GPU

Wat is nu wijsheid?
NVidia kaart? maar als het aan de GPU zelf ligt zou het probleem toch veel groter zijn dan alleen mijn config?

Moederboard omruilen?
Voeding omruilen?

[ Voor 89% gewijzigd door Daan115 op 07-08-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbXSHpKCXAUL0iomZZgtFmlMGCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ftGKzfmaRGSA8nWFjxiPBLdQ.jpg?f=user_large

Misschien is dit iets? Een screenshot uit HWInfo: Ik zie dat de fans van de GPU geen beweging hebben geregisteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

Nemesizz

Untouchable

Ik zie dat de fans van de GPU geen beweging hebben geregisteerd?
Dat is vrij normaal voor moderne videokaarten. De ventilators gaan pas aan bij de meeste merken als ze een temperatuur van 60ºC of hoger halen (kan variëren per merk/model, sommige slaan nog later aan).
Slechts enkele modellen waar de ventilator altijd nog draait tenzij je zelf een custom fan-profile aanmaakt in bijv Afterburner.

Gezien de screenshot is er ook nog geen load op de kaart geweest (GPU klok geeft idle aan), dus dat is gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Nemesizz schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Dat is vrij normaal voor moderne videokaarten. De ventilators gaan pas aan bij de meeste merken als ze een temperatuur van 60ºC of hoger halen (kan variëren per merk/model, sommige slaan nog later aan).
Slechts enkele modellen waar de ventilator altijd nog draait tenzij je zelf een custom fan-profile aanmaakt in bijv Afterburner.

Gezien de screenshot is er ook nog geen load op de kaart geweest (GPU klok geeft idle aan), dus dat is gewoon normaal.
Dus dat duidt veel meer op een MB probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Daan115 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Dus dat duidt veel meer op een MB probleem?
Nee niet perse, je vraagt iets over een screenshot en je krijgt daar een antwoord op. 0 rpm op een fan van de GPU bij 9-ish% load kan als normaal gedrag gezien worden.

Asus stelt dat bij <52 graden de fans uit gaan https://www.asus.com/Moth...ards/Dual/DUAL-RX6600-8G/

[ Voor 16% gewijzigd door SpamLame op 07-08-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Ik had de computer een tijd alleen gelaten in de slaapstand. Om te kijken of dat wat deed. Nu startte in de computer op uit de slaapstand en meteen daarna crashte hij. Zonder dat er een spel werd opgestart. Dat was voor het eerst. Bij opstarten stuurt hij daarna maar 1 monitor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Hallo,

Ik kom er niet meer uit. PC gaat voortdurend uit bij hogere belasting. Zie nergens dat temperaturen te hoog worden. Is het probleem op het moederboard, de voeding, de CPU? De GPU is vrijwel uit te sluiten, die is net (waarschijnlijk onterecht) vervangen. Veel troubleshooting gedaan maar niets helpt.

Concreet mijn vraag: is er ergens een betrouwbare technisch dienst, of andere hulp te krijgen bij dit probleem dat mijn pet te boven gaat (helaas, wel frustrerend, bouw al meer dan 20 jaar PC's, dit nooit meegemaakt) en die wel kunnen constateren welk component de boosdoener is?

Alvast dank!

[ Voor 7% gewijzigd door Daan115 op 08-08-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Via je profiel zie ik dat je bij Arnhem in de buurt woont, via Google kan je dan wel een winkel vinden die al +30 jaar bestaat. In de reviews op Google zie je dan ook dat het een goede winkel is.
De naam mag ik hier niet neerzetten want dat is volgens een mod spam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan115
Ernemmer schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:12:
Via je profiel zie ik dat je bij Arnhem in de buurt woont, via Google kan je dan wel een winkel vinden die al +30 jaar bestaat. In de reviews op Google zie je dan ook dat het een goede winkel is.
De naam mag ik hier niet neerzetten want dat is volgens een mod spam.
Ik weet inmiddels wat de winkel-waarvan-de-naam-niet-genoemd-mag-worden is. Ik zal deze Voldemort-winkel eens bellen. Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 15:03

jpiwf

licenced pepernootaddict

ik denk dat de kortstondige piekbelasting van de nieuwe GPU je 550 watt voeding in een soort beveiligingsmodus zetten en daardoor alles uit lijkt te vallen. Gamersnexus op Youtube heeft er een filmpje over gemaakt: link
Kan je testen met een zwaardere voeding?

