Debian 2.2 - Hangt met formatteren

Pagina: 1
Acties:

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Heej all,

Ik was van plan om Debian 2.2 eens lekker te gaan proberen op mijn systeem. M'n plannen om het op m'n 2 Gb SCSI-UW-disk te installeren (met 'n 100MB SCSI als swap) liepen op niks uit, bootte niet goed, enzovoorts.
Eerst de 100 MB-SCSI weg, alleen de 2 GB (hanger naar Verifying DMI Pool Data, bootte dus niet).
Toen met 'n boot-partitie op de 100 MB SCSI, die kwam al verder, namelijk tot "LI". De lilo-boot dus, maar ja, alleen LI en verder 'n vastloper.
Ten einde raad (en mokkend dat 't SCSI-avontuurtje niet ging natuurlijk, nu moest de Win2K-install eraan geloven) dan maar gewoon 'n IDE-disk van 15Gb opgeofferd.
Lekker partioneren, formatteren.... en daar houdt het verhaal op.
Hij begint vrolijk met formatteren van de swap-partitie, gaat goed, kan 'm toewijzen. Dan formatteren van de gewone partitie. Gaat in het begin goed, alles reageert nog (hiermee bedoel ik dus tweede, derde & vierde terminal, numlock, brandende HD-led). Writing inode tables begint dan, gaat rap, telt lekker door tot 48 en dan ineens 'n omgang in snelheid. Tergend langzaam gaat hij tot 51, om daar volledig tot stilstand te komen :(.
Andere partionering mocht niet baten.
De schijf is in orde, ik heb er nu ook maar Win2K opgezet, die draait perfect stabiel. Ik kan ook rustig 'n 3dMark2001 demo laten loopen, met RC5 en al uren bezig zijn. Geen enkel probleem.

Een linux-die-hard die ik vaak op IRC spreek was net zo verbaasd als ik.

Herkent iemand dit probleem?
Voor m'n systeem, zie sig.

't ging om Debian 2.2r3 (potato) die ik vanaf CD installeerde.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

die 'LI' is al vaak voorbijgekomen

[search=LI]

If it ain't broken it doesn't have enough features

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Hmm vaag inderdaad.
"Li" opzich is inderdaad een bekend probleem.
Maar hier is duidelijk meer aan de hand.

Die SCSI controller wat voor een is dat?

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Adaptec 2940UW.
Dat 'ie 't op SCSI niet doet is zo'n ramp nog niet, maar dan moet 'ie wel 'n IDE-disk kunnen formatteren |:(.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Hangt die ide aan zo'n raid controller?
Highpoint/promise geval?

Volgens mij waren daar wat probs mee.
Debian komt met een 2.2 kernel als ik me niet vergis (is al een tijd geleden dat ik een install heb gedaan). :)

Die SCSI controller zou moeten werken.
Heb zelf een Adaptec 789x UW controller gehad en die werkte goed.

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Als je de sig had gelezen dan zag je Abit KT7 non-raid :) (no pun intended).
De IDE-drives hangen gewoon aan normale UDMA66-kanalen, en zijn niet met 80-aderige-kabels aangesloten. Alles draait dus op UDMA33.
Het LI-probleem op de 100MB SCSI-disk slaat nergens op, want de disk heeft niet eens meer als 1024 cylinders. Zoals gezegd start 'ie van de 2 GB UW-SCSI niet op.

Nu vindt ik dat allemaal niet zo'n probleem, die gebruik ik dan na de installatie pas wel. Het gaat mij om het formatteren wat niet lukt. Ik heb net 'n volledige diskcheck uitgevoerd.

Rest me nog op te merken dat toen ik de linuxinstallatie onderbrak (ik was aan het testen of m'n systeem nog reageerde) de partitietabel zogenaamd was verneukt en van partionerinering en dergelijke niets werkte. Ik dacht dus aan gegevenscorruptie, maar na 'n reboot had ik alles weer terug :?. Er gebeurt dus iets vaags op mijn systeem, hopenlijk gaat iemand het nu herkennen.
(Ik baal hiervan namelijk).

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Na vreemde onverklaarbare hangers in Explorer.exe blijkt nu dat een van m'n laatste tweaks tegen de hitte met dit kloteweer (corespanning 1.750 ipv 1.775) waarschijnlijk de oorzaak is.
Ietwat verhoogd en hij loopt nu al stukken beter in Win2K.
Even tweaken, en dan opnieuw linux-installatie proberen.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Had niet naar je sig gekeken.
Suc6 i.i.g.

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Verhogen van core-voltage: hogere stabiliteit in Win2K (had rare fouten).

Linux-format loopt in 1x door, geeft fout over kernel paging (belachelijk, swap-partitie was al lang aangemaakt) en crasht.

Terugclocken naar 700MHz, no effect.
Memory terugzetten naar CAS3 zonder enige versnellende effecten (zelfs geheugentest bij de POST is al merkbaar langzamer), no effect.
PCI-opties allemaal terugzetten naar traagste en stabielste stand, no effect.
IDE Prefetch mode uit, no effect.

Nog ideeën behalve Win2K installeren? (Die doet het namelijk perfect)

De fout kernmerkt zich door het heel snel wegschrijven van inode-tables, wat dan steeds langzamer gaat en al snel tot stilstand komt. (De installatie-CD is in orde, ik heb er ook m'n server mee geïnstalleerd, die werkt perfect).

Zou het komen door het booten van CD-ROM met m'n Adaptec-kaart? Gaat dat op een of andere manier niet goed ofzo :?.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik neem aan dat je win2k hebt geinstalleerd probeer eens met Partition Magic 6.0 de schijven is in te delen. Of met fdisk die is er tenslotte ook en maar daar de juiste partities aan. En ga dan Debian 2.2r3 installeren.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad maar dan met IDE disks.

Als het niet gaat hoor ik het wel.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Voor de gein even met 'n andere linux-distributie geïnstalleerd die ik nog had liggen (en waarvan ik ook weet dat 'ie in orde is), namelijk Slackware 7.1
Die formatteert wel, en geeft daarna

Kernel panic: Free list corrupted

vage shit |:(.

Pagina: 1