Ik zit op mijn (even tellen) vijfde iPhone (3G, 4, 5S, 6S en nu een 11).
Ik was een serieuze Amiga-gebruiker (nee, niet -alleen- voor de games) maar enkele jaren na het faillissement van Commodore toch maar een PC gekocht; de Amiga werd niet goed ondersteund en de toekomst was onzeker. Bovendien betaalde je bij iedere uitbreiding of vervanging de hoofdprijs voor wat eigenlijk gewoon oude hardware was.
Daarom ergens in '96 toch maar een Windows-PC gekocht. Ik werkte bij Vobis, dus dat was niet zo'n probleem en door mijn IT-opleiding was ik ook wel bekend met Windows. Maar ik kon niet goed wennen aan de productiviteitsoftware onder Windows en dan met name de wijze waarop Windows destijds omging met multitasking. Ook was het zwikkie erg instabiel bij complexere handelingen (en nee, dat lag niet aan mijn PC

) waarbij mijn toen al bejaarde Amiga er zijn (haar?) hand niet voor omdraaide.
In 2001 ben ik overstag gegaan en heb ik een PowerMac G5 gekocht. Het instapmodel uit die reeks, mét Max OS X en MacOS 9 als dual-boot. VirtualPC van Connectix erop voor die paar Windows-apps waar ik niet zonder kon en de oude PC werd alleen nog gebruikt voor wat games.
Als bijkomend voordeel kon de verwarming in de winter wat lager en de witte-ruisgenerator op Marktplaats. Die van de buren waarschijnlijk ook.
Die PowerMac G5 was eigenlijk wat overkill. Toen in 2005 mijn monitor sneuvelde, en ik er achter kwam dat mijn PowerMac G5 nog best wat waard was, heb ik het het hele gebeuren verkocht en met een beetje (ik geloof 30 euro) bijleggen een 20" iMac G5 gekocht (die in de praktijk net zo snel was als mijn oude PowerMac G5... go figure...).
Sindsdien nog een 2009 iMac (instapper 24") gehad omdat de G5 een brakke voeding had en HTR in Bunnik (de eikels...) de boel niet wilde repareren zonder mainboardvervanging op mijn kosten (ondanks dat de machine eerder onder garantie voor hetzelfde euvel was gerepareerd).
Vanaf 2012 op MacBooks overgestapt. Momenteel werk ik op een M1 MacBook Air.
Qua PC heb ik, naast een HP-werklaptop, een cloudPC van Shadow voor wat games die er niet voor de Mac zijn. Tevens huur ik een VPS (met Windows Server) voor wat hobbywerk.
Waarom dan de mac in zijn algemeen? Ik vind macOS veel fijner werken dan Windows. Met name Mission Control, Expose en App-Expose, het slepen over de trackpad om van bureaublad te wisselen en Spotlight gebruik ik erg veel. Smart folders zijn ook een godsent, vooral als je veel met grote projecten werkt (zoals ik).
In het begin was macOS zeker ook stabieler dan Windows, al moet ik zeggen dat Windows sinds 7 erg stabiel is.
Dat je macOS zaken niet kan die in Windows wel kunnen, is een mythe. macOS kan alles wat Windows kan; het werkt alleen wat anders. Soms moet je de Unix-laag induiken om zaken voor elkaar te krijgen, iets dat je zeker moet liggen en dat je moet durven. Als je met Linux/Unix overweg kunt, dan is macOS erg herkenbaar. als je wil, kun je ook gewoon in bash werken in plaats van Apple's eigen shell.
Eén eigenschap van Windows die macOS IMHO echt mist, is windowsnapping (sleep-je-venster-naar-eenhoek-of-rand-om-het-vast-te-klikken) maar dat heb ik opgelost met een sharewaretooltje dat HyperDock heet.
Ondertussen zit ik niet alleen zwaar in het Apple-ecosysteem (Apple cloud- en mediadiensten, meerdere iPhones in huis, AppleTV3 + 4, iPad) maar heb ik ook behoorlijk wat Mac-software die er niet is voor Windows. RapidWeaver (+Stacks) bijvoorbeeld, of PixelmatorPro en Vectornator.