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
En voor degene doe zich afvragen wat ik allemaal heb gedaan. Zover het nog mogelijk is, op chronlogisch volgorde:

1. Videokaart laten omruilen
2. Verschillende drivers geprobeerd met en zonder Adrenaline installatie. Dit samen met DDU.
3. Alle games verwijderd en weer geïnstalleerd

- inmiddels is duidelijk dat de PC ook uitgaat, zonder game opstarten. Lijkt dus steeds minder op een grafisch kaart probleem. Daarnaast werd duidelijk dat het zich - iig- ook voordoet bij alle andere games die ik speel. Ik dacht eerste alleen CS.

4. 16 GB (twee sticks) uit de PC gehaald en met 16 GB geprobeerd
5. Gehele Windows + alle applicaties opnieuw geïnstalleerd
6. HWInfo geïnstalleerd en gemonitord op temperatuur en andere zaken
7. Verschillende configuraties van 1 en 2 monitoren geprobeerd.
8. En vast nog een aantal dingen die ik niet meer weet.

De enige suggestie die iemand deed was een BIOS reset. Eigenlijk geen idee wat ik dan zou moeten doen. en wat dat zou verklaren.

(ik heb niet zomaar andere componenten beschikbaar dus even andere moederborden, voedingen oid proberen is er niet bij)

[ Voor 21% gewijzigd door Daan115 op 08-08-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
jpiwf schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:20:
ik denk dat de kortstondige piekbelasting van de nieuwe GPU je 550 watt voeding in een soort beveiligingsmodus zetten en daardoor alles uit lijkt te vallen. Gamersnexus op Youtube heeft er een filmpje over gemaakt: link
Kan je testen met een zwaardere voeding?
Dank voor je suggestie. Naast het feit dat ik het niet kan proberen, denk ik niet dat dat het is. Asus 6600 geeft 130 Watt als vermogen. Dat zou deze makkelijk aan moeten kunnen? Daarnaast heeft de configuratie het meer dan drie weken zonder problemen gefunctioneerd. Merkwaardige is dat het nu zelf zonder (hoge) belasting van de GPU voordoet, bijvoorbeeld bij wakker worden uit slaapstand zonder ook maar 1 grafisch ingewikkelde applicatie. Na de eerste crash lijkt het zich nu veel vaker voor te doen. Net of er ergens iets kapot is gegaan. Maar wat?

Dus ik heb denk zelf eigenlijk niet dat het te maken heeft met de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:35
Heb je al eens een complete en schone herinstalatie van windows overwogen? hoewel dit ergens een hardware probleem lijkt, zou ik het zeker overwegen.

andere opties die ik nog zie:

In de bios UEFI? de IGP aanzetten, pc uitzetten, GPU er uit, monitor op moederbord aansluiten en kijken hoe stabiel de pc dan is.

1 reepje geheugen gebruiken,

Andere kwaliteitsvoeding lenen,
(hoe oud is deze voeding eigenlijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
tritimee schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:38:
Heb je al eens een complete en schone herinstalatie van windows overwogen? hoewel dit ergens een hardware probleem lijkt, zou ik het zeker overwegen.

andere opties die ik nog zie:

In de bios UEFI? de IGP aanzetten, pc uitzetten, GPU er uit, monitor op moederbord aansluiten en kijken hoe stabiel de pc dan is.

1 reepje geheugen gebruiken,

Andere kwaliteitsvoeding lenen,
(hoe oud is deze voeding eigenlijk?)
Windows is geheel opnieuw geïnstalleerd.
Voeding is van november 2021.

Ik heb een tijd op de iGPU gedraaid toen de GPU werd omgeruild. Toen gebeurde er niets. Ik heb toe ook geen games opgestart of iets ingewikkelds gedaan. Net zoals deze ochtend waarbij er ook niets gebeurd.

Ik ga dat maar eens proberen met wel een game starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Zojuist 20 minuten zonder crash gespeeld. Grafisch kaart eruit gehaald en via de iGPU gespeeld.

Dus het is iets in de combinatie van de videokaart en de rest. Het lijkt toch op wat @jpiwf eerder riep: iets met piekspanning? Het merkwaardige, wat ik niet kan plaatsen is dat ik een tweetal weken heb gespeeld zonder problemen.

Ik vond deze thread:
https://community.amd.com...ned-on/td-p/485223/page/3 bij AMD waar ze klagen over dezelfde soort problemen maar dan vooral als de sleepstand bereikt wordt.

Vragen aan jullie: lijkt het toch verstandig om mijn kaart om te ruilen voor een NVidia (3060)? Ik moet snel zijn ...

[ Voor 7% gewijzigd door Daan115 op 08-08-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
Welk merk en type opslag zit er in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Ik zou een andere voeding kopen, ik heb dit zelf ook een keer gehad van alles geprobeerd nieuw moederbord en zo, tot ik er achter kwam dat het de voeding was, die opengemaakt en de condensatoren waren open gebarsten, en met die grafische kaart erin moet de voeding ook meer stroom leveren dan er uit en met alleen de igpu aan, dus niet gek dat dan het systeem uit valt.

En bij mij werkte het ook goed de eerste paar maanden.

[ Voor 7% gewijzigd door gizmokat op 08-08-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
We zijn weer wat wijzer. Na een hele tijd gewoon gespeeld te kunnen hebben, heb ik daarna een GPU 1060 van NVidia kunnen lenen. Deze erin en boem. Ook crash bij game.

Dus conclusie, maar zeg me als ik ik het mis heb;
- grafisch kaart is het dus niet
- voeding ook niet (1060 vraagt veel minder) al is dat niet helemaal uit te sluiten
- er lijkt wat mis met het moederboard?!

En o ja de opslag was ik nog vergeten, de volledige lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600K Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 97,50€ 97,50
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600€ 352,58€ 352,58
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 34,90€ 34,90
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 62,90€ 125,80
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 70,75€ 70,75
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 94,87€ 94,87
Totaal€ 1.025,40

Een setting van het MB, kan die dit veroorzaken?
Of is er wat mis het het PCI-slot zelf?

[ Voor 98% gewijzigd door Daan115 op 08-08-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Daan115 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:49:
We zijn weer wat wijzer. Na een hele tijd gewoon gespeeld te kunnen hebben, heb ik daarna een GPU 1060 van NVidia kunnen lenen. Deze erin en boem. Ook crash bij game.
Dat kan aan de drivers liggen. Heb je de Radeon drivers verwijderd met DDU voordat je GeForce installeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Uszka schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:56:
[...]

Dat kan aan de drivers liggen. Heb je de Radeon drivers verwijderd met DDU voordat je GeForce installeerde?
yep!

Zo trouwens wel toevallig zijn dat exact hetzelfde optreed, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Bekijk je moederbord eens wat beter. Zie je geen bolstaande condensators ofzo?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Nijl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:06:
Bekijk je moederbord eens wat beter. Zie je geen bolstaande condensators ofzo?
Hoe ziet dat eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Niet fraai!

BIj vage problemen bekijk ik altijd alle prints, op zwarte aanslag, afwijkingen e.d. kabelbreukjes..

Hier een fotoshoot:
https://www.google.com/search?q=bolle+condensator+moederbord

[ Voor 17% gewijzigd door Nijl op 08-08-2022 19:13 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Nijl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

Niet fraai!

BIj vage problemen bekijk ik altijd alle prints, op zwarte aanslag, afwijkingen e.d. kabelbreukjes..

Hier een fotoshoot:
https://www.google.com/search?q=bolle+condensator+moederbord
Ik heb een computerbehuizing met een glazen wand (o daar is dat voor :) ) en als ik daar doorheen kijk zie ik niets geks ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:43
Daan115 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:49:

Dus conclusie, maar zeg me als ik ik het mis heb;
- grafisch kaart is het dus niet
- voeding ook niet (1060 vraagt veel minder) al is dat niet helemaal uit te sluiten
- er lijkt wat mis met het moederboard?!

En o ja de opslag was ik nog vergeten, de volledige lijst:

Een setting van het MB, kan die dit veroorzaken?
Of is er wat mis het het PCI-slot zelf?
Kan zoals je aangeeft nog steeds je voeding zijn. 1060 = 120W 6600 = 132w
Zoveel verschil zit daar niet tussen. Met IGU geen problemen maar dat verbruikt ook niet zo veel.

Als je voeding gewoon half gaar is en niet meer stabiel stroom kan leveren onder load dan kan je de vreemdste problemen krijgen.

Probleem met het Mb is echter ook niet uit te sluiten. Enige manier om daar helaas achter te komen is dingen vervangen.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmokat
Ik snap alleen niet dat je steeds de voeding uitsluit, ik denk zelf dat het je probleem is, zou die eerst vervangen in plaats van maar aan te blijven rommelen, zo als ik al zij heb ik zo'n zelfde probleem gehad en eerst van alles geprobeerd en nieuw moederboord gekocht, om er achter te komen dat het de voeding was, maar goed je moet het zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
gizmokat schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:42:
Ik snap alleen niet dat je steeds de voeding uitsluit, ik denk zelf dat het je probleem is, zou die eerst vervangen in plaats van maar aan te blijven rommelen, zo als ik al zij heb ik zo'n zelfde probleem gehad en eerst van alles geprobeerd en nieuw moederboord gekocht, om er achter te komen dat het de voeding was, maar goed je moet het zelf weten.
Ja jullie hebben gelijk idd de voeding twijfel ik ook nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
Daan115 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Ja je hebt gelijk idd de voeding twijfel ik ook nog over.
Je zou de behuizing van de voeding kunnen open maken en kijken of je wat kan zien , had ik ook gedaan, en er waren 2 grote condensators uit elkaar gespat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Een extra GPU lukte nog, maar Mb of voedingen zomaar even vervangen is wat anders, en ja MB vervangen om erachter te komen dat het de voeding is .... het omgekeerde kan ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De voeding uitsluiten doe je alleen door hem te vervangen en dan te testen.

Je kan de voltages uitlezen in de bios en kijken hoe bijvoorbeeld de 12v erbij staat, maar onder load zegt dat nog niet alles.

Je hebt een andere route bewandeld aan troubleshooting, normaal doe je het eerder, maar nu wordt het hoog tijd om de voeding uit te sluiten. Testen met een andere voeding dus :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
Daan115 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:52:
Een extra GPU lukte nog, maar Mb of voedingen zomaar even vervangen is wat anders, en ja MB vervangen om erachter te komen dat het de voeding is .... het omgekeerde kan ook ;)
Ik zou dan als eerste je voeding vervangen in plaats van je moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Daan115 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Ik heb een computerbehuizing met een glazen wand (o daar is dat voor :) ) en als ik daar doorheen kijk zie ik niets geks ...
Dat moet je toch echt ff wat dichterbij gaan aanschouwen. Sla dat ruitje in!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
tweakduke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:55:
De voeding uitsluiten doe je alleen door hem te vervangen en dan te testen.

Je kan de voltages uitlezen in de bios en kijken hoe bijvoorbeeld de 12v erbij staat, maar onder load zegt dat nog niet alles.

Je hebt een andere route bewandeld aan troubleshooting, normaal doe je het eerder, maar nu wordt het hoog tijd om de voeding uit te sluiten. Testen met een andere voeding dus :)
Ik heb de route bewandeld die op grond van errormelding die ik had en wat ik daarover op Google kon vinden het meest logisch leek. Nergens heb ik daar ook maar iets over kapotte voedingen gevonden. Maar goed...achteraf...

Alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb niet zomaar reserve-voedingen en/of moederborden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01
Even voor de duidelijkheid, zonder externe videokaart, met de igpu, kun je wel stabiel spellen spelen, toch?
Als ze allebei actief in het systeem zitten dan knal je pc eruit, toch?
De pc knalt er ook uit als je een andere videokaart gebruikt, toch?
Imho, wat de boosdoener kan zijn is
Of een defecte moederbord
Of de bios "snapt" niet dat bij het installeren van een externe videokaart, de igpu moet uitschakelen. Dit veroorzaakt vastlopers
Of
De voeding is het probleem.
Persoonlijk zou ik beginnen met de bios instellingen te checken en eventueel de laatste bios te installeren.
Als dit niet werkt, dan de voeding vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Je opsomming klopt.

Ik heb alleen nog dit: het is zover ik na kan gaan niet gebeurd doordat er iets is gewijzigd. Ik heb niets aan instellingen of updates gedaan vlak ervoor. Daarnaast het moment waarop hij crasht verschilt van keer tot keer. Soms zie ik het spel wel even en kan ik kort spelen, soms crasht hij meteen.

Er lijkt meer iets "spontaan" kapot te zijn gegaan? Dat lijkt meer op hardware dan op Bios-instellingen toch?

Naar welke instellingen zou ik moeten kijken volgens jou? Volgens appshop van Asrock zijn alle drivers etc bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan115 op 09-08-2022 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Volledige bios reset op het bord zelf al gedaan?

Kan makkelijk in de war raken na crashes ook al is de volledige verklaring ervoor lastig. Gewoon doen.

Anders lijkt me de voeding toch de boosdoener. Gpu in andere pc even testen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
meljor schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:35:
Volledige bios reset op het bord zelf al gedaan?
Wat doe je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Soms een switch ergens, soms een jumper en soms 2 pinnetjes met een schroevendraaier oid even paar seconden verbinden.

Check de handleiding, altijd zonder spanning en indien mogelijk even zonder bios batterij.

Bij mijn am4 bord werkte bijvoorbeeld xmp niet meer, wat ik ook probeerde. Na een volledige bios reset en opnieuw instellen was alles weer stabiel.

[ Voor 26% gewijzigd door meljor op 09-08-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
OK weer wat extra informatie.

Eerste een tijd gespeeld met IGPU. Geen enkel probleem gehad.

Kwam erachter dat er een 1.8 versie van de Bios was. Die heb ik geïnstalleerd. Daarnaast een CMOS reset gedaan. Ook naar de voeding gekeken maar daar zie ik niets vreemds.

Vervolgens mijn videokaart er weer ingezet. Game (CS) met lage grafisch opties (Low) opgestart. Het spel opent. Vervolgens de setting naar High gezet. Iets wat de kaart op 1080p makkelijk aan moet kunnen. En pats, weer weg.

Kortom het heeft echt iets te maken met een vraag van de grafische kaart richting Moederboard en/of voeding. Ik kan inmiddels mijn MB terugsturen via de Retour methode. Al roepen zij dat ze denken dat het het geheugen of de CPU is; als zou in dat geval het probleem zich ook bij de IGPU moeten voordoen, toch?

Ik denk dat ik dat maar ga doen. Kan niet zoveel meer thuis.

[ Voor 16% gewijzigd door Daan115 op 09-08-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:08

eagle00789

Est. November 2005

De recommended voeding van deze videokaart is (zonder andere componenten) 500W. je 550 is dus veel te krap bemeten. Kijk of je een andere voeding kunt lenen die 650 of zelfs 750 watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
eagle00789 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:11:
De recommended voeding van deze videokaart is (zonder andere componenten) 500W. je 550 is dus veel te krap bemeten. Kijk of je een andere voeding kunt lenen die 650 of zelfs 750 watt is.
Ik heb meer dan een half jaar met een Nvidia 1060 gedraaid. Daar had ik geen enkel probleem mee. Nu dit probleem zich voordoet heb ik weer een 1060 geleend en die knalt er nu wel uit. In al die tijd heeft dezelfde voeding erin gezeten. Daarbij de Nvidia is maar 10 watt lager in gevraagd vermogen (heb ik geleerd)

Dan kan nu toch het vermogen toch geen probleem zijn? tenzij doordat de voeding kapot is, en deze daardoor nu veel te weinig levert ...

ik heb geen idee waar ik een voeding kan lenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan115 op 09-08-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Toch verdenk ik de voeding nu.

Al zou ik de bios reset gedaan hebben met slechts 2 geheugen modules, en ook met 2 blijven werken tot alles stabiel is weer en je weet waar het aan lag.

Dan pas de andere modules er weer bij. Je hebt nu kans dat je problemen "mixt " zeg maar. Testen doe je met zo min mogelijk hardware als nodig is om te draaien.

[ Voor 85% gewijzigd door meljor op 09-08-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Ik sluit de voeding ook zeker niet uit. Maar dan is hij kapot. De "normale" 550Watt zou m.i. geen problemen moeten geven en gaf dat ook 3 weken niet. Vergeet niet dat ik drie weken (of zoiets) zonder enige probleem gedraaid heb. Met exact de huidige configuratie.

Nieuwe experiment gedaan: Videokaart erin, drivers geladen. Geforceerd naar de IGPU laten starten, en spel gespeeld. Zonder enig probleem.

Ik heb een nieuwe voeding van 650 besteld. Moet toch ergens mee testen. Morgen weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Daan115 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:06:

Ik heb een nieuwe voeding van 650 besteld. Moet toch ergens mee testen. Morgen weten we meer.
pricewatch: Corsair TX650M (2021) hoop ik!

IDD, als het de voeding is dan is die defect. CX550-F is een goede voeding en ruim voldoende voor je systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan115
Grappig. Ik heb idd exact deze besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfighter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 15:16

Bitfighter

To Switch Or Not To Switch

Ik weet wel zeker datje voeding onder maats is, ik had het zelfde probleem, nadat ik mijn 550 wat voeding had vervangen voor 750 wat was het probleem over.

PSN ID: Bitplanet Wii Code:1486-5351-7096-1324 Mijn Spellijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bitfighter schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:31:
Ik weet wel zeker datje voeding onder maats is, ik had het zelfde probleem, nadat ik mijn 550 wat voeding had vervangen voor 750 wat was het probleem over.
En jij had exact dezelfde 550w voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
550 watt zou prima moeten zijn voor zo een systeem als dit, ik gok erop dat de voeding gaar is.

Als je de reviews over deze voeding leest komt er naar voren dat er een hotspot zit precies bij 2 condensatoren van mindere kwaliteit.

Dit is helaas weer een minder ontwerp en als je precies op een bepaald vermogen zit ramped de fan niet voldoende op om de spoel en condensatoren te koelen.

Mocht je een goede voeding willen Google dan op teardowns en dan vooral naar welke merken caps erin zitten.

Helaas is johnnyguru niet meer actief daar had je alle info kunnen vinden over slechte en goede voedingen en wat het verschil maakt tussen goede en slechte voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Bitfighter schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:31:
We zullen hopelijk binnenkort zien of datgene wat hetzelfde lijkt, ook hetzelfde is. Ik verdenk zelf nog altijd het MB meer als de voeding. vooral omdat de machine gewoon blijft draaien, alleen het OS lijkt te crashen en geeft geen output meer naar de monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
De 11600k lust wel wat stroom als je hem pushed, de rx 6600 verbruikt vrij weinig voor een gpu.

Normaal gesproken zou ik niet twijfelen over die voeding in dat systeem. Maar alles kan helaas stuk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Ik heb een nieuwe voeding ontvangen en daarmee heb ik het (denk ik) opgelost. Maar zeker niet de manier waarop jullie denken. (En ik ook niet.)

Nog even vingers crossed maar ik heb nu 10 minuten CS gespeeld en ook Anno 1800 opgestart. Die laatste klapte er onmiddellijk uit en nu kan ik gewoon beginnen.

Prijsvraag is natuurlijk: wat was er nu aan hand. ik ga eerst nog even spelen en daarna vertel ik het ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:07
Gare connectoren, of een gesplitste GPU power connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Mitchelll010 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:44:
Gare connectoren, of een gesplitste GPU power connector?
Nog erger. Bij het eruit schroeven van de voeding ging de kabel voor de videokaart er wel heel makkelijk uit. De stekker aan de kant van de voeding zat er niet goed. Geen idee hoe dat is gekomen. Blijkbaar heeft al het open en dicht maken het verergerd maar hij is er nooit uitgevallen of zo. In mijn kast zit de voeding netjes onderin weggewerkt zodat het me nooit is opgevallen.

De nieuwe voeding staat nog onuitgepakt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
lol😂😂, als het alleen de kabel was die los zat en het werkt prima kan je de nieuwe voeding ook weer terugsturen, maar ik had wel gelijk dat het de voeding was die het probleem veroorzaakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
gizmokat schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:50:
maar ik had wel gelijk dat het de voeding was die het probleem veroorzaakte.
Nee, is een user error. Met de voeding is niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
gizmokat schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:50:
lol😂😂, als het alleen de kabel was die los zat en het werkt prima kan je de nieuwe voeding ook weer terugsturen, maar ik had wel gelijk dat het de voeding was die het probleem veroorzaakte.
De voeding gaat idd als het goed is weer retour. En ja met de voeding is niks, mis. Snap nog steeds niet waarom het zomaar optrad en niet eerder is ontdekt?!

Het is leuk zo'n modulaire voeding en een behuizing die de voeding netjes wegwerkt maar het heeft ook zo zijn nadelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Daan115 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:12:
[...]
Kabels, monitoren sluit ik ook uit. Ik heb diverse configs geprobeerd.

Evenals voedingskabel vanuit de voeding naar de GPU
Niet te snel concluderen dus ;).

Dit had je overigens direct kunnen ontdekken als je de boel buiten de case zo kaal mogelijk had opgebouwd. Dat is een tip die heel vaak voorbij komt in topics. Hier volgens mij niet. Iets om in het achterhoofd te houden als er in de toekomst nog eens wat mis gaat :).
Pagina: 